PDA

View Full Version : Oude Yamaha speakers



frekie
17 oktober 2005, 15:23
Gevonden op een rommelmarkt voor 1 euro p/s deze heel oude Yamaha speakers, volgens mij gitaar spul. 12 inch, stijve ophanging, dikke magneet, vrij lange spreekspoel. 50 W 8 Ohm, “JA 3052 A” en “451126” achterop de magneet gestempeld. Kon nix vinden met Google.
Weet iemand hier de correcte polariteit voor, wat is de + terminal en wat de - ? Staat nix op. Voor enkel gebruik maakt het niet uit maar als ik ze beide in een 2X12 box wil hebben natuurlijk wel.
http://members.home.nl/fmunniksma/yamahaspeaker%20001.jpg

matto
17 oktober 2005, 15:47
Ik heb ook nog zoiets liggen, komt uit een Yamaha orgel, dat door een kennis is gesloopt wegens ruimtegebrek.
Ik heb een 12 ", een 10 " een 8" en een tweetertje.
De 12" komt uit de bijbehorende "lesliekast"ze zijn volgens mij best wel geschikt voor gitaar maar ik heb er nog niet mee geexperimenteerd.
Mijn plan is om er een soort van akoestische gitaarversterker van te maken.

Arnolievens
18 oktober 2005, 00:38
De 2 speakers zullen wel dezelfde polariteit hebben dus sluit gewoon links op links en rechts op rechts aan (voor parrallel)

nicoverduin
18 oktober 2005, 20:40
Zou toch wel effe de polariteit bepalen. En de min aan massa leggen. Of je moet snel van je speakers afwillen. Die polariteit zit er niet voor niets op.
Nico

Frits van Mourik
21 oktober 2005, 00:24
Hoi Nico,

Leg dat eens uit? Het zal die speakers toch worst wezen, of ze door de versterker naar voren/dan wel naar achteren worden bewogen? :???: