PDA

View Full Version : Vragen voor de MesaBoogie kenners



Dude
16 oktober 2005, 19:01
Ok ik heb de optie op 2 mesaboogie combo's

Een Caliber 50+ en een Mark IIB

Respectievelijk

http://users.rcn.com/guitarzoo/guitarzooweb/mesa1link.jpg

en

http://www.srl.utu.fi/~tke/MesaBoogie/Photo/boogie_11717b_front.jpg


Voordeel van de caliber 50 is dat die 50 watt is en ik ben altijd een sucker voor 50 watt buizen amps vanwege de eerdere oversturing, en hij heeft vrij nieuwe buizen en kost 675 euro

De mark IIb heeft een flightcase en is 600 euro, alleen moet ik hiervoor het hele land doorrijden..

Ik heb nog nooit over een mesaboogie gespeeld maar heb ze wel vaak gehoord bij verschillende bandjes en ben altijd wel ERG te spreken over de sound.

Ben mn JCM800 combo zat, krijg dr niet precies het geluid uit dat ik wil hebben in mijn band en ik heb de luxe situatie dat ik nog een jcm800 versterker heb die ik met gigs geruik, de combo is in een geld manie als opwelling gekocht omdat het me makkelijk leek om dr 2 te hebben :-?

Maar goed, iemand ervaring met een van deze amps ??

Nocki
16 oktober 2005, 19:05
600 euro voor de mark IIb is geen geld. de versterker is 5keer beter dan de studio... en heeft meer opties!!! dat stukje rijden is het echt waard...!

ga voor de IIB!!!!!

Dude
16 oktober 2005, 19:07
de versterker is 5keer beter de de studio ?

in de studio

dan de caliber50

:???: :wink:

Nocki
16 oktober 2005, 19:07
ach ik zie nu dat er geen EQ op de IIB zit. dat is erg jammer.

maar goed. de push pull mogelijkheden mken veel mogelijk...

ik heb een head gehad en was erg te sprkeen. de clean is erg goed en de overdrive erg richting santanat. met de eq klinkt ie nog beter en heb je mee rmogelijk heden. maar je zult niet teleurgesteld zijn.

Nocki

Nocki
16 oktober 2005, 19:08
:-) ok. al verbeterd!!!

Nocki

Dude
16 oktober 2005, 19:18
ach ik zie nu dat er geen EQ op de IIB zit. dat is erg jammer.



het is er een van internet, de foto

op die die ik kan kopen zit wel een EQ edit, nee verkeerd gekeken, toch geen EQ)

Nadeel is alleen hoor ik net van de beste man dat de orginele mesa buizen uit 81 er nog in zitten :-(

.... zal dus binnenkort wel een nieuw setje in moeten

Nocki
16 oktober 2005, 19:22
gewoon doen. is het echt waard. ik heb op het moment mn mark IV bij de bouwer liggen. hij zet er pots in om de bias te regelenen en nieuwe buizen. als het klaar is zal ik laten horen hoe het klinkt. dan weet je gelijk of het een idee is om het ook te doen.

Nocki

AART
16 oktober 2005, 19:58
Ga voor de mark, echt, heerlijke amps, die calibers zijn ook leuk, maar een mark is leuker.

al heb ik net als nocki zelf ene Mark IV, maar als die II B er ook maar een beetje op lijkt heb je een ontzettend lekkere en veelzijdige amp.

Nocki
16 oktober 2005, 20:18
de clean van de mark IIb is beter dan de clean van de mark IV en de overdrive klinkt wat romiger dan die van de mark IV.
hij klinkt met de eq wat klassieker en is geen gewlig scheurmonster als de mark III maar ook echt nier verkeerd...

Nocki

Dude
16 oktober 2005, 20:52
Het probleem met mijn 800's is dat ik ze te eenzijdig vind, het is rockandroll maar meer ook niet. De bekende marshall crunch maar voor het modernere rockwerk in mijn band kom ik vaak wat te kort, en in mn zoektocht om dat geluid met pedalen te krijgen loop ik ook vaak te zoeken naar iets wat er niet is

Krijg ik met die mesa wel een moderne distiortion te pakken die bruikbaar is in een veelzijdige coverband denken jullie ? als ervaren mesa gebruikers zijnde zeg maar

EpiCenturiesAWAy
16 oktober 2005, 21:00
Ik heb een marshall jcm 800 2204 en vond ook dat het te klassieke rock is! Maar sinds ik een boss gx-700 heb gekocht krijg het ultiemste geluid dat je je kan inbeelden, echt TE vet! Het enige probleem is dat ik geen clean heb!

