PDA

View Full Version : Iemand ervaring met Furch gitaren?



Buzz
20 september 2002, 16:48
Hallo daar,

Zag onlangs een paar Furch-gitaren hangen. Kende het merk niet. Maar ik vond het geweldig klinken. Kent iemand ze? Hoe zijn ze qua prijs/kwaliteit verhouding?
Volgens de verkoper komen ze uit Tsjechië.

TaylorBaby
20 september 2002, 16:53
heeeel erg goede gitaren, als ik geen Taylor had, kocht ik een Furch zeker weten! Het zijn erg goede, gitaren. Als je opzoek bent naar een goede, is een Furch een ZEER goede keus!!

Buzz
20 september 2002, 17:00
Nou, nou, superlatieven schieten tekort, zeg.
Bedankt voor je snelle reactie!

Kjiratsiekoedel
20 september 2002, 18:48
op gitaarnet staat ergens een review van een FURCH

was zeer lovend

Arbz
20 september 2002, 21:03
Furch is de bom! :smile:

Zoek er dan wel een uit een wat oudere serie - de nieuwere Furchjes zijn al een stuk volwassener qua prijs.

Wat je er voor terug krijgt is een hoop parelmoer-geknoei in je gitaar...

:grin:

piezo
21 september 2002, 16:51
Heb zelf een Furch, een luxe "one off" model. Het zijn goedklinkende gitaren maar........ Eén probleem dat heel veel Furchs hebben is dat het bovenblad de snaarspanning niet goed kan weerstaan. De brug kantelt dan naar de hals toe en trekt het bovenblad mee. Of dat een ontwepfout is of dat het bovenblad van onvoldoende gedroogd (en dus zwakker) hout wordt gemaakt, weet ik niet. Let er in ieder geval wel op.

Leen Kap
22 september 2002, 09:37
Ik zou met mijn Furch teruggaan als de zaak gaat kantelen. Dat is absoluut een fabrieksfout. Ik heb ook nog nooit zo'n van zo'n mankement gehoord bij een Furch. Het zijn echt goede gitaren voor een relatief lage prijs. In een test in De Gitarist zei de recensent iets als: "de kwaliteit van een Martin voor de helft van het geld" en meer van dat soort superlatieven. Kijk eens op http://www.furch.cz/furch/index_an.htm of stuur een mailtje aan de fabriek of de nederlandse importeur (volgens mij Vox Humana in Vlaardingen).
Of eh, luister er eens naar en ga naar http://people.zeelandnet.nl/gertdm/ onze nationale akoestische gitaarheld die ook op Furch speelt. Hij vertelde mij dat hij er eigenlijk zelfs een uit de goedkopere serie heeft. Luister maar eens wat daar voor geluid uitkomt! Je kunt 'm ook gerust mailen. Hele aardige vent die veel weet en je graag verder wil helpen.

Ic3gl0vE
22 september 2002, 13:28
toen ik in Tsjechie was heb ik op een furch van 433 euro gespeeld en die klonk erg mooi!

montijn
30 september 2002, 00:19
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: montijn op 2002-10-04 19:45 ]</font>

piezo
9 november 2002, 22:18
[quote]
Op 2002-09-22 09:37, schreef Leen Kap:
Ik zou met mijn Furch teruggaan als de zaak gaat kantelen. Dat is absoluut een fabrieksfout. Ik heb ook nog nooit zo'n van zo'n mankement gehoord bij een Furch.

Nou, je HOORT het ook niet altijd, je kunt het WEL ZIEN. En ik heb er heel wat bekeken, geloof me. EN ik heb de mijne bij IMPORTEUR Vox Humana vandaan en daar heb ik dus ook van gehoord dat ze er zoveel terug moesten sturen omdat ze gebreken vertoonden. Waarschijnlijk worden ze gaandeweg beter om de eenvoudige reden dat ze in Tjechië heel heel heel langzaam gaan begrijpen wat we HIER onder kwaliteit verstaan. Heb jij al eens meegemaakt dat je een partij hout in zo'n land bestelt en dat bij aankomst de planken van vers gekapte bomen zijn i.p.v. van gedroogde stammen. Ik wel. En gitaren behoor je te bouwen van uitgewerkt hout.

Jaap Knasterhuis
14 november 2002, 14:36
't

piezo
16 november 2002, 12:18
Op 2002-11-14 14:36, schreef Jaap Knasterhuis:
Wat bedoelen jullie precies met kantelen. Ik heb ook een furch, maar ik kan niks ontdekken. Waar herken je een dergelijk gebrek aan en wat zijn de gevolgen?


