PDA

View Full Version : Digitech Bad Monkey



LordRiffenstein
20 oktober 2005, 11:02
De Bad Monkey was eerder dit jaar een paar maanden een zware hype op het net en het ging zelfs zover dat mensen er hun boutique pedalen voor verkochten. Mijn interesse was dus gewekt maar ondanks de lage prijs had ik nog niet de moeite gedaan eentje te kopen. Tot ik er eentje NIB 2de hands kon kopen. Ik denk niet dat er hier veel over gepost is dus even een review.

http://www.digitech.com/products/images/BadMonkey.jpg

Een Digitech pedaaltje, wat moet je daar van verwachten? Tja, volgens de hype mag je er veel van verwachten. Behalve de typische volume en gain regelaar, heeft de BM ook nog low en hi knoppen. Verder uiteraard een in- en output maar ook een mixer output (later meer hierover bij een volgende test). Uit zijn groene kleur kan je al enigszins afleiden dat de Tubescreamer aan de basis ligt van dit pedaal en inderdaad, de BM heeft ook die typische midhump van een TS MAAR....

En hier komt het geniale (imho) van de BM naar boven, nl. de toonregeling. Ten eerste kan je met de low knop zorgen dat je geen laag verliest, je kan zelfs laag (en ik hoor ook laag mid) toevoegen. Met de hi knop kan je scherpte instellen maar hoe hoger de low staat, hoe minder effectief de hi wordt (althans zo leek het tijdens mijn eerste test). De BM heeft meer dan genoeg headroom om als boost te gebruiken en de gain situeert zich in de TS-stijl, geen metal dus maar eerder classic rock.

Ik heb gisteren 2 uurtjes zitten jammen met dit pedaal en ondertussen vergeleken met mijn Barber LTD en DDSS. De BM is super veelzijdig, je kan er echt ranzige dingen uithalen tot de meeste vette OD. Niet high gain maar zet hem voor een crunchy versterker en je krijgt een vette-ballen sound. Ik kon met de BM perfect de sound/toon krijgen van mijn LTD (die ik gebruik als solo boost) maar de LTD bleef altijd ietsje transparanter klinken. De BM heeft meer compressie wat met single coils wel lekker klinkt. Moest niet constant aan de knoppen draaien want de meeste settings klinken echt goed.

Het meest bizarre aan dit pedaaltje is de prijs, nieuw kost het net geen 40 euro ASTEMBLIEF. Er zit zelfs een Energizer batterij in (kost ook al 5 euro in de winkel :) ). MAW, als bang-for-the-euro kan dit tellen, het gifgroene ding heeft me echt verbaasd. Vanavond repetitie en dan even grondig testen in band situatie. Als mijn recording setup weer terug operationeel is, maak ik enkele clipjes.

vinni
20 oktober 2005, 11:16
Hoi Riff....

Heb'm n.a.v. de hype ook getest.
Was er niet zo super enthousiast over als jij.
Vond'm gewoon niet lekker klinken. Meer compressie (dus weinig dynamiek) in verhouding tot mijn Xotic RC en Fulltone OCD.

Wat ik altijd zoek in dit soort pedalen is dat mijn oorspronkelijke gitaargeluid en dynamiek overeind blijft. Dr zijn heel weinig pedalen die daar, naar mijn bescheide mening, aan voldoen.

Maar ik geef toe.....voor dat geld......

Vinni

LordRiffenstein
20 oktober 2005, 11:34
Hoi Riff....

Heb'm n.a.v. de hype ook getest.
Was er niet zo super enthousiast over als jij.
Vond'm gewoon niet lekker klinken. Meer compressie (dus weinig dynamiek) in verhouding tot mijn Xotic RC en Fulltone OCD.

Wat ik altijd zoek in dit soort pedalen is dat mijn oorspronkelijke gitaargeluid en dynamiek overeind blijft. Dr zijn heel weinig pedalen die daar, naar mijn bescheide mening, aan voldoen.

Maar ik geef toe.....voor dat geld......

