PDA

View Full Version : RIVERA, FENDER CLEAN, MARSHALL SCHEUR?



jeroenuiteindhoven
18 oktober 2005, 11:31
Ik wil een nieuwe versterker, eentje met de cleane sound van een Fender, en met de lekkere scheursound van Marshall.

Ik heb namelijk een klein JCM scheurbakkie en wilde misschien een Fender Hot Rod erbij kopen, maar nu hoorde ik van deze Rivera.

Clubster en Pubster, kent iemand deze versterkers of andere rivera amps?

Ik moet er eentje hebben waarmee ik op kan treden.

Misschien dat ik dus beter voor zo'n duosound versterker kan gaan, zijn er ook nog andere amps die deze eigenschap hebben?

Moet wel een mooie reverb inzitten....

Ik lees het wel weer!!

Jeroen

Nicci
18 oktober 2005, 11:56
ik ken de laatste modellen van Rivera niet, maar Rivera maakt uitstekende versterkers. heb zelf ervaring met de R55 en de M100 en beide waren meer dan goede versterkers. je moet wel van knoppen houden. het kost even om er 'jouw' geluid uit te halen, maar dan heb je ook wat.

jeroenuiteindhoven
18 oktober 2005, 13:15
Maar hebben ze de sound die ik omschreef ? :)

Nicci
18 oktober 2005, 13:30
dat is niet altijd zo makkelijk te zeggen. veel rivera's hebben allerlei switches waarmee je het karakter van het geluid kan veranderen.
ik ken de beide versterkers die je noemt niet. je zal vast geen identieke kloon hebben met een Rivera, maar ik heb zo'n vaag vermoeden dat je een eind komt of nog beter: mooiere geluiden gaat maken.

BartL
18 oktober 2005, 13:34
heb zelf ervaring met de R55 en de M100 en beide waren meer dan goede versterkers.
+1, +1 :cool: 8-)

je moet wel van knoppen houden. het kost even om er 'jouw' geluid uit te halen.
+1 :(

maar dan heb je ook wat.
+1 8-) :-D :evil:


...dat is pas makkelijk posten :-D

Kim Wilson
18 oktober 2005, 13:35
Er staat nu een Chubster 55 op Gitaarmarkt. Vragen ze nog €1150 voor. Zijn wel prijzige amps...

BartL
18 oktober 2005, 13:38
Voor iets meer heb je een nieuwe.

Als ik zelf een amp zou mogen kiezen (voor een goede prijs), kocht ik denk ik een R30. De R55 gaat tyfes-hard. De M100 til ik me een ongeluk aan, al is dit wel een alleskunner. De M100 vind ik dus toch de beste van de 2.

markieray
18 oktober 2005, 13:45
het beste wat ik al gehad heb is een marshall TSL 100. het cleane kanaal is namelijk mits wat zoeken bijna identiek aan het fender clean en uiteraard heb je ook de typische marshall scheur op 2 kanalen (een rhythm en een lead). Marshall distortion haal je enkel uit een Marshall, geen enkele andere amp heeft een gelijkaardige voicing op de distortie-kanalen vind ik. En ik heb al vanalles uitgeprobeerd ...

Groeten,

Markie :cool:

Fumi SG
18 oktober 2005, 14:20
Dude... Fenderclean uit een Marshall?! :o

Negative K3 fan
18 oktober 2005, 14:31
ik zat laatst trouwens te denken over de onzinnigheid van het willen combineren van een marshall scheur en een fender clean.

ik bedoel, het staat toch in geen verhouding als je van een SRV sound met een druk op de knop naar een slash achtige scheur gaat. Dan moet je wel heel aparte muziek maken wil dat in de juiste context esthetisch verantwoord klinken.

JMO trouwens.

Negative K3 fan
18 oktober 2005, 14:36
het beste wat ik al gehad heb is een marshall TSL 100. het cleane kanaal is namelijk mits wat zoeken bijna identiek aan het fender clean en uiteraard heb je ook de typische marshall scheur op 2 kanalen (een rhythm en een lead). Marshall distortion haal je enkel uit een Marshall, geen enkele andere amp heeft een gelijkaardige voicing op de distortie-kanalen vind ik. En ik heb al vanalles uitgeprobeerd ...

Groeten,

Markie :cool:

sorry hoor, maar een TSL (of uberhaupt marshalls sinds de 900) komen niet eens in de buurt van oude glorie :)

Nicci
18 oktober 2005, 15:13
ik zat laatst trouwens te denken over de onzinnigheid van het willen combineren van een marshall scheur en een fender clean.


dat moet je ook niet doen: denken. daar komt geen goeds van.

jeroenuiteindhoven
18 oktober 2005, 15:19
Reden voor die 2 verschillende geluiden is 2 bands misschien?
1 met rustige surf achtige muziek en 1tje met ac/dc scheur :)

En nie zo zeuren he, ik vraag advies, geen mening :P

RedBuell
18 oktober 2005, 15:38
Reden voor die 2 verschillende geluiden is 2 bands misschien?
1 met rustige surf achtige muziek en 1tje met ac/dc scheur :)

En nie zo zeuren he, ik vraag advies, geen mening :P

OW dus 2 bandjes..... mischien een fender voor dat ene bandje en een Marshall voor dat andere bandje....Ik dacht eerst dat je ze tegelijk nodig had dan kon je ze mischien samen gebruiken en schakelen tussen Fender en Marshall.

jeroenuiteindhoven
18 oktober 2005, 16:23
In mijn ene band kan ik de combinatie wel goed gebruiken hoor!
We hebben sfeervolle rustige nummers en rocknummers, dus dan is het zeer makkelijk!

www.svetlana.nl

wytz
18 oktober 2005, 16:28
je zou ook eens naar koch kunnen kijken. Het klinkt niet noodzakelijk als fender of marshall, maar scheurt heerlijk een heeft een prachtige clean !

wytz
18 oktober 2005, 16:29
je zou ook eens naar koch kunnen kijken. Het klinkt niet noodzakelijk als fender of marshall, maar scheurt heerlijk een heeft een prachtige clean !

Negative K3 fan
18 oktober 2005, 16:57
In mijn ene band kan ik de combinatie wel goed gebruiken hoor!
We hebben sfeervolle rustige nummers en rocknummers, dus dan is het zeer makkelijk!

www.svetlana.nl

je zit in een mooi bandje, de samples op je site klinken goed, maar nog steeds ben ik van mening dat een zekere coherentie in je sound een must is voor goede toon in een bandcontext.

Mitch
18 oktober 2005, 17:13
Ik heb na de R55 en M100 waar Nicci en BartL het over hebben de CLubster45 gekocht. Een uitgebreide review daarvan is met de zoekfunctie tevoorschijn te toveren.
Enige kanttekening is dat ook dit combo extra leuk wordt met een extra 1x12 cabinetje eronder. Meer speakers geeft toch een wat voller geluid.
Maar da's dus niet specifiek voor de Rivera's, dit is een algemene opmerking.
Overigens heb ik een tijd terug op een redelijk hoog, houten podium gestaan en daar was ik blij dat ik de extra cab niet bij me had :D
Of er een 4x12 stond te blazen zeg....sowieso heeft de CLubster de meest drukkende speaker van allemaal.

AART
18 oktober 2005, 17:39
jullie site is best kut, werkt niet met firefox.....

misschien wel zo handig om hem ook onder firefox werkend te hebben.

Nicci
18 oktober 2005, 19:10
je zit in een mooi bandje, de samples op je site klinken goed, maar nog steeds ben ik van mening dat een zekere coherentie in je sound een must is voor goede toon in een bandcontext.

met alle respect: je klets ongelovelijk uit je nek. de verschillen tussen clean en scheur zijn per defenitie zo groot dat alle coherentie op slag verdwenen is. ook mijn Koch klinkt clean compleet anders dan via het OD kanaal.

Harry
18 oktober 2005, 21:46
ik 'scheur' en 'clean' ook regelmatig door elkaar, en mijn Bedrock is daar ideaal voor.

Nicci
18 oktober 2005, 22:04
Er staat nu een Chubster 55 op Gitaarmarkt. Vragen ze nog €1150 voor. Zijn wel prijzige amps...

en op marktplaats staat een Pubster . . .

Mitch
18 oktober 2005, 22:29
Om serieus in een band te spelen met goed clean heb je op zijn minst een CLubster nodig, de pubsters (ook de grote) breken nog eerder op.

