PDA

View Full Version : Send & Return van een mengpaneel..???



TIMBER
17 oktober 2005, 16:02
Even een algemeen vraagje over een mengpaneel. Zie bij de meeste consuls dat er naast de MIC-in en de Line-in ook nog een extra ingang zit voor je effectenbak die je met een stereo jack-plug als een send en return kunt gebruiken. Mijn vraag is of het signaal welk je instuurt via de punt van de jack en die er via de ring van de jack er weer uitkomt hetzelfde is of dat deze ook beinvloedbare is door het menggedeelte van je consule...????

bert k
17 oktober 2005, 17:08
Moet je toch ff checken in je manual, maar meestal is de tip de sent en de ring de return. Niet echt een probleem, je maakt gewoon mooie splitsnoertjes met aan de ene kant een stereo-jack en aan de andere kant twee mono. Dan is het een kwestie van aansluiten en kijken of het werkt, en evenyueel omdraaien.

Meestan zit de insert na de gain, maar voor de toonregeling. Tamelijk aan het begin dus.

harrie-beton
17 oktober 2005, 19:38
Bij een insert verbinding gaat het hele signaal door je effectenbak en komt weer terug.
Veel tafels hebben ook 1 of meerdere aux send - aux return, dan kun je een gedeelte van het geluid mengen met het effect, zoals bij galm erg gewenst.

TIMBER
17 oktober 2005, 21:25
Tja maar meestal zit het dus nog voor de toonregeling van je mengpaneel en is het puur bedoelt om een lus voor je effectenbak te creeeren. Zijn er uberhaupt mengpanelen met eenzelfde aantal uitgangen als ingangen. Zodat je eventueel elk spoor na mixing los kunt opnemen op je meer sporen kaart...???? Zoja welke..????

harrie-beton
17 oktober 2005, 22:00
Ik gebruik een Yamaha mengpaneel en de eerste 8 sporen pak ik de insert van die neem ik op met mijn geluidskaart of ADAT.
Mijn geluidskaart is de terratec phase 88= 339 euro.
Deze kaarten kun je stapelen dus 2 keer is 16 sporen..maximaal 4.

Let op, niet op alle tafels is insert pre eq.


http://82.73.162.167/website1/opname/hardware/terratec.jpg

insert kabels 8 keer

http://82.73.162.167/website1/opname/kabels/insert-jack.jpg

terratec phase 8 8

TIMBER
17 oktober 2005, 22:12
Ik heb diens voorganger de EWS88 en tevens stapelbaar. Zit te denken aan de Behringer UB2442FX consule... misschien wat low-budget maar hoor er goede dingen over. Over de 8 directe uitgangen staat in de handleiding geschreven dat ze Post-EQ zijn... misschien wat en domme vraag maar wat houd dat in... Post-EQ...????

basssssplayer
17 oktober 2005, 22:44
post EQ is NA EQ! Hij pakt dus je signaal incl. je EQ.

J! 8-)

TIMBER
18 oktober 2005, 07:20
THANKS.. :satisfie:

harrie-beton
18 oktober 2005, 09:55
als het post eq is kun je bijvoorbeeld slecht live opnames maken, stel de zanger wil meer hoog in zijn zang. Dan draai je er hoog bij in, dat komt ook op de opname.
Ik neem altijd PRE EQ op

Han S
18 oktober 2005, 11:23
Tja maar meestal zit het dus nog voor de toonregeling van je mengpaneel en is het puur bedoelt om een lus voor je effectenbak te creeeren. Zijn er uberhaupt mengpanelen met eenzelfde aantal uitgangen als ingangen. Zodat je eventueel elk spoor na mixing los kunt opnemen op je meer sporen kaart...???? Zoja welke..????

Je kunt twee kanten op met deze vraag, je hebt de zg 'inline' mengpanelen waarbij elke ingang ook uitgang en monitorkanaal is, waarbij je soms de hele of een deel van de toonregeling kunt toewijzen aan de ingang of aan het monitordeel, eventueel met 'floating subgroups' (D&R). Deze zijn wat moeilijk te doorgronden mengpanelen welke je overwegend in studio's tegenkomt.

