PDA

View Full Version : Twintone verliest dynamiek na uurtje spelen



Droffie
20 oktober 2005, 00:11
hey,

Ik heb iets raars. Ik vraag toch maar of jullie daar ook ervaring mee hebben.
Als ik een uurtje aan 't raggen ben op mijn Twintone op aardig hoge volumes wordt het geluid wat doffer/vlakker. Ik mis dynamiek.
Het vreemde is dat had ik ook met mijn vorige versterker een JCM900.
Zelfs mijn pedalen op het clean kanaal vertonen dezelfde symptonen.
Zouden het mijn oren kunnen zijn die naar een uur overbelasting het min of meer opgeven en geen goede toon meer doorgeven?
Of is het een buizenversterker issue? (wat me sterk lijkt)
Mijn buizen zijn recentelijk vervangen voor nieuwe dus daar kan 't ook niet aan liggen.

Luca P
22 oktober 2005, 13:12
Ik heb wel eens in zaaltjes gespeeld die aan zee lagen.
Of zelfs op het strand.
Ik verdenk de stroom voorziening van die tentjes.
Het gebeurde dat ik de versterker 2 maal zo hard moest zetten dan normaal om het zelfde volume te krijgen.

Een andere oorzaak dat ik wel eens heb horen zeggen is aardstralen.
Magnetische velden en zo.
Zonder om er zweverig over te doen, zou dit best wel eens kunnen.
De lucht zit tegenwoordig vol met zenders en shit. Wie weet wat voor effect dat heeft.
Ik denk niet dat je versterker stuk is.
Woon je misschien in de buurt waar veel radars of zo zijn?
Vliegveld, electriciteits centrales?

Baker
22 oktober 2005, 13:21
hey,

Ik heb iets raars. Ik vraag toch maar of jullie daar ook ervaring mee hebben.
Als ik een uurtje aan 't raggen ben op mijn Twintone op aardig hoge volumes wordt het geluid wat doffer/vlakker. Ik mis dynamiek.
Het vreemde is dat had ik ook met mijn vorige versterker een JCM900.
Zelfs mijn pedalen op het clean kanaal vertonen dezelfde symptonen.
Zouden het mijn oren kunnen zijn die naar een uur overbelasting het min of meer opgeven en geen goede toon meer doorgeven?
Of is het een buizenversterker issue? (wat me sterk lijkt)
Mijn buizen zijn recentelijk vervangen voor nieuwe dus daar kan 't ook niet aan liggen.

Het is sowieso geen buizen amp - issue.
en als dat wel zo is, schakel ik vandaag nog over op transistor.

Maar ik heb dat ook wel es.
Volgens mij ligt dat echt aan je oren.

Door de enorme belasting ben je (als je geluk hebt) tijdelijk doof,
waardoor met name de hoge tonen niet meer doorkomen.
Als je dit maar vaak genoeg doet verandert dat tijdelijk vanzelf in permanent.

Ik merk dat dit fenomeen zich naarmate ik ouder word zich steeds sneller voordoet, en dan het ook steeds langer duurt voordat het weer hersteld is.
Ik zit de laaste tijd serieus te overwegen om professionele oordoppen te kopen.

Bins
22 oktober 2005, 14:32
Ik denk ook dat het je oren zijn. Bij het repeteren stond ik ook vaak tegen het eind aan de knoppen te draaien. Nu weet ik dat het gewoon aan mij ligt, niet aan de amp.

Probeer eens wat minder hard te spelen, of speel een uur met doppen en doe ze dan uit. Dan weet je het zeker.

zjanke
22 oktober 2005, 15:01
Het zijn je oren.

Ik speel sinds een tijdje met exinore doppen (op maat gemaakt, 9dB demping) en ik heb na effe lekker raggen niet meer het probleem dat alles wollig klinkt. Ook het "doof" gevoel/gehoor :???: heb ik niet meer als na de repetie in mijn mandje kruip.

Ik vind het een stap vooruit en zeker de 160 EUR waard, beschadigingen zijn onherstelbaar....

Nicci
22 oktober 2005, 15:05
Het zijn je oren.


het zijn je vingers . . . je moet die dingen niet zo hard zetten.

