PDA

View Full Version : Actie



Joey
20 september 2002, 12:51
Hoe kun je de actie meten van je gitaar? Ik denk namelijk dat mijn Epi LP een beetje laag staat afgesteld (klettert vaak) en ik wil weten wat de normale hoogte is. Thnx

Anders Destium
20 september 2002, 14:32
Er is geen "normale" hoogte, het hangt er ook vanaf wat je zelf prettig vindt, normaal is dat je bij de 12e fret 3 mm speling hebt, maar het ligt er ook aan wat voor fretbuzz je aanvaardaar vindt...

Joey
21 september 2002, 14:11
Is er nu wel of geen normale hoogte? In je antwoord zeg je beide dingen.. Ik snap ook wel wat je bedoelt, maar ik vroeg me af welke hoogte de meeste mensen (met een Epi LP) hier het fijnste vonden spelen.
Maar een goed uitgangspunt is dus 3mm tussen de top van de 12e fret en de snaar? Zijn er mensen hier die met hogere actie spelen dan dat?

Anders Destium
21 september 2002, 15:43
Natuurlijk, maar de meesten vinden het prettiger om met een zo laag mogelijke actie te spelen, maar het moet niet absurd laag zijn...
Dus het kan geen kwaad je stud iets omhoog te draaien, maar ik vind dat al snel vervelend spelen

piezo
21 september 2002, 16:17
Action is van onderkant snaar naar 12e fret. Hierbij een overzichtje van diverse afstellingen bij resp E1 en E6:
Laag: 1,2 en 1,6 mm
Medium: 1,6 en 2,0 mm
Hoog: 2,0 en 2,4 mm
Slide: 3,2 en 6,6 mm

Joey
22 september 2002, 13:30
Volgens die tabel zit ik met 3 mm al erg hoog, en toch heb ik soms fretbuzz! Volgens mij is mn hals niet krom, hoe kan dat dan?

Swan
22 september 2002, 15:02
die tabel is enigzins overdreven vind ik
ik heb al mn gitaren op 4 mm bij de 12 fret staan en dat speelt perfect. dit is wel n snaar van .52 dik, dus dan zit ie zowiezo wat hoger

taylor
22 september 2002, 16:42
meestal meten ze dat toch met de e-snaar naar beneden gedrukt op de 22 of 24e fret?dan meten ze dus rond de 8e fret.

sash
22 september 2002, 18:01
Ik zet m'n actie zo hoog dat ie overal superzuiver klinkt. En dat is HOOG, maar goed het geeft wel een vette toon, zeker met dikke snaren.

Swan
22 september 2002, 18:32
oh vandaar mijn vette toon :grin:

maarten
24 september 2002, 14:27
draai de schroef om je hals bij te stellen eens een kwart slag. Vaak is de actie precies zoals je em wilt maar klettert ie toch. ZOu zonde zijn om die op tegeven vanwege kletterende snaar. Als je de hals ietste bijstelt kan t vaak al helpen. Terwijl je actie zelfde blijft. Naja t scheelt wel een beetje.. but u get my point. i hope