PDA

View Full Version : welke speakers in Music Man???



Toaster
16 oktober 2005, 18:08
Wat voor merk speakers zitten er eigenlijk in een Music Man versterker?

In mijn 2x10 one-thirty zitten er vierkante Music Man stickers achterop... :???: de speakers.

Ik weet dus niet wat er echt inzit. verder staat er op de rand van de speaker: A10-GHD 67- 7643.

Als ik namelijk foto's voorbij zie komen van 2ehands MM's zie ik vaak verschillende speakers erin zitten maar niet zo vaak de speakers die ik heb (met de zilver/zwarte music man stickers)

Kunnen jullie mij meer informatie geven???

Al
16 oktober 2005, 20:42
Wat voor merk speakers zitten er eigenlijk in een Music Man versterker?

Ik weet dus niet wat er echt inzit. verder staat er op de rand van de speaker: A10-GHD 67- 7643.



Dat zijn Eminence speakers

Al

matto
16 oktober 2005, 22:22
ja klopt.

Toaster
17 oktober 2005, 09:49
Klopt het dat die speakers op hoog volume + een beetje distortie op ongeveer 5 meter van de versterker lelijk opbreken (een soort van hoog krasgeluid)

Als je vlak voor de versterker staat merk je er niks van.


Wat is de algemene kwaliteit van deze speakers en hebben jullie nog suggesties voor een upgrade?

Ik zoek speakers die iets levendiger klinken dan deze.

PeeVee
17 oktober 2005, 11:46
Ik heb nog zo'n 10" speakertje liggen. Ik heb ook een MM 210 Sixty Five gehad en daar zat nog één originele Eminence alnico speaker in (die ik overigens wel aangenaam vond) en één ceramische McKenzie hi-power speaker.

Het verschijnsel dat je begrijft, is dat op (erg) hoog volume? Het is natuurlijk niet voor niets dat er bij mij één speakertje was vervangen, ik vermoed (weet niet zeker) dat de originele speakers krap aan waren qua vermogen. Ik vind dit speakertje op "normaal" volume (getest in een Princeton Reverb) erg aangenaam klinken, vol en warm en inderdaad compressed maar miste wat helderheid. Is goeie speaker om combinatie met andere te gebruiken. Die Sixty Five heeft EL34's in de eindtrap, daar zou best wel eens 60W vanaf kunnen komen en 30W voor zo'n speakertje lijkt me misschien wat teveel, wellicht is dat wat je hoort?

Ik heb de speakers destijds vervangen door vintage 10's. Als je hard speelt dan zouden Weber speakers misschien goed zijn. De P10Q / 10A125 of ceramische C10Q / 10A125 (of combinatie) uit de vintage series zou misschien wat zijn. Dat is qua vermogen misschien ook krap aan (je kunt ze als 20W en 30W krijgen, Weber kennende is dat een vrij conservatieve rating). Van de "budget" signature series zou de enige kanshebber de ceramische Signature 10 zijn, die zijn 40W. Ik heb een "gewone" ceramische signature 12 en die is "okay" maar niet heel bijzonder, kan ook niet voor de prijs natuurlijk. Wel bruikbaar als allround speaker maar niet heel uitgesproken dit of dat.

Weber heeft ook nog speciale series zoals de California, Chicago, Texas, Michigan en Thames series. Zij mogen het niet zo brengen maar "California" is natuurlijk een knipoog naar JBL, "Chicago" naar Jensen, "Thames" naar Celestion, "Michigan" naar EV Electro Voice en "Texas" naar Eminence. Waar raar want ik heb altijd gedacht dat de "vintage series" ook gebaseerd was op de oude Jensen USA (Chicago) speakers maargoed... De klant moet gewoon veel keus hebben dan kopen ze vast alle smaken en soort zal Ted wel denken, en geef 'm eens ongelijk. Uitgebreide info vind je op www.tedweber.com. Tip: laat ze via USPS insured versturen (ze berekenen wel wat extra voor "packing & handling") want DHL kost je een rib uit je lijf!

Toaster
17 oktober 2005, 12:37
Nou wat betreft het geluid dat ik nu heb:

Ik speel de laatste tijd in een grote schuur als repetitieruimte. Waar al het geluid gewoon "verdwijnt" in de ruimte.

Hij moet dus vrij hard om boven drummer, bassist, 4 blazers, toetsenist en zanger uit te komen.

Eigenlijk asociaal slecht zo als het nu moet maar ja het is even niet anders.

Als ik voor mijn versterker sta (gelukkig niet op oorhoogte) klinkt ie lekker. speakers doen het voor mij thuis op huiskamervolume ook perfect (wel iets te compressed denk ik)

Maar als ik de oefenruimte verder inloop en ongeveer op vijf meter afstand sta hoor ik eigenlijk dat de versterker/speakers het niet aankunnen.

Je hoort dan dat het geluid een extra hoog krasserig/kletterend geluid meekrijgt. (eerlijkheidshalve: alleen met een gibson classic gespeeld, dus wel extra hoge output.)

Volgens mij ligt dit aan de speakers.





Wat ik op de Weber site zie: ik denk dat de alnico chicago dit soort problemen wel kan verhelpen...