Negative K3 fan
18 oktober 2005, 22:33
je zit in een mooi bandje, de samples op je site klinken goed, maar nog steeds ben ik van mening dat een zekere coherentie in je sound een must is voor goede toon in een bandcontext.

met alle respect: je klets ongelovelijk uit je nek. de verschillen tussen clean en scheur zijn per defenitie zo groot dat alle coherentie op slag verdwenen is. ook mijn Koch klinkt clean compleet anders dan via het OD kanaal.

ja duh, maar dat is nauwelijks verschil> compleet zelfde eindtrap + zelfde speakers dus hij is realtief gezien niet ZO anders dat het lelijk wordt!! Als je een dikke marshall 100 watter door een oversized closed back greenback cab heb je een vele malen groter verschil doordat gewoon niets hetzelfde is wat bij jouw koch setup wel zo is....

Nicci
18 oktober 2005, 23:30
en dat is bij Rivera niet anders. precies dezelfde eindtrap. zelfde speaker. alleen zijn kanaal 1 en kanaal 2 compleet anders 'gevoiced'.
dus wat valt er nu eigenlijk niet te begrijpen?
sommige gitaarpartijen van 1 nummer komen van verschillende gitaren over verschillende versterkers . dat is in jouw ogen kennelijk niet coherent?
jij stelt, nogal beperkt, dat je niet begrijpt waarom iemand van een SRV geluid naar een marshall-geluid wil . . . . alsof Fender slechts klinkt zoals SRV klinkt.
bij de meeste versterkers van nu, zijn de verschillende kanalen verschillend gevoiced. niets nieuws.

Lord Abortion
18 oktober 2005, 23:44
Een Framus Dragon, dat is wat je zoekt! :wink:

mayniac
18 oktober 2005, 23:55
je zit in een mooi bandje, de samples op je site klinken goed, maar nog steeds ben ik van mening dat een zekere coherentie in je sound een must is voor goede toon in een bandcontext.

Inderdaad gelul. Dave Grohl had op een gegeven moment ook een setup waarbij hij een AC30 gebruikte voor cleane stukken en een Dual Rectifier voor de distortion.... en dat klonk toch slecht :-?

In veel gevallen kan zo'n contrast juist goed werken!

vulvasonic
19 oktober 2005, 00:26
Niet omdat ik per se iedereen wil overtuigen van de mooiste versterker die imo ooit gemaakt is, wil ik bij deze toch proberen een kleine lans te breken voor de Vox AC30CC.

Deze is betaalbaar, heeft een schitterend clean (met een hele goede reverb) en met een goed pedaal kun je'm laten krijsen als de beste.

Het is maar een optie, maar ZEKER geen slechte! :D

Negative K3 fan
19 oktober 2005, 13:51
en dat is bij Rivera niet anders. precies dezelfde eindtrap. zelfde speaker. alleen zijn kanaal 1 en kanaal 2 compleet anders 'gevoiced'.
dus wat valt er nu eigenlijk niet te begrijpen?
sommige gitaarpartijen van 1 nummer komen van verschillende gitaren over verschillende versterkers . dat is in jouw ogen kennelijk niet coherent?
jij stelt, nogal beperkt, dat je niet begrijpt waarom iemand van een SRV geluid naar een marshall-geluid wil . . . . alsof Fender slechts klinkt zoals SRV klinkt.
bij de meeste versterkers van nu, zijn de verschillende kanalen verschillend gevoiced. niets nieuws.

no shit

Nicci
19 oktober 2005, 14:39
tsja, jij begint een hoogdravend verhaal over 'coherent geluid' en 'bandcontext'.

ik vind dat 'no shit' geen sterke repliek eerlijk gezegd.

Nicci
19 oktober 2005, 14:39
. . .

Mitch
19 oktober 2005, 20:20
Len, je overdrijft en drijft door. Easy....

Nicci
19 oktober 2005, 22:39
. . .

marc_o
19 oktober 2005, 23:04
Echte mannen spelen op Rivera........het is al vaker gezegd.

8-)

dejohan
20 oktober 2005, 11:16
ik zat laatst trouwens te denken over de onzinnigheid van het willen combineren van een marshall scheur en een fender clean.

ik bedoel, het staat toch in geen verhouding als je van een SRV sound met een druk op de knop naar een slash achtige scheur gaat. Dan moet je wel heel aparte muziek maken wil dat in de juiste context esthetisch verantwoord klinken.