De snaren trekken aan de brug. Die zit vastgelijmd aan het bovenblad en werkt dus als een hefboom op het bovenblad. Als het bovenblad met de versterkende zangbalkjes eronder niet stijf genoeg is, komt het bovenblad achter de brug iets omhoog en gaat ervoor iets naar beneden. Je kunt het zien aan de rand van het klankgat, dat een beetje een S-vorm krijgt en aan het bovenblad bij een bepaalde lichtinval. Mogelijk hebben de tegenwoordige Furchs er geen last meer van, maar dat is dan omdat er al zoveel teruggestuurd zijn die dat gebrek wèl hadden.
Overigens verder veel lof voor het vakmanschap van Furch c.s.

Buzz
16 november 2002, 14:12
Een dergelijk verschijnsel zij je vaak bij gitaren, ook de betere, zeker als de eigenaar niet van al te dunne snaartjes houdt. Tot op zekere hoogte is het een normaal verschijnsel en het wordt bellying genoemd, zie http://www.guitartips.addr.com/tip69.html . Ik heb het verschijnsel ook gezien bij Martins, Lowdens en ik meen ook wel eens bij een Taylor. Als het verschijnsel excessief is is de bracing waarschijnlijk los. Goedkope triplex gitaren hebben er minder last van, maar wie op solid wood wil spelen kan het wel tegenkomen. Niet direct paniek dus. En let op te vochtige lucht!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buzz op 2002-11-16 14:28 ]</font>

piezo
16 november 2002, 17:32
Inderdaad komt het bij vooral juist voor bij de betere gitaren omdat juist een dun (en uiteraard massief, triplex is veel stijver) een betere klank geeft maar dus ook de bijbehorende risico's kent. Het is moeilijk te bepalen wat de invloed van het kantelen op het geluid is, maar het haalt wat van het laag weg (een gebogen vlak is doorgaans stijver dan een recht) en juist dat mooie laag is waarvoor je zo'n gitaar koopt. Bij mij zorgt de kanteling ook voor een te hoge intonatie en wat te weinig druk op het zadel bij de 1e snaar. Ik moet het snaargat nog wat uitvijlen en/of het zadel iets naar achteren zetten.

Bedankt trouwens voor je link.

Ic3gl0vE
16 november 2002, 22:11
ik heb op een Furch gespeeld en dat was een goeie ervaring :smile:

gertdm
17 november 2002, 07:15
over de bovenbladen van Furch: de eerste modellen hadden een te dun bovenblad en een te groot klankgat.Gevolg: kans op verbuigen van bovenblad.
Zelf heb ik een 12string uit die periode die klinkt als een klok.Er staan ook nog 013 snaren op dus de trek is groot.Inmiddels zijn de bovenbladen van Furch iets dikker terwijl de klank is gebleven.Het zijn heel goede gitaren inderdaad.Ik speel ook op een 6 snarig model.Ik kan iedereen die een echt goede gitaar wil kopen voor een redelijke prijs aanraden eens furch te proberen.
Experimenteer ook met snaardiktes en je zult versteld staan hoeveel verschillende klanken je uit 1 gitaar kunt halen

piezo
17 november 2002, 11:43
Op 2002-11-16 22:11, schreef Ic3gl0vE:
ik heb op een Furch gespeeld en dat was een goeie ervaring &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">


Het spelen op de mijne is ook nog steeds een goeie ervaring. Maar ik zou er graag een setje 013 snaren op hebben gezet (zie post hierboven) o.a. voor slide en dat kan nu helaas niet. Gebruik nu voor slide mijn ouwe Terada met 013 elektrieke snaren en een klankgatelement.

gertdm
20 november 2002, 22:34
furch is gewoon goed. Dat van het bovenblad klopt inderdaad.Dat gaat dus over de oudere series.Vox Humana heeft aanvankelijk exemplaren teruggestuurd.Maar nu dus niet meer.Furch is een goed merk. De foutjes zijn logisch geweest.Omdat Franticek Furch ingenieur is en pas daarna gitaarbouwer.
Zie mijn artikel op gitaarnet over furch.
Trouwens mijn 12 snarige furch heb ik gehouden ondanks de fouten.Klinkt fantasties.
Je moet het beoordelen op wat het is. Furch is misschien zelfs wel beter dan Taylor.
Omdat Taylor steeds meer fouten krijgt en Furch steeds minder.En Furch qua klank een neutrale sound weet te creeren die je zelf inkleurt door je eigen voorkeuren (snaren, merk,stijl van spelen). Ik zweer erbij.
Ik kan er veel over zeggen, maar je moet het zelf ervaren.
Ik val voor Furch omdat het mij als gitarist kwaliteit geeft in geluid en bouwq en veel ruimte laat om zelf aan het geluid te sleutelen.

