PDA

View Full Version : slechte pickups uitelkaar slopen en wat leuks van maken.



JvD.
18 oktober 2005, 20:16
wie heeft dit gedaan ik heb twee humbuckertjes die niets voorstellen, kan ik kooperdraat halen en dan een week gaan staan wikkelen in de hoop dat ik iets beters hoor als ik straks gitaar speel?

iemand enige info hier over? alles is welkom!

Enterprice
18 oktober 2005, 20:39
Ik heb dat wel eens gedaan heel wat jaartjes geleden, een gaar element afgewikkeld en dan met nieuw koperdraad het element met de hand opnieuw gewikkeld.
Het element gaf daarna zelfs nog geluid ook maar of dat een verbetering was weet ik niet eens meer.

JvD.
18 oktober 2005, 21:15
Ik heb dat wel eens gedaan heel wat jaartjes geleden, een gaar element afgewikkeld en dan met nieuw koperdraad het element met de hand opnieuw gewikkeld.
Het element gaf daarna zelfs nog geluid ook maar of dat een verbetering was weet ik niet eens meer.
techniesch gezien gaat het tog om het zoveelmegelijk windingen maken ?
hoe meer hoe beter geluid tog eigenlijk?

Fumi SG
18 oktober 2005, 21:30
nee, het is wel zo dat hoe meer windingen je hebt hoe hoger de output eigenlijk is. Het verschil in elementen (en dus sound) zit hem juist voornamelijk in het aantal windingen. Meer windingen betekent dus niet dat het element beter is.

nicoverduin
18 oktober 2005, 21:33
Ik denk dat er wel wat meer factoren een rol spelen: magneetsterkte, type magneet, manier van wikkelen, daaraan afgeleid de inductie, de capaciteit van de parallelle wikkelingen. Dus zat om mee te experimenteren.
Nico

Enterprice
18 oktober 2005, 21:58
Het is inderdaad een samenspel van verschillende materialen.
En een paar honderd of zelfs duizend windingen heel dun koperdraad met de hand wikkelen is ook geen lekker werkje.
Maar de voldoening is wel groot wanneer er daarna geluid uit komt.

Fumi SG
18 oktober 2005, 22:20
het is inderdaad geen lekker werkje nee. Ik heb een keer een soort radio-antenne gemaakt van koperdraad. Verschillend aantal wikkelingen was een andere zender, het werkte nog ook! :)

nicoverduin
18 oktober 2005, 22:58
Het is inderdaad een samenspel van verschillende materialen.
En een paar honderd of zelfs duizend windingen heel dun koperdraad met de hand wikkelen is ook geen lekker werkje.
Maar de voldoening is wel groot wanneer er daarna geluid uit komt.da's waar :-D :-D :-D :-D

JvD.
19 oktober 2005, 13:56
het is inderdaad geen lekker werkje nee. Ik heb een keer een soort radio-antenne gemaakt van koperdraad. Verschillend aantal wikkelingen was een andere zender, het werkte nog ook! :)

jah, ik heb het gedaan met techniek les, eerste les meteen me koperdraad in de knoop, later is hij toch goed gelukt, en ik kreeg Nederland 2(radio 2) !

was alleen meer geluk dan wijsheid.

maar ik vraag me af, stel ik wil ontiegelijk veel bass, en weinig treble, hoe wind ik dan? en bij een humbucker, draai je dan achtjes? of 2 keer een o ? en waar soldeer ik me draadjes aan als het klaar is?

Antal
19 oktober 2005, 14:18
Nooit gedaan. Maar weet wel dat je bij een humbucker geen achtjes draait. Zijn eigenlijk gewoon 2 enkelspoelselementen aan elkaar.

Enterprice
19 oktober 2005, 14:53
Inderdaad, ze worden bij een Humbucker in serie geschakeld.

outside
19 oktober 2005, 17:19
betekent dat dan dat je van 2 single coils makkelijk een humbucker kan maken?

Enterprice
20 oktober 2005, 08:34
Een Humbucker is een serieschakeling van twee Single Coils :wink:

Fumi SG
20 oktober 2005, 16:13
hoeft niet per se serie geschakeld te zijn, kan ook parallel. :wink:

Enterprice
20 oktober 2005, 16:33
Kan ook parallel, het geluid wordt dan wat helderder, maar je krijgt dan ook wat volume verlies.

bert k
20 oktober 2005, 18:09
Moeten wel je magneten in tegenfase staan, anders wekt het niet.

matto
26 oktober 2005, 21:50
Moeten wel je magneten in tegenfase staan, anders wekt het niet.
De spoelen moeten in tegenfase staan, dus de ene spoel met de klok mee wikkelen en de andere spoel tegen de klok in.
In een humbucker zit meestal maar 1 magneet (soms zitten er 6 kleine magneetjes in) die allemaal de polariteit gelijk moeten hebben om te kunnen werken.

Enterprice
27 oktober 2005, 08:24
Volgens mij kun je gewoon beide spoelen met de klok mee wikkelen.
Wanneer je dan de uiteinden van de wikkelingen aan elkaar soldeerd en het begin van de winding van spoel A als Hot uitgang neemt en het begin van de winding van spoel B als aarde gebruikt staan de spoelen vanzelf in tegenfase.

bert k
27 oktober 2005, 10:09
Nee, want dan staan ze alleen elektrisch in tegenfase. Ze moeten ook magnetisch in tegenfase staan. Door omgekeerd te wikkelen, zoals matto al zei.

Enterprice
27 oktober 2005, 10:30
Ik haalde even een Humbucker en twee losse single coils door elkaar.
Wat ik vermelde geld voor een Humbucker (dus in een behuizing)