PDA

View Full Version : Buizenvoeten schoonmaken Fender Twin Reverb?



Joppnl
15 oktober 2005, 00:17
Goeden,

mijn Twin Reverb heeft sinds kort last van -kraak-.

Het is af en toe en als ik speel tijdens zo'n kraak klinkt t heel vervormd.

't is maar kort en als je dan de amp even een tik geeft is t weer over en blijft t ook wel weg.

Kortom, het is NOG niet zo'n groot probleem maar goed, voordat t dat wordt, wat kan ik daar aan doen?

Zou het aan de buis-voeten kunnen liggen en hoe maak je die weer schoon?

Contact iets van 60 of is dat rotzooi?
Klein rond vijltje?
Kan je de pennetjes van het buisvoetje ook strakker zetten?

thnx,

matto
15 oktober 2005, 19:34
De buisvoeten zouden de oorzaak kunnen zijn, maar ook een of meerdere buizen kunnen de oorzaak zijn.
Er kan ook nog een elco niet "lekker" zijn of ergens een verbinding niet meer goed vast zitten.
Buisvoet contacten schoonmaken gaat goed met contactspray (van de electronica zaak en niet van de garage) buis er uit iets sprayen en enkele malen de buis in en uit de voet duwen, de contacten zouden dan schoon moeten zijn.
Strakker buigen gaat ook maar dat is wel een geduld karweitje, en als je dat met een stalen gereedschapje gaat doen ( ik doe dat meestal met zo'n tandsteenkrabbertje van de tandarts) dan is het wel handig om eerst even de elco's te ontladen.
Als je niet weet hoe dat ontladen in zijn werk gaat dan kun je er beter niet aan beginnen om dat je een beste klap hoogspanning op je krabbertje kunt krijgen.

PeeVee
17 oktober 2005, 12:31
In buizenversterkers bij voorkeur alleen goed geisoleerd gereedschap gebruiken, voor het licht opspannen van de contactjes is een (houten!) sateprikker prima en als je toch bij de chinees gaat afhalen, vraag dan gelijk wat setjes (kunststof of houten) chopsticks, die zijn handig om componenten mee te betrommelen. Goed gereedschap is het halve werk zeg ik altijd maar ;-)

Joppnl
17 oktober 2005, 21:46
prima,

bedankt voor de tips, ik ga eerst eens kijken hoe het met die contactspray gaat.

Overigens is mijn ervaring dat als je de stand-by knop aan laat staan en de master aan/uit naar uit je binnen de 25 seconden op een hele lage spanning zit (gemeten met de voltmeter op de buis tijdens een vorige, bias-sessie).

mee eens dat dit ook een veilige methode is (beste in combinatie van het daadwerkelijk meten van de spanning)?

matto
26 oktober 2005, 15:34
Ja is wel een goed begin , maar elco voltages hebben ook de neiging om weer wat hoger te worden als de belasting er af wordt gehaald.
Dus toch liever een weerstand van 10 k of zo met een draadje tussen massa en hoogspanning zolang je er mee aan het werk bent. :P

PeeVee
27 oktober 2005, 16:18
Als je eerste filterstage twee caps in serie zijn (bij Fender b.v. vaak 2 x 70 uF @ 350V) dan zit er 2 x 220k parallel met de caps oftewel 440k naar aarde. Mocht je eerste filterstage uit twee filtercaps parallel bestaand (b.v. 2 x 16 of 2 x 20 uF @ 450 V o.i.d.) dan kan het geen kwaad om vanaf dat punt een 470k 2W weerstand naar aarde te zetten, dat werkt feitenlijk hetzelfde. Weet je zeker dat ie altijd ontlaadt, hoe je de amp dan ook maar uitzet na ong. 30 seconden. Wanneer je het niet zeker weet altijd even een "discharger" maken. Dat kan heel gemakkelijk met een half meetsnoertje, een 100k weerstandje (1W ofzo) en een meetpen van een oud el cheapo multimetertje. Het klemmetje van het meetsnoertje (waar je het 100K weerstandje tussen hebt gezet) even aan het chassis en dan met je meetpen even de punten van de spanningsrail aanraken.