PDA

View Full Version : 5150 vraagje



Balthazar
17 oktober 2005, 14:45
ik heb een vraagje over mn effect loop op mn 5150. toen ik mn mt2 voor de grap erop aansloot blies ik de eindbuizen op. waarom is dit? andere effecten, zonder distortion werken wel prima. kan ik distortion pedalen wel via mn input aansluiten of sloop ik dan ook van alles? en andere effecten? maar dan lijkt die hele send return ding toch overbodig?

AART
17 oktober 2005, 18:51
hoort te kunnen, maar heb je hem tussen je gitaar en amp gehad of in de effectsloop?

dat eerste is namelijk ok, tweede minder.....

robert-gitarist
17 oktober 2005, 19:03
Blies je de eindbuizen op???!!!
WTF... :o :o :o :o
Das mij nog nooit gelukt zelfs( zegt nogwel wat want ik sloop echt heeel erg veel :P )
Mén das klote..ben benieuwd wat dat kan zijn dan..

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 19:25
als je iets op de fx loop aansluit omzeil je de master volume, je moet dan je volume regelen met het betreffende apparaat omdat de 5150 dan voluit loopt. Als je dat niet weet kun je in een keer een gigantisch signaal uitsturen, maar dit hoeft meestal niet te betekenen dat je eindbuizen naar de tering gaan.

Aad-d-h-d
18 oktober 2005, 11:26
Waarom zet je dan in godsnaam een MT2 (wat een K*tpedaal is) op een 5150 :???: Ik heb ook een MT2 en een 5150 maar ik zou het niet in mijn hoofd halen hahaha!!

almarvk
18 oktober 2005, 11:40
Een 5150 staat toch al bekend om de scheur uit dat ding? Waarom zou je dan nog een pedaaltje er voor gebruiken?? :o

taylor
18 oktober 2005, 12:01
in de effect loop zet je effecten als delay,chorus dat soort dingen geen distortion of iets van die type die dingen die douw je gewoon in de input.
maar het lijkt mij ook sterk dat als je dat toch hebt gedaan dat je dan je eindbuizen er uit knalt.

de send/return is atijd tegenover een input/output van het effect apparaat.

Balthazar
18 oktober 2005, 12:07
hoort te kunnen, maar heb je hem tussen je gitaar en amp gehad of in de effectsloop?

dat eerste is namelijk ok, tweede minder.....
ik had m in de effectsloop gedaan. daar is die toch voor? maar het is dus beter om effecten gewoon in de input te doen? of geld dat alleen voor distortion ? en ja ik had dat ding net ik dacht ns kijken wat er gebeurt als ik die mt2 aansluit- niet dat ik dacht dat het dan beter zou klinken of zo was gewoon benieuwd..

Balthazar
18 oktober 2005, 12:10
hoort te kunnen, maar heb je hem tussen je gitaar en amp gehad of in de effectsloop?

dat eerste is namelijk ok, tweede minder.....
ik had m in de effectsloop gedaan. daar is die toch voor? ik snap niet waarom ze een effectsloop aansluiting maken als je veel pedalen er niet op kan aansluiten omdat je de boel dan sloopt. en ja ik had dat ding net ik dacht ns kijken wat er gebeurt als ik die mt2 aansluit- niet dat ik dacht dat het dan beter zou klinken of zo was gewoon benieuwd... toen een hard gekraak en ee nvermogen verlies van zo'n 100 watt..

DREAMMACHINE
18 oktober 2005, 12:37
.... :o ....een fx loop is in principe niet voor od-pedalen....maar juist voor modulatie fx en delay/reverb type effecten.....jammer maar helaas voor je....toch raar dat je buizen kapot zijn....

Negative K3 fan
18 oktober 2005, 14:34
ik had m in de effectsloop gedaan. daar is die toch voor? maar het is dus beter om effecten gewoon in de input te doen? of geld dat alleen voor distortion ? en ja ik had dat ding net ik dacht ns kijken wat er gebeurt als ik die mt2 aansluit- niet dat ik dacht dat het dan beter zou klinken of zo was gewoon benieuwd..

:D

Iceman
18 oktober 2005, 15:04
MT2 = Metalzone?

Ooit heeft de gitarist van Sinister (begin jaren 90) zijn Metalzone in de effect-return van een 5150 geprikt, klonk erg goed, voor zover een Metalzone goed kan klinken. Klonk beter dan op zijn eigen Marshall. In de gewone input op het 'cleane' kanaal hebben we ook nog geprobeerd, veel minder.