Buzz
21 november 2002, 08:59
De oplettende lezer zal gemerkt hebben, dat ik dit topic ben begonnen. Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Furch (Type SJV-62, dus volgens mij nog uit de iets oudere serie). De gitaar heeft geen bellying problemen. Wel kan ik zeggen dat het een waanzinnig mooi instrument is. je koopt 'em uiteindelijk op klank, maar wat er gebeurt als je thuis komt en je zet er een vers setje snaren op, tart ieder beschrijving! (vergeef me, ik hou al van 'em...)
Gertdm beschrijft de klank als neutraal. Zo kan je 't noemen, maar de klank is zeker niet karakterloos. Echt een heel eigen geluid. Evenwichtig en krachtig als een carillon. Ik durf te stellen dat dit merk z'n plaats verdient (en zal krijgen!) tussen de huidige goede merken. Mark my words!

gertdm
21 november 2002, 13:12
helemaal mee eens. Met neutrale klank bedoel ik inderdaad niet 'karakterloos'.
Maar ik heb bv ook een Lowden en die heeft een gedefinieerde klank die je nauwelijks kunt veranderen.Martin ook. Maar Furch heeft
de uitdaging van het zelf nog dingetjes kunnen toevoegen.Mijn 12 string klinkt echt fanasties met een zelf samengesteld set snaren (058! - 013)en op Bes gestemd.
Mijn S22 (6 snarig) klinkt heel evenwichtig
en tegelijk heel dynamsch.Daar kan ik zowel
ingetogen op spelen als hard en strak.
Het LR Baggs duet systeem maakt bovendien dat
je versterkt veel klankkleuren kunt maken waarbij het echt akoestiese geluid nog steeds aanwezig is.Voorzover piezo's dat kunnen.Deze benadert het in ieder geval goed en je kunt via de PA zelfs stero spelen en microfoon en piezo gescheiden de zaal insturen.
Een paar berichten terug had iemand het over dat de prijzen van Furch meer zouden zijn geworden en over veel parelmoer.
Dan heeft die ongetwijfeld een ingelegde gitaar gekocht en veel betaald daarvoor.
ik heb toevallig een nieuwe prijslijst gezien
op de gitaarbeurs en nog steeds zijn ze
niet duur.

Buzz
21 november 2002, 21:30
Beste Gertdm,
Ik zou die 12string van je wel eens willen horen. Ik ben er nu achter wie je bent, haha.
Maar ik heb gezocht naar CD's van je, maar ik kan ze nergens krijgen. Zeker niet in zo'n gat als dit. Doe je aan selectieve distributie of kijk ik soms met m'n neus?

Leen Kap
23 november 2002, 12:26
http://www.acoustic-music.de

Buzz
23 november 2002, 13:31
Thanks!

gertdm
18 december 2002, 23:47
mijn 12 string is ook te in samples e horen op http://people.zeelandnet.nl/gertdm/mp3.html

Ibanez RuleZ
14 januari 2003, 21:12
ik heb ook een furch gekocht, en die van mij heeft het ook een beetje. Ik merk er niets van met bet spelen, maar je ziet het inderdaad wel. Tot op welke hoogte is het normaal, want ik begreep dat het veel voorkomt? In ieder geval lijdt het geluidt er geloof ik niet onder, want hij outroelt elke gitaar die ik heb bespeeld!

Harrald

Buzz
14 januari 2003, 21:23
Vrij veel gitaren met een solid top krijgen (na enkele jaren) met het verschijnsel te maken. Enige welving is altijd te zien bij directe reflectie. Als het niet te excessief is, is het normaal. Dus als de intonatie (octaafzuiverheid bij hoge E en A snaar) klopt is er niks aan de hand.
Zie http://www.guitartips.addr.com/tip69.html
Veel plezier met je Furch. Als het merk bekender gaat worden, zul je jaloerse blikken rondom je zien :wink:

Ibanez RuleZ
14 januari 2003, 22:58
het is volgens mij een oude jongen die ik heb (11334) en de kop is nog hoekig. In ieder geval is de intonatie wel OK volgens mij. Hij klinkt inderdaad als een klok en blaast alle gitaren in die prijsklasse FINAAL weg!

harrald

gertdm
15 januari 2003, 00:24
je kan het evt aan het logo zien....
ik heb 2 furchs en mijn 12string is een oudere met het oude logo. Dat lijkt erg op het woord 'fu.k'en omdat dat in de USA niet zo goed overkwam is het logo veranderd.
Een J en F in elkaar gevlochten.
Dat je gitaar zo klinkt verbaast me niets natuurlijk. Furch wordt een gewild merkdoor zijn prijs/kwaliteit verhouding. Gewoon heel goede gitaren :smile:

drumroker
15 januari 2003, 00:39
hoi gertdm, jij bent toch endorser van furch ?
dat wil toch zeggen dat jij betaald
wordt om dit merk te promoten ?
hoe ken jij dan een onafhankelijk advies aan andere gitariste geven ?

