PDA

View Full Version : Delay op snare drum?



telecastermaster
20 oktober 2005, 13:26
Ik heb ff een beetje afwijkende vraag, die ik het beste hier kwijt kan denk ik. Ik zat net te luisteren naar een live album (van the Gun Club) waar een hele vette delay op de snaredrum zit. Hoe doe je zoiets live? Via de PA lijkt, maar wat als de band opeens sneller gaat spelen? Hoe hou je de delaytijd dan nog goed. En dergelijke dingen......

thx

Speeddemon
20 oktober 2005, 13:43
De standaard klassieke digitale delay die elke fatsoenlijk PA gebruikt is de TC Electronics 2290.

Deze heeft een tap-tempo knop, en het is dus aan de geluidsman om dan 't tempo effe door te tikken.

Of je werkt met een MIDI aanstuurbare tap-tempo switch op 't podium ofzo...

telecastermaster
20 oktober 2005, 14:53
ja zoiets dacht ik natuurlijk al, maar kun je zoiets ook in je oefenruimte doen?
Overigens, ten tijde van opname van het betreffende album (1983) bestond noch, MIDI, noch tap-tempo, noch digitale delay, noch TC Electronics.

fullorder
20 oktober 2005, 14:54
of clicktrack op je kop, die midi-clock gewijs communiceert met je digitale delay.

ook coole snare met delay:
transmission van joy division. maar dat is meer een echo (analoog denk ik), korte delay tijd dus. dan maakt de timing van de band niet zoveel uit. dus deze informatie is totaal niet relevant voor jouw vraag, maar ik wilde het gewoon graag kwijt :D

telecastermaster
20 oktober 2005, 15:00
Toch wel. Bovendien was Joy Division mijn eerste grote liefde.

Ik wil eigenlijk graag weten hoe je zo'n zompig band geluid krijgt.

fullorder
20 oktober 2005, 15:05
ja zoiets dacht ik natuurlijk al, maar kun je zoiets ook in je oefenruimte doen?
Overigens, ten tijde van opname van het betreffende album (1983) bestond noch, MIDI, noch tap-tempo, noch digitale delay, noch TC Electronics.

wikipedia zegt het volgende:
"The MIDI standard was first proposed by Dave Smith in 1981 in a paper to the Audio Engineering Society and the MIDI Specification 1.0 was published in August 1983."

Dus het zou net kunnen ;) En digitale delay had je toen zeker al.
Vergeet niet dat MIDI al een heel oud protocol is, sterk achterhaald (8bits) zelfs, maar nog steeds actueel in muziekland, omdat wij muzikanten blijkbaar nogal conservatief zijn waar het gaat om technische oplossingen.

Oplossing in de oefenruimte? Dan zul je er toch apparatuur voor moeten hebben. Of een digitale delay met handige tap tempo knop, maar liever eentje die MIDI in heeft en ook daadwerkelijk midi-clock kan ontvangen (is niet altijd zo!) en dus synchroon kan lopen met elk willekeurig ander apparaat dat MIDI kan versturen (drumcomputer, sequencer, laptop,...). die kan je dan gebruiken om clicktrack op het hoofd van de drummer te zetten en bovendien kun je meteen allemaal coole dingen doen met de arpeggiator van een synth of een sequencer die een sampler aanstuurt of wat dan ook.

fullorder
20 oktober 2005, 15:09
Toch wel. Bovendien was Joy Division mijn eerste grote liefde.

Ik wil eigenlijk graag weten hoe je zo'n zompig band geluid krijgt.

zet je drummer op het dak! :D

check de film "24 hour party people" maar

PsychedelicBass
20 oktober 2005, 16:38
Ik heb wel eens gehoord dat een vriend van de producer van Joy division, zelf de eerste digitale delay in elkaar heeft gesleuteld.

harrie-beton
20 oktober 2005, 16:50
een akoestische snare uitversterken in oefenruimte is lastig, oefenruimtes zijn vaak klein en dan krijg je feedback problemen.

Misschien kun je eens experimenteren met een drumpad (digitale drum) en een delay.



tja, je vraag over Joy Division. Je kunt wel zo opnemen door exact dezelfde spullen te gebruiken (lijkt me nog een hele klus) maar je moet ook zo zwartgallig denken als zij.
En zelfs dan is het geen Joy Division!

fullorder
20 oktober 2005, 18:58
tja, je vraag over Joy Division. Je kunt wel zo opnemen door exact dezelfde spullen te gebruiken (lijkt me nog een hele klus) maar je moet ook zo zwartgallig denken als zij.
En zelfs dan is het geen Joy Division!

nou...wel bijna. je moet alleen jezelf nog even ophangen en klaar is kees ;)

ik denk trouwens dat joy division niet heel erge dure hitech shit heeft gebruikt voor een album als substance bijvoorbeeld. en waarschijnlijk alles vrij vlot en onder invloed van diverse huis- tuin- en keukenmiddelen ingespeeld. zo krijg je een rouw geluid, hetgeen errug lekker kan zijn mits jij en/of je producer weet waar ie mee bezig is. het is vooral durven denk ik en als je het in die tijd plaatst was het van die producer van joy division (hoe heet ie ook alweer?) ook de lef om het anders te doen dan anderen.

Damage Inc.
26 oktober 2005, 01:08
Nou, ik vindt wel dat de drummer de metronoom van de band is.
Dus ik bedoel iedereen moet (meestal) op het ritme van de drums meespelen.
Dat is iig wel het makkelijkste, om af te spreken.

- Damage Inc.