Een makkelijkere optie is om de inserts als uitgang te gebruiken, je hebt dan net zoveel uitgangen als ingangen. Maak snoertjes met aan de ene kant een stereo jack en aan de andere kant een mono jack. Soldeer het signaalvoerende draadje in de stereo jack aan zowel de tip als aan de ring.

Als je de stereo jack in de insert steekt wordt het signaal via de tip direct naar de ring doorgestuurd en heb je het gewoon op je kanaal tot je beschikking, maar het signaal staat ook op je mono jack en die kun je overal insteken waar je het nodig hebt. Regel het opnamenivo met je gainknop.

TIMBER
18 oktober 2005, 11:34
als het post eq is kun je bijvoorbeeld slecht live opnames maken, stel de zanger wil meer hoog in zijn zang. Dan draai je er hoog bij in, dat komt ook op de opname.
Ik neem altijd PRE EQ op

Ja... als je die uitgangen gebruikt voor monitoring op het podium is het een nadeel maar ik wil het puur gebruiken voor opnamen.

TIMBER
18 oktober 2005, 11:36
Als je de stereo jack in de insert steekt wordt het signaal via de tip direct naar de ring doorgestuurd en heb je het gewoon op je kanaal tot je beschikking, maar het signaal staat ook op je mono jack en die kun je overal insteken waar je het nodig hebt. Regel het opnamenivo met je gainknop.

Ja maar dan is het allemaal Pre-EQ en ik zoek dus juist naar Post-EQ.

Han S
18 oktober 2005, 12:35
Als je de stereo jack in de insert steekt wordt het signaal via de tip direct naar de ring doorgestuurd en heb je het gewoon op je kanaal tot je beschikking, maar het signaal staat ook op je mono jack en die kun je overal insteken waar je het nodig hebt. Regel het opnamenivo met je gainknop.

Ja maar dan is het allemaal Pre-EQ en ik zoek dus juist naar Post-EQ.

Wat is daar de reden van? Ik heb 44 ingangen met vier banden volledig parametrische toonregeling en als ik opneem staan de toonregelingen in bypass. Het geluid maak ik met de microfoon en met de plaatsing daarvan. Als ik een ander geluid wil probeer ik een andere microfoon.

EQ gebruik ik alleen tijdens de mix, dan heb je meer controle, als je met EQ opneemt heb je kans det je fasefuoten opneemt en als je daar met de mix pas achter komt doe je er weinig aan.

En dan heb ik nog een hardstikke dure mengtafel met een erg goede EQ, de goedkope tafeltjes moeten het met minder doen en de EQ kan voor nare problemen rond de kantelfrequenties zorgen, vooral als je er veel van gebruikt, +12 dB bijvoorbeeld.

Als ik op locatie opneem gebruik ik een kleine mengtafel en gebruik de inserts als output naar de recorder (analoge 24 sporen recorder), uiteraard pre EQ. Niks mis mee.

TIMBER
18 oktober 2005, 13:13
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Han S
18 oktober 2005, 13:53
Iedere audiofiel en engineer weet dat een zo kort mogelijke signaalweg betere geluidskwaliteit levert. Ik heb bijvoorbeeld een Luxman versterker waarop een knop zit met CD direct, waarbij als je hem gebruikt een deel van de electronica als links/rechts regeling wordt gebypassed. Als je die knop indrukt hoor je direct dat het geluid gedetailleerder wordt, breder en dieper.

Als je niettemin wilt doen wat je aangeeft, heb je een mengtafel nodig met acht subgroepen oftewel acht bussen zoals dat in vaktaal heet.

Je kunt dan meerdere bronnen naar een (stereo) subgroep sturen via de routingknopjes en de kanaalfaders en je hebt beschikking over de EQ per kanaal. Je hebt dan of acht mono subs of vier stereo.

TIMBER
18 oktober 2005, 14:17
Dat begrijp ik.... maar volgens mij kan ik het beter zo veel mogelijk via het mengpaneel mixen dan in Cubase.