Buzz
15 januari 2003, 08:46
Op 2003-01-15 00:24, schreef gertdm:
je kan het evt aan het logo zien....
ik heb 2 furchs en mijn 12string is een oudere met het oude logo. Dat lijkt erg op het woord 'fu.k'en omdat dat in de USA niet zo goed overkwam is het logo veranderd.



Hé, nooit opgevallen dat je het zo ook kon lezen. Die Amerikanen toch. What's on a man's mind... Hoe dan ook: Het oude logo geeft het geheel wel extra cachet vind ik. Mijn eigen Furch heeft een serienummer beginnend met 99 en is dus uit de vorige eeuw. Daar kun je het ook aan zien. Je kan ook even mailen naar Furch (www.furch.cz) De bedrijfsleider helpt je graag verder.

Ibanez RuleZ
15 januari 2003, 11:10
ik heb eens nagevraagd bij furch wanneer die is gemaakt, en dat is eind 2000 geweest, ik heb me dus vergist in de leeftijd van dat ding.
overigens is het echt een "amateuristisch" bedrijfje, ze hebben voor hun email niet eens een domeinnaam (gewoon bij een account :grin:) en daarnaast kreeg ik een virus meegestuurd met het antwoord. Overigens was dat wel teringsnel. Ik had m gisteravond rond een uur of 10 opgestuurd, en vanochtend kreeg ik de mail om 7.15 binnen!!!

harrald

Buzz
15 januari 2003, 11:50
Geen fratsen, dat scheelt :smile:

gertdm
15 januari 2003, 12:46
dat verklaart waarom er hier sprake is van echte handbouw en reltatief goedkope produktie. De gitaren worden ook met de hand gepolijst. En tja,aan gelikte commerciele
sales agents hebben we toch geen behoefte?
Ik vind t wel mooi dat kleinschalige....
hoewel Furch groeit...

Ibanez RuleZ
15 januari 2003, 12:51
ik vind het ook wel wat hebben, geeft extra sjeu aan je gitaar. Degene die het beantwoorde was de manager zelf (niet dhr Furch, maar een ander jammergenoeg). Ik vraag me zelfs af of ze wel een salesafdeling hebben :grin:.
In ieder geval is er een heel gelukkige Furch eigenaar extra in deze wereld; IKKE!

harrald

Boer Bavo
15 januari 2003, 23:50
Een ander Furch-gerelateerd vraagje: is er iemand die weet of de Om- en grand auditorium-modellen van Furch ook verkrijgbaar zijn in Nederland/België? Ik was vanmiddag in een gitaarwinkel in Brussel waar ze wel de Superjumbo's verkochten, maar die andere modellen waren nog niet te krijgen (ging wel komen, maar wanneer precies wist men nog niet). Jammer, ik hou nu net heel erg van die kleinere types (en ik niet alleen...).
Anyway, ze hadden in de winkel nog wel een S20CM, en dat was best wel een leuke gitaar. De nek voelde niet zo snel aan en de bassen waren wat te stil, zeker vergeleken bij m'n eigen gitaar (maar die is ook een eind duurder, dus vergelijken is dan niet eerlijk...). Maar ze zag er goed gebouwd uit en de sound was verder echt wel goed. De gitaar in die winkel was uitgerust met de L.R. baggs-pick up die vox humana er optioneel op installeert. Dat mogen ze der voor mij gerust af laten, 250 euro daarvoor vind 'k echt wel te veel. Maar bon, 't was dus zeker geen slechte gitaar, gezien de prijs (695 euro, als je het LR baggs systeem niet neemt). Maar ik blijf toch wachten tot er eens een OM of zo naar België overgewaaid komt... :wink:

Buzz
16 januari 2003, 08:41
Neem eens contact op met de importeur voor de Benelux http://www.voxhumana.nl . Ik meen me trouwens vaag te herinneren dat ik bij hen een OM-model heb zien hangen, maar helemaal zeker weet ik 't niet meer.
Mocht je er ooit eentje aanschaffen, laat eens horen hoe die bevalt.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Buzz op 2003-01-16 08:42 ]</font>

gertdm
16 januari 2003, 09:52
je beschrijving van het geluid van de S20cm klopt wel. Dit is dan ook het instapmodel.
Akoesties klinkt hij erg goed,waarbij ik wel vind dat een 011 set Martin het geluid positief beinvloedt.Ik heb ongeveer anderhalf jaar op dit model gespeeld. DE LR Bragggs beviel me wel, maar mijn huidige duet systeem is stukken mooier en geeft een
uitstekend akoesties versterkt geluid.
Ook de gebruikte versterker speelt natuurlijk een rol.
De OM is een nieuw model van Furch.

