PDA

View Full Version : Technische buizenvraag



poeyerke
18 september 2002, 15:22
Mijn versterker heeft 4 12ax7 buizen en 2 5881 eindbuizen.

Nu las ik dat daarvan 3 12ax7 buizen zijn voor de voorversterker en 1 12ax7 ic.m. de 5881īs voor de eindversterker zijn. Kan iemand dit toelichten?

signsofzodiac
18 september 2002, 15:25
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar dit kan ik je zeggen: de eerste drie zijn inderdaad van de voorversterker, de laatste preamp-buis is een gelijkrichter voor de eindversterker. Het hele hoe en waarom zal iemand anders je moeten vertellen

jpb
18 september 2002, 16:23
Ervan uitgaande dat je geen reverb/tremolo hebt kan het zijn dat twee 12AX7 (totaal 4 trappen) voor je gain kanaal zijn, en een 12AX7 (totaal 2 trappen) voor je cleane kanaal. De 4de 12AX7 is dan de fasedraaier (niet gelijkrichter) om het signaal netjes in de eindtrap te krijgen. De gelijkrichter (rectifier) is dan vermoedelijk solid-state, Als die ook buizen is herken je hem meteen (groter en diode/triode ipv pentode zoals in de eindbuizen). Heb je wel tremolo/reverb dan is het anders en vraag je het nog maar eens. Hoop dat je er iets aan hebt.

poeyerke
18 september 2002, 16:28
Ik heb geen tremelo of reverb, dus dan zal het de Fasedraaier wel zijn. Dus een buis voor clean en 2 voor overdrive (ik heb drie kanalen)

aadplagiaat
18 september 2002, 18:06
Het is inderdaad zo dat 1 12AX7 zal worden gebruikt voor fasedraaiing.
Verder zullen de overige voor de preamp gebruikt zijn, wat erop neer komt dat je geen drie kanalen hebt maar de keuze uit drie presets.
Als je echt drie aparte kanalen zou hebben moet je voor elk kanaal eigen gain-stages hebben + de toonregeling. Dat betekent dus per kanaal minstens 2 buizen (= 6 in totaal) plus die ene van de fasedraaiing.

signsofzodiac
18 september 2002, 19:32
Mmm, inderdaad, fasedraaier. Big error!