PDA

View Full Version : Marshall JTM60; extension cabinet vragen.



CatchDude
17 oktober 2005, 21:45
In mijn marshall JTM60 handleiding staat dat ik er een 16 ohm extension cabinet op aan kan sluiten, en 8 ohm als ik de interne speakers (2x8ohm; samen gewoon 16 ohm naar ik aanneem) afkoppel (wat ik natuurlijk niet van plan ben.) Waarom kan ik geen 8 ohm external aansluiten, is een lagere impedantie slecht voor de amp of klinkt het gewoon niet? (Zoals je leest ben ik geen elektricien. :razz: )

Maakt het wattage verschil nog wat uit? Die JTM is 60 watt, kan je daar ongestraft een 100 watt cabinet aan hangen zolang het maar 16 ohm is?

jorrit
18 oktober 2005, 10:12
op je laatste vraag kan ik je met zekerheid antwoord op geven, een 100 watt cab op een 6owatt versterker is geen probleem. andersom zou het ook kunnen maar dan moet je opletten dat je je kast niet opblaast op te hoog volume.

CatchDude
18 oktober 2005, 18:11
Okay, thanks!

Ik heb wat rondgesnuffeld op internet en wat tips gehad ondertussen. ik denk dat ik op zoek moet naar een 16ohm speaker cabinet. Dat wordt dus 2x12" of 1X15" <-Bestaat dat eigenlijk?

the sure thing
18 oktober 2005, 22:42
1x15" bestaat: Marshall heeft ze gemaakt. Maar je komt ze niet vaak tegen. Ik heb een 1x15" Fender kast gehad met een Celestion erin ik ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er zo weinig gebruik van wordt gemaakt. Ik vind 15" ERRUUG goed klinken.

CatchDude
21 oktober 2005, 19:42
Cool! Dan ga ik maar eens op zoek. Weet je nog hoe die fender kast heette?