Nocki
16 oktober 2005, 21:24
tja das moeilijk te zeggen. ik vind van wel. al blijft het jammer dat die EQ er niet op zoit. maar het wordt toch al een hele verbetering tenopzicht van de jcm800

NOcki

Bins
16 oktober 2005, 21:29
Tja, ik ben zelf erg te spreken over mn .50+, maar de mark serie heb ik nooit over gespeeld. In theorie is de .50 serie een soort "poor man's" versie van de mark serie, dus dan zou je met de mark beter af zijn. Ik zou de eq. alleen wel missen denk ik, daar kan je echt heel veel mee.
600 incl flightcase is echt een goeie deal, maar als je geen zin hebt om het land door te crossen is de .50+ zeker geen verkeerde keus.

Bins
16 oktober 2005, 21:33
Krijg ik met die mesa wel een moderne distiortion te pakken die bruikbaar is in een veelzijdige coverband denken jullie ? als ervaren mesa gebruikers zijnde zeg maar

Zeker weten.

EpiCenturiesAWAy
16 oktober 2005, 21:47
Krijg ik met die mesa wel een moderne distiortion te pakken die bruikbaar is in een veelzijdige coverband denken jullie ? als ervaren mesa gebruikers zijnde zeg maar

Zeker weten.

Kan je met zo'n mark of caliber 50 het moderne high-gain geluid dan ook krijgen ? Bv. blink 182 ofzo (niet dat ik zo'n grote fan ben maar wel 'n lekker geluid!)

Nocki
16 oktober 2005, 21:52
Ik denk dat de caliber meer high gain kan. maar klinkt een stuk minder dan de mark IIb. de merk IIb met een goede eq kan elke highgain wel aan.

Nocki

Bins
16 oktober 2005, 22:13
Krijg ik met die mesa wel een moderne distiortion te pakken die bruikbaar is in een veelzijdige coverband denken jullie ? als ervaren mesa gebruikers zijnde zeg maar

Zeker weten.

Kan je met zo'n mark of caliber 50 het moderne high-gain geluid dan ook krijgen ? Bv. blink 182 ofzo (niet dat ik zo'n grote fan ben maar wel 'n lekker geluid!)

Ja, bij benadering wel. Er zit zat gain op de .50 De clou is de eq. daar kan je echt veel verschillende sounds mee maken.

EpiCenturiesAWAy
16 oktober 2005, 22:25
Dan moet ik toch ook zeker zo maar 'ns een amp gaan checken!!

Dude
16 oktober 2005, 23:34
Ik heb een marshall jcm 800 2204 en vond ook dat het te klassieke rock is! Maar sinds ik een boss gx-700 heb gekocht krijg het ultiemste geluid dat je je kan inbeelden, echt TE vet! Het enige probleem is dat ik geen clean heb!

ik heb het niet zo op multieffect processor dingen

Ik ga hem dinsdag ophalen, zn vrouw werkte net boven amsterdam dus het ritje valt uiteindelijk wel mee.

Nadeel is dat ik hem dan lastig kan proberen maar goed, ik vertrouw het zaakje wel en waag de gok maar. 600 euro is idd niet veel geld, alleen een flightcase van dat formaat en die kwaliteit is 2e hands al snel 200 euro dus het is allemaal niet verkeerd.

Groot nadeel vind ik alleen wel de 24 jaar oude buizen maar goed, we zullen zien.

Ik post wel wat fotootjes dinsdagavond.

Bart

AART
16 oktober 2005, 23:40
voordeel van mesa's: fixed bias(of een nadeel :wink: , licht eraan of je een zeikerd bent of niet).

koop een nieuw setje mesa buizen, erin prikken en gaan, geen gedoe met amptech enzo.

