PDA

View Full Version : transistors, welk pinnetje is wat?



Fumi SG
19 oktober 2005, 14:55
Nou, ik heb hier een NPN-transistor liggen. Ik weet alleen niet hoe ik kan zien wel pinnetje E en welke C is. Wie kan mij dat vertellen/uitleggen??

Antal
19 oktober 2005, 15:00
www.datasheetarchive.com

Hier kun je de datasheets van alle gangbare torren wel zo'n beetje vinden. (tenzij je het over OC44's en dat soort ellende hebt, maar dan moet je je vraag iets specifieker stellen)

Fumi SG
19 oktober 2005, 15:22
dank :)

Antal
19 oktober 2005, 15:26
dank :)

Wat ben je aan het maken trouwens?

Fumi SG
19 oktober 2005, 15:31
een wahpedaal, Crybaby. Ik ga nog een keer een andere maken, een Vox ofzo maar eerst even die Crybaby. :)

chennie
19 oktober 2005, 16:01
wanneer je schema hebt wordt een transistor voorgesteld als een platte streep met aan de ene kant één connectie node en 2 aan de andere kant. Van die laatste kant zijn ze schuin getekend. Dat zijn de collector en emitter. Meestal geldt voor een Npn dezelfde orientatie als het symbool. Waarbij de platte kant tegen de streep aan ligt en de bolle kant aan de kant van de collector en emitter kant. Dan is de bovenste collector en de onderste pootje de emitter.

Jah echt er is nagedacht, over symbolen, vorm en orientatie van componeten om dit soort probleempjes geen problematisch te doen laten lijken. Denk ook aan het streepje van een diode (of platte kant van een led en het verschil in lengte pootjes met elco's

Fumi SG
19 oktober 2005, 16:49
Dan heb ik dus zojuist de transistors verkeerd om gesoldeerd! :-? Maar dat zou niet kloppen met de info die onder de link van Antal staat. Kijk eens naar deze link... http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet=117777

Daar zou volgens de cijfertjes de platte kant rechts (gezien vanaf de schematische tekening) zitten, en dus juist andersom dan Chennies uitleg. Hetzelfde verhaal bij deze (http://www.datasheetarchive.com/semiconductors/download.php?Datasheet=117783)uitleg.

Dit is mijn schema:

http://www.geocities.com/CollegePark/Library/1355/crybaby.gif

Laten het, voor mij, ff heel simpel houden. Naar welke kant moet de platte kant van de transistor in dit schema wijzen??

Arnolievens
19 oktober 2005, 16:50
let wel op:

Veel transistor's zijn (met pootjes naar onder voorkant naar voor) CBE.
Op den duur begin je te denken dat ze allemaal zo zijn tot je een BCE tegen komt ....

Check dus na bij elk model of je juist zit ...

Antal
19 oktober 2005, 17:27
Meestal geldt voor een Npn dezelfde orientatie als het symbool.

Zoek ze nou maar lekker op in de datasheets. Die kloppen altijd!

nicoverduin
19 oktober 2005, 18:09
wanneer je schema hebt wordt een transistor voorgesteld als een platte streep met aan de ene kant één connectie node en 2 aan de andere kant. Van die laatste kant zijn ze schuin getekend. Dat zijn de collector en emitter. Meestal geldt voor een Npn dezelfde orientatie als het symbool. Waarbij de platte kant tegen de streep aan ligt en de bolle kant aan de kant van de collector en emitter kant. Dan is de bovenste collector en de onderste pootje de emitter.

Jah echt er is nagedacht, over symbolen, vorm en orientatie van componeten om dit soort probleempjes geen problematisch te doen laten lijken. Denk ook aan het streepje van een diode (of platte kant van een led en het verschil in lengte pootjes met elco's
daar...zou....ik....effe.....niet....van....uitgaa n!!!
Zoals al meerdere malen is gezegd. Gewoon de data sheet erbij halen.

Bij dit soort transitoren (zoals in het schema geldt:

lijn loodrecht op dikke balk is Basis
lijn schuin zonder pijl is collector
lijn met pijl is emittor

Verdere gegevens gewoon van de datasheet halen. dus niet proberen een of ander vuistregel van de aansluitingen proberen te maken....of juist wel....dan kunnen wij weer een beetje lachen....met titels: Mijn Fuzz rookt of eh .... alles klopt en toch doet hij het niet :-D :-D :-D :-D :-D :-D

Fumi SG
19 oktober 2005, 18:33
:)