PDA

View Full Version : logica over sus 2 en sus 4 accoord



DTmaster
20 oktober 2005, 12:41
Hallo ik ben nu bezig aardig wat acoorden te leren maar ik vraag me de logica van een sus 2 en sus 4 accoord af .. ik heb er nu een paar geleerd waaronder de basis sus acoorden en de positie dat je je vinger plat legt ...

Wat me opvalt als je we even gaan kijken naar een D sus 2 en 4 accoord dan merk ik op dat als je een D sus 2 pakt er een vinger afgaat en bij een sus 4 accoord juist (voor me gevoel) een vinger bij komt dus is het nou altijd zou dat bij een sus 2 acoord er wat af gaat en bij sus 4 acoord ook niks af gaat maar een andere noot er bij komt

Jeroensnake
9 november 2007, 14:23
Ben je er al uit, met die acoorden enzo ... ?

Wat mis je precies voor je gevoel ?
Volgens mij hangt alles van de greep af,
en kun je dus niet altijd zeggen dat
het zus of zo is ...

(mods; hoort dit trouwens niet bij speeltechniek ... ?)

Tristan
9 november 2007, 20:29
Ik snap geen hol van wat je zegt maar in principe zijn sus2 en sus4 akkoorden hetzelfde, kijk maar:
Csus2: c - d - g = Gsus4: g - c - d

De bas bepaalt dus of je een sus2 of sus4 akkoord speelt, maar veel liggingen zijn in principe hetzelfde:
c - d - g, d - g - c, g - c - d, c - g - d, g - d - c, d - c - g

zjanke
9 november 2007, 21:30
Zou hij er al uit zijn na twee jaar, of zou ie inmiddels drummer geworden zijn :hippie:

grayfink
9 november 2007, 21:45
Ik denk niet dat Tristan naar de datum keek :D

Maar (I know, Tristan=conservatorium en ik=n00b) Een Csu2 zit tock ook een E in, en een Gsus4 toch ook nog gewoon een B. Ik meen mij van gitaarles te herinneren (25 jaar geleden...) dat sus plus/erbij betekent.

Tristan
9 november 2007, 22:17
Haha, geniaal, ik had geen datum gezien man... :seriousf:
Dat Tristan is conservatorium en ik is noob gedeelte laten we maar even zitten, never mind the bullocks zeiden de Sex Pistols al... :)

Maar euh, als je het echt wil weten, add betekent added, het geeft aan dat er een noot toegevoegd wordt aan het gewone majeur akkoord...
sus betekent suspended, het geeft aan dat er in plaats van een terts een secunde of kwart in het akkoord zit...

hendrix2
9 november 2007, 22:38
Haha, geniaal, ik had geen datum gezien man... :seriousf:
Dat Tristan is conservatorium en ik is noob gedeelte laten we maar even zitten, never mind the bullocks zeiden de Sex Pistols al... :)

Maar euh, als je het echt wil weten, add betekent added, het geeft aan dat er een noot toegevoegd wordt aan het gewone majeur akkoord...
sus betekent suspended, het geeft aan dat er in plaats van een terts een secunde of kwart in het akkoord zit...

Hmm, ik heb wel een vraagje voor jou dan, (of eventueel voor anderen). Maar waar zit nu eigenlijk het verschil tussen een add2 en een add9.

Neem je Cadd2 dan krijg je: C D E G
Neem je Cadd9 dan krijg je: C E G D

Dat je de benamingen best door elkaar kan gebruiken enzo weet ik. Maar ik vroeg het mij nu gewoon af of men toch een of ander onderscheidt maakt tussen een add9 en add2?

grayfink
9 november 2007, 22:42
Ok, suspended. Weer wat geleerd. :)

Tristan
9 november 2007, 23:42
Hmm, ik heb wel een vraagje voor jou dan, (of eventueel voor anderen). Maar waar zit nu eigenlijk het verschil tussen een add2 en een add9.

Neem je Cadd2 dan krijg je: C D E G
Neem je Cadd9 dan krijg je: C E G D

Dat je de benamingen best door elkaar kan gebruiken enzo weet ik. Maar ik vroeg het mij nu gewoon af of men toch een of ander onderscheidt maakt tussen een add9 en add2?

Je hebt het verschil zelf al precies duidelijk gemaakt, bij geval van een add2 zit de secunde onder de terts van het gespeelde akkoord, bij geval van een add9 gaat het om een toevoeging op het gespeelde akkoord...

Voorbeeld:
c - d - e - g = 1 - 2 - 3 - 5
c - e - g - d = 1 - 3 - 5 - 9

Tristan
9 november 2007, 23:45
Ok, suspended. Weer wat geleerd. :)

Graag gedaan... :)
In zekere zin is het ook allemaal regelneuken hoor, dus echt wereldschokkend is het niet... :D
Het geeft aan dat de terts 'suspended', zeg maar, verlegd is naar een secunde of een kwart..