PDA

View Full Version : home-made Fuzz sluit kort...



Wouter1973
15 oktober 2005, 20:29
Mijn home-made fuzz (zie eerder forum-bericht http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=64127) naar voorbeeld van een schema van deze site http://smallbox.zeonhost.com/
sluit kort. Althans..nadat de stroom erop staat geeft mijn stemapparaat die van dezelfde adapter gebruik maakt geen rode led meer. Ik heb het schema goed nagelopen, volgens mij geen fouten gemaakt. Het enige punt is dat ik de fuzz in een leeg conservenblik heb ingebouwd (ik bespaar graag kosten op de behuizing en vond het leuk), waardoor ik denk dat potmeters, jacks, switch en dc-aansluiting op de één of andere manier via het conserven-chassis met elkaar in verbinding staan terwijl dat niet zou moeten. De dc-aansluiting is geisoleerd volgens mij, de jack-aansluitingen zijn van het open type (niet geisoleerd) em of de potmeters en (foot-)switch geisoleerd zijn weet ik niet. Heb ik voor de werking van dit pedaal meer kans van slagen als ik een houten of kunstof chassis gebruik??

Fumi SG
15 oktober 2005, 20:46
ik zou alles in het blik gewoon ff nalopen. Doet ie het buiten het blik (dus zonder behuizing) wel??

Ik had ongeveer hetzelfde probleem met mijn pedaal, hij deed het perfect totdat ik de onderkant erop schroefde. Toen heb ik hem met twee schroefjes van de onderkant af weten te krijgen en nou doet ie het goed.

Enterprice
15 oktober 2005, 21:53
Zou best kunnen ja dat er ergens sluiting onstaat tussen de print en de behuizing.
Anders denk dat er iets niet goed zit met de polariteit.
Ik neem aan dat bij je stemapparaat de massa aan de min ligt en bij je Fuzz (indien pnp transistors) is de plus aan de massa aangesloten.
Heb je daar rekening mee gehouden.

birt
16 oktober 2005, 12:51
gebruik je een metalen DC jack?
die dingen zijn namelijk van de behuizing geisoleerd als je ze uitmeet maar wanneer je er een adapter inplugd maak je met het plugje zelf verbinding tussen de ring (die aan de behuizing geschroefd zit) en de +. Die dingen zijn enkel bruikbaar voor adapters waar de + binenin de plug zit, en de standaard bij effecten is meestal omgekeerd. zeer irritant

H.Manback
16 oktober 2005, 13:10
In dit geval zou je met positive ground juist geen probleem hebben met een niet geisoleerde adapter aansluiting, als je ten minste de pin als - hebt.

Ik gok toch op het aansluiten van een positieve aarde en een negatieve aarde op dezelfde adapter (wat dus niet werkt).

Antal
16 oktober 2005, 21:19
Ik gok toch op het aansluiten van een positieve aarde en een negatieve aarde op dezelfde adapter (wat dus niet werkt).

Grote kans, want het schema op die site is een negative ground FF schema. En de kans is groot dat de tuner positive ground is. Enige oplossing hiervoor is 2 adapters gebruiken, of batterijen (tenzij je je geld wil besteden aan een pedal power ofzo, die kan het wel)

H.Manback
16 oktober 2005, 22:11
Hmm, in dat geval toch juist niet? :lol:

Juist de fuzz is een van de weinige apparaten die positive ground is. Ik had niet gekeken naar het schema wat ie postte, maar die is inderdaad negative ground.

Zijn tuners toch vaak positive ground ofzo? Wat wel zo kan zijn is dat die de adapter jack andersom heeft ten opzichte van de fuzz (dus de een center negative en de ander positive). Maar goed, hij zal zichzelf wel hebben geelectrocuteerd met dat ding want ik zie nog steeds geen reactie op de vragen :wink:

Fumi SG
16 oktober 2005, 22:15
:-D

Wouter1973
17 oktober 2005, 08:01
Ik leef nog...

