PDA

View Full Version : Opnemen met een Line 6 Guitar Port



Bobbel
17 oktober 2005, 11:26
damn...

Bobbel
17 oktober 2005, 11:27
Hey,

Nou ik heb dus een Guitar Port van Line6 en daar plugde ik gewoon mijn gitaar in en nam mijn spel op, maar dan moet je dus via de software een versterker en effecten kiezen.
Nou wil ik dus graag mijn eigen sound opnemen, dus mijn eigen versterker en effecten.
Nou heb ik dus een microfoon gekocht en de juiste kabels om hem in te pluggen in mijn Guitar Port en het werkt ook, maar het opgenomen geluid is zo zacht, terwijl het volume van de software van Guitar Port op max staat en in de software staan de effecten en versterkers uit.
Hoe kan ik het volume hoger krijgen bij het opnemen?

Alvast bedankt!

P.S. De microfoon is een Shure PG57 en die staat voor de versterker en daar zit een kabel aan en vervolgens weer een kabel die eindigd met een gewoon gitaarplug die dan in de Guitar Port gaat.

bert k
17 oktober 2005, 11:56
Ja, dat klopt helaas. De output van een microfoon is een stuk lager dan van een gitaarpickup, en daat is de guitarport voor bedoeld. Wat je kan doen is een simpel mengtafeltje kopen en daar je mic instelen.

Deze bijvoorbeeld: http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/5432?ofR8rHyM; Kost 36 euro

armageddon
17 oktober 2005, 18:10
Er zit toch een XLR-microfooningang op? Als je dan gewoon een XLR-XLR stekker hebt zou het een beter volume moeten zijn.

Mithrandir
17 oktober 2005, 18:53
Nee, zit geen XLR ingang op, dat is die nieuwe toneport.

Je gebruikt gewoon de guitarport verkeerd bobbel, het is echt de bedoeling dat je je gitaar apart inplugged en gebruikt maakt van de software versterker / fx van de Guitarport software. Je kunt dan ook meteen digitaal opnemen, wat weer wat D/A A/D conversies scheelt.

Voor wat jij wil was idd een eenvoudig mengpaneeltje voldoende geweest.

harrie-beton
17 oktober 2005, 19:34
Voor wat jij wil was idd een eenvoudig mengpaneeltje voldoende
geweest.


of een simpele pre amp zoals van Behringer

Bobbel
17 oktober 2005, 23:27
ok laten we dan de Guitar Port even vergeten... wat kan ik het beste doen om MIJN sound (mijn amp en effecten) op te nemen met goede kwaliteit (cd kwaliteit)...

EDIT: Ik heb net even verder gekeken naar die Behringer UB502 mixer... kan ik dat ding dus in de pc pluggen en dan opnemen? en zo ja... hoe werkt dat, want ik kan niks op de site van behringer daar over vinden...

armageddon
17 oktober 2005, 23:32
Jup, doe ik ook en werkt.

Bobbel
17 oktober 2005, 23:38
Jup, doe ik ook en werkt.

hoe doe je dat? en hoe is de kwaliteit?

bert k
18 oktober 2005, 01:28
Met een snoertje van de master output van de mentafel naar de line in van de computer. Dat is dus een snoer met twee keer jack aan de ene kant, en aan de kant van je computer waarschijnlijk een mini jack, of anders wat er op je geluidskaart zit. (bij mij zitten tulpstekkers.)

Bobbel
18 oktober 2005, 08:56
en hoe is de kwaliteit daarvan?

Mithrandir
18 oktober 2005, 09:34
Waarom gebruik je niet gewoon je guitarport waar ie voor bedoelt is man, je hebt hem toch al. Je kunt er prima geluid uit krijgen.

en waarom heb je in godsnaam niet beter georienteerd van te voren... :-?

Bobbel
18 oktober 2005, 09:39
omdat ik er de balle verstand van had en dacht dat dit wel leuk was, totdat ik me bedacht dat het nog leuker is om je eigen sound op te nemen... dus ik ga vandaag naar de winkel en vraag of ze de Guitar Port nog terug nemen en anders staat ie zo op marktplaats...

Mithrandir
18 oktober 2005, 09:44
Ik zou gewoon nog even de guitarport blijven gebruiken, zijn mogelijkheden verkennen, dingetjes opnemen ermee. Want ik denk namelijk dat je niet een veel beter geluid gaat krijgen met een cheap mixertje, een microfoontje en je amp op een laag volume. En zeg nou eerlijk, je wilt toch alleen voor de lol wat opnemen, waarom dan nu moeilijk gaan doen.

harrie-beton
18 oktober 2005, 09:50
Met een klein mixertje kom je een heel end. Let wel, de microfoon en de plaatsing maakt erg uit. Kies een goede microfoon en een statief zodat je de sweetspot kunt vinden.

zie ook even de f.a.q. hierboven.


Ben het wel eens met de rest, guitarport klinkt beter voor opname dan een microfoon in je slaapkamer voor je amp.

Mithrandir
18 oktober 2005, 09:58
Het gaat me er vooral om dat hij de guitarport al heeft en het dus zonde is om er dan niet even je wat meer erin te verdiepen en hem echt te gaan gebruiken waar ie voor is. Anders is het ook een beetje kapitaalvernietiging, nou is het mijn geld niet, maar toch.

Uiteraard kom je met een klein mixertje een heel eind, maar er spelen wel wat meer externe factoren mee die de opname danig kunnen vergallen.

Mithrandir
18 oktober 2005, 10:00
Het gaat me er vooral om dat hij de guitarport al heeft en het dus zonde is om er dan niet even je wat meer erin te verdiepen en hem echt te gaan gebruiken waar ie voor is. Anders is het ook een beetje kapitaalvernietiging, nou is het mijn geld niet, maar toch.

Uiteraard kom je met een klein mixertje een heel eind, maar er spelen wel wat meer externe factoren mee die de opname danig kunnen vergallen.

Bobbel
18 oktober 2005, 10:26
dat is misschien wel waar, maar ik kan mijn geluid niet nabootsen met guitarport... en zacht op je slaapkamer is niet waar... gewoon open zetten heb een 80 watt buizen bak en staat op standje 4 van de 10 en dat is behoorlijk hard...

Bobbel
18 oktober 2005, 10:26
dat is misschien wel waar, maar ik kan mijn geluid niet nabootsen met guitarport... en zacht op je slaapkamer is niet waar... gewoon open zetten heb een 80 watt buizen bak en staat op standje 4 van de 10 en dat is behoorlijk hard...

bert k
18 oktober 2005, 13:28
Vuistregel: als je een lekkere opname wil maken met je eigen amp en een microfoon, dan moet die amp HARD. Serieus hard.

bert k
18 oktober 2005, 13:29
Vuistregel: als je een lekkere opname wil maken met je eigen amp en een microfoon, dan moet die amp HARD. Serieus hard.

bert k
18 oktober 2005, 13:29
Vuistregel: als je een lekkere opname wil maken met je eigen amp en een microfoon, dan moet die amp HARD. Serieus hard.