Joe_scumbag
18 januari 2003, 13:11
Op 2003-01-15 23:50, schreef Boer Bavo:
Een ander Furch-gerelateerd vraagje: is er iemand die weet of de Om- en grand auditorium-modellen van Furch ook verkrijgbaar zijn in Nederland/België?

Ik ga het maandag aan mijn baas voorleggen. Dus hopelijk op korte termijn ook bij Leo Caerts te Leuven. Ik wou intussenstijd zelf is naar Bxl gaan om die furchs te horen? hebben ze daar de S21 of S22 ook?

Boer Bavo
18 januari 2003, 18:58
Toen ik er was hadden ze enkel een S20-model. Er gingen extra modellen binnen komen en dus ook duurdere modellen. Geen idee of ze der al zijn.....

gertdm
23 januari 2003, 17:27
ik was net bij Zwier gitaarbouw en hoorde dat de gitarist van Kane met een Furch C21CR was vertrokken.


Ik moet ook nog reageren op Drumroker.
Ik kan me voorstellen dat je denkt dat ik geen objectief advies kan geven.
Ik ben een Furch fan ja.Maar ik heb ook een geweldige Guild (verguisd door sommigen)en een Lowden.
In de eerste plaats ben ik gitarist en wil op kwaliteit spelen.
Ik word niet betaald om op Furch te spelen.
1 gitaar (van de 2 Furches die ik bezit) met duet-systeem ,is aan me ter beschikking gesteld:)
Ik speel erop.That's it.Ik sta achter dit merk omdat ze erg goed zijn en in een prijsklasse die voor velen bereikbaar is.
Het is tjeschisch. Leo Fender was een duitser.Padruvac Bozo was een hongaar.
Dus waar t vandaan komt maakt mij ook niet zo uit :smile:




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-02-01 19:04 ]</font>

Buzz
2 juni 2003, 22:15
Nou, een plaatje zou ik er best van willen zien. Is dat er??
Maar goed, de feedback. Speel je op een akoestische versterker of een elec. versterker.
Ik weet dat nogal wat ak. gitaarversterkers een regelaar (of 2) hebben om de feedback te beperken. Misschien is dat een optie....
En misschien dat een gitaartechnicus je een idee aan de hand kan doen.

Buzz
2 juni 2003, 22:25
http://www.furch.cz/zaj/obrazky/11.jpg

Laat maar, ik heb 'm al gezien :)

angorawol
2 juni 2003, 23:02
Beste Boer Bavo

op de website van voxhumana vindt je de officiele Belgische importeurs.
Brussel: Hill's Music
Antwerpen: Beat Shop
maar ik wil er direct aan toevoegen dat ik in de Beat shop in Antwerpen nog geen Furch gezien heb.

bert k
3 juni 2003, 00:13
Een ander Furch-gerelateerd vraagje: is er iemand die weet of de Om- en grand auditorium-modellen van Furch ook verkrijgbaar zijn in Nederland/België?
Ik was laatst bij Hakkert in Rotterdam en daar hadden ze verschillende kleinere modellen van Fürch staan, die ik dan ook allemaal ff heb geprobeerd :)
Wat dat endorser-verhaal aangaat: het zal me worst wezen of Geertdm er geld voor krijgt. Hij geeft prima informatie, en geen enkele gitarist is objektief over zijn eigen gitaar...

ReinoutV
3 juni 2003, 10:59
Waar in Nederland (het liefst een beetje in de buurt, Overijssel dus) kan ik een paar van die Furch gitaren uitproberen? Op het moment heb ik een Cort NTL20F (verkleinde jumbo) die ik voor geen goud weg doe, maar in de band vind ik hem iets te overheersend. Ik was daarom op zoek naar een dreadnought-model (iets minder diepe bassen). Ik had mijn oog al laten vallen op een Seagull S6 (+cedar), maar ik hoor toch hier en daar zeggen dat het een beetje een beginnersmodel is (zo vond ik de gitaar niet aanvoelen/klinken, maar ja, echt een expert ben ik ook niet). Ik wil wel graag een gitaar met een elementje erin, maar met een geluid dat iets minder diep is dan dat van mijn Cort. Naar welke modellen kan ik dan het beste gaan kijken? De dreadnought modellen, of zijn er ook andere modellen (grand concert is ook kleiner, weet niet of het uitmaakt) geschikt? Ik speel zelf trouwens ook redelijk wat fingerstyle (Don Ross, Tommy Emmanuel, Al Petteway), dus alleen voor bandgebruik zal het niet zijn.

