PDA

View Full Version : Van buizen naar solid-state



armageddon
16 oktober 2005, 15:08
:cool:

armageddon
16 oktober 2005, 15:09
Ik had in een aanval van gas een 2e hands Tech 21 Sansamp PSA-1 overgenomen van iemand. Hij was zo goedkoop dat ik het niet kon laten. Na wat gepriegel ben ik erachter gekomen dat ik hem toch wel extreem goed vind klinken. Dit is zeker de beste modeler waar ik ooit op gespeeld heb (Boss gt-6, gt-8, pod xt, vox ding..die grote :D naam kwijt). Het buizengeluid klinkt erg overtuigend.

Nu heb ik ook een Engl Thunder combo gekocht een jaartje geleden en die is voor mij, met z'n 6l6's, veels te luid. Ik oefen veel thuis en ben ook altijd bezig met opname. Op een studentenflat is zo'n 50 watt buizencombo veel te luid. En echt superveelzijdig is ie ook niet echt. Het is een fantastische versterker, maar ik zit nu zwaar te twijfelen.

Zou het nou verstandig zijn om zo'n dedicated Tech 21 Powerengine 60 (1x12 cab+poweramp) te kopen voor die Sansamp? Ik ben dan goedkoper uit, heb meer controle over het volume en eigenlijk alle sounds die ik kan wensen en nog eens midi-controle ook...en geen gezeik van buizen die je moet verwisselen enzo. En het is een stuk lichter.
Ook is zo'n 60 watter natuurlijk goed genoeg voor een optredentje of een oefensessie.

Iemand misschien een andere visie hierop? Iets dat ik over het hoofd zie? Eventueel bevestiging? :-D

peter_heijnen
16 oktober 2005, 15:40
je hebt helemaal gelijk als je de sansamp fantastisch vindt klinken, want dat doet ie gewoon. Die power engine is lekker licht en precies afgestemd op jou preamp.
Ik zit momenteel in een theatertournee en mijn buizenset staat dus thuis en mijn trademark 60 van tech gaat steeds met de vrachtwagen mee. Ik kan geen reden vinden om mijn buizenspul hierbij te gaan gebruiken.

Ook handig is het feit dat je met vervoer van alles in de kast (achter) kunt douwen, zolang je de speaker er maar niet mee molt. Ik leg mijn wah plus nog wat prut achterin op de galmveer, sluit dan het geheel af met een boss gt3 (of 5, weet het niet uit mijn hoofd) die er precies in past en plak dan ook nog eens een kleine in mekaar gevouwde gitaarstandaard tegen de magneet van de speaker, die dan half boven de boss uitsteekt, aan. Heerlijk compact en alles in een!

Tip: Ik heb ook altijd een lijmklem mee die ik zo op de achterkant van mijn tech vastzet dat ie recht naar achteren uitsteekt. Zo kan ik de tech kantelen en heb ik het geluid netjes op mezelf gericht, want 60 transistorwattjes wil wel eens wat aan de lage kant zijn. Dat kantelen kan natuurlijk ook met iedere andere combo.

armageddon
16 oktober 2005, 15:55
Hartstikke bedankt voor het commentaar, ook omdat het gewoon een eigen ervaring is. Nou, dan ga ik maar eens op zoek naar zo'n PowerEngine (Thomann heeft ze in ieder geval).

Dit vond ik trouwens wel een mooie :D :

...en plak dan ook nog eens een kleine in mekaar gevouwde gitaarstandaard tegen de magneet van de speaker...

Acajou
16 oktober 2005, 16:22
Ook ik heb een trademark 60 gehad en het is gewoon een top versterker, kwa geluid.
Helaas had de mijne defect, op hoog volume ging hij kraken en had volume drops. Heb hem verkocht met vermelding van defect, maar mocht ik er weer 1 tegen komen voor een goede prijs dan komt hij er weer.

armageddon
16 oktober 2005, 16:38
Aangezien jullie het allebei over Trademarks hebben en ik het over PSA-1 + Powerengine is er wel een verschil. Maar aangezien ze allebei gebruik maken van de Sansamp techniek, zal er weinig verschil inzitten kwa sound.

Ik maak trouwens over het algemeen zware muziek (geen death-metal ofzo, maar lekker zware scheur (b.v latere albums Rammstein)), soms ook wel wat andere zooi, U2 etc. Maar ik denk dat het allemaal wel kan?

