PDA

View Full Version : element in gitaar



B_FORCE
22 oktober 2001, 22:37
hallo, ik heb hier een akoestische gitaar en ik wil daar een element in zetten. Welke kan ik hiervoor het best gebruiken en zo bv ook een elektrisch gitaar elemt kunnen (humbucker)

Anavrin
23 oktober 2001, 12:31
Er zijn vier bij mij bekende manieren om je gitaar semi acoustisch te maken;
1)Er zijn elementen die je in je klankgat kunt klemmen, dus dat is heel makkelijk, alleen geven die geen zuiver geluid omdat ze eerst de trilling van de snaren opvangen en even later het geluid wat uit het klankgat komt.
2)Er zijn elementen die je op de buitenkant van je gitaar kunt plakken mbv een zuignap, geven een redelijk geluid, maar vallen er wel 'ns af en het is ook lelijk om te zien.
3)Als je een element wilt inbouwen wordt het wat lastiger, de goedkopere elementen werken dan vaak met dubbelzijdige tape. Het element moet je dan zo dicht mogelijk onder de kam plakken, let wel op dat je het element niet recht onder die gaatjes van de snaarpennen plakt, want op het moment dat je denkt dat je klaar bent, en je de snaren er weer op gaat leggen, duw je als je die snaarpen er in duwt het element los en moet je 'm dus iets verplaatsen(hier spreek ik uit ervaring), je moet bij zo'n element ook het gat van de gitaarbandknop verder uitboren om het plug gat (wat dan tevens als gitaarbandhouder dient) plaats te geven.
4)Het beste systeem is het echte inbouwen, maar dat is eigenlijk niet zelf te doen, je moet dan namelijk een heel klein stripje onder dat (meestal)witte plastic plaatje monteren, waar de snaren overheen lopen, je moet hier alles zo nauwkeurig schuren en vijlen om dat plaatje weer perfect recht te krijgen, en om het draadje in de gitaar weg te werken, dat ik dus eigenlijk aanraad om het te laten doen.
Deze laatste 2 systemen worden grotendeel via het klankgat gemonteerd, waar je met je hand dus bijna niet in kunt komen. De laatste 2 klinken ook het beste als je een speciale klankgatdop in je klankgat duwt (ook om de reden die ik bij 1) al noemde. Voor het boren van gaten in de buitenkant van je gitaar is het verstandig om iemand anders je gitaar te laten vasthouden en om een stuk plakband op het te boren stuk te plakken en zo te voorkomen dat je boormachine wegloopt, en je een beschadigde gitaar overhoudt. Ik weet niet of je ook electrische git elem in een akoestische kunt monteren. Al deze systemen werken bij de zgn Western gitaren, systeem 2) werkt zeker weten ook op spaanse modellen, omdat deze de trilling vd kast opvangt ipv van de snaren, maar of die andere systemen ook bij nylon snaren werken kunnen ze je vast wel in een gitaarwinkel vertellen. Heel veel succes ermee, en laat ff weten wat je gedaan hebt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Anavrin op 2001-10-23 11:34 ]</font>

Rectifier
23 oktober 2001, 15:29
Juistem, en je kan natuurlijk een gewoon gitaarelement wel in je acoestische gitaar zetten bv. in het klankgat, maar je krijg dan supersnel Feedback en het klinkt absoluut niet op een acoestische gitaar. Maar misschien is dat je bedoeling wel...wie weet!

B_FORCE
27 oktober 2001, 18:08
dat inbouwen lijkt mij wel een uitdaging, maar dat ga ik nu nog niet doen.
ik heb wel mooie elementen gezien voor in je klankkast (dean nogiets) hebben bijna geen last van feedback, zijn wel minimaal 200 piek.
alleen ik vroeg me dus of of je ook humbuckers (elektrische gitaar elementen) kunt gebruiken, (bekent voorbeels: kurt cobain op unplugged in newyork).
de klank schijnt iets anders te zijn (andere legering van metaal van de snaren).
maar waar die dan te plaatsen?
en gaan die niet te erug rondzingen (ik gebruik nu een microfoon en een microfoon versterker en een elektrische amp, maar als ik op 7 meter afstand zit zingt hij nog super rond)

Ibanez
2 november 2001, 20:46
Op 2001-10-23 14:29, schreef Rectifier:
Juistem, en je kan natuurlijk een gewoon gitaarelement wel in je acoestische gitaar zetten bv. in het klankgat, maar je krijg dan supersnel Feedback en het klinkt absoluut niet op een acoestische gitaar.
Ja inderdaad, ik heb zo'n elementje dat je gewoon op je gitaar kan plakken, en toen sloot ik hem een keertje op m'n effectenpedaal aan..........echt vaaaag zo'n hard effect met je akoestische gitaar. alleen je hebt inderdaad ook ongelooflijk snel feedback, zonder dat ik nog een noot had aangeslagen begon ie al te piepen en te kraken.

ginne
10 november 2001, 19:18
In principe kun je een humbucker gebruiken om je akoestische gitaar te versterken, maar dat wordt waarschijnlijk niks:
1. het is een hoop gepiel om de humbucker te bevestigen. Als je een goed instrument hebt is het eigelijk zonde om hem (m/v) te beschadigen;;
2. De afstand tussen de snaren van een ak. gitaar is groter dan die op een elektrische, zodat de "polepieces" niet recht onder de snaren komen;
3. Een humbucker brengt z'n eigen geluid mee. Het specifieke akoestische geluid en karakter gaan verloren.

Die Dean Markley elementen vind ik niet goed: alleen al omdat ze de helft van het klankgat afdekken waardoor het geluid verandert. Kijk eens naar B-band, Fishman, Highlander (= wel een paar honderd piek. Maar dat kost een redelijke humbucker ook.)

Helaas is er maar 1 goed edoch niet zeer praktisch systeem; goeie microfoon voor je klankgat. Alle andere oplossingen zijn een compromis en doen af aan het geluid.

Alhoewel ik bij het laatste concert van Leo Kottke achteroverviel van de perfecte geluidskwaliteit (hoe doet die man dat toch?)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ginne op 2001-11-10 18:29 ]</font>

Gman
18 november 2001, 13:40
Op 2001-11-10 18:18, schreef ginne:
Helaas is er maar 1 goed edoch niet zeer praktisch systeem; goeie microfoon voor je klankgat. Alle andere oplossingen zijn een compromis en doen af aan het geluid.

Ik heb een acoustische Gibson, en daar heeft Peer Dellen (Gitaarbouwer in Den Haag) een element ingebouwd. Koste bijna 300 piek. Maar de zanger van onze band, die zelf een 'tramluke'gitaar heeft, komt mijn gibson lenen als hij thuis opnames wil maken. :smile: Waarom? Omdat het acoustische geluid van die gitaar behouden blijft bij dit ingebouwde element. En dan is het zo'n stripje wat onder de kam ligt. En een klein voorversterkertje In het klankgat tegen de hals. Dus het kan echt wel hoor om een acoustische gitaar goed te versterken, zodat je dan ook het acoustische geluid in de zaal hoort. En niet opeens een heel ander geluid, alsof je opeens op een rare elektrische gitaar zou spelen.
Groetsels...

anoniem
6 december 2001, 09:55
Ja, dat geluid van cobain op unplugged...
is erg apart. Niet echt accoustisch als pakweg wonderwall live, maar toch heel cool.
Daar kom ik dan niet aan met mijn spaanse geval.

anoniem
23 december 2001, 02:36
Ga voor de Fishman Natural I. Ik heb ze in al mijn Taylors zitten.