Nocki
16 oktober 2005, 23:45
Voor of nadeel. jullie horen het binnen kort... :-)

AART
16 oktober 2005, 23:46
Voor of nadeel. jullie horen het binnen kort... :-)

ik vind hem persoonlijk zeer goed met fixed bias, ik ga hooguit een setje jj high gain setje preamp buizen erin gooien.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:00
voordeel van mesa's: fixed bias(of een nadeel :wink: , licht eraan of je een zeikerd bent of niet).

koop een nieuw setje mesa buizen, erin prikken en gaan, geen gedoe met amptech enzo.

ho ho ho wacht even, dat heet geen fixed bias!

dat zou een makkelijke term zijn om ervoor te gebruiken, maar helaas. fixef bias omvat het principe van een vaste negatieve spanning op de stuurrosters, die spanning moet je instellen, met een potmeter. het biassen dus, maar bij mesa boogie kun je die niet instellen, maar is die gewoon vast en kun je als je de juiste buizen van ze koopt gewoon die dingen er in prikken en klaar

Nocki
17 oktober 2005, 00:02
waar! (shit ik geef lennard gelijk.. nou dan moet het maar want het klopt...)

Dude
17 oktober 2005, 00:06
maar is dat bij deze ouwe bakken (81) ook al zo dan ?

en zo ja, hoe zie ik wat voor buizen ik nodig heb dan ? Iets met kleurcodes was dat dacht ik..

Iemand toevallig een idee wat een setje van 4 mesa eindbuizen kost ?

AART
17 oktober 2005, 00:06
hoe heet dat dan, dat mag je dan ook wel ff melden?

Nocki
17 oktober 2005, 00:09
dat bestaat niet.

Mesa zegt zelf: "wij bepalen de bias dus jij moet onze buis kopen die we bij de amp hebben geselecteerd!"

hij staat erg koud afgesteld dus bijna elke buis kan er wel in maar je hebt geen optimaal resultaat.

door de amp af te laten stellen (biassen) kan je buizen erin gooien die jij wilt en daaraan je amp laten aanpassen.

dit is met alle mesa amps... binnen kort hoor je of het er op vooruit gaat. dan is mn mark Iv terug van de dokter en zitter er optmetertjes in en is tie afgesteld met nieuwe buizen

Nocki

Dude
17 oktober 2005, 00:11
kostdadan ??? :wink:

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:11
hoe heet dat dan, dat mag je dan ook wel ff melden?

er is niet echt een term ofzo voor, dat is het vervelende

AART
17 oktober 2005, 00:27
hoe heet dat dan, dat mag je dan ook wel ff melden?

er is niet echt een term ofzo voor, dat is het vervelende

oh ok, maarja, fuck it, het is gewoon handig.

Ibanez RuleZ
17 oktober 2005, 14:40
je kan je mesa buizen ook bij www.eurotubes.com bestellen. zijn dan geen mesa buizen, maar JJtubes. die mesa buizen zijn gewoon gerelabelde buizen van sovtek of chineze buizen. ik vond de JJs beter klinken.

als ze er al 21 jaar in zitten, dan is het zeker wel tijd voor een retube, en dat zijn geen grapjes met mesa qua prijs, als je een 100 watt 6L6 versterker hebt is dat gewoon duur. kosste mij ook iets van 60 euro als ik het wel heb.

bob van eurotubes weet precies welke je moet hebben en stelt een sejte voor je samen, dus dat is een goedkoper en BETER alternatief dan mesa buizen IMO.

Harrald

Dude
17 oktober 2005, 16:08
maar eeeuh...

een setje mesa buizen ??

wat kost dat dan ? ik kan dat niet echt vinden op internet

Dude
17 oktober 2005, 16:09
maar eeeuh...

een setje mesa buizen ??

wat kost dat dan ? ik kan dat niet echt vinden op internet

Nocki
17 oktober 2005, 16:14
Eurotubes en drtube zijn idd 2 adressen waar je terecht kan voor een goed advies en interesante prijs!

mesa buizen zijn ongeveer de helft duurder dan ndere buizen

NOcki

Dude
17 oktober 2005, 21:26
ik word gek !!


Snelle vraag

Het is dus de 60 watt versie van de mark IIb volgens die man, volgens de foto inderdaad 2 eindbuizen....

ik kan alleen niks vinden over een 60 watt versie van een IIb....

Wat wat wat te doen...

