PDA

View Full Version : Jazzy One



Jeroenvanhulsteijn
19 oktober 2005, 13:33
Test

Jeroenvanhulsteijn
19 oktober 2005, 13:35
Jazzy akkoordenprogressie :razz:

Allez, k zal er nog een solootje op moeten verzinnen. Maar dat gaat me nog wat tijd kosten.

Gitaar direct de computer in. Wat reverb toegevoegd met Cool Edit. Drums uit FruityLoops.
Alle commentaar is welkom.

Jazzy One - FINAL VERSION (http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=422354)

DTmaster
19 oktober 2005, 16:58
met welke gitaar en elementen heb je dit opgenomen :-D

sneez0r
19 oktober 2005, 17:46
Ik vind het erg lastig over die dim7-akkoord te spelen (bv. op 1:00). Verder is je progressie erg geschikt om chromatiek toe te passen in je solo's. Maar ik heb erg de neiging vrij 'vlak' (qua contour) te spelen over je stuk. Ik zou er een simpele head bij bedenken (aa'ba of zo), dan heb je echt een eigen tune.

Jeroenvanhulsteijn
19 oktober 2005, 17:51
@DTMaster, tis een Aria Pro II FS1000. Die worden al een tijdje niet meer gemaakt :-D (www.therathole.org voor meer info). Er zitten TV Jones Powertrons in. Alleen heb ik ze geloof ik verkeerd om geïnstalleerd :razz: (nek in brugpositie en vice versa).

@sneez0r. Bedankt voor de adviezen :) . Ik heb nu nog niet echt een idee waar je het over hebt. Maar ik ben bezig me de termen eigen te maken. Mocht je er nog iets over toe willen lichten...ik hoor het graag.

sneez0r
19 oktober 2005, 19:04
@sneez0r. Bedankt voor de adviezen :) . Ik heb nu nog niet echt een idee waar je het over hebt. Maar ik ben bezig me de termen eigen te maken. Mocht je er nog iets over toe willen lichten...ik hoor het graag.
Ik denk dat je het dim7-akkoord en chromatiek begrijpt. Met contour bedoel ik 'hoog en laag'. Je progressie voelt 'dicht' aan, daarom heb ik de neiging geen grote intervallen te gebruiken of erg te wisselen tussen verschillende octaven. Maar dat is meer een persoonlijke zwakte.

'Tune' is de algemene term in de jazz voor 'liedje, stuk'. 'Head' betekent: het gedeelte met de gecomponeerde melodie. Nu heb je ook al een soort melodie, maar eentje die erg dicht met de akkoorden is verweven. Dat doet bijvoorbeeld Allan Holdsworth vaker. De meeste artiesten gebruiken een losse melodie.

aaba of aa'ba is een manier om zo'n head vorm te geven. a dan is een bepaalde melodie, a' diezelfde melodie maar iets aangepast, b is een melodie die contrasteert met a. Stel dat elke melodie 8 maten is, dan heb je met zo'n aaba-vorm al 32 maten muziek. Over het algemeen zit een jazznummer zo in elkaar: head / solo's / head. De solo's kan je dan over de oorspronkelijke akkoordprogressie doen (traditioneel) of je kan een nieuw schema gebruiken (dat doet bv. Pat Metheny soms).

rocker_71
19 oktober 2005, 21:59
Jazzy akkoordenprogressie :razz:


Klinkt wel lekker jazzy eigenlijk. Wat is de akkoordenprogressie?
Ben altijd in voor nieuwe dingen.
Je geluid klinkt wel lekker bassy, neck pu neem ik aan?
Ben nu al benieuwd naar je solootje erbij!

Rock

koella
19 oktober 2005, 23:56
Je hebt nu een stukje van 8 maten. Dat herhaal je telkens.(beetje saai)Als je er nu nog een ander deuntje van 8 maten bij verzint dan kun je een traditionele jazz-standard maken.

"a" heet het deuntje wat je nu hebt.
"b" heet het nieuwe deuntje.

Speel 2 keer a
1 keer b
1 keer a

>aaba

Voila!!