Ritch
22 oktober 2005, 15:21
Het zijn je oren.


het zijn je vingers . . . je moet die dingen niet zo hard zetten.

Of de drummer :wink:

Ik zou Droffie het advies geven per direct goede gehoorbescherming te nemen! Ik speel alweer een jaar met Alpines en al die piepende trompetten en loeiharde snare + bekkens zijn op een aangenaam volume voor je oren!

Nicci
22 oktober 2005, 15:39
drummers moet je africhten . . . . wij hebben er ook zo 1. na een paar nummers altijd te enthousiast. :D

vester86
22 oktober 2005, 15:44
misschien heb je iets aan zo'n supernanny ;-) die kan die kleine kindjes ook goed africhten, misschien je drummer ook wel

Droffie
24 oktober 2005, 00:39
Ik heb wel eens in zaaltjes gespeeld die aan zee lagen.
Of zelfs op het strand.
Ik verdenk de stroom voorziening van die tentjes.
Het gebeurde dat ik de versterker 2 maal zo hard moest zetten dan normaal om het zelfde volume te krijgen.

Een andere oorzaak dat ik wel eens heb horen zeggen is aardstralen.
Magnetische velden en zo.
Zonder om er zweverig over te doen, zou dit best wel eens kunnen.
De lucht zit tegenwoordig vol met zenders en shit. Wie weet wat voor effect dat heeft.
Ik denk niet dat je versterker stuk is.
Woon je misschien in de buurt waar veel radars of zo zijn?
Vliegveld, electriciteits centrales?

Onze oefenruimte ligt onder aanvliegroute van de Kaagbaan (Schiphol), straling en herrie genoeg vrees ik :wink:
Ik ben ook bang dat 't mijn oren zijn, zeker nu ik lees dat anderen er ook last van hebben.
Bedankt voor de antwoorden lui. :wink: zeer gewaardeerd...

Mitch
24 oktober 2005, 13:16
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Voor je bandleden overigens niets zo irritant als een gitarist die na een uur zijn versterker steeds harder gaat zetten :wink:
Kijk dus zeker uit naar doppen. Je hoort iets minder, het is even wennen, maar het is je later alles waard !

ieme
2 november 2005, 15:32
ik ga ook voor goeie oordoppen kijken, merk gewoon na een middag spelen dat t ook in mn oren niet meer goed klinkt...
Wat zijn de goeie adressen voor oordoppen?

Groet,
ieme

Droffie
2 november 2005, 15:35
ik ga ook voor goeie oordoppen kijken, merk gewoon na een middag spelen dat t ook in mn oren niet meer goed klinkt...
Wat zijn de goeie adressen voor oordoppen?

Groet,
ieme

LOL...dan te bedenken dat ik mijn JCM900 ook om die reden verkocht had. Na een tijdje spelen gaat die echt kut klinken...Had beter kunnen investeren in dopjes... :D

zjanke
5 november 2005, 12:29
Wat zijn de goeie adressen voor oordoppen?

Groet,
ieme

www.beterhoren.nl zit altijd wel in de buurt en is leverancier van exinore. Op maat gemaakt en ze gebruiken etymotic (http://www.etymotic.com/ephp/erme.aspx) filters. Dat is zo ongeveer het beste wat er te krijgen is. Setje kost 159 euro incl alle toebehoren en mocht 9 dB niet bevallen, kun je ze kosteloos ruilen voor 15 dB filters. Los kosten filters 55 Eur voor een setje.

robzilla
5 november 2005, 12:37
Wat zijn de goeie adressen voor oordoppen?

Groet,
ieme

www.beterhoren.nl zit altijd wel in de buurt en is leverancier van exinore. Op maat gemaakt en ze gebruiken etymotic (http://www.etymotic.com/ephp/erme.aspx) filters. Dat is zo ongeveer het beste wat er te krijgen is. Setje kost 159 euro incl alle toebehoren en mocht 9 dB niet bevallen, kun je ze kosteloos ruilen voor 15 dB filters. Los kosten filters 55 Eur voor een setje.

Ik heb 25dB demping in mijn doppen, best een hoop maar wel prettig