Es kijken of ik die vragen kan beantwoorden:
Ja, ik gebruik een metalen dc-jack;
En ja, ik heb het probleem ook als ik alleen de home-made fuzz op een adapter aansluit (dus zonder mijn andere effecten, stemapparaat etc);
Ik heb geen idee wat positive ground en negative ground is;
En mijn volgende stap wordt om alles uit het blik te halen en nog es te proberen...

birt
17 oktober 2005, 10:18
Ik leef nog...

Es kijken of ik die vragen kan beantwoorden:
Ja, ik gebruik een metalen dc-jack;
En ja, ik heb het probleem ook als ik alleen de home-made fuzz op een adapter aansluit (dus zonder mijn andere effecten, stemapparaat etc);
Ik heb geen idee wat positive ground en negative ground is;
En mijn volgende stap wordt om alles uit het blik te halen en nog es te proberen...

stop ff voor je alles eruit haalt.

plug geen adapter in maar soldeer binnenin (terwijl de adapterjack nog aangesloten is) een batterijclipje. zorg dat je de + en - niet omgekeerd aansluit. een fuzz face heeft de + aan aarding (positive ground). als het met een batterij wel werkt plug je even de adapter in. als het niet werkt heb je een fout gemaakt ergens anders en ligt het niet bij de voedingconnectie zelf.

BerendB
17 oktober 2005, 11:04
Dag wouter,

Let even niet op Birt.

Birt, we hadden dus vastgesteld dat deze jongen een FF met negative-ground bouwt.

Groeten,

Berend

birt
17 oktober 2005, 11:15
Dag wouter,

Let even niet op Birt.

Birt, we hadden dus vastgesteld dat deze jongen een FF met negative-ground bouwt.

Groeten,

Berend

maakt niet uit, foutzoeken blijft hetzelfde hoor, gewoon + en - omdraaien. maar ik ga er altijd van uit dat de fout te vinden moet zijn zonder heel het boeltje uit elkaar te gooien. gewoon logisch nadenken en een voor een alle mogelijkheden testen. en je multimeter goed gebruiken

H.Manback
17 oktober 2005, 12:09
Ik denk dat ie gewoon een center negative adapter heeft hoor.

Kijk op je adapter, en dan zou je een plaatje moeten zien met een plus en een min, zoiets dus:

http://www.ratocsystems.com/english/products/subpages/images/ACadapter.gif

Als je dus ziet dat die halve maan zeg maar op de plus zit, dan weet je wat er mis is. In je topic zag ik dat je geen geisoleerde jacks hebt gebruikt (dus de sleeve maakt verbinding met de metalen behuizing die geaard is), en als de plus van de adapter verbinding maakt met de (negatieve) aarde, dan gaat dat niet werken.

Enterprice
17 oktober 2005, 12:17
Dag wouter,

Let even niet op Birt.

Birt, we hadden dus vastgesteld dat deze jongen een FF met negative-ground bouwt.

Groeten,

Berend

Wouter heeft aangegeven AC128 torren gebruikt te hebben en dan is het toch echt Positive ground want dat zijn PNP torren.
Als Wouter er dus voor zorgt dat de min van de adapter op het knooppunt van R2 en R4 terecht komt en de plus naar de Emitters gaat zou de Fuzz moeten werken :wink:

H.Manback
17 oktober 2005, 12:50
Nee nee, het is de negative ground versie MET pnp torren. Kijk maar naar de tekening.

Enterprice
17 oktober 2005, 14:33
Inderdaad, ik gaf dat verkeerd aan waarvoor excuses :wink:
Blijft overeind dat de min van de adapter naar het knooppunt R2 met R4 gaat en de plus richting Emiters.

Wouter1973
17 oktober 2005, 22:47
Effe kijken...na dit gelezen te hebben moet ik dus als ik het geod begrijp de (-) naar knooppunt R2 en R4 moet, de (+) naar de emitters. Kortom...niet zoals op de tekening (toch?). Dit alles in een andere, niet geleidende behuizing, en eerst uitproberen met een batterij...heb ik dat zo goed?

