PDA

View Full Version : vintage TS9 met RI vergeleken!



Speeddemon
16 oktober 2005, 17:33
Ik heb thuis 2 Tubescreamers liggen (ja, na het al ongelooflijke "Speedy heeft 1(!) TS9), nu dan 2!
Allebei in bijzonder goede staat, de RI is zelfs spiksplinter nieuw! Maar ook de vintage TS9 zou qua uiterlijk al een 9,3 krijgen.

Die vintage TS9 is de momenteel veel gewilde, met de mintgroene weerstanden, de originele JRC4558D chip (met 4-cijferige code, ZONDER letter erachter. Zo herken je nieuwe JRC's), en die RI is de allerlaatste versie, met Ibanez PCB (ipv Maxon), en hiervan wordt gezegd dat ie 't minste klinkt.

Korte versie: iedereen ZONDER 'golden ears' hoort 't verschil niet.

Speeddemon
16 oktober 2005, 17:40
wat uitgebreidere versie:
de vintage TS9 lijkt een haartje organischer te klinken, iets beter te 'blenden' met je gitaarsound. Ook heeft ie een fractie meer output en bite, wat ik fijn vind, in de rol als booster.

Nu heb ik net een TS-808 conversie op de RI losgelaten, en frankly vind ik 'm daardoor 'minder' klinken. Hij wordt 'smoother' (ja, hoorbaar!), maar ik hou wel van die bite. Ik kan me voorstellen dat mensen met heldere/schelle versterkers zo'n 808-conversie juist beter vinden klinken, maar ik vind 't niet echt bijzonder. Overigens had ik de IC nog niet vervangen, alleen de 2 weerstanden.

Die RI gaat heel zwaar gepimped worden nu, met vanalles en nog wat, en na elke mod ga ik 'm uiteraard A/B-en met die vintage TS9.

Wel grappig trouwens, die vintage TS9 (die zelfs incl. doosje en handleiding was, wat best een zeldzaamheid is voor vintage 9-serie pedalen!) heeft me incl. verzenden 100 eurie gekost, terwijl die krengen elke keer voor minstends 175 gaan, tot soms wel 250!

Als ik nou nog een ST9 en PQ9 scoor, heb ik 10 9-serie pedalen!
Dan ben ik er nog maar 4 verwijderd van de totale serie als ik me niet vergis. (moet dan nog AF9, OD9, CS9 en PT9)

phx
16 oktober 2005, 17:55
....iedereen ZONDER 'golden ears' hoort 't verschil niet.

Dat bevestigd mijn eerdere bevestiging :???:

BramVersteeg
16 oktober 2005, 17:58
Ik heb thuis 2 Tubescreamers liggen (ja, na het al ongelooflijke "Speedy heeft 1(!) TS9), nu dan 2!
Allebei in bijzonder goede staat, de RI is zelfs spiksplinter nieuw! Maar ook de vintage TS9 zou qua uiterlijk al een 9,3 krijgen.

Die vintage TS9 is de momenteel veel gewilde, met de mintgroene weerstanden, de originele JRC4558D chip (met 4-cijferige code, ZONDER letter erachter. Zo herken je nieuwe JRC's), en die RI is de allerlaatste versie, met Ibanez PCB (ipv Maxon), en hiervan wordt gezegd dat ie 't minste klinkt.

Korte versie: iedereen ZONDER 'golden ears' hoort 't verschil niet.

Fijn dat er mensen zijn die luisteren naar een pedaal ipv naar wat ze willen horen :) Ik hoop voor je dat je snel je serie compleet hebt speedy.

Speeddemon
16 oktober 2005, 18:33
the story continues:

net de Bass+ mod met toggleswitch geinstalleerd; deze schakelt tussen de originele 0.047uF drive condensator en een nieuwe WIMA 0.22uF.
DUIDELIJK verschil! En verplicht voor singlecoils! Met sommige humbuckers zou ie zo wel te 'woofy' kunnen worden, maar daar bestaat de 0.1uF condensator voor (ipv 0.22uF). :wink:
Na deze mod is het vaak ook aan te raden de Tone knop vol open te zetten en zo te houden.

