PDA

View Full Version : Gekrulde gitaarkabels?



Hendrix
16 oktober 2005, 14:02
Hey,
Ik zoek al een tijd gekrulde gitaarkabels zoals Jimi Hendrix gebruikte op woodstock of de moody blues en nog vele bands uit de jaren '70 hadden.
Is er nog een merk dat deze kabels maakt of heeft iemand nog wat van deze kabels voor mij?
Reden dat ik deze kabels zoek is niet om de 'sound' of omdat het 'retro' is, ik vind het gewoon cool. :razz:

sickpunk
16 oktober 2005, 14:04
ik heb er een tijdje 1 gehad.... ziet er leuk uit jah, maar erg practisch is het niet ofzo, die dingen zitten constant in de knoop...

Hendrix
16 oktober 2005, 14:06
Ik zie net dat Musik-Produktiv deze kabels ook verkoopt :oops: :roll:

robert-gitarist
16 oktober 2005, 14:09
Ik heb er nog een een echte oude :D :)
Een groene :)
Bullet Cabel ofzo heeft ze..dat merk..of zo iets...
Maar hoorde ook keer van iemand dat je het ook kan maken van telefoon snoer...maar dat durf ik dus niet zeker te zeggen...

Hendrix
16 oktober 2005, 14:17
BulletCable kost 34,90 per 7,5meter :roll:
Het zal dan wel de moeite waard zijn. :D

Harry
17 oktober 2005, 00:03
ik heb wel eens gehoord dat ze vrij snel stuk gaan omdat er altijd spanning (trekkracht) op de pluggen staat

vulvasonic
17 oktober 2005, 00:07
ik heb wel eens gehoord dat ze vrij snel stuk gaan omdat er altijd spanning (trekkracht) op de pluggen staat

Klopt. Ik koop ze regelmatig (ook ik vind ze cool), maar ze gaan snel kapot.
Daar staat tegenover dat ze bij EIG in Nijmegen heel goedkoop zijn (ze weten niet wat ze zien als ze DIT lezen!). :D

Raytheman
17 oktober 2005, 00:17
In de jaren 70 was er bijna niks anders. Die dingen kocht je voor 5 gulden en na een maandje of 3 moest je weer een nieuwe. Rechte kabels waren toen écht een innovatie. Heb er overigens ook nog steeds eentje die het geruisloos doet :D

Noid
17 oktober 2005, 00:53
Brian May! Brian May!

Het viel me vroeger altijd op dat Brian May altijd met die kabels speelde. Ik kwam ze echter nooit tegen in de muziekwinkels, dus 'k heb altijd gedacht (voordat ik deze thread las) dat dit typisch iets van hem was.

Dus niet ....

sonic_youth
17 oktober 2005, 13:45
Ik heb dr een, die ik uit Duitsland besteld heb. Nadeel is dat er nogal veel druk op staat, dus als ie naar een pedaaltje gaat dat los staat en licht is trek je dat pedaaltje mee, ik heb dus maar het zwaarste pedaal vooraan gezet. Voordeel is dat (die van mij igg) niet in de knoop raakt.

gloria
17 oktober 2005, 14:16
ja, dacht ik ook :s was het niet net de bedoeling van die kabels dat ze niet in de knoop geraken? anyway

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 20:24
door die krulkabels wordt je capaciteit ook groter, dus meer signaal verlies. allemaal theoretisch natuurlijk, maar het kan mooier klinken. nadruk op kan.

mayniac
17 oktober 2005, 21:14
door die krulkabels wordt je capaciteit ook groter, dus meer signaal verlies. allemaal theoretisch natuurlijk, maar het kan mooier klinken. nadruk op kan.