snoopafella
3 juni 2003, 20:30
Reinout,

als je die Seagull een goede gitaar vindt, waarom koop je die dan niet? So what als anderen de gitaar classificeren als beginnersmodel?

bert k
3 juni 2003, 20:55
Seagull is geen beginnersgitaar. Het is middenklasse, net als Fürch.
Als je minder bassen zoekt, neem dan geen dreadnaught, die boemen echt. Grand concert of Auditorium is wat helderder, zeker voor fingerpicking.

ReinoutV
4 juni 2003, 13:08
Hoe komt het dan dat de meeste fingerpicking spelers toch vaak op grotere gitaren (dreadnaughts, jumbo's) spelen, ipv op de kleinere grand concert en auditorium modellen? Ik zal eens gaan kijken naar deze soort gitaren. Zijn hier nog tips over welke merken/modellen de betere in hun prijsklasse zijn (tot 800 euro of zo). Fürch wordt hier geprezen, Seagull vind ik zelf wel lekker, zijn er nog meer merken?

bert k
4 juni 2003, 18:09
Nou, gewoon omdat die gitaristen van een hoop bas houden. Andere muzikanten willen een wat kleiner geluid waar je de hoge tonen beter hoort.
Maar iedereen moet gewoon lekker spelen op wat-ie fijn vindt. Dreads zijn populair als slaggitaar omdat ze lekker hard gaan.

Merken, naast wat je al noemt: Simon & Patrick, zelfde fabriek als Seagull, Crafter, heb ik van de week geprobeerd, niet slecht

Nicci
14 juni 2003, 15:38
in Zwolle zijn ze te bespelen. In de vechtstraat is een winkel die ze heeft. Erg mooie gitaren. Niet goedkoop oevrigens.

Joppez
14 juni 2003, 16:47
ik heb al 3 jaar een furch, was wel prijzig maar is een degelijke hele goeie gitaar met een prachtig geluid!

TaylorBaby
19 juni 2003, 22:33
Furch zijn erg goede gitaren, wat mij betreft boven de namen die in dit topic genaamd zijn. Cort/S&P zijn middenklasse maar Furch heeft in een zeer korte tijd een erg goede naam weten op te bouwen!

Brianmayrulezzz
5 juli 2003, 14:02
Nou, gewoon omdat die gitaristen van een hoop bas houden. Andere muzikanten willen een wat kleiner geluid waar je de hoge tonen beter hoort.
Maar iedereen moet gewoon lekker spelen op wat-ie fijn vindt. Dreads zijn populair als slaggitaar omdat ze lekker hard gaan.

Merken, naast wat je al noemt: Simon & Patrick, zelfde fabriek als Seagull, Crafter, heb ik van de week geprobeerd, niet slecht

Dan heb je ook nog Art en Lutherie (ofzoiets, ook gemaakt in de fabriek van Godin, net als Simon & Patric en Seagull), Yamaha (ook goede prijs/kwaliteit verghouding schijnt)

FunkyFlamenco
7 juli 2003, 16:44
Hmmm ik heb een aantal furch gitaren bespeeld maar ik vond het dus echt 3x niks......

atmosphere
7 juli 2003, 22:37
Hmmm ik heb een aantal furch gitaren bespeeld maar ik vond het dus echt 3x niks......

En waarom niet , kun je dat onderbouwen??

atmosphere
7 juli 2003, 22:52
Nu dat de vraag naar furch gitaren explosief is gestegen , hoop ik dat furch niet over gaat op massa-produktie. Het lijkt me wel een logisch gevolg van een grote vraag.
En dan maar hopen dat ze nog net zo goed zijn .

maylingjv
9 januari 2004, 18:39
hallo,ik ben blij dat er eindelijk een belgische winkel is die furch binnendoet,de artisan music shop wilt /of wou ze ook binnendoen,leo caerts wilt ze niet binnendoen omdat er geen made in the usa op staat en ze zogezegt niet kan tippen aan de bekende merken (heb daar al een kleine discussie gehad taylor versus furch) maar die zullen wel bijdraaien als er wat meer bekendere gitaristen op spelen :wink: ik zou eigenlijk willen weten wanneer ze die stanford gitaren van furch eens gaan binnendoen in de benelux,die zijn naar het schijnt ook erg de moeite waard,wij hebben thuis twee furch gitaren en onze zangeres heeft er inmiddels ook al eentje moeten aanschaffen van mij.en ik geloof voor die prijs dat je niks beter kunt vinden,

gospelgibson
20 oktober 2006, 19:46
Beste Buzz,

Jaren te laat, ik weet het maar ik wil toch graag mijn ervaring met mijn twee Furchs aan je maageven.

