PDA

View Full Version : Goedkope eindtrap



Thom TK
14 oktober 2005, 23:59
test

Thom TK
15 oktober 2005, 00:00
JA, ik heb de search gebruikt,
NEE ik kan hier niet voldoende testen.

Ik doe mijn top weg ivm downsizen naar een kleinere eindtrap en minder opties.
Maar ik wel een kwalitatief goede preamp (en een poweramp, maar dat komt wel) hebben, met een goed overtuigend high gain geluid en een goed clean.
Ik wil dit ook goedkoop houden, dus zijn er meerdere keuzes.
Ik hoef net al te veel opties.

Rocktron Gainiac 2
Rocktron G.A.P
Rocktron Piranhna
Engl E 530
Marshall JMP-1
ADA MP-1
Tech 21 1.1 - Nieuw

Kan iemand mij helpen met het selecteren van een GOEDE eindtrap?
Ik dacht aan deze opties.

[edit] dit zijn preamps, verkeerde topictitel dus.
Maar laat dit maar verder gaan over eindtrappen, dat is tenslotte ook nuttig voor mij ;)

dbr
15 oktober 2005, 00:21
JA, ik heb de search gebruikt,
NEE ik kan hier niet voldoende testen.

Ik doe mijn top weg ivm downsizen naar een kleinere eindtrap en minder opties.
Maar ik wel een kwalitatief goede preamp (en poweramp, maar dat komt wel) hebben, met een goed overtuigend high gain geluid en een goed clean.
Ik wil dit ook goedkoop houden, dus zijn er meerdere keuzes.
Ik hoef net al te veel opties.

Rocktron Gainiac 2
Rocktron G.A.P
Rocktron Piranhna
Engl E 530
Marshall JMP-1
ADA MP-1

Kan iemand mij helpen met het selecteren van een GOEDE eindtrap?
Ik dacht aan deze opties.

een marshall 8008 is wel te pruimen

dbr
15 oktober 2005, 00:25
JA, ik heb de search gebruikt,
NEE ik kan hier niet voldoende testen.

Ik doe mijn top weg ivm downsizen naar een kleinere eindtrap en minder opties.
Maar ik wel een kwalitatief goede preamp (en poweramp, maar dat komt wel) hebben, met een goed overtuigend high gain geluid en een goed clean.
Ik wil dit ook goedkoop houden, dus zijn er meerdere keuzes.
Ik hoef net al te veel opties.

Rocktron Gainiac 2
Rocktron G.A.P
Rocktron Piranhna
Engl E 530
Marshall JMP-1
ADA MP-1

Kan iemand mij helpen met het selecteren van een GOEDE eindtrap?
Ik dacht aan deze opties.

een marshall 8008 is wel te pruimen

Thom TK
15 oktober 2005, 00:30
JA, ik heb de search gebruikt,
NEE ik kan hier niet voldoende testen.

Ik doe mijn top weg ivm downsizen naar een kleinere eindtrap en minder opties.
Maar ik wel een kwalitatief goede preamp (en poweramp, maar dat komt wel) hebben, met een goed overtuigend high gain geluid en een goed clean.
Ik wil dit ook goedkoop houden, dus zijn er meerdere keuzes.
Ik hoef net al te veel opties.

Rocktron Gainiac 2
Rocktron G.A.P
Rocktron Piranhna
Engl E 530
Marshall JMP-1
ADA MP-1

Kan iemand mij helpen met het selecteren van een GOEDE eindtrap?
Ik dacht aan deze opties.

een marshall 8008 is wel te pruimen

Buizen het liefst (de JMP is hybride, maar soit)

Wormaap
15 oktober 2005, 00:43
Wat je noemt zijn preamps, oftewel voorversterkers. Een eindtrap is een poweramp, maar dan in het Nederlands.

Thom TK
15 oktober 2005, 01:25
Wat je noemt zijn preamps, oftewel voorversterkers. Een eindtrap is een poweramp, maar dan in het Nederlands.

Weet ik :)

morris
15 oktober 2005, 02:05
goed en goedkoop: Peavey classic (2x60 geloof ik)
beter en minder goedkoop: Engl 830
het beste: VHT 2:50:2 of 2:90:2 (of een classic uiteraard)

Het hangt er gewoon vanaf welke preamp je gaat gebruiken en naar welke sound je op zoek bent. Maar jij zoekt andersom begrijp ik?

Morris

Thom TK
15 oktober 2005, 12:02
goed en goedkoop: Peavey classic (2x60 geloof ik)
beter en minder goedkoop: Engl 830
het beste: VHT 2:50:2 of 2:90:2 (of een classic uiteraard)

Het hangt er gewoon vanaf welke preamp je gaat gebruiken en naar welke sound je op zoek bent. Maar jij zoekt andersom begrijp ik?

