PDA

View Full Version : Opgeblazen (?) speakers/voice coil rub????



jpb
19 september 2002, 18:29
Wie heeft dit wel eens gehad? Ze doen het nog wel maar de voice-coil beweekt tegen de huls van de conus aan; vroeg of laat blaast 'ie dan op.
Ik heb dit mogelijk in mijn speakers. Het is hoorbaar als een trillend geluid bij lage tonen.
Wie weet hoe je er achter komt of het echt zo is??? Dank

Slowhand41
19 september 2002, 19:33
Ja, als de voicecoil niet meer vrij kan bewegen is het wachten tot hij het echt niet meer doet. Ik zou als ik jou was hier niet meer mee door blijven spelen anders kun je de versterker ook nog beschadigen.

jpb
19 september 2002, 19:56
ja dat weet ik, maar ik vroeg hoe je weet dat het inderdaad een voice-coil rub is?? Iemand ervaring hiermee?

aadplagiaat
19 september 2002, 23:03
Je kan proberen de conus van je speaker zachtjes met je handen naar binnen te duwen en weer los te laten. Herhaal dat een paar keer zo dat je de conus echt recht naar binnen duwt, zoals je versterker dat ook doet. Dat kan je ook aan de achterkant doen, je speaker gaat tenslotte ook naar buiten in de plus van het signaal. Als je spoel aanloopt in de magneet, dan hoor- en voel je dat.

jpb
20 september 2002, 18:32
Aad ik voel niets vreemds (tenminste in de speakers). Het trillende geluid is er soms wel, soms niet. Ook in mijn oude G12H's, hoor ik het soms; het lijkt me sterk dat die met 60W (kapton) beschadigd zijn door mijn 35-40W versterker. Heb je nog meer suggesties? Dank.

Lacrymosa
20 september 2002, 19:59
Ligt er iets in je kast?
dat wil ook wel is rammelen, en losse dingen in de omgeving willen ook wel is rammelen

Maar als je speaker een keer een goeie ros heeft gekregen kan het best coil rub zijn, maar als je em nie aan voelt lopen lijkt dat me sterk.

probeer anders een keer een mic voor je speaker te zetten en ff wat op te nemen, en zorg dan dat je rammel geluid krijgt
staat dat op je opname dan is et idd je speaker die vernaggelt is.
anders is et gewoon iets dat lekker mee aan et resoneren is.

CheerS!!

aadplagiaat
20 september 2002, 21:07
Als je niets voelt in de speakers dan zijn die w.s. wel in orde. Een coil-rub zou je wel degelijk moeten kunnen voelen c.q. horen. Dan zou het nog kunnen dat een rooster van een buis een beetje los is o.i.d. Ook zou een pre-amp buis last kunnen hebben van microfinie, dat is dat zo'n buis gevoelig wordt voor (mechanisch of electrisch) trillen.Verder zou het kunnen zijn dat een ophanging van je reverb tank los is, hierdoor komt die tank scheef te hangen en kan die gaan meetrillen. Tenslotte kan er ook nog een voorwerp tegen de conus aanzitten. (aansluitdraden?).