Dude
17 oktober 2005, 21:27
ik word gek !!


Snelle vraag

Het is dus de 60 watt versie van de mark IIb volgens die man, volgens de foto inderdaad 2 eindbuizen....

ik kan alleen niks vinden over een 60 watt versie van een IIb....

Wat wat wat te doen...

Bins
17 oktober 2005, 22:40
http://www.harmony-central.com/Guitar/Data/Mesa_Boogie/Mark_IIB-1.html

Hier hebben ze het wel over 60watt mk IIb.. misschien dat je er iets mee kan?

Voor buizen kan ik ook Eurotubes aanraden trouwens, aardige, behulpzame vent.

AART
17 oktober 2005, 23:32
ik ga voor buizen als ik dze nodig heb idd die bob @ eurotubes eens uitchecken, op grailtone forum ook veel lovende reacties over die vent.

Hij zoekt jj eindbuizen bij elkaar die in een niet-gemodde mesa kunnen toch?
dus zodat je zonder te modden jj's in bijv. je mark IV kan stoppen?

Bins
17 oktober 2005, 23:38
ik ga voor buizen als ik dze nodig heb idd die bob @ eurotubes eens uitchecken, op grailtone forum ook veel lovende reacties over die vent.

Hij zoekt jj eindbuizen bij elkaar die in een niet-gemodde mesa kunnen toch?
dus zodat je zonder te modden jj's in bijv. je mark IV kan stoppen?

Ja inderdaad. De technische uitleg kan ik niet geven maar je kan die jj's gewoon erinprikken zonder te modden.
Ik heb nu een "high gain" set erin, die kostte me $85 dollar ofzo incl. shipping. Volgens mij veel goedkoper dan mesa buizen.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 23:42
85 dollar voor 2 6l6s???

AART
17 oktober 2005, 23:52
ik ga voor buizen als ik dze nodig heb idd die bob @ eurotubes eens uitchecken, op grailtone forum ook veel lovende reacties over die vent.

Hij zoekt jj eindbuizen bij elkaar die in een niet-gemodde mesa kunnen toch?
dus zodat je zonder te modden jj's in bijv. je mark IV kan stoppen?

Ja inderdaad. De technische uitleg kan ik niet geven maar je kan die jj's gewoon erinprikken zonder te modden.
Ik heb nu een "high gain" set erin, die kostte me $85 dollar ofzo incl. shipping. Volgens mij veel goedkoper dan mesa buizen.

eindbuizen set?

voorbuizen van jj zijn volgens nocki namleijk vrij donker in een mark IV volgens hem, hij raadde EH aan, maar misschien maak ik wel een mix...

Bins
18 oktober 2005, 00:35
85 dollar voor 2 6l6s???

nee, complete re-tube.

AART
18 oktober 2005, 10:28
85 dollar voor 2 6l6s???

nee, complete re-tube.

das netjes.

green_day
18 oktober 2005, 14:55
Ik heb ook een Mesa Caliber .50+, wel een leuke amp. Vooral het clean vind ik erg mooi, maar die high-gain waar jullie het over hebben kan ik echt niet vinden hoor. Ook heeft die van mij totaal geen laag in de lead stand. Heeft iemand (Bins?) misschien settings voor een vette high-gain sound?
Alvast bedankt

Bins
18 oktober 2005, 15:58
Euhh.. Uit mn hoofd: volume(pulled): tussen 5 en 7, lead volume 2 of 3, master 8, treble 5/6, mids 8, bas 7, pres 5. Eq heb ik meestal als een flauwe "v"

Als je hem als 2 kanaals amp gebruikt zit er inderdaad bar weinig laag in je lead. Met de settings die hierboven staan is het ook niet aan te raden om naar clean de schakelen, want dat is dan echt oerend hard. Op de 1 of andere manier werkt het lead kanaal pas lekker met het volume op 8, dan gaat de amp ineens "open" als het ware, en komt het laag tevoorschijn. Nadeel is dan dat je je clean kanaal zo niet kan gebruiken, maar daar heb ik verder weinig moeite mee :)

Let wel: deze settings zijn op gig/repetitie volume. Verder heb ik ook best een schelle gitaar (emg 81 + basswood) vandaar dat ik er wat minder treb/pres inheb.