Vinni

Ben het wel met je eens maar je kan van een TS-clone niet verwachten dat hij NIET compressed is want dat is net zoals de mids typisch aan de TS net zoals je dat van een fuzz ook niet kan verwachten.

Ik zie dit ook meer als pedaaltje om gewoon mee te zooien en om in mijn kabeltas te stoppen voor een worst-case scenario (wordt misschien helemaal leuk als het goed klinkt via de mixer out). Als TS-clone is dit zeker de moeite mede dankzij de toonregeling. Ik kan me erg goed voorstellen dat de BM in combi met een 1-channel Marshall HEEL vet klinkt.

LPplayer
20 oktober 2005, 11:37
Hmm digitech is volgens mij wel een beetje te digitaal.
Maar als ie een hype is wil ik em ook toch wel ff uitproberen.
Ik wil over gaan naar losse pedalen (nu heb ik een ax1500g van korg ben er tevreden mee), en wil de TS9 gaan halen als BOoster, maar ook gewoon als gewoon overdrivepedaaltje, want die zoek ik ook.
als versterker wil ik die 40watt buizencombo halen van Marschall JCM2000

Das volgens wel mooie combi toch?

Tot nu toe vond ik digitech te digitaal, maar ik ga toch volgende week weer naar feedback dus ff uitproberen.... :)

idno
20 oktober 2005, 14:58
ik heb m niet getest, dus daar kan ik niks over kwijt, maar qua constructie snap ik wel waarom ie zo goedkoop is; een Boss pedaaltje is wel een stuk duurder maar voelt ook een stuk steviger aan! t leek wel of het metaal dunner was ofzo en het geheel voelde ook gammeler aan.

LordRiffenstein
20 oktober 2005, 15:09
ik heb m niet getest, dus daar kan ik niks over kwijt, maar qua constructie snap ik wel waarom ie zo goedkoop is; een Boss pedaaltje is wel een stuk duurder maar voelt ook een stuk steviger aan! t leek wel of het metaal dunner was ofzo en het geheel voelde ook gammeler aan.

:???:

Het ding weegt een ton, is een stuk zwaarder dan een Boss-pedaal en lijkt me zeker niet slechter gebouwd en voelt helemaal niet gammel aan.

Debaser
20 oktober 2005, 16:48
ik twijffelde tussen deze ne mijn ts9dx
persoonlijk, vond ik m naast de ts9dx, die ik gekocht heb.
wat minder klinken, iets metaler ...

(niet meer metal ... maar metaal achtig, krassiger , maar geen distrtion .. )

maar ja... weet niet of dit iets toevoegd aan je review, iedereen moet m zelf maar testen op zijn eigen amp :D.

idno
20 oktober 2005, 16:53
ik heb m niet getest, dus daar kan ik niks over kwijt, maar qua constructie snap ik wel waarom ie zo goedkoop is; een Boss pedaaltje is wel een stuk duurder maar voelt ook een stuk steviger aan! t leek wel of het metaal dunner was ofzo en het geheel voelde ook gammeler aan.

:???:

Het ding weegt een ton, is een stuk zwaarder dan een Boss-pedaal en lijkt me zeker niet slechter gebouwd en voelt helemaal niet gammel aan.

oké, dat was mijn eerste indruk, maar ik heb mn ook maar 2 sec in mn handen gehad. hoe vind je die knoppen dan, naast de behuizing vond ik de knoppen van een boss ook wat steviger aandoen.
misschien moet ik toch maar wat uitvoeriger testen :oops:

harrie-beton
20 oktober 2005, 16:59
mag je TUBE OVERDRIVE op die dingen zetten terwijl er geen buis in zit?

Tubeless (hihi fietsgrapje)

Debaser
20 oktober 2005, 17:01
ja waarom niet,
hij laat je evt buizen in je preamp toch oversturen ?

