PDA

View Full Version : nieuw speeltje gekocht( Yamaha G50 met midi element )



alex1959
15 oktober 2005, 23:05
Ik heb dit gekocht voor de fun en niet te duur. (150,00)

Ik heb vandaag het element op mijn strat gebouwd en de G50 aangesloten op mijn Roland SC88 pro en dat gaat naar mijn PA

Ik kan nu zelfs Bassen en 12 snarig spelen op een strat.

Zijn er muzikanten die ook zoiets gebruiken en kan iemand mij tips geven ik heb helemaal geen ervaring met deze apparatuur.

bijvoorbeeld goeie sounds.

Alex

Nocki
16 oktober 2005, 20:23
ik ben erg benieuwd wat je ervan vind. het schijnt dat je ook orgen en drums kunt spelene en wazige geluiden kunt maken. nadeel schijnt te zijn als je een bent doet dat ie dan in de war raakt. wat me ook wel logisch lijkt... hou ons op de hoogte!

Nocki

srv-man
17 oktober 2005, 22:05
Ik heb een tijdje een Roland GR33 gehad. Waanzinnig leuk om mee te klooien, leuke sounds als vette synths, hammonds en space geluiden, maar uiteindelijk zag ik me er toch niet mee in een band staan, teveel geklooi.

alex1959
17 oktober 2005, 22:47
Na wat uitproberen ben ik tot de volgende conclusie gekomen.

Je moet niet je gitaar geluid via het element en de G50 laten gaan
het is een enorme tone sucker.

Ik heb nu mijn gitaar weer via mijn preamp aangesloten en het midi element gaat nu alleen naar de G50.

Er gaan nu 2 snoeren uit mijn gitaar dit is echt een minpunt van het apparaat. Ik ga bij Yamaha navragen of er een thrue bypass te maken is.

Verder is het een leuk apparaat en het midi element reageert erg goed.
Je moet wel je stijl aanpassen. Heel netjes spelen. en niet te veel snelle tussen tonen want dan wordt het snel rommelig.

piezo
23 oktober 2005, 17:37
@Nocki. In de war raken van een bend? Best mogelijk dat dat zo is met sommige spullen, hoor, maar ik kan de meest krankzinnige bends en het meest subtiele "klassieke" vibrato maken en mijn Gk-2A met GR-33 volgt me als een schaduw bij heldere zon.

@Srv-man. Op zich mee eens. Het gebruik van gitaarsynth in een band betekent inderdaad meer geklooi.
Maar geklooi krijg je met alle extra apparatuur. Al zodra je elektrisch gaat spelen i.p.v. akoestisch. En later nog meer: Je begint met 1, dan 2, dan 3 etc.... pedaaltjes, een rack FX, gescheiden pre en power. O jee, nu moet ik wel een pedalboard hebben. O jee met een rack amp wordt het wel ingewikkeld en dan dat tapdansen. Dus moet het via een een looper en er moet natuurlijk ook een gestabiliseerde voeding komen, want stel je voor dat ........ En de fabrikanten lachen zich te barsten over ons GAS!
Maarre.... met beleid gebruikt kan een gitaarsynth ook iets extra's toevoegen. Alleen vergt het wel meer aandacht dan je misschien lief is.

@Alex:
- Ik heb geen ervaring met jouw spullen, dus ben erg nieuwsgierig naar je verdere ervaringen!!
- Hoeveel tonesucking heb je, vergeleken met bijvoorbeeld een willekeurig Boss pedaaltje? Ik heb net een vrij onnauwkeurig A/B testje gedaan: De guitar out van mijn GR-33 is gelukkig vrij netjes gebufferd, ik hoor wel een beetje verschil in sprankel, maar er valt goed mee te leven.
- Netjes spelen? Bekijk het eens van de andere kant: je wordt nu gestraft voor de fouten die altijd verdoezeld werden door de vriendelijkheid van je gewone spullen...... Ik speel zelf gitaar als een dronken veenarbeider (en niet zo'n klein beetje) maar heb toch heel weinig problemen. De afstelling van je hex. element is super belangrijk!! En zorg dat je actie niet te laag is!
- Tips, links en ervaringen?? Ik heb er zat, maar kijk eerst eens in:

