PDA

View Full Version : Opnames zondag



sleep_to_saturate
23 oktober 2001, 14:55
Ik ga zondag weer opnames maken, maar heb wat praktische vragen.
Ik ga voor het eerst het gitaarwerk op de amp miken (voorheen gewoon direct opgenomen)
Ik dacht om 1 track bij de grid op te nemen en 1 track op afstand om wat ruimtelijk effect te krijgen. Daarna (niet voluit) links en rechts te "pannen".
Maar weet iemand goede afstanden van de amp voor een optimaal resultaat? En of deze methode überhaupt goed werkt.
Is het verder nog beter om de bas ook met de microfoon op te nemen of maakt het op zich niet zo veel uit om die direct op te nemen?

taylor
23 oktober 2001, 15:19
voor gitaar close micking dus normaal recht tegen de conus gericht zo dicht mogelijk (dus gewoon tegen het doek van je speaker)wil je iets meer laag dan kun je het onder hoek proberen.

dat van afstand dat zo ik nie doen kan wel maar dan ben je wel effe en paar uur zoet mee en je kunt net zo goed(beter) in de mix wat delay of reverb gebruiken indien nodig.

dat voor die bas dat kan wel met 1 mic maar dan moet je wel en mic speciaal voor lage tonen hebben dat geeft en zeer goed resultaat(beter als direct) als je die niet hebt zou ik het gewoon direct doen.

suxxes

sleep_to_saturate
23 oktober 2001, 16:30
Tja hmm, dan kan ik beter wat reverb gebruiken inderdaad. En de bas hou ik wel direct dan. Ik heb niet zo'n microfoon.

Het echte probleem wordt de drums.. Ik denk dat ik een sennheiser e602 ga huren voor een dagje voor de kickdrum. Verder gebruik ik zangmicrofoons voor de rest.
1 overhead linksmidden voor de tom / ride en floor tom
1 overhead rechtsmidden voor de crash / tom
en 1 bij de snare /hihat
Alle 4 naar verschillende sporen zodat ik ze mooi kan verplaatsen in het stereoveld.
Klinkt leuk in theorie maar of het in de praktijk ook zal lukken is nog maar de vraag.

taylor
23 oktober 2001, 16:40
voor de hihat kun je goed en sm75 gebruiken voor de toms en snaar trouwens ook.dus huur er wat.(goed en goedkoope oplossing als je echt niks anders hebt of beter)

voor de kick moet je echt wat anders hebben.

het beste kun je de kick,snaar,hihat, bekkens,toms appart houden.

dus 5 sporen moet wel lukken denk ik.

sleep_to_saturate
23 oktober 2001, 17:06
Ja helaas kan ik maar 4 sporen tegelijk opnemen. dus zal de hihat samen met de snare moeten.
Voor de snare ga ik m'n senn e835s gebruiken, moet wel kunnen denk ik.

sleep_to_saturate
29 oktober 2001, 11:46
Gister dus opgenomen, en de drums klinken zeer goed, en gitaar klinkt zeer vet.
Heb de amp Marshall 2x80 op de cone en ook van een afstandje opgenomen. ECht een wereld van verschil met direct opnemen.
Drums heb ik m'n senn e835s op de kickdrum gezet. 2 overhead links en rechts en 1 onder de hihat naar de snare gericht. Allemaal ver genoeg van elkaar af om phasing te voorkomen. En het is gelukt! Het geluid is super.
Alleen jammer dat we toch niet zo ritmevast speelden. En als je track voor track opneemt hoor je het best erg als het even van uit het ritme gaat.
Maar ja ik heb in ieder geval een goede setup nu.. cool. :smile:

taylor
29 oktober 2001, 14:22
ja dat zei ik al 1 keer als je track voor track opneemt moet je echt strak kunnen spelen.

dat phasing kun je ook vaak inschakelen op de tafel dus 180 graden dat de ene de ander niet oppikt.

sleep_to_saturate
30 oktober 2001, 11:44
Ja dat was ook een gemis.. Ik heb dus nog geen tafel.. Ik ga volgende week de behringer MX802A of 1602A kopen. Mackie is ver boven mijn budget, en de behringer schijnt best goed te zijn voor die prijs.

Ja voorheen hadden we daar nog geen last van omdat we allemaal uit ritme speelden en op elkaar in konden spelen. Maar ja nu merk ik pas dat we eigenlijk zo strak nog niet kunnen spelen.
Maar ja het is digitaal opgenomen dus ik kan zo veel mogelijk knippen en plakken als ik wil. Dus misschien kan ik er nog iets moois van maken.

taylor
30 oktober 2001, 16:26
dat cut & paste dat werkt alleen meestal als je met house enzo bezig bent als je dat met rock doet gaat vaak de hele magie weg.

ik zelf(mijn eigen werk thuis) maak altijd alles met cubase(dus programmeren met midi) alleen als ik audio op neem dus gitaar ofzo dan speel ik hele takes in als het nie goed is dan delete ik het en gewoon weer over nieuw zonder quantizes.

sleep_to_saturate
30 oktober 2001, 16:55
Tja ik weet het ja. Het gaat niet zo makkelijk met Rock. Maar ja ik kan het allicht proberen. Is het geluid goed, klopt het rhytmisch weer niet.. argh..
Ja het kutte is ook dat ik de magie er wel in voel in die opname op dit moment.. maar ja als ik hem rhytmisch weer kloppend mix is de magie er waarschijnlijk inderdaad uit.
Ik zal het zo beperkt als mogelijk houden, dat knippen plakken.

taylor
30 oktober 2001, 17:44
ja als er niks anders op zit dat moet je het gewoon doen.

met midi kun je dat wel makkelijk gebruiken met audio ook wel maar niet bv dat je het hele nummer gaat plakken maar dat wis je wel denk ik.