Er zijn anders genoeg bands met één gitarist op een Marshal en een andere op een Fender. Of gitaristen die A/B en tussen een Marshall en een Fender.

Als je start stop ritmes maakt ala pixies of nirvana lijkt me zo'n combinatie wel bruikbaar.

Harry
20 oktober 2005, 12:13
Echte mannen spelen op Rivera........het is al vaker gezegd.

8-)

zo muts, klaar met de luiers? :razz:

Negative K3 fan
20 oktober 2005, 16:16
ach laat ook maar, ik denk dat iedereen mn punt wel een klein beetje begrijpt en ik bedoel het ook niet zo serieus als het verwoord lijkt.

marc_o
20 oktober 2005, 20:19
Echte mannen spelen op Rivera........het is al vaker gezegd.

8-)

zo muts, klaar met de luiers? :razz:


net............pfffffffffff

Baby Evil
21 oktober 2005, 20:13
Jeroen, check je pm's


Jan

markieray
27 oktober 2005, 11:32
het beste wat ik al gehad heb is een marshall TSL 100. het cleane kanaal is namelijk mits wat zoeken bijna identiek aan het fender clean en uiteraard heb je ook de typische marshall scheur op 2 kanalen (een rhythm en een lead). Marshall distortion haal je enkel uit een Marshall, geen enkele andere amp heeft een gelijkaardige voicing op de distortie-kanalen vind ik. En ik heb al vanalles uitgeprobeerd ...

Groeten,

Markie :cool:

sorry hoor, maar een TSL (of uberhaupt marshalls sinds de 900) komen niet eens in de buurt van oude glorie :)


De mijne dus wel na enig zoekwerk en ik heb dacht ik wel enige vergelijkingsbasis : een Super Reverb van '67 en een Deluxe Reverb van '75 ...

markieray
27 oktober 2005, 11:36
ik zat laatst trouwens te denken over de onzinnigheid van het willen combineren van een marshall scheur en een fender clean.

ik bedoel, het staat toch in geen verhouding als je van een SRV sound met een druk op de knop naar een slash achtige scheur gaat. Dan moet je wel heel aparte muziek maken wil dat in de juiste context esthetisch verantwoord klinken.


Er zijn anders genoeg bands met één gitarist op een Marshal en een andere op een Fender. Of gitaristen die A/B en tussen een Marshall en een Fender.

Als je start stop ritmes maakt ala pixies of nirvana lijkt me zo'n combinatie wel bruikbaar.


@Negative K3 fan : SRV speelde zelf namelijk verschillende keren op Marshall en Fenders tegelijkertijd ... dus zo onzinnig zal het idd wel niet geweest zijn.

Fender is gewoon fender en Marshall gewoon Marshall.
De TSL die ik gebruik maakt een mooi - maar nie perfect - compromis tussen beide. Lees de reviews maar eens op Harmony Central en je zal merken dat TSL's inderdaad een heel mooi clean hebben.

jeroenuiteindhoven
27 oktober 2005, 15:13
Ik heb ondertussen een Rivera CHubster 40 gekocht!

Helemaal wat ik bedoelde met kickass reverb en mooie bluesy overdrive/scheur, zeker met mijn Gretsch!

Nu nog een JAZZMASTER :)

Negative K3 fan
27 oktober 2005, 17:52
[ Lees de reviews maar eens op Harmony Central en je zal merken dat TSL's inderdaad een heel mooi clean hebben.

liever niet :)

waayer
27 oktober 2005, 18:57
[ Lees de reviews maar eens op Harmony Central en je zal merken dat TSL's inderdaad een heel mooi clean hebben.

liever niet :)

ben ik wel met je eens,daar is toch bijna iedereen vol lof over zijn gear
maarja wat zou jij doen als je een duur instrument koopt dan ga je die toch zeker niet lopen afkraken ,dus ik zou maar niet teveel afgaan op wat ze daar schrijven.

marc_o
27 oktober 2005, 20:55
HC zou ik niet onder goede recenties scharen....echt belachelijk, die verhalen daar....
Maar............TSL en DSL zijn echt goede versterkers waar je veel kanten mee op kunt....