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=2959ef77a6fb4a727dc19346b67aa4b7&threadid=50868

Daar heb ik gisteren een flink stuk gepost (nick = Matrix) en er staan ook posts met links (deels info over niet meer courante set ups maar toch de moeite waard).
Verder is er een Yahoo forum, wel voornamelijk bedoeld is voor GR-30 gebruikers maar waar wel veel info te halen valt. (veel @#$%#@#$*(&^&*reclame dus ik kom er zelden)

skanky
23 oktober 2005, 19:01
@Nocki. In de war raken van een bend? Best mogelijk dat dat zo is met sommige spullen, hoor, maar ik kan de meest krankzinnige bends en het meest subtiele "klassieke" vibrato maken en mijn Gk-2A met GR-33 volgt me als een schaduw bij heldere zon.


De Gk-2a stuurt geen midi uit maar een eigen protocol dat veel beter trackt dan midi. Als je een snaar bend met Midi hoor je bv eerst midinoot 60 en daarna gaat ie met een sprong naar 61. Bij de GK-2a heb je daar geen last van. Een GK-2a kan je ook niet in aan een midi-compatible apparaat hangen zonder een hexa-midi converter er tussen te plaatsen.

dml
23 oktober 2005, 19:54
Nou, het hexafonische element van Yamaha en de GK2a zijn gewoon uitwisselbaar, dus tot aan de converter (G50, GR33, enz.) is het protocol eender.

skanky
23 oktober 2005, 21:56
Nou, het hexafonische element van Yamaha en de GK2a zijn gewoon uitwisselbaar, dus tot aan de converter (G50, GR33, enz.) is het protocol eender.

Oh OK, ik ken de gitaar en het element niet, maar omdat er MIDI element stond ging ik er vanuit dat het MIDI protocol gebruikt werd. ALs het allebei hexafonisch is dan heb je er geen last van bij het benden.

Acajou
23 oktober 2005, 22:51
Ik heb heel even de gr-30 gehad met gk2 en het is idd een speeltje. Ik moet zeggen ik was onder de indruk, de eerste 2/3 dagen daarna bleek het gewoon niet veel te zijn.
Probleem is dat je echt heel netujes moet spelen en bij het benden heb je bij bepaalde klanken WEL een probleem, namelijk dat het gewoon niet klinkt.

alex1959
27 oktober 2005, 21:20
Ik heb nu mijn rack opnieuw bekabelt met George Ls kabels.
Kosten van deze operatie 103,00 euro maar wat een wereld van verschil.
Het lijkt wel of je een hele andere gitaar speelt en dat je rack veel sprankelender klinkt als voorheen.
De neven geluiden als ruis en andere geluiden zijn een stuk vermindert.
Ik vind dat de tone-sucking van de G50 is vermindert en dat het veel beter klinkt.

Piezo:
Ik heb de site bekeken en er staan wel goede tips op, ga deze eerst eens proberen en hou je op de hoogte.
mijn apparatuur staat hier onder beschreven.
Gitaar Fender stratocaster '76 en een Gibson Les Paul black Beauty
met 3 elementen.
Mesa Boogie V-twin preamp, 2101 Digitech effect processor, Marshall 20/20 Eindversterker, Nobels MS-8 switcher, FC200 Roland voetpedaal, Cry Baby wah, Yamaha G50 midi converter, Roland SC88 pro sound processor, Sennheiser draadloos en 2 Mesa Boogie Thiele cabs.
Alles gemonteerd in 2 6HE kisten.

Ik heb thuis een computer met Midi files die de soundprocessor kanaal A aanstuurt en met de G50 van Yamaha kanaal B (dit kan met de SC88 pro)
Dit wordt versterkt door een Torque PA.
mijn gitaar geluid gaat alleen over de Marshall eidversterker naar de Thiele cabs, een gescheiden systeem met het midi element.

Ik vind dat het geluid zoveel is verbetert met der nieuwe kabels dat het voor mij acceptabel is maar ik blijf zoeken naar een betere oplossing in de Yamaha.