PDA

View Full Version : Foam in kast



Dude
19 oktober 2005, 16:51
Effe snel vraagje


in a desperate attempt mn 2x12 meer strakkere bas te geven heb ik bij de bouwboer van dat noppenschuim gekocht

heel die 2x12 zit aan de binnenkant nu dus netjes met dat noppenschuim beplakt op de plaat waar de speakers op zitten na

lijkt me dat je hier dus juist geen schuim op moet omdat die plaat een groot deel van het geluid van je kast maakt..

of zit ik nu erg krom te denken.....

Iemand ??

nicoverduin
19 oktober 2005, 18:28
Das grappig. Ik doe juist dempingsmateriaal erin om de bas wat te verminderen. Als jij een strakkere bas wilt, kan je overwegen de kast wat te verstevigen (extra balken aan de wanden) of de oorzaak in de bron zoeken (de versterker) of andere speakers als de rest niet helpt.

Of vraag het aan forumlid: Schwalbe. die is nogal aktief op het gebied van boxen bouw.

Nico

Dude
19 oktober 2005, 22:14
nou uurtje aan het knippen en plakken geweest en de kast is netjes en helemaal bekleed van binnen

morgen maar proberen anders gaan de buren huilen

AART
19 oktober 2005, 23:02
als je strakker laag wilt idd cab verstevigen, hooguit wat dempingsspul tegen de achterwand, zijkanten maakt de toon dof....

DarknessAwaits
19 oktober 2005, 23:19
He, dat is toevallig! Gisteren ook mijn 1 deel van mijn kast beplakt met noppenschuim. De andere kant van de 4x12 is gescheiden dmv een houten plaat dus dat geeft me een mooie basis om een vergelijking te maken.

Vanavond heb ik 'm ff uitgetest, en er was inderdaad wat van het hoog af zoals ik had gepland. Het geluid was me echter nog veel te 'brittle'. De rest van de avond met mijn Mesa 2x12 gespeeld en dat beviel me eerlijk gezegd veel beter.

Dus als iemand nog tips heeft om het hoog-midden gebied er flink uit te filteren hoor ik ze graag.

Han S
20 oktober 2005, 00:30
Eigenlijk is dat dempingmateriaal bedoeld om staande golven binnen de kast tegen te gaan in die zitten ergens in het hoog midden daar binnen.

Als je bas niet strak is kan dat idd liggen aan het feit dat je kast teveel resoneert en dan voornamelijk de voor en achterkant, of het laag van je geluid is gewoon niet strak.

En waar kan dat nou aan liggen? Instrument, amp of skill lijkt me. :D

pol
20 oktober 2005, 08:30
ik heb dat ook al es gedaan bij een marshall 1960bv kast, en erg veel verschil is was er niet, misschien wat minder hoog.

proberen kan nooit kwaad natuurlijk, maar de hele kast dempen is niet nodig, hooguit 3 wanden (achter, 1 zijkant, en bovenkant)

bij Bogner bv zit er alleen een iets tegen de achterwand, van dat wit draderig spul dat je ook wel es als filter in een afzuigkap voor in de keuken vind.

Dude
20 oktober 2005, 10:17
Instrument, amp of skill lijkt me. :D

moet je hier komen !!! mafkees :D

schwalbe
20 oktober 2005, 10:47
De bas strakker krijgen gaat in principe door beter te bracen (=meer verstevigen van de kast) maar daar komen nog wel wat probleempjes bij kijken: vaak lijkt een strakkere bas op minder bas en dat levert dan teleurstelling op....
Kan je leven met strakkere bas die minder lijkt, dan is bracen de oplossing. Als je echo/galm gebruikt dan wil het trouwens ook wel veel helpen om wat laag uit en hoog in het galmgeluid te draaien...

Dude
20 oktober 2005, 15:30
mjah de kast klinkt nu toch stukken beter ! Strakker dieper en minder fel, zal misschien ook door de vreemde speaker combinatie zijn maar goed, ik ben tevreden

Wil nog wel een keer een wat dikkere achterplaat proberen, begreep dat berken hout daar erg goed voor is, zeker bij marshall kasten dus dat is de volgende stap als ik weer eens zin heb om te klooten.

Bart

Dude
20 oktober 2005, 15:30
mjah de kast klinkt nu toch stukken beter ! Strakker dieper en minder fel, zal misschien ook door de vreemde speaker combinatie zijn maar goed, ik ben tevreden

Wil nog wel een keer een wat dikkere achterplaat proberen, begreep dat berken hout daar erg goed voor is, zeker bij marshall kasten dus dat is de volgende stap als ik weer eens zin heb om te klooten.

Bart

Negative K3 fan
20 oktober 2005, 16:18
ik heb destijds ook glaswol in mn 5150 kast gedaan, klonk zeker anders, droger enzo, ook de projectie was heel anders. Ik ben er alleen nog niet uit of het nou beter of slechter was.

Han S
21 oktober 2005, 00:26
Bart, ik ben in het bezit van twee SA 4*12 kasten zoals Adje v.d.Berg eind jaren 80 gebruikte. Dit zijn kasten welke zijn gemaakt van 31 laags berken en dat laag is strak man.

De een heeft vier H30's en de ander vier G65's en gitaristen kiezen meestal voor die kasten ipv hun Marshall.

Berken dus en zo dik mogelijk.

Dude
21 oktober 2005, 10:15
Berken dus en zo dik mogelijk.

dat is volgens mij alleen zo allejezus zwaar he ?

Han S
21 oktober 2005, 10:29
Berken dus en zo dik mogelijk.

dat is volgens mij alleen zo allejezus zwaar he ?

Valt best mee hoor, eiken is een stuk zwaarder en dan hebben we het niet over sommige exotische houtsoorten.

Berken is volgens mij redelijk licht.

Dude
24 oktober 2005, 11:43
Even gekopieert uit mijn koch post



Ik had de (marshall 2x12) kast van binnen bekleed met foam maar dit resulteerde in een hele vreemde eigenschap. Het geluid recht voor de kast klinkt mooi, na een meter of 3 klinkt het ontzettend snerpend en scherp, en na een meter of 5 is alles weer prima.
Verder is het geluid 1 rechte straal en heeft totaal geen spreiding. Nadeeltje dus.


Ik ga nu proberen om een dikke berkenplex plaat te krijgen en dr een openback kast van te maken

dit om de spreiding van de kast wat beter te maken in wat kleinere ruimtes

ik laat het wel weer weten