PDA

View Full Version : Fuse blown - hulp nodig



Thom TK
17 oktober 2005, 18:02
test
test

Thom TK
17 oktober 2005, 18:02
Hai, even jullie hulp hoor...
De power tube Fuse is kapot...blown.
De versterker geeft aan dat hij kapot is...160mA staat erbij, als dat relevant is.
Zo'n fuse, is dat duur om te vervangen, en kan ik het zelf?
BVD

chennie
17 oktober 2005, 18:22
super cheape componenten =)

ik weet niet wat voor amp je hebt, bij de mijne heb ik iets van dat je hem met een schroefdop zo eruit kan halen, kan vervangen en weer in kan doen. Ik heb ook nog een andere versterker, waar ik de hele chassis eruit moet halen.

Ga gewoon naar je electronica boer, neem je oude mee of neem de volgende specificaties mee. Hoeveelheid ampere, volt, het formaat en type. Type is meestal slow of fast. Dat wil zeggen hoe de zekering erop geageert wanneer het pieken stroom krijgt. Fast wordt aangeduidt met een F en slow met een T (van time delay).

Thom TK
17 oktober 2005, 18:26
super cheape componenten =)

ik weet niet wat voor amp je hebt, bij de mijne heb ik iets van dat je hem met een schroefdop zo eruit kan halen, kan vervangen en weer in kan doen. Ik heb ook nog een andere versterker, waar ik de hele chassis eruit moet halen.

Ga gewoon naar je electronica boer, neem je oude mee of neem de volgende specificaties mee. Hoeveelheid ampere, volt, het formaat en type. Type is meestal slow of fast. Dat wil zeggen hoe de zekering erop geageert wanneer het pieken stroom krijgt. Fast wordt aangeduidt met een F en slow met een T (van time delay).

Nah het is niet echt een goedkope...Engl, en een duurder type :-D
Maar ik kan gewoon een fuse kopen dus?

ieme
17 oktober 2005, 18:56
ah vandaar dat die savage se te koop staat! ;)

nicoverduin
17 oktober 2005, 19:01
Maar we gaan weer voorbij aan de belangrijkste vraag :-D :-D :-D :-D WAAROM :-D :-D :-D :-D Als dit de zekering van de hoogspanning is naar de powertubes, dan heb je kans dat dit door een defecte buis komt (weet niet of het een buizenbak is??). Zekeringen springen in principe niet. Tenzij ze al zo'n jaartje of 40 in gebruik zijn.
Nico

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 19:25
zekeringen horen idd niet te springen, waarschijnlijk is een van je eindbuizen naar de tering.

Thom TK
17 oktober 2005, 20:18
Hmm ja dat kan goed :-D
Hoe kom ik erachter welke kapot is, dat kreng heeft 4 eindbuizen, en ik wl er 2 vervangen...

ieme
17 oktober 2005, 20:22
Hmm ja dat kan goed :-D
Hoe kom ik erachter welke kapot is, dat kreng heeft 4 eindbuizen, en ik wl er 2 vervangen...

mulitmeter volgens mij...

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 21:36
Hmm ja dat kan goed :-D
Hoe kom ik erachter welke kapot is, dat kreng heeft 4 eindbuizen, en ik wl er 2 vervangen...

als je ze vervangt moet je ze allemaal vervangen ivm matchen... dus ff naar een tech brengen als je zelf niet kunt biassen.

Thom TK
18 oktober 2005, 19:48
Hmm ja dat kan goed :-D
Hoe kom ik erachter welke kapot is, dat kreng heeft 4 eindbuizen, en ik wl er 2 vervangen...

als je ze vervangt moet je ze allemaal vervangen ivm matchen... dus ff naar een tech brengen als je zelf niet kunt biassen.

Ja dan doe ik dat wel.
De eindbuizen branden trouwens wel allemaal, of zegt dit niks?

AART
18 oktober 2005, 19:52
zegt niks....

chennie
18 oktober 2005, 19:54
zekeringen horen inderdaad niet te springen, maar de keren dat het gebeurde was de reden bij mij eigenlijk noemenswaardig klein: de aan uit schakelaar bleef even hangen tussen aan en uit =)
Een flinke glitch door de voeding en zekering door. HOe krijg je dat voor elkaar? Door net niet hard genoeg de schakelaar om te tikken als je hem uit of aan wilt doen, wat ook wil helpen is tijdens een struikelval de schakelaar proberen om te flippen

Anders_Destium
18 oktober 2005, 19:56
Die van mijn versterker kun je bij de Formido halen, maar dan alleen in een setje van 10 met allemaal (auto)zekeringen waar ik niet op zit te wachten. Voordeel is wel dat de hele set een paar euro kost :wink:

Thom TK
18 oktober 2005, 20:01
Die van mijn versterker kun je bij de Formido halen, maar dan alleen in een setje van 10 met allemaal (auto)zekeringen waar ik niet op zit te wachten. Voordeel is wel dat de hele set een paar euro kost :wink:

Ja dayt weet ik jah...heb al geinformeerd...een zekering voor zoŽn instrument is ook niet duur.
Ik hoef toch alleen maar de techneut te betalen.

Negative K3 fan
18 oktober 2005, 22:35
Hmm ja dat kan goed :-D
Hoe kom ik erachter welke kapot is, dat kreng heeft 4 eindbuizen, en ik wl er 2 vervangen...

als je ze vervangt moet je ze allemaal vervangen ivm matchen... dus ff naar een tech brengen als je zelf niet kunt biassen.

Ja dan doe ik dat wel.
De eindbuizen branden trouwens wel allemaal, of zegt dit niks?

de gloeidraden van je buizen hebben verder niets te maken met het echte circuit, beschouw het gewoon als gloeilampen.