PDA

View Full Version : Brom Volumeknop Fender Strat



poeyerke
23 oktober 2001, 11:50
Als ik op mijn Fender Strat (mexicaans) de volumeknop terugdraai, krijg ik een brom, deze valt vooral op bij het gebruik van distortion.
Ook heb ik het idee dat hoge tonen worden weggefiltert.
Is hier een oplossing voor ?

Jimi Hendrix
23 oktober 2001, 12:13
ff laten reinigen!

taylor
23 oktober 2001, 13:56
als je meer hoge tonen wil(ook op laag volume)moet je en andere condensator waarde er in solderen dus hoger.

voor de rest los contactje of slecht kabel werk of reinigen.

Rectifier
23 oktober 2001, 15:14
Bromsnor of bromvlieg???

Beetje contactspray en hupsakidee
Ook een beetje op jezelf spuiten, heb je meteen weer contact met de vrouwtjes :wink:

SteavisSmokin
23 oktober 2001, 19:22
Het zal inderdaad wel wat stof zijn oid. Zoals rectifier zei: gewoon wat contactspray.

Het klopt inderdaad dat het hoog weggedraait wordt op de volume knop, dit heeft iedere strat. Dit kan gecompenseerd worden door een condensator en weerstand in serie te solderen op 2 uiteinden van de volumepotmeter. Zie http://www.kinman.com/images/inside/toneWorkshop/tone/bypassFilter.gif voor een tekeningetje hiervan.

Steven

jaccoos
23 oktober 2001, 21:08
ik heb datzelfde met mijn epiphone lp, maar wat is dan die contactspray en waar haal je het?

groetjes

SteavisSmokin
23 oktober 2001, 21:59
Contactspray zorgt ervoor dat de verschillende onderdelen van de potmeter weer goed contact met elkaar maken, en zorgt er dus voor dat je dat 'krakerige' geluid niet meer hoort. Je kan het halen in iedere electronica(-onderdelen) zaak.

Wat ook vaak helpt is om de potmeter een tijdje snel achter elkaar open en dicht te draaien zodat het stof eruit gaat.

Steven

taylor
23 oktober 2001, 22:26
oh ja voor die hoge tonen als je 500kohm potmeters hebt kun je die verlagen tot 250k
dan krijg je ook meer hoog.

SteavisSmokin
23 oktober 2001, 23:37
hmm..volgens mij was het nou net andersom, 500K laat meer hoog door dan 250K. Daarom gebruiken gitaren met humbuckers ook 500K potmeters omdat humbuckers van nature al donkerder klinken.
enniewees, hier nog een link over potmeters voor de geinteresseerden. Ben er zelf nog niet aan toegekomen om het te lezen, een beetje te zwaar voor op de late avond! haha
http://geofex.com/Article_Folders/potsecrets/potscret.htm
'k hoop dat het wat is maar zo te zien is het wel interessant.

Groeten steven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2001-10-23 22:38 ]</font>

taylor
24 oktober 2001, 21:10
nee de weerstand opzich laat geen hoog door daar heb je rc(weerstand en condensator) filter voor nodig ,maar je had gelijk ik was ff in de war 500 in plaats van 250k.

ekkerman
1 november 2001, 10:35
jongens, doen we wel een beetje voorzichtig en met mate met die contact spray ?realiseer je wel dat het een lap middel is want als je dit teveel gebruikt wordt het middel erger dan de kwaal en kun je je volledig dicht geslibt/gespoten pot weg kieperen.