H.Manback
18 oktober 2005, 00:38
Je hebt toch de batterij gewoon goed aangesloten :???:

Ik snap niet helemaal wat er nou zo moeilijk aan is verder, behalve dat nu door die niet geisoleerde adapter aansluiting de boel niet werkt. Niet geleidende behuizing is dus precies aan de verkeerde kant knutselen, aangezien je juist een geleidende behuizing moet hebben ivm. afscherming. Wat je moet doen is of een geisoleerde adapter aansluiting halen, of hem center positive maken (dus de pin + en de huls -), en de bijbehorende adapter kopen (tenzij je een center negative adapter hebt liggen uiteraard).

Wouter1973
18 oktober 2005, 07:51
in dat geval is het me duidelijk...als ik nogmaals mag samenvatten (zodat ik zeker weet dat het me echt duidelijk is) kan ik gewoon het schema gebruiken, maar moet ik blijkbaar de(-) en de (+) omdraaien...excuses als dit een verkeerde conclusie blijkt, maar voor mij is het inderdaad lastig te begrijpen.

Enterprice
18 oktober 2005, 10:07
Geeft niks, beter een keer teveel vragen dan je het fout aansluit en je Fuzz defect raakt.
Voor alle duidelijk:
De rode draad naar de fuzz is de plus.
De witte draad naar de Fuzz is de min.
Laat ons horen wanneer het gelukt is.

Enterprice
18 oktober 2005, 10:07
Geeft niks, beter een keer teveel vragen dan je het fout aansluit en je Fuzz defect raakt.
Voor alle duidelijk:
De rode draad naar de fuzz is de plus.
De witte draad naar de Fuzz is de min.
Laat ons horen wanneer het gelukt is.

Wouter1973
18 oktober 2005, 10:16
Geeft niks, beter een keer teveel vragen dan je het fout aansluit en je Fuzz defect raakt.
Voor alle duidelijk:
De rode draad naar de fuzz is de plus.
De witte draad naar de Fuzz is de min.
Laat ons horen wanneer het gelukt is.

Ok...pak ik nogmaals het plaatje erbij, waarbij rood idd (+) is,maar wit eigenlijk aarde. Wit loopt naar beide sleeves van de jacks. Dat moet ik dus niet doen, maar ipv van naar de sleeves naar de (-). Blijft nog de vraag staan wat ik met die grijze draad (oorspronkelijke (-) in het plaatje) moet doen, die in het plaatje naar de ring van de input-jack loopt.

Wouter1973
18 oktober 2005, 10:17
Geeft niks, beter een keer teveel vragen dan je het fout aansluit en je Fuzz defect raakt.
Voor alle duidelijk:
De rode draad naar de fuzz is de plus.
De witte draad naar de Fuzz is de min.
Laat ons horen wanneer het gelukt is.

Ok...pak ik nogmaals het plaatje erbij (http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/), waarbij rood idd (+) is,maar wit eigenlijk aarde. Wit loopt naar beide sleeves van de jacks. Dat moet ik dus niet doen, maar ipv van naar de sleeves naar de (-). Blijft nog de vraag staan wat ik met die grijze draad (oorspronkelijke (-) in het plaatje) moet doen, die in het plaatje naar de ring van de input-jack loopt.

Enterprice
18 oktober 2005, 11:22
Sluit gewoon de min van de adapter aan op de ring van de jack.
zodra je nu je gitaarkabel inplugd worden de ring en de sleeve doorverbonden waardoor de fuzz stroom krijgt.

Enterprice
18 oktober 2005, 11:23
Sluit gewoon de min van de adapter aan op de ring van de jack.
zodra je nu je gitaarkabel inplugd worden de ring en de sleeve doorverbonden waardoor de fuzz stroom krijgt.

Enterprice
20 oktober 2005, 08:36
Volgens mij heeft Wouter z'n Fuzz opgeblazen :(

Wouter1973
21 oktober 2005, 11:03
nee hoor! 8-) Ding ligt in de oefenruimte...vanavond ophalen en maar eens kijken of ik aan de hand van de tips hier de boel werkend krijg...