PDA

View Full Version : MIDI-switchers



SimonS
15 oktober 2005, 21:59
ik zat zo eens te denken, over het principe van de MIDI-switcher. een signaal van een midi pedaal komt binnen (PC of CC? PC denk ik?), dit wordt omgezet in een commando om een poort te sluiten.

Opzich geen ingewikkeld systeem, dat is áls je weet hoe je van MIDI signaal een discreet signaal kunt maken om bijv een relais aan te sturen.

Wie weet hoe het hele midi gebeuren technisch gezien werkt? kheb even geen midi kabel bij de hand, maar stel een PC-1 komt binnen vanuit een midipedaal, hoe ziet dat er dan uit óp de 5 polige connector? Waar staat hoeveel stroom op, enz?

Om het kort te zeggen: is het mogelijk (en loont het) om een eenvoudige midi switcher te maken?

grtz Simon

vinni
15 oktober 2005, 22:34
:o

Volgens mij heb je je nog nooit echt goed in digitale techniek verdiept!
Het draait om het programmeren van de processor. Die begrijpt nullen en enen. Daar zijn protocollen voor opgesteld en zal je een programmeertaal moeten beheersen om dat stukje code in de processor te branden.
(ik hou het ff simpel) Processor en aanverwante hardware moet je dan wel bouwen.

Geloof me.....
Als je dr niet teveel van weet (99,99% van onze medeforumers) doe je er beter aan gewoon een commerciele midiswitcher te kopen.
Maar ja...de keuze is aan jou.

Vinni

nicoverduin
15 oktober 2005, 22:34
effe googelen vind je genoeg. Ben ooit eens bezig geweest hiermee. MIDI is een serieel protocol. Dus de commando's komen als en serieel bit patroon binnen. De software vertaald deze naar opdrachten. Jaartje of 15 geleden was het allemaal wat primitiever als nu lijkt me. Mogelijk heb je al kant en klare oplossingen op het web met een kleine micro controller.

Dus zoek en gij zult waarschijnlijk wel vinden :-D :-D :-D :-D

SimonS
16 oktober 2005, 01:51
nouja, ik ben wat bezig geweest met google... en daar vind ik niet wat ik zoek. Ik was er al achter op wat voor een manier er via midi word verzonden, maar wat voor een týpe data is me nog niet helemaal duidelijk. In vond ergens dat bepaalde noten een bepaald voltage hebben. ok ok, erg vaag. Maar weet niemand het technische gedeelte van MIDI? ik bedoel: er wordt gezegd voor Vinni dat ik me niet in digitale techniek heb verdiept, máár: het hele midi-gebeuren komt dus TOTAAL niet digitaal op me over. meer een soort discreet voltage gebeuren zeg maar.

Bijvoorbeeld dit: pin 5 verzendt de daadwerkelijke midi-data (uiteraard op seriele manier). ok leuk. maar op wat voor een manier? moet ik dit zien als een 1/0-en reeks (wat betekent dat ik het zelf niet kan maken...) of is het meer zoiets als "deze voltage-puls staat voor dit commando" ?

SimonS
16 oktober 2005, 02:09
nou, nóg meer google leverde Dit (http://www.harmony-central.com/MIDI/Doc/doc.html) op. En daar kon ik niet zo veel mee. Seriele bits/bytes, éénen en nullen, ok ok. whatever, dat valt nog te begrijpen. Maar hoe implementeer je zoiets in een schakeling????

nicoverduin
16 oktober 2005, 06:16
MIDI is digitaal. Het is een serieele stroom van enen en nullen. Dus een soort serieele interface.
Nico

nicoverduin
16 oktober 2005, 06:22
en hier is een schema:

http://www.maxmidi.com/diy/serial/

NIco

SimonS
16 oktober 2005, 12:28
he Nico, dat is niet echt wat ik zoek. wel veel nuttige info op de site (ehm. heel veel :o ). Veel dingen die ik vind, werken precies de verkeerde kant op: van analoog naar MIDI, of van het ene digitale (computer) naar het andere digitale (MIDI). Dat laatste was ook die link van jou, Nico. ik heb echter na wat uitgebreider zoeken Dit (http://users.tkk.fi/~tekaikko/midi/) gevonden.

kHeb hem helaas nog niet doorgelezen, maar de eerste paar regels klinken al goed :)

nicoverduin
16 oktober 2005, 12:34
Wat je daar ziet is een puur digitale controller die gebruik makend van een microcontroller (PIC) die op bepaalde commando's relais aanschakeld. Zit geen analoog ding in. Moet je wel met PIC's kunnen omgaan lijkt me.
Nico

SimonS
16 oktober 2005, 12:37
nouja, ik bedoelde met "van analoog naar digitaal" schema´s waar bij het draaien aan een potmeter bepaalde midi-commando´s worden doorgegeven. En met "van digitaal naar analoog" een midi signaal (bijv. PC-1) waarna een relais wordt gesloten (channelswitch oid).