Morris
Jah, maar dit is ook wel bruikbaar alvast, dank!
Ik zocht eigenlijk vooral naar een preamp tip jah.

Nocki
15 oktober 2005, 15:01
ik speel nu als oefensetje over een 8008 van marshall en een rocktron pro gap. als oefenset is diet goed genoeg en voor het geldzelfs fantastisch. maar dat is dan met een 4x12 eronder.

over buizen zal de pro gap nog beter gaan klinken lees het topic over de pro gap eens na. als je niet weet hoe je een geluid moet krijgen uit ene amp moet je er maar van weg blijven want het kost even tweaken...

Nocki

Nocki
15 oktober 2005, 15:01
ik speel nu als oefensetje over een 8008 van marshall en een rocktron pro gap. als oefenset is dit goed genoeg en voor het geld zelfs fantastisch. maar dat is dan met een 4x12 eronder.

over buizen zal de pro gap nog beter gaan klinken lees het topic over de pro gap eens na. als je niet weet hoe je een geluid moet krijgen uit ene amp moet je er maar van weg blijven want het kost even tweaken...

Nocki

Nocki
15 oktober 2005, 15:01
ik speel nu als oefensetje over een 8008 van marshall en een rocktron pro gap. als oefenset is dit goed genoeg en voor het geld zelfs fantastisch. maar dat is dan met een 4x12 eronder.

over buizen zal de pro gap nog beter gaan klinken lees het topic over de pro gap eens na. als je niet weet hoe je een geluid moet krijgen uit ene amp moet je er maar van weg blijven want het kost even tweaken...

Nocki

Thom TK
16 oktober 2005, 00:37
ik speel nu als oefensetje over een 8008 van marshall en een rocktron pro gap. als oefenset is dit goed genoeg en voor het geld zelfs fantastisch. maar dat is dan met een 4x12 eronder.

over buizen zal de pro gap nog beter gaan klinken lees het topic over de pro gap eens na. als je niet weet hoe je een geluid moet krijgen uit ene amp moet je er maar van weg blijven want het kost even tweaken...

Nocki

Oke, dank!
Maar het gaat om thuis oefenen inderdaad, maar ik wou er ook live mee gaan, die optie moet in ieder geval aanwezig zijn.
Als eindtrap dacht ik eerst aan een 20-20 van MESA alleen zijn die wat duur, en, wat erger is, zeldzaam.

Thom TK
17 oktober 2005, 18:28
Nog meer adviezen?

srv-man
17 oktober 2005, 21:59
Qua eindtrap is Morris al behoorlijk volledig, wat mij betreft zijn er ook maar een paar goede eindtrappen:
Voor het geld is de Peavey Classic onverslaanbaar. Je hebt ze in verschillende uitvoeringen 2x50W (EL84), 2x60W (6L6) en 2x120W (6L6), correct me if I'm wrong. Een maat van me had de 2x120W voor 275 euro 2ehands en dat was een beest van een ding! 8 st 6L6 vervangen is dan weer geen koopje natuurlijk :-D
Hij schakelde later over naar de VHT 2/90/2 en zo heel erg veel scheelde dat eigenlijk ook weer niet, behalve qua prijs en gewicht dan, de Peavey was niet te tillen.
De Engls ken ik niet, maar zullen ook wel goed zijn. De enige andere goede eindtrappen zijn verder de Mesa 2:90, 295 en 395, maar die zijn ook niet goedkoop. En natuurlijk de VHT 2/50/2 , de 2150, etc...Tot slot kan ik je de Ernst Traveller nog aanbevelen. Maar ze zijn allemaal flink duurder dan de Peavey, ik zou voor de 2x60 gaan als het budget beperkt is.
De Mesa 20/20 is ook wel goed, maar heeft bij lange na niet de headroom van de Peavey, etc. en is nog altijd geen koopje....

Een 8008 klinkt toch altijd nog een stuk minder dan de Peavey, ik zou er niet aan beginnen, is leuk voor je WDW set, maar wil je een beetje lekker geluid dan kun je voor iets meer een buizenamp kopen. Wat misschien nog een optie is (als je rug het toelaat) is een HH V800, die staat op marktplaats voor 200 euro.

crapton
12 november 2005, 15:22
Als je sound in je pre-amp gemaakt wordt (zo lijkt het wel met de lijst van spullen) waarom moet het dan perse een buizeneindtrap zijn? Denk je dat je dat nog hoort?

