PDA

View Full Version : 3pdt schakelaar en Wah



Joppnl
16 oktober 2005, 18:25
Goeden....

In een andere thread die over Wah pedalen gaat hebben ze het over een 3pdt schakelaar.

Wat is een 3pdt schakelaar precies?

is dat een wisselschakelaar waarvan er 3 in 1 behuizing zitten, in totaal 9 pennetjes om aan te solderen dus?

Als er 6 pennetjes aan zitten (2* een wisselschakelaar dus) dan snap ik niet waar je een led aan moet aansluiten: 1 wisselschakelaar gebruik je vlgns mij bij de ingang, de andere bij de uitgang (zodat je dus een mooi lusje (en true bypass) om het wahcircuit heen krijgt maar waaraan komt dan de led?

Waar is zoiets te krijgen en wat kost zoiets bij benadering?

Als je de wah uitbreidt met een led, wat is dan een handige plek om de led neer te zetten?

thnx,

Fumi SG
16 oktober 2005, 20:23
je verhaal over die 3PDT klopt, het zijn eigenlijk 3 kleine schakelaartjes in een behuizing (die alledrie tegelijk werken). In totaal dus 9 'pennetjes'.

Om een LEDje aan te sluiten heb je inderdaad een 3PDT nodig, met een DPDT (2PDT) lukt dat niet, zoals je zelf al zegt. Ik zou het LEDje gewoon in het midden net boven je 'pedaal' maken, wat voor wah heb je??

Joppnl
17 oktober 2005, 21:37
oke,

bedankt, snap ik én wat er bedoeld wordt met een 3pdt én ik snap hoe het elektrisch gezien moet aansluiten.

Waar zou ik zo'n schakelaar kunnen kopen? Mijn standaard elektronica-boer schrok al toen ik om een gewone voetschakelaar vroeg......

Mijn wah is een Vox 847. Heb m nu "gemodificeerd" zodat een voeding mogelijk is en ik heb een weerstandje van 33k naar ik meen 68k veranderd voor een betere tone-respons.

Overigens is er boven je voetpedaal (het gedeelte wat beweegt dus) heel weinig ruimte om (zichtbaar) een led neer te zetten, zou al snel onder die chromen tree-plank verdwijnen.

Fumi SG
17 oktober 2005, 22:05
normaal gesproken zou je een 3PDT wel bij je elektronicaboer kunnen krijgen. Ik bestel ze echter altijd via internet, tegelijk met andere onderdelen want alleen een 3PDT over laten komen is wel erg duur. :P

Wat je LED betreft, misschien zou je een wat dikkere (5mm) aan de zijkant kunnen monteren??

V!N
18 oktober 2005, 15:26
Als je de wah uitbreidt met een led, wat is dan een handige plek om de led neer te zetten?Die is er eigenlijk niet. Maar je kunt je afvragen of je echt niet zonder een LED op een wah kunt. 8-)

Joppnl
22 oktober 2005, 15:47
normaal gesproken zou je een 3PDT wel bij je elektronicaboer kunnen krijgen. Ik bestel ze echter altijd via internet, tegelijk met andere onderdelen want alleen een 3PDT over laten komen is wel erg duur. :P

Wat je LED betreft, misschien zou je een wat dikkere (5mm) aan de zijkant kunnen monteren??

Fumi,

kan je mij die link eens sturen?

vandaag bij mijn elektronicaboer geweest maar die wist nog net een hartstilstand te voorkomen.........

thnx!

Fumi SG
22 oktober 2005, 15:53
www.banzaieffects.com

Dirk_Hendrik
22 oktober 2005, 17:53
normaal gesproken zou je een 3PDT wel bij je elektronicaboer kunnen krijgen.

Niet dus. Als die het bestaan van een 3pdt voetschakelaar sowieso al kenden zou dat knap abnormaal zijn. "Bestaat niet" is een meer voor de hand liggend antwoord.
Met een beetje mazzel is de Nederlandse elektronicavakhandel over een jaar of 20 misschien zo ver. Nu dus nog niet.