Negative K3 fan
16 oktober 2005, 19:54
het hangt er maar net vanaf hoeveel waarde jij hecht een de buizenfeel, want ik weet van mezelf dat er een wel een hele goede modeler moet gaan komen wil ik tevreden zijn. ik twijfel er niet aan dat het een goede sound geeft voor bij optredens enzo

armageddon
16 oktober 2005, 20:15
Ik ben maar eens een wat dingen naast elkaar gaan zetten en simpel rekensommetje:

Echte buizenamp Engl:
+ Sound blijft prachtig natuurlijk
+ Poweramp die erin zit kan je ook nog goed gebruiken voor andere dingen
+ Dynamiek
- Buizen -> onderhoud
- Duur
- Zwaar
- Moet loeihard wil je hem helemaal benutten, niet nuttig voor thuisstudio
- 3 channels...te weinig variatie (bij deze amp) i.t.t. modelling (midi)

Sansamp:
+ Sound is ook goed, natuurlijk niet vergelijkbaar met een buizenamp op 10, maar gewoon goed
+ Gigantisch veel variatie, Marshall/Mesa/Fender sounds die overtuigend klinken.
+ Licht
+ Midi-switching, 99 channels (naja..presets dan)
+ Perfect voor in thuisstudio, mede vanwege de overtuigende line-sound (i.c.m. €80 Palmer speaker sim). Ook handig als effect op synth-tracks (smerig randje == cool).
+ Niet echt onderhoud
- Minder dynamiek, maar ik denk dat het op een goeie cab wel goed tot z'n recht komt
- De echte extreme buizensounds die je met hele exotische instellingen haalt op een amp (snoeihard, volledige buizenscheur)...dat haal je nooit.

Nou...dan kijk ik wat ik nodig heb..dan springt de sansamp eruit :)

Negative K3 fan
16 oktober 2005, 20:23
je gaatnogal voorbij aan de 'feel' van buizen, ik weet niet hoe goed de sansamp is en een thuhnder heb ik ook nog nooit bespeeld, dus ik kan het niet voor je invullen, maar ik zu dat wel belangrijk vinden.

armageddon
16 oktober 2005, 23:19
Ik ga niet voorbij aan de feel van buizen hoor, dat heb ik zeg maar in de sound inbegrepen. Maar je moet weten dat als ik op die Engl de feel wil hebben ik hem ondoenlijk hard moet zetten voor mij. En die Sansamp heeft een overtuigende sound hoor :) Moet je maar eens wat kritieken van lezen bijvoorbeeld, of even testen. Hij wordt ook veel gebruikt in studio's (als extra doubling over een track heen bijvoorbeeld, maar ook standalone). Ik weet dat één van de Rammstein gitaristen hem gebruikt live (de ander een Dual Rectifier) en dat ie daar ook gebruikt wordt in de studio, naast een Dual.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:02
hmm je begrijpt hem niet, naar mijn ondervindingen of beleving is de buizen feel er altijd, of hij nou hard of zacht staat, maargoed.

armageddon
17 oktober 2005, 00:08
Buizenfeel is duidelijk subjectief :-D

peter_heijnen
17 oktober 2005, 02:40
Wat betreft de buizenfeel: het speelgevoel tussen mijn groove tubes trio preamp/lexicon mpx2/reussenzehn 2x50 (el34) poweramp/2x marshall 2x10" setup verschilt naar mijn mening nauwelijks met die van mijn trademark/boss gt3(-of5) combinatie. Maar het geluid uit een (goede) buizenversterker heeft doorgaans wat meer diepte en meer leven, zonder enige twijfel.
Ik heb het moderne tech 21 logo ooit van de versterker afgehaald waardoor ie vintage lijkt. Als mensen dan horen dat er geen buis aan te pas komt zijn ze stomverbaasd. Zo goed klinkt het kennelijk, of luisteren die mensen allemaal met hun ogen?
Ook is het meer dan eens gebeurd dat een geluidstechnicus na de eerste set met pen en papier, merk en type van mijn versterkertje opschreef (komt natuurlijk ook door die uitstekende gefilterde lineout), maar dan weet je dus dat het wel snor zit.
Er is ooit zelfs een technicus geweest die ronduit zei dat ie liever de tech hoorde dan mijn buizenspul. Dat deed echt een beetje pijn!
Het bleek hem uiteindelijk om de lineout te gaan, die live gewoon veel makkelijker werkt dan een microfoon. Maar toch....