Ook de More/Less drive gedaan op de RI; en ja hoor, met Gain op 0 is ie een hoorbaar tikkie cleaner en met Gain op 10 is ie hoorbaar een tikkie smeriger dan de originele.

Overigens blijft na al dit gemod de vintage TS9 nog steeds meer output en een tikkie meer bite hebben.

Coming up: de "tight boost" mod...

dano
16 oktober 2005, 18:45
he zoals keeley doet met zo'n blauwe LED, is dat makkelijk te doen of moet er dan ook een weerstand vervangen worden? Ik vind het wel gaaf staan 9past mooi bij mn pedalboard verlichting:P)

oh en ik zag op martkplaats ook dat er ts9 mods aangeboden worden, ben jij dat speeddemon?

Speeddemon
16 oktober 2005, 19:15
he zoals keeley doet met zo'n blauwe LED, is dat makkelijk te doen of moet er dan ook een weerstand vervangen worden? Ik vind het wel gaaf staan 9past mooi bij mn pedalboard verlichting:P)

oh en ik zag op martkplaats ook dat er ts9 mods aangeboden worden, ben jij dat speeddemon?
yep. Ik had me eerst voorgenomen een stock TS9 te kopen en die gemod en al te verkopen, maar ik dacht dat dit effectiever zou zijn.

Met 'n blauwe LED heb ik 't nog niet geprobeerd, maar ik ga er vanuit dat die weerstand niet vervangen hoeft te worden. De rode LED is aan de zwakke kant, wat veroorzaakt wordt door een te grote weerstand. Die weerstand zal echter weer goed uitkomen met de fellere blauwe LED.

dano
16 oktober 2005, 19:24
ah oke ben benieuwd, ga je dat ook proberen?

Speeddemon
16 oktober 2005, 19:33
ah oke ben benieuwd, ga je dat ook proberen?
denk 't nie. Ik vind m'n goudgeel/amber LEDs mooier en aparter. Is ook een mooier contrast met zo'n volgroen pedaal.

dano
16 oktober 2005, 19:49
ah oke, ik ga het ooit nog weleens proberen, alleen niet op mijn vintage ts9, beetje zonde, misschien als ik ooit een reisseu erbij heb ga ik ook eens wat mods proberen (en een blauw ledje:). Succes met modden

Robbert
16 oktober 2005, 20:07
Welk serienummer heeft die TS9 Speedy?

the sure thing
16 oktober 2005, 20:23
FFies weer on topic: dit was mijn bevinding ook. Ik heb ooit de luxe gehad van 3 (!) originele TS-9 te testen tegenover de reissue. Conclusie: LIVE (in combinatie met de rest van de band) zal je het verschil NOOIT horen tussen een vintage en een reissue. Ik heb dit een jaar geleden ook geroepen op dit forum, maar toen werd ik hier weer in elkaar gerost.

off-topic: Speeddemon: een FL-9 in uitstekende staat heb je al ?

Speeddemon
16 oktober 2005, 20:57
Welk serienummer heeft die TS9 Speedy?
die vintage (silver label): 295640.
die RI: 0411690.

@the sure thing: idd, live ga je 't al helemaal niet horen.
OT: ja, ik heb een near-mint FL9. :wink:

@Dano, ik zou ook zeker niet aan een vintage TS9 gaan rommelen, gezien de stijgende waarde.

Ik heb net die Tight mod erin zitten + goudgele LED, en verdomme, dat ding is me toch een partijtje heerlijk! :o

Ik gebruik 'm nu als dirty boost vóór de Tubefactor, (met Bass switch in STOCK mode notabene), Gain op 9 uur, Tone en Volume voluit, en daarmee krijg je toch een strakke metalscheur, niet te geloven.