Mijn D 24 SR klinkt heel mooi transparant mooi helder en toch warm laag en het mid is ietwat dominant, goed volume.

En mijn D 34 SR (uit de vintage serie) is werkelijk een BAS-kanon zonder het hoog en het mid te kort te doen. En een ongelooflijk volume.
In mijn visie is het een semi-replica van een vintage Martin D-28.

SR staat voor Spruce-Rosewood, maar dat wist je mogelijk al.

De D 34 SR heb ik vergeleken met een nieuwe Martin D-35 en de Martin bleef toch ietsje achter.
En dan kost de Furch ook nog eens minder dan de helft van wat die Martin moet kosten.

Maar mogelijk ben je deze modellen inmiddels zelf al tegengekomen.

Groet Martin

patricia
20 oktober 2006, 19:57
de gitarist waar ik mee samenspeel heeft er een gekocht.

een pracht ding,en een heerlijke klank.
wel een dikke 1000 euro armer!

Buzz
21 oktober 2006, 09:13
Beste Buzz,

Jaren te laat, ik weet het maar ik wil toch graag mijn ervaring met mijn twee Furchs aan je maageven.

Mijn D 24 SR klinkt heel mooi transparant mooi helder en toch warm laag en het mid is ietwat dominant, goed volume.

En mijn D 34 SR (uit de vintage serie) is werkelijk een BAS-kanon zonder het hoog en het mid te kort te doen. En een ongelooflijk volume.
In mijn visie is het een semi-replica van een vintage Martin D-28.

SR staat voor Spruce-Rosewood, maar dat wist je mogelijk al.

De D 34 SR heb ik vergeleken met een nieuwe Martin D-35 en de Martin bleef toch ietsje achter.
En dan kost de Furch ook nog eens minder dan de helft van wat die Martin moet kosten.

Maar mogelijk ben je deze modellen inmiddels zelf al tegengekomen.


Ik ben ze inmiddels tegen gekomen! Grappig, dit was m'n eerste post hier, zo'n vier (!) jaar geleden.
Inmiddels ben ik in het bezit van 2 Furchs: een "oudere" SJV-62 (vergelijkbaar met de S24-SR) en een OM34-SR. Twee beauties met een heel verschillend karakter, maar waarvan de OM34 toch een extra vermelding waard is. Ik heb hem nu ruim een jaar en de klank blijft zich ontwikkelen. Echt een grandioze gitaar.

Ray

http://www.furch.cz/eng/furchvintage/om34-sr.jpg

gospelgibson
21 oktober 2006, 15:44
Volgens mij heb jij een paar prachtige Furchs.
Vooral idd die OM 34 heb ik ook gespeeld. OM is niet mijn model, ik heb de bas van die "dreadnaught" nodig, maar de OM is een pracht instrument.

Laser
17 november 2006, 10:12
Heb me dinsdag een 2dehands Furch JV-61 aangeschaft, 300 €, zo goed als nieuw staat behalve dat het originale zadel vervangen was door een ander te smal type (viel er zo uit bij het wissleen van de snaren).
Serienummer 4345, dus een vroege in de productie.

Heb er wat aan gewerkt ( zadel, snaren vervangen, gekuist, toets geolied, nek wat bijgesteld ...)

Vergeleken met de Seagull S6+CW is het cederhout van de top dunner bij de Furch. Dat kan inderdaad een buikje opleveren na verloop van tijd; maar de gitaar had 5 jaar ongebruikt onder spanning gestaan, en van opkomen van de brug of het blad was nog geen sprake. Er staan .12 Elixir Nano's op.

Klankgewijs zijn de twee niet te vergelijken, misschien ook bepaald door de houtsoort van zij- en achterkant: kerselaar bij Seagull, mahonie bij Furch.
Furch klinkt veel voller, rijker, wolliger dan de Seagull.
De Seagull houd ik, want er zit een LRBaggs element in; prima voor versterkt spelen. De Furch is beter voor louter akoestisch werk, eventueel met microfoon.

In ieder geval was het verschil akoestisch zo groot tussen beide dat ik de Furch toch heb aangekocht, en heb er nog geen seconde spijt van gehad: dit is een blijver. Heel goede intonatie over hele nek, in verschillende stemmingen.

Veel speelplezier!

gertdm
17 november 2006, 10:18
Beste Gertdm,
Ik zou die 12string van je wel eens willen horen. Ik ben er nu achter wie je bent, haha.
Maar ik heb gezocht naar CD's van je, maar ik kan ze nergens krijgen. Zeker niet in zo'n gat als dit. Doe je aan selectieve distributie of kijk ik soms met m'n neus?


De Furch SJV12 de luxe is te horen op 'Acoustickled' mijn voorlaatste cd.
Deze is te bestellen via Acoustic music records of via Bol.com.
En natuurlijk op een paar mp3 samples op mijn website waaronder de tune onder de welkomspagina. Die SJV12 was trouwens een fantastiese gitaar die goed klonk en erg gebalanceerd was. Iets minder volume dan de Taylor, maar verder toch dezelfde feel. Dat vind ik toch opvallend.
Nadeel was dat het bovenblad in die serie nog te dun was waardoor er weleens problemen ontstonden rond het klankgat. Er kwam dan een kleine bolling. Niet gevaarlijk verder maar zag er niet uit natuurlijk. Inmiddels hebben ze dat in de constructie aangepast.

Op mijn laatste cd 'spirit of the turtle' speel ik deels een Guild en deels een Taylor LKSM. Qua 12strings dan.
De 'turtle'is te bestellen via Peghead (zie website eltjo Haselhoff)

Español
8 februari 2008, 02:23
Mm oud topic...maar er is vandaag een gitarist bijgekomen die ook ervaringen heeft met een Furch, dat ben ik zelf namelijk!

Ik ben eergisteren verliefd geworden op een Furch D-42 CR (met cutaway) toen ik wat aan het rondneuzen was en ben daarom vandaag nogmaals langs de gitarenzaak geweest. Hij stond er gelukkig nog steeds... Prachtding, een tijdje op gespeeld en 'm toen overtuigd gekocht. Ik klink nu ook wat anders dan ik normaal gesproken klink op een akoestische gitaar, door de cedar top en de gehele constructie. De achterkant heeft een soort bolling, voor diepere bassen werd me verteld. Er zijn ook geen steunbalken aanwezig, voor schijnbaar meer toon. Ik weet niet precies hoe dit allemaal in elkaar zit, maar het oogt en voelt kwalitatief ook erg goed. Hij klinkt sprankelend en helder in het hoog met volle, diepe bassen. Ik ben hiermee echt dichter bij het geluid gekomen van Tommy Emmanuel, al heeft deze Furch (nog) geen element ingebouwd. De keren dat ik 'm in de gitarenzaak bespeelde, leek het net alsof er een natuurlijke galm in de klank zat die de hele ruimte vulde (moeilijk uit te leggen, dat zou je moeten voelen als bespeler). Ook thuis in de huiskamer of slaapkamer met een andere akoestiek viel deze Furch niet opeens tegen.

Het volume is vrij bescheiden in vergelijking met de meeste dreadnoughts (en sommige OM-modellen), maar het klankkarakter en de bereikbaarheid van het geluid is adembenemend, al bij een lichte aanslag. De actie is laag afgesteld op 0.012 en hij speelt bijzonder makkelijk! Weer een positieve ervaring rijker.

Laser
8 februari 2008, 10:38
Welkom bij de Furch - liefhebbers!

Intussen heb ik de beperkingen van mijn JV-61 leren kennen (typisch cedertop-gedrag bij fel doorspelen) maar het blijft een (h)eerlijke gitaar. Anderen die erop speelden waren ook onder de indruk.

greencharlie
10 februari 2008, 21:22
Laser,
wat is ''typisch cedertop gedrag bij fel doorspelen'' ?

Laser
11 februari 2008, 10:36
Ik zou het omschrijven als:
bij hevig spelen verdwijnt het onderscheid tussen alle noten op zich; je hoort nog een akkoord maar het onderscheid tussen de klanken van de individuele snaren valt weg. Het klinkt wat 'modderig'.
Dat valt minder voor bij een sparren blad.

Hoe snel dat optreeedt hangt ook van de constructie af: dikte van het bovenblad, bebalking, snaren en spanning ervan...

Hoe de fysica hiervan in elkaar zit kan ik je niet uitleggen, ik geef weer wat ik hoor. En dat in woorden zetten is niet altijd zo eenvoudig.
Doe eens een test als je de gelegenheid hebt: twee gitaren van hetzelfde merk, zelfde vorm, één in ceder en één in spar; en speel dan heerlijk lekker door, of laat iemand dat voor je doen. En luister dan...

greencharlie
11 februari 2008, 14:15
ceder vind ik sowieso wat "hees" klinken, zal maar terug voor spruce gaan.