TIMBER
18 oktober 2005, 14:19
Ja... dat begrijp ik maar volgens mij gaat er minder verloren als ik het grotendeels tijdens de opname mix dan dat ik het later in Cubase mix.

TIMBER
18 oktober 2005, 14:20
Ja... dat begrijp ik maar volgens mij gaat er minder verloren als ik het grotendeels tijdens de opname mix dan dat ik het later in Cubase mix.

TIMBER
18 oktober 2005, 14:21
Ja... dat begrijp ik maar volgens mij gaat er minder verloren als ik het grotendeels tijdens de opname mix dan dat ik het later in Cubase mix.

TIMBER
18 oktober 2005, 14:21
Ja... dat begrijp ik maar volgens mij gaat er minder verloren als ik het grotendeels tijdens de opname mix dan dat ik het later in Cubase mix.

harrie-beton
18 oktober 2005, 14:53
Timber, ik woon in Groningen en jij in Leeuwarden. Misschien kun je een keer naar mijn phase88 komen kijken.
Binnenkort heb ik een opname sessie op zondagavond, misschien kun je dan meekijken en er wat van leren.

TIMBER
18 oktober 2005, 15:56
Timber, ik woon in Groningen en jij in Leeuwarden. Misschien kun je een keer naar mijn phase88 komen kijken.
Binnenkort heb ik een opname sessie op zondagavond, misschien kun je dan meekijken en er wat van leren.


Dat lijkt me een zeer goed idee... als dat mogelijk is. Al zal het op korte termijn niets worden wegens drukte hier met werk, band en familie.... Maar als het aanbod blijft staan zou ik en een vriend met ook een EWS88 die graag aannemen.

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:50
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:51
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:51
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:52
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:53
1234

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:53
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 16:57
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 18:12
Wil via het mengpaneel al een goede ruwe voormix maken om via de 8 sporen Terra op te nemen. De eindmix doe ik dan op de PC in Cubase... zou het zelfs weer via het mengpaneel kunnen laten lopen.

Het kan maar is ongebruikelijk. Ik zou zelf de opname zo zuiver en schoon mogelijk willen hebben, wat je daarna doet kun je weer ongedaan maken. Tijdens opname sessies hoor je niet alles, hou is gewoon zonde om een spoor op te nemen en het blijkt dat je er teveel of te weinig bas in hebt gedraait.


Han heeft ook goed punt, de EQ van goedkopere tafels zijn niet best.

harrie-beton
18 oktober 2005, 21:30
een pre mix opnemen kan maar is riskant.
Het kan nooit overnieuw, terwijl als je droog opneemt kun je daarna EQ wat je wilt. En dan heb je CONTROL Z

TIMBER
19 oktober 2005, 14:52
Ja... dat begrijp ik maar volgens mij gaat er minder verloren als ik het grotendeels tijdens de opname mix dan dat ik het later in Cubase mix...

harrie-beton
19 oktober 2005, 19:34
het is prima als je het post-eq wilt opnemen, er is 1 klein risico. Namelijk dat je iets opneemt met een EQ waar je spijt van hebt. Je kunt dat niet overdoen.

In de computer heb je CONTROL Z en in real life niet..

harrie-beton
20 oktober 2005, 09:57
post eq mixen opnemen zijn definitief daarom neem ik altijd de ruwe bron op zonder EQ.
Thuis op strakke boxen kan ik rustig beoordelen hoeveel hoog laag er in moet.

harrie-beton
20 oktober 2005, 10:02
pre mixen opnemen zijn definitief daarom neem ik altijd de ruwe bron op zonder EQ.
Thuis op strakke boxen kan ik rustig beoordelen hoeveel hoog laag er in moet.

harrie-beton
20 oktober 2005, 10:02
pre mixen opnemen zijn definitief daarom neem ik altijd de ruwe bron op zonder EQ.
Thuis op strakke boxen kan ik rustig beoordelen hoeveel hoog laag er in moet.