Let wel, ik heb d'r een MXR 6 band EQ achter hangen (met een behoorlijk basboost), en een Boss EH-2 Enhancer, die zeer lichtjes staat afgesteld, maar net wat extra bite/strakheid toevoegt.
Niettemin gebruik ik normaal een stock Boss BD-2 vóór de Tubefactor, maar mogelijk dat deze TS9 wat langer gaat "logeren". :cool:

Speeddemon
16 oktober 2005, 21:00
de les hieruit: zorg dat je overdrive/distortion niet door een moddervette boost/drive wordt geboost, maar juist door iets wat ieliger klinkt, zodat je extra strakheid krijgt. En later op kun je het verlies aan laag wel met EQ-ing compenseren.

Maar een vette (veel laag) boost in overdrive, met weinig laag-EQ erachter gaat toch losser klinken, ookal heb je uiteindelijk evenveel laag-weergave.

pol
16 oktober 2005, 21:18
hoe fel verschilt die ts-9 met die tight mod met de standaard ts-9 ?
nog wat minder bas of is die gewoon wat strakker ?

Mitch
16 oktober 2005, 21:20
Maar een vette (veel laag) boost in overdrive, met weinig laag-EQ erachter gaat toch losser klinken, ookal heb je uiteindelijk evenveel laag-weergave.

Dit is er echt één voor in een sig :wink:

Ik vind ook dat er véél te veel wordt gemuggezift over de vershillen tussen TS'ers. De verschillen die je beschrijft tussen de verschillende mods komen me bekend voor. Ik heb van Keith in zijn Big Tone tijd een keer zijn Screamer gekocht en die had de gain mod, de bas mod en symmetrisch/asymmetrische clipping, alle drie schakelbaar.
Voor een beetje enkelspoels gitaar was -ie zonder de ingeschakelde mods eigenlijk wel op zijn lekkerst :)
Gain mod vond ik wel de meest zinnige.

pol
16 oktober 2005, 21:28
speeddemon, ge je enkel mods doen, of ook een eigen versie van de tubescreamer met allemaal schakelbare mods doen ?

Speeddemon
16 oktober 2005, 22:31
hoe fel verschilt die ts-9 met die tight mod met de standaard ts-9 ?
nog wat minder bas of is die gewoon wat strakker ?
De Tight mod zorgt ervoor dat het laag minder vervormt. Het laag neemt dus niet af, maar wordt strakker wanneer je een TS9 als boost gebruikt.

Ik heb voorlopig geen plannen om een compleet nieuw pedaal gebaseerd op de TS9 te maken. Het modificeren van een bestaande is leuker. :wink:

Antal
16 oktober 2005, 22:36
De Tight mod zorgt ervoor dat het laag minder vervormt. Het laag neemt dus niet af, maar wordt strakker wanneer je een TS9 als boost gebruikt.

De rest van de mods die je beschrijft ken ik. Maar wat is de Tight mod?

Speeddemon
16 oktober 2005, 22:43
De Tight mod zorgt ervoor dat het laag minder vervormt. Het laag neemt dus niet af, maar wordt strakker wanneer je een TS9 als boost gebruikt.

De rest van de mods die je beschrijft ken ik. Maar wat is de Tight mod?
de 2 NP elco's vervangen met 1uF metaalfilm caps, en evt. de 4.7uF elco ook nog vervangen met een 1uF metaalfilm cap. Beware, zeer weinig ruimte, en 1uF metaalfilm caps zijn best groot!

Rock&Roll
17 oktober 2005, 11:51
Speedy, heb je dan geen fotootje van het door jou gemodde pedaal??

Speeddemon
17 oktober 2005, 12:49
Heb 'r een aantal, alleen niet online.

Overigens heeft m'n huidige gemodde TS9 de Bass+ ergens anders zitten. Linkerkant, net voor de output jack.

dano
17 oktober 2005, 16:15
heb je eigenlijk een site? of moet die er nog komen?

Speeddemon
17 oktober 2005, 16:31
heb je eigenlijk een site? of moet die er nog komen?
die moet er nog komen ja. Hoop zsm.