Wat betreft modeling: ik dacht dat sansamp/tech21 alleen analoog werkt, dus niet ahv modeling. Mijn trademark is in ieder geval zo analoog als wat. Er zit alleen geen buis in.

armageddon
17 oktober 2005, 08:18
Hij werkt inderdaad analoog, door middel van diodes. Die schijnen een buizenkarakteristiek te hebben.

Wat betreft de gefilterde line-out. Die klinkt het best bij cleans...als je een scheur wil hebben moet er wel echt een cab-sim tussen (Palmer werkt goed).

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 19:29
is wel een leuke signature quote: Diodes, die schijnen een buizenkarakteristiek te hebben.

BlackSun
17 oktober 2005, 19:40
en 90% van die 'buizenfeel' is psychisch.

Zoals vaak bewezen door blinddoektests etc. Daarnaast zal het publiek het niet horen.

armageddon
17 oktober 2005, 20:48
is wel een leuke signature quote: Diodes, die schijnen een buizenkarakteristiek te hebben.

Ja, ik ben geen buizentechnicus ofzo. Dat is zeg maar wat er op de Sansamp site stond.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 21:37
hehe ok, ik dacht dat je het misschien sarcastisch bedoelde, maar goed diode distortion is JUIST solid state vervorming en is dus min of meer het tegenovergestelde van buizen vervorming :)

armageddon
17 oktober 2005, 21:46
Dat snap ik, maar het schijnt dat diodes net zo reageren en het signaal van je gitaar net zo vervormen als buizen. Naja, in ieder geval beter dan transistoren.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 22:02
nee zo werkt het niet helemaal, maargoed daar gaat het ook niet om, zolang het maar goed klinkt.

armageddon
17 oktober 2005, 23:29
Zou je me even uit willen leggen hoe het dan wel werkt? Dan de volgende keer dat ik zo'n discussie heb komt dat wat beter over :-D

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 23:45
Zou je me even uit willen leggen hoe het dan wel werkt? Dan de volgende keer dat ik zo'n discussie heb komt dat wat beter over :-D

solid state vervorming komt meestal neer op back to back diodes en niet op het oversturen van transistoren want dat klinkt gewoon echt lelijk en diodes wat minder lelijk (of zelfs mooi in boutique fuzzes).

bij de diodes wordt er gebruik gemaakt van de grensspanning waarboven ze het signaal af gaan kappen en waardoor er een blokvorm ontstaat voor een oversturing effect.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 23:45
Zou je me even uit willen leggen hoe het dan wel werkt? Dan de volgende keer dat ik zo'n discussie heb komt dat wat beter over :-D

solid state vervorming komt meestal neer op back to back diodes en niet op het oversturen van transistoren want dat klinkt gewoon echt lelijk en diodes wat minder lelijk (of zelfs mooi in boutique fuzzes).

bij de diodes wordt er gebruik gemaakt van de grensspanning waarboven ze het signaal af gaan kappen en waardoor er een blokvorm ontstaat voor een oversturing effect.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 23:46
Zou je me even uit willen leggen hoe het dan wel werkt? Dan de volgende keer dat ik zo'n discussie heb komt dat wat beter over :-D

solid state vervorming komt meestal neer op back to back diodes en niet op het oversturen van transistoren want dat klinkt gewoon echt lelijk en diodes wat minder lelijk (of zelfs mooi in boutique fuzzes).

bij de diodes wordt er gebruik gemaakt van de grensspanning waarboven ze het signaal af gaan kappen en waardoor er een blokvorm ontstaat voor een oversturing effect.

Iceman
17 oktober 2005, 23:57
Luister eens naar die live-cd van Rammstein, daar hebben de gitaristen elk een compleet verschillend geluid. Ik meen een rectifier te horen (die klinkt lekker rauw en vet) en een ander schrill geluid. Dat was in de tijd dat ze live nog de combinatie van PSA-1 en Rectifier gebruikten.

Voordat ik iedereen over me heen krijg, ik heb zelf de PSA-1 gehad en verschillende rectifiers.

armageddon
18 oktober 2005, 00:00
In een recent interview zei een gitarist dat ze nog steeds een Dual Rectifier en een Sansamp live gebruikten. Maar hun (live) situatie is natuurlijk lastig vergelijken met huis, tuin en keuken gitaristen.
Als je luistert naar Mutter Tour edition is de Sansamp links en de Dual rechts. Ik vind het allebei wel okee hoor, Live Aus Berlin is trouwens schrikbarend slecht gemixt als je let op de details. Dan zijn de recentere live-opnames beter.

Iceman
18 oktober 2005, 00:05
Live aus Berlin bedoelde ik, ja.