LordRiffenstein
20 oktober 2005, 17:04
oké, dat was mijn eerste indruk, maar ik heb mn ook maar 2 sec in mn handen gehad. hoe vind je die knoppen dan, naast de behuizing vond ik de knoppen van een boss ook wat steviger aandoen.
misschien moet ik toch maar wat uitvoeriger testen :oops:

Ja de knoppen zijn inderdaad van mindere kwaliteit dan Boss maar voor mij speelt dat niet want ik stop hem in mijn rack en daar ga ik er niet op stampen :-D

Fumi SG
20 oktober 2005, 17:06
Wat ga je er dan mee doen?? Gaat dat wel werken dan een pedaaltje in een rack?? :???: :)

Nielsje
20 oktober 2005, 17:09
mag je TUBE OVERDRIVE op die dingen zetten terwijl er geen buis in zit?

Tubeless (hihi fietsgrapje)

op een versterker staat ook wel eens marshall terwijl het niet eens zo'n overheidsambentaar is van de USA :)

LordRiffenstein
20 oktober 2005, 17:09
Wat ga je er dan mee doen?? Gaat dat wel werken dan een pedaaltje in een rack?? :???: :)

Wel, die 5 andere pedaaltjes in mijn rack werken ook dus...

Thom TK
20 oktober 2005, 17:11
Wat ga je er dan mee doen?? Gaat dat wel werken dan een pedaaltje in een rack?? :???: :)

Midi.

vinni
20 oktober 2005, 21:35
ik heb m niet getest, dus daar kan ik niks over kwijt, maar qua constructie snap ik wel waarom ie zo goedkoop is; een Boss pedaaltje is wel een stuk duurder maar voelt ook een stuk steviger aan! t leek wel of het metaal dunner was ofzo en het geheel voelde ook gammeler aan.

:???:

Het ding weegt een ton, is een stuk zwaarder dan een Boss-pedaal en lijkt me zeker niet slechter gebouwd en voelt helemaal niet gammel aan.


Ja.....
Dat de constructie minder is dan een Boss is gewoon onzin.
Wat de bouw betreft is de Digitech minstens zo goed als de Boss.

Vinni

Debaser
20 oktober 2005, 23:12
mag je TUBE OVERDRIVE op die dingen zetten terwijl er geen buis in zit?

Tubeless (hihi fietsgrapje)

op een versterker staat ook wel eens marshall terwijl het niet eens zo'n overheidsambentaar is van de USA :)


en in een 'opel kadet' rijden ook niet alleen soldaten !

LordRiffenstein
21 oktober 2005, 10:47
Erg geinig allemaal!!

Gisteren de Monkey ff gespanked tijdens repetitie en klonk nog steeds erg lekker. Moest hem ff anders tweaken dan wat ik thuis gebruikte maar klonk lekker als boost. In elk geval blijft het een fun pedaaltje dat erg goed instelbaar is.

Ik vermoed dat je hiermee een erg vette hardrock tone krijgt als je hem voor een Marshall zet, lo en hi een stuk hoger en gaan!!!

Mitch
21 oktober 2005, 17:23
Leuke review Yoeri ! Waar was die Digi Bad Monkey nou ook al weer een re-isue van ? DOD Juicer of iets dergelijks ???

telecastermaster
3 november 2005, 20:19
Verder uiteraard een in- en output maar ook een mixer output (later meer hierover bij een volgende test).

Hoe staat het hiermee Yoeri? Ik zit maar te wachten! Of heb ik iets gemist?

LordRiffenstein
4 november 2005, 08:24
Hoe staat het hiermee Yoeri? Ik zit maar te wachten! Of heb ik iets gemist?

LOL, heb hem ondertussen verkocht, niet omdat hij slecht is maar omdat ik centen nodig had wegens kapotte wagen en Haar strat die klaar is en nog voor een stuk betaald moet worden.

BartL
19 januari 2006, 15:42
Ben een beetje opzoek naar een pedaaltje om mijn cleane kanaal te boosten. Wilde eerst een compressor kopen (ook voor bij de solo's), maar als ik dit lees kan de BM EN wat compressie EN wat meer gain toevoegen right?

...sounds nice :D

vinni
19 januari 2006, 17:28
Als je dat wil....
Zijn er betere pedalen.
Voor mij is dat de Xotic RC booster.

Maar praat eens met Speedy....
Die maakt ook mooie dingen.

Vinni