Franc
18 oktober 2005, 16:00
Hoe weet je zo zeker dat je je eindbuizen op hebt geblazen??

Balthazar
18 oktober 2005, 16:11
dat zei Dr.Tube :) hij kon alleen maar fucking zacht daarna dus ik had m maar weggebracht bleek dat er nog maar 20 watt uitkwam omdat de eindbuizen mol waren. oh sorry het was niet mn mt2 maar mn digitech deathmetal ... maarja wel chill dat ik nu nieuwe buizen heb.

Braindead
18 oktober 2005, 22:13
Is dat dan anders bij de 5150? dan bij de Marshall?
Ik gebruikte namlijk mijn marshall slx weleens als eindversterker door een preamp ervoor te schakelen en dan in de return te stoppen.
Bij de 5150 ging ie bij hetzelfde principe ineens megahard herrie produceren... ? :???:

Balthazar
24 oktober 2005, 18:54
ik hoop dat iemand me kan helpen want die effect loop shit irriteerd me mateloos. ik gebruik een compressor sustainer en een chorus pedaal. ik heb het zo aangesloten

send------------------ return
/___________________/
in-CH-out--------in-CS-out

dit is toch de goede manier?
waarom krijg ik amper nog geluid uit mn top als dit er op deze manier in zit? terwijl de pedalen niet aan staan? weet iemand dit?

Tubefreak
25 oktober 2005, 17:10
Ik zeg dat het onzin is dat het pedaaltje de eindbuis heeft opgeblazen. Dat ding van Digitech is toch alleen een pedaaltje? Als hij de input van je versterk heel laat, laat hij de fxloop helemaal heel omdat die veel meer kan hebben. In het ergste geval zou de eindbuis oversturen, maar opblazen/kapot maken...... neuh dat lijkt mij niet.

Wanneer gaat iets wel kapot in de fxloop? Als je de uitgang van een eindtrap aansluit op een fxreturn. Daarnaast zit er bij de 5150 een 12AX7 buis voor de eindtrap en na de fxreturn, dus die zou over zijn nek moeten gaan in dit geval en niet de eindtrapbuis.

Misschien had je iets verkeerd aangesloten?
Maarten

Negative K3 fan
25 oktober 2005, 17:15
waarom zet je een compressor in de fx loop van een 5150 :???: :???: :???:

taylor
26 oktober 2005, 11:30
dat er weing geluid uitkomt dat komt wel vaker voor bij een send/return.
meestal gewoon stoffig maar er is nu al door verschillende gezegt douw geen compressors of distortions ect in je send/return dat klinkt helemaal nergens na die prik je gewoon voorin...

ten 2e is de 5150 al erg high gain dus wat moet je met boosters in zo'n amp???

kijk je send/return na blaast het ff schoon wat contact spray,chorus erin dan gewoon je gitaar aansluiten en gaan!

bobby
26 oktober 2005, 22:15
Een pedaaltje zoals een tubescreamer er voor gooien is helemaal geen raar idee hoor, en wordt echt heel veel gedaan door metal gitaristen..

"Take those distortion pedals out of the effects loop, and run them right into the preamp. Run your guitar into the Metal Zone or Tube Screamer, then have the signal go to the front input on the amp. This will add a higher line level going to the preamp so it will distort more and offer more gain to the power amp."

Dus zoals al gezegd, mischien beter om de pedaal niet in de effects loop te stoppen...

taylor
27 oktober 2005, 10:57
dat ding is erg high gain de enigste manier dat je daar een booster op zet is als je de amp een cleanere setting geeft anders wordt het gewoon een brei van distortion.

met buizen amps klinkt het vaak beter als je hem gewoon open zet dus eindbuis oversturing.in plaats van preamp oversturing.

bobby
27 oktober 2005, 19:09
helemaal gelijk...

Met een pedaal kun je, en moet je wel je versterkers gain naar beneden halen... dat zal het geluid strakker maken, en een mooi extra laagje eraan toevoegen waar je niet aan komt als je alleen de gain van je versterker omhoog brengt... plus de mid boost en het verminderen van de bas van de tubescreamer pedaal zorgt ook voor een mooiere metal tone.. wat meer geconcentreerd zonder extra oversturing aan de versterker toe te voegen..

Hang natuurlijk er wel vanaf wat voor pedaal je ervoor gooit, maar het is zeker aan te raden als je wat extra's wilt aan je geluid.. zo raar is het niet dat hij dat heeft geprobeerd..