JoostBaksteen
23 oktober 2005, 21:06
normaal gesproken zou je een 3PDT wel bij je elektronicaboer kunnen krijgen.

Niet dus. Als die het bestaan van een 3pdt voetschakelaar sowieso al kenden zou dat knap abnormaal zijn. "Bestaat niet" is een meer voor de hand liggend antwoord.
Met een beetje mazzel is de Nederlandse elektronicavakhandel over een jaar of 20 misschien zo ver. Nu dus nog niet.

Dat is mijn ervaring ook :-D "Internet" is soms ook wel een antwoord wat ik krijg.

Lucluc
24 oktober 2005, 19:32
Met een beetje mazzel is de Nederlandse elektronicavakhandel over een jaar of 20 misschien zo ver. Nu dus nog niet.

Hier in Nijmegen heeft ie ze gewoon op voorraad. Er zullen hier wel meer gitaarknutselaars zijn, want hij pakte ze gewoon uit een laatje onder de kassa. Wel duur: 11,70 euro.

Joppnl
25 oktober 2005, 11:06
Als je het over electronicawinkel en laatjes hebt in Nijmegen dan MOET dat wel Tonica zijn, dat is een winkel met ont-zet-tend veel laatjes dus gok ik daar op.

Zo ja, dan rij ik er even heen, Fumi had me de link gegeven, bedankt vdaarvoor maar het is idd in de USS of A en met de verzendkosten erbij zal het een heel stuk duurder zijn dan die 11 euro's.

Laat ff weten of het Tonica in de v Welderenstraat meen ik is, tuf ik er heen.



------------------
Zou zo'n 3PDT uit de USSofA ook een biometrisch paspoort nodig hebben voordat ie op t vliegtuig mag!!!??

JoostBaksteen
25 oktober 2005, 13:05
Fumi had me de link gegeven, bedankt vdaarvoor maar het is idd in de USS of A

Banzai zit in duitsland hoor :wink: Maar 1 switch op laten sturen kost je 4euro dus kom je op een totaal uit van €12.40

Antal
25 oktober 2005, 13:08
Zo ja, dan rij ik er even heen, Fumi had me de link gegeven, bedankt vdaarvoor maar het is idd in de USS of A en met de verzendkosten erbij zal het een heel stuk duurder zijn dan die 11 euro's.

Dat zou wel eens heel erg mee kunnen vallen hoor.

Fumi SG
25 oktober 2005, 19:41
dat denk ik ook. Een 3PDT kost daar, uit m'n hoofd, 8 euro (nog redelijk prijzig maar zeker geen 11 euro). Ik denk dat hij die gewoon in een envelop kan verzenden en dan zijn de verzendkosten niet hoog.

Bestel dan meteen je LEDje, socket en weerstand mee, dan vallen de kosten goed mee hoor. Als je hem een mailtje stuurt kan hij je precies vertellen hoeveel het in totaal gaat kosten. :wink:

patrickbastiaan
16 november 2005, 12:38
dit onderwerp is precies wt ik zoek, kan iemand voor mij een schema maken hoe ik dit moet aansluiten?

ik heb nu een dunlop crybaby wah, en wil deze truebypass maken en een led aansluiten, evt op aparte batterij.
evt ook zo dat bij uitpluggen van de gitaar ook het ledje gelijk uigaat. wie o wie helpt me..

mail evt naar patricknet@solcon.nl

Enterprice
16 november 2005, 16:22
Bedoel je zoiets: http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/switch_lo_3pdt_tb_battery.gif

patrickbastiaan
16 november 2005, 16:39
it ziet er goed uit, alleen nog even kijken hoe ik de huidige aansluitingen van mn jacks los krijg... bedankt!!

Fumi SG
16 november 2005, 17:34
Hou wel ff rekening met je potmeter, die moet namelijk ook aan de output/schakelaar. Klik hier (http://www.diyguitarist.com/PDF_Files/WahTrueBypass.pdf) eens. :wink: