PDA

View Full Version : Beginnen met thuis opname materiaal



Lutz
17 oktober 2005, 23:40
Hoi,

Ik begin mezelf, hoe langer hoe meer, te interesseren in geluidsopname. Momenteel beperkt mijn manier van opnemen zich tot een microfoontje voor mijn guitar cabinet of soms een riedeltje opnemen met men pod XT live.

Nu dit alles in natuurlijk wel leuk en fun en whatever maar uiteindelijk blijft het een belachelijke bedoening. En binnenkort wordt mijn zolder opnieuw ingericht en daar ga ik mijn klein gezellige muziekkamertje van maken. Maar deze keer wil ik het wat logischer gaan aanpakken en dacht ik om terwijl ik het toch ga verbouwen wat meer in te richten dat ik de optie krijg om er ook in betere omstandigheden te kunnen opnemen. Gezien het feit mijn vriendin en ik zowat een bandje vormen zou dit in ons voordeel kunnen spelen om zelf een demotje in een te flansen (doch dit geheel ter zijde).

Nu weet ik dat op dit forum mensen zitten die heel veel van recording kennen en ik heb al een beetje in mijn hoofd zitten hoe ik alles zou gaan aanpakken en ik heb dit een beetje op papier gezet. Maar aangezien ik geen kennis heb tot op heden van merken, produkten enzovoorts heb ik mij gewoon gebaseerd op produkten van Behringer omdat zij dan ook alles namaken wat bestaat.

Hier onder vindt je een lijstje van wat ik hoe zou willen doen, hou er rekening mee geen van de vermelde apparaten staat vast, misschien komt er wel nergens een Behringer apparaat aan te pas…
Wat ik nu van “jullie” zou willen is dat jullie je ervaring delen met mij, dat jullie mij vertellen als mijn “schema” klopt, als het totaal fout is, wat jij anders zou doen en waarom. Telkens staat er bij elk produkt een link bij zodat je het voor ogen kunt halen en eventueel mijn opzet beter snappen.
Hieronder vindt u mijn plan:

Dus de basis van alles in mijn setup is de microfoon, zowel voor zang als gitaar of whatever op dat gebied zit vind ik men eigen weg wel. De microfoon zou ik vervolgens inpluggen op een mengtafel (bijvoorbeeld de Behringer Eurodesk SL3242FX Pro: http://www.behringer.com/SL3242FX-PRO/index.cfm?lang=ENG ) in 1 van de lijn ingangen.

Deze microfoon zou ik dan naar 1 van de subgroepen van de mengtafel sturen. Deze zou vanaf de subgroup output naar 1 van de ingangen van een multitrack sound kaart gaan, ik dacht aan een Terratec Phase 88, en dan op die manier opgenomen worden in bv. Adobe Audition.

Om het opgenomen stuk dan weer af te spelen zou ik van 1 van de uitgangen van mijn Terratec kaart weer vertrekken naar een input van de Behringer tafel.

Dit geluid zou dan uiteindelijk via de controlroom output van de mengtafel naar een versterker geleid worden (bijvoorbeeld de Behringer Reference A500 http://www.behringer.com/A500/index.cfm?lang=ENG ). En van daaruit naar een stel monitors (bv. Behringer Truth B2031P http://www.behringer.com/B2031P/index.cfm?lang=ENG ). En op die manier zou ik het dan kunnen terug horen in de ruimte waar de mengtafel staat.

Maar dan zit ik nog met het probleem dat de persoon in de andere ruimte ook liefst wel iets wil horen.
Dus dacht ik waarom verbind ik de main outs niet met een headphone amplifier (bv. behringer powerplay pro 8 ha8000 http://www.behringer.com/HA8000/index.cfm?lang=ENG ).

Op die manier, zie ik het voor me dat zowel de persoon in de ruimte met de monitoren iets kan horen, de persoon in de “opname ruimte” iets kan horen en dat het geheel via de meng tafel kan geregeld worden qua volume en wat er nog allemaal bij komt te kijken.
Nu zou ik van jullie willen weten als ik in de juiste lijn zit te denken? Maak ik ergens fouten? Ben ik volledig fout bezig?

Ik verwacht wel dat ik hier of daar een gigantische flater geslagen heb maar breek me er alstublieft niet op af. Iedereen moet het ooit leren en ergens beginnen. Als er ergens een apparaat totaal geen steek houdt laat me dit dan alstublieft ook weten.

Indien ik ergens iets niet duidelijk uitleg of wat dan ook hoor ik het graag.

Vriendelijke groet en heel veel dank bij voorbaat,


Miguel.