Ik zal voor de puristen onder u wel vloeken in de kerk (tja pech) maar een Behringer A-500 voor 180 Euro is best een leuke eindtrap en geeft 2 x 250 W aan 4 ohm, geen ventileuter dus stil. Heeft voldoende power voor heel hard repeteren :-D .

srv-man
13 november 2005, 21:33
Tja, als volume je belanrijkste criterium is zal de Behringer prima voldoen en voor het geld hoef je het zeker niet te laten.

Aan de andere kant: je denkt toch niet werkelijk dat ik (net als vele anderen) zo aan het klooien ben met die #$@% buizenbakken met vele nadelen (zwaar, duur, gevoelig, duur onderhoud) als dat niet beter zou klinken.

crapton
14 november 2005, 15:26
Dat benieuwt me dus - kan je werkelijk het verschil horen tussen een buizen en transistor eindtrap. Ik lees zo vaak het welles nietes over buizenamps. Onze andere gitarist in de band heef net z'n buizentop verkocht en Behringer eindtrap en andere speakers genomen en neem van mij aan z'n geluid is nu een stuk beter. Combinatie speakers-eindtrap en goed afstellen. En denk eens aan de Sansamp PSA, zonder buizen en toch klinkt het goed (tenminste voor mij dan).

Tja, als jij het hoort dan moet je zeker verder blijven zoeken. Een soort Holy Grail der gitaristen.

Nocki
14 november 2005, 15:31
Zelf heb ik al een hoop spul gehad en vaak ook in een rack!
De laatste tijd heb ik mn mark IV doorverbonden naar een valvestate 8080 eindtrap ipv naar de normale eindtrap van de boogie.
je krijgt een meer hifi geluid wat idd veel beter klinkt als je daarvan houdt. maar het echte buizen geluid waar iedereen zo mee bezig is is daar veel minder goed in te vinden. het voelen van het geluid zeg maar. ik zelf ben nog steeds een hele grote fan van buizen ondanks het je eigen rot tillen aan zooi. ben zelf niet van mening dat buizen veel nadelen hebben.

Nocki

Balthazar
14 november 2005, 23:15
heb nu een jmp-1 ( solid state ) met een buizen eindtrap ( mesa 50/50 ) en ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben met
- het arsenaal van mogelijkheden, verschillende geluiden
- het geluid zelf. duidelijkheid van transistor en het doordringende van de buizen.
- bovendien is het redelijk betaalbaar allebei
- midi! tientallen geluiden opslaan en ze oproepen wanneer je wil

De Beer
16 november 2005, 19:50
En denk eens aan de Sansamp PSA, zonder buizen en toch klinkt het goed (tenminste voor mij dan). Nu komt mijn buizen ervaring niet veel verder dan wat veschillende toppen en combo's die je allemaal tering hard moet zetten om ze (dan wel) hemels te laten klinken

Maar m'n PSA gaat door een g-major naar een solid state PA amp.
Over een Marshall 1960 kast klinkt het nergens naar, schel en vervelend bijna pijnlijk, maar het is wel erg hard!

Door mijn oude rammelkast(sound City 2x12) heb ik wel het geluid dat ik wil en ook heb opgebouwd met een (high-end)koptelefoon.
Het is wel half zo hard als de marshall kast, maar de warmte is terug, veel body, het klinkt zoals het moet. iedreen zegt WOW!

Dus het is zeer zeker ook een speaker ding met die PSA, wat een marshall top(in dit geval een 3310 en een jcm2000) klinkt weer beter over die 1960 en waardeloos op de SC.

waar het aan ligt? geen idee, zullen wel de speakers zijn in combinatie met een impedantie verschil/mismatch.(ken helaas de specs niet van die SC want er staat niks op)
Tech 21 adviseert een "cleane" power amp en full range speakers voor de psa. je kunt dat theoretisch gezien, je 2e steje (xlr)outputs direct naar het PA gooien ipv je cab. MICen. (heb ik nog niet gedaan omdat ik m'n g-major serieel er na heb.)

Chiel
17 november 2005, 11:57
Paul Lenders heeft nog een Rocktron Eindtrapje staan voor weinig. Solid state, maar een prima ding.

AART
17 november 2005, 15:40
ik ben nog van plan zelf ene rocktron of valavestate te halen en dan de mesa f te tappen en er wat effecten en eq overheen laten gaan om het geluid dikker te maken.

Nocki
17 november 2005, 15:48
Hee aart. even een tip voor je.

bij de mark IV zit de eq na de fx loop.dus als je wil af tappen zou ik de direct out gebruiken. dan maak je ook gelijk gebruik van de eq.

AART
17 november 2005, 17:40
ik wil juist de eq niet op het signaal hebben naar de 2e eindtrap zodat ik er nog een extra eq in kan stoppen, want ik denk toch dat de transistor eindtrap anders reageerd op bepaalde eq instellingen dan de mark IV eindtrap.