(graag gedaan :cool: )

P.s. in de solo moet je dan als begeleiding de blote accoorden spelen (dus zonder die melodie erbij) anders ben je nogal beperkt in je toon keuze.

Jeroenvanhulsteijn
20 oktober 2005, 18:15
@rocker_71, ik zal de akkoordenprogressie in tab zetten. Ik gebruik beide pickups.

@Koella & sneez0r. Hartelijk dank voor de uitleg!! Ik heb inmiddels wel een melodie. De timing klopt nog niet. Maar Cool Edit had wat verschoven merkte ik. Enfin....voor part b heb ik wat meer tijd nodig :)

Jeroenvanhulsteijn
21 oktober 2005, 18:56
En de Final versie:

Jazzy One - FINAL VERSION (http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=422354)

Jeroenvanhulsteijn
21 oktober 2005, 22:13
En de tab voor de liefhebbers.

Q=100
6/8
Gtr I
|---------------------|-------------|--------------------|
|--7---5--(5)-7--5--|-5---3S4---|--------------------|
|--6---6--(6)-6--6--|-4---4S5-6-|-7---6--(6)-7--6--|
|--7---7--(7)-7--7--|-5---4S5-6-|-7--(7)-(7)-7-(7)-|
|--5--(5)--5----(5)-|-4-----------|--------------------|
|---------------------|---2-4S5-6-|-7--(7)--7----(7)-|


|-----7---------------|-9---7--7---5---|
|-9---9--(9)--7--(7)-|-7--(7)-5--(5)-|
|-7---7--(7)--7---7--|-9--(9)-7--(7)-|
|-9---9---9--(9)--9--|-7--(7)-5--(5)-|
|-7--(7)-(7)-----(7)-|-----------------|
|----------------------|-----------------|


|-5---3--(3)-(3)-(3)-|-2p0---------------|
|-4--(4)-(4)--4--(4)-|------0------0-----|
|-5--(5)-(5)-(5)--5--|----------0-----0--|
|-4--(4)--4------(4)-|-2---(2)-(2)---(2)-|
|----------------------|--------------------|
|----------------------|--------------------|


|----------4---------|----------6---------|-7--(7)-6--(6)--||
|------3------3------|------5------5-----|-6--(6)-5--(5)--||
|---4------------4---|---3------------3--|-7--(7)-6--(6)--||
|-3---(3)-(3)---(3)-|-4---(4)-(4)---(4)-|-5---5--4--(4)--||
|--------------------|---------------------|------------------||
|--------------------|---------------------|------------------||

sneez0r
22 oktober 2005, 13:39
Kijk, nu hebben we het ergens over! Je hebt trouwens gevoel voor jazz-harmonie, heb je dat uit een boek/internet of probeer je maar iets?

Jeroenvanhulsteijn
25 oktober 2005, 18:59
@sneez0r, m.b.t. harmonie ken ik geen theorie. Ik heb laatst een boekje over jazz gekocht waar wat basisprincipes m.b.t. akkoorden staan. Ook heb ik een cd rommetje met allemaal scans van jazz standards. Maar daar heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.

Dus in dat opzicht probeer ik eigenlijk maar wat :razz: Ik ga me nog wel eens verdiepen in harmonie leer. Maar momenteel ben ik meer bezig met akkoordenprogressies. En daar haal ik mijn inspiratie vooral uit klassieke muziek.

sneez0r
25 oktober 2005, 20:03
Ik denk dat je je tijd verspilt aan de klassieke harmonieleer als je echt jazz wil schrijven. Dan heb je meer aan het boek Jazz Composition: Theory and Practice, van Ted Pease. Bol.com verkoopt hem voor 37 euro, eerst was 'ie IIRC goedkoper. Dat is echt een goed boek.

sneez0r
25 oktober 2005, 20:03
Ik denk dat je je tijd verspilt aan de klassieke harmonieleer als je echt jazz wil schrijven. Dan heb je meer aan het boek Jazz Composition: Theory and Practice, van Ted Pease. Bol.com verkoopt hem voor 37 euro, eerst was 'ie IIRC goedkoper. Dat is echt een goed boek.