PDA

View Full Version : Flightcase maken



Agent_Smith
16 oktober 2005, 18:55
Beste mensen,

Aangezien ik steeds vaker met mijn Marshall-top op pad moet tegenwoordig, zou ik graag een vliegkist maken. Ik vind het zonde als-ie er straks als een roadwarrior uitziet.
Nu mijn vraag: wie heeft er tips, links, tekeningen etc van/voor hoe zoiets te maken? Ik kan best een beetje zagen en timmeren, maar hoe een flightcase nou eigenlijk gemaakt is.....
Alles is welkom!

Arnolievens
16 oktober 2005, 23:43
Ik heb niet-zo-heel lang geleden een flight case gemaakt voor m'n pedalen...

In principe maak je gewoon een houten kist die je beschermt met alu hoekprofielen en hoekbeschermers.

Een flightcase voor een head bestaat meestal uit 2 delen. een onderkant en een deksel, al dan niet met scharnieren. De 2 delen laat je aansluiten met speciale sluitprofielen.
Als je de flightcase wil laten staan op je cab zonder je head eruit de halen kan je 1 maken met sluiting op de voor- en achterkant.

Gebruik best 8mm hout als je een zwarte (of gekleurde) folie erop plakt. Als je dan sluitprofielen van 10mm pakt heb je ongeveer 1mm speling. Verven kan ook maar gebruik dan zeker multiplex (wat ik zowieso zou doen) dat voorkomt het trekken van de verf.
De sloten zijn meestal inbouw vlindersloten.
Voor het bevestigen van al die "hardware" kan je best plopnagels gebruiken. Vijzen werken ook maar dan moet je er zeer korte vinden en die zijn dan dikwijls minder stevig.


Hout koop je en laat je best zagen bij je lokale houtboer/doe-het-zelf
De alu profielen kan je daar met heel veel geluk (zoals in mijn buurt) ook vinden maar hoogstwaarschijnlijk moet je op internet zoeken.
Probeer ook bij de electronicaboer: Monacor en skytronic hebben dit in hun aanbod.

Als documentatie stel ik voor ebay te raadplegen. Daar vind je regelmatig aanbiedingen zoals deze:

http://cgi.ebay.com/Pro-Touring-Heavy-Duty-ATA-Flight-Road-Shipping-Case_W0QQitemZ7358128255QQcategoryZ41403QQrdZ1QQcm dZViewItem

of je het ook voor 150€ kan doen weet ik niet maar het is alleszins leuker (en soms steviger)

veel succes iig
groeten

Arnolievens
16 oktober 2005, 23:53
"pop"nagels bedoel'k :)

Agent_Smith
17 oktober 2005, 21:43
Okee, bedankt Arno! Ik ga er maar eens op studeren...