Jimi Hendrix gebruikte die kabels ook, dus het moeten wel goede zijn. Extra mojo! :D

Maar ff seriues, je hebt natuurlijk wel gelijk. Al kan het voor sommige setups ook in het voordeel werken, zoals het brugelement van een strat in een vox o.i.d., wat naar mijn mening vrij schel klinkt.

lcvanderhelm
18 oktober 2005, 20:17
Even een theoretische vraag tussendoor.Zou een krulsnoer door de krullen[windingen?]behalve de capaciteit,ook induktie kunnen hebben?Zo ja,dan zou hierdoor een deel van de capaciteit opgeheven worden.Dan zou je toch mooi een sinaalverliesarme kabel kunnen maken.

lcvanderhelm
18 oktober 2005, 20:24
Ik krijg hem niet hersteld,maar ik bedoel dus signaalverliesarme kabel

vulvasonic
18 oktober 2005, 20:30
Ik krijg hem niet hersteld,maar ik bedoel dus signaalverliesarme kabel

Aaa, je het het dus niet over SINAALverliesarm, voor alle duidelijkheid?

lcvanderhelm
18 oktober 2005, 20:35
Nee echt niet ik zweer het.

aartbij
18 oktober 2005, 20:45
Ik heb die muzik pro gekrulde kabel en ja hij gaat snel stuk maar tis ook wel makkelijk te fixe

Javaca
18 oktober 2005, 20:49
Ik speel al een jaar met die dingen en ze gaan bij mij niet kapot.
Ze zijn echt ideaal, nooit meer een halve kilometer snoer door je kamer. Bij mij zit ie in m'n morley wah, dat ding is zwaar genoeg en zit vast aan m'n board.

robbertjeeeh
19 oktober 2005, 17:55
door die krulkabels wordt je capaciteit ook groter, dus meer signaal verlies. allemaal theoretisch natuurlijk, maar het kan mooier klinken. nadruk op kan.

Ik geloof ergens gelezen te hebben dat Jimi Hendrix die kabels gebruikte om de high-end van z'n vol open plexi's zo een btje te temmen

mayniac
19 oktober 2005, 21:27
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat Jimi Hendrix die kabels gebruikte om de high-end van z'n vol open plexi's zo een btje te temmen

Ik heb iets soortgelijks gehoord over Santana.

Orpheo
19 oktober 2005, 21:56
high end temmen van een plexi? pff..geef mij maar een extra portie high end op een plexi!! ik vind plexi's niet lekker klinken (maar ja, ik ben ook meer de jcm 800 gewend). wellicht moet ik er echt mee leren omgaan (te lui voor; de 800 is al mijn amp). maar goed..wie ben ik..

Heintje
20 oktober 2005, 13:04
Niet alles wat oud is hoeft goed te zijn!

Ik heb in m'n beginjaren als gitarist (early 80's, ja ik ben een ouwe lul!) me doodgeergerd aan deze kutkabels. Het staat misschien stoer of retro of wat weet ik wat je reden is, maar je krijgt er alleen ellende mee!

Neem nou maar gewoon een recht kabel en dan wel een goeie! Ik gebruik Spectraflex en heb er eventueel wel 1 over.

Heintje
20 oktober 2005, 13:04
Niet alles wat oud is hoeft goed te zijn!

Ik heb in m'n beginjaren als gitarist (early 80's, ja ik ben een ouwe lul!) me doodgeergerd aan deze kutkabels. Het staat misschien stoer of retro of wat weet ik wat je reden is, maar je krijgt er alleen ellende mee!

Neem nou maar gewoon een recht kabel en dan wel een goeie! Ik gebruik Spectraflex en heb er eventueel wel 1 over.

Orpheo
20 oktober 2005, 13:30
klopt; ik heb ook lang moeten zoeken naar een GOEIE (EN betaalbare!!) oudere les paul.....(en dito amp :oops: ) en gelukkig heb ik die gevonden.... :D

robert-gitarist
1 november 2005, 19:53
Ik heb net een krulsnoer gekocht voor 9,95 :D :D een zwart van yellow Cable..
Goed dingetje zeg..enne best degelijk...misschien andere pluggen aan zetten maar dan heb je echt een goeie kabel :)

Dick Wolkendeck
1 november 2005, 20:22
Even een theoretische vraag tussendoor.Zou een krulsnoer door de krullen[windingen?]behalve de capaciteit,ook induktie kunnen hebben?Zo ja,dan zou hierdoor een deel van de capaciteit opgeheven worden.Dan zou je toch mooi een sinaalverliesarme kabel kunnen maken.

Inductie? daarvoor liggen de windingen volgens mij te ver uit elkaar. Dan moeten de koperen windingen strak tegen elkaar aan zitte, nu zit er een dikke isolatielaag tussen.

Nog meer reacties hierop?

Dirk W
1 november 2005, 20:41
Even een theoretische vraag tussendoor.Zou een krulsnoer door de krullen[windingen?]behalve de capaciteit,ook induktie kunnen hebben?Zo ja,dan zou hierdoor een deel van de capaciteit opgeheven worden.Dan zou je toch mooi een sinaalverliesarme kabel kunnen maken.

Inductie? daarvoor liggen de windingen volgens mij te ver uit elkaar. Dan moeten de koperen windingen strak tegen elkaar aan zitte, nu zit er een dikke isolatielaag tussen.

Nog meer reacties hierop?

Nou als je het hebt over magnetische inductie (wat ik denk) wel.
Inductie is overal waar stroom is. Normaal gesproken cirkelt deze om je snoer heen. Als je echter een spoel maakt gaan ze allemaal dezelfde kant op en kun je het dus meten. Signaal verlies is dus een fabeltje. In principe vormt er in je gitaar dus ook inductie wat ook misschien weer voor ruis zorgt. Je kunt je voorstellen dat er nu rete veel inductie rondvliegt om je gitaar. Daarom is isolatie ook zo belangrijk. (aangezien je pickups op inductie werken).

Ricky trodat
2 november 2005, 01:03
Wat is eigenlijk een echte goeie gitaarkabel. In een muziekzaak hadden ze mij een keer verteld dat een ''jack'' of iets dergelijks een hele goeie plug is. Dus ik geloven natuurlijk. Zag er ook best gaaf uit echt zo een dik uiteinde. Hij klonk echter waardeloos. Moest mijn versterker 2 keer zo hard zetten en hij misvormd het hele geluid.

Damage Inc.
2 november 2005, 01:54
Wat is eigenlijk een echte goeie gitaarkabel. In een muziekzaak hadden ze mij een keer verteld dat een ''jack'' of iets dergelijks een hele goeie plug is. Dus ik geloven natuurlijk. Zag er ook best gaaf uit echt zo een dik uiteinde. Hij klonk echter waardeloos. Moest mijn versterker 2 keer zo hard zetten en hij misvormd het hele geluid.

Die van Planet Waves zijn vast een van de beste (dus echte goeie) gitaarkabels.
Ik heb er namelijk een die is helemaal 10-dubbel beschermd en alles binnen en buiten, elke randje en tegen "bewegings storing" en ook dat het een "signal in = signal out" functie heeft, dus geen verlies en extra geloofwaardig omdat de kabel een 1-richting-signaal heeft.
Deze specifieke kabel zit op mijn gitaar en ik heb er op gestaan, dubbel gevouwen, getrapt, getrokken, vanalles en ik heb er nog steeds geen probleem mee.
Dus zoals op de verpakking staat "lifetime guarantee".

Ik heb ook nog een boel gekrulde kabels liggen alleen die zijn gewoon echt slecht, gewoon omdat ze oud en te simpel zijn.
Ik heb er ook een die is al zo vaak gesoldeerd in de jack, die gaat gewoon steeds weer los.
Als je persee gekrulde kabels wil hebben, zou ik níeuwe gekrulde kabels kopen.
Dus met de nieuwe technologie en kwaliteit, want kwaliteit gaat het toch het meest om?

GreetingZ
- Damage Inc.