PDA

View Full Version : variax 300



thomazzbootzz
14 oktober 2005, 23:16
hallo ik was van plan om over een tijdje een nieuwe gitaar te kopen,
mijn oog viel op de line 6 variax 300 die bij feedback voor €445.-te koop staat of een variax 500 voor 549.
Ik heb niet zo gek veel geld om te besteden en nu is mijn vraag:
wat is het vreschil tussen de 300 en 500 en is dat verschil die honderd euro waard.
alvast bedankt

vester86
14 oktober 2005, 23:27
volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) is de variax 300 qua electronica (en dus de geluiden) hetzelfde als de 500, en zit het verschil in de afwerking...

SimonS
15 oktober 2005, 00:18
ik meende dat er bij de 500 ook een andere (handigere) footswitch/powersupply zat.

misschien dat "vettavillenl" hier wat over kan zeggen?

outside
15 oktober 2005, 08:36
http://www.line6.com/variax/specifications.html

Hier staan alle variaxen naast elkaar en kan je makkelijk vergelijken. Heb zelf op een 300 gespeeld, niet echt overtuigd, verschil in sounds was niet zo groot, natuurlijkwel tussen akoestisch en elcktrisch enzo maar voor de rest niet zo fel, het 1 klonk gewoon wat basser dan het ander.

Jeanken
15 oktober 2005, 13:14
In de review van Meet Music Magazine stond dat de electronica gelijk was, ik denk dat het hem dan vooral in afwerking en uitzicht zal zitten.

SimonS
15 oktober 2005, 13:58
ik meende dat er bij de 500 ook een andere (handigere) footswitch/powersupply zat.

misschien dat "vettavillenl" hier wat over kan zeggen?
ik heb het even zelf opgezocht op de Line6 site (link: klik (http://www.line6.com/variax/specifications.html))

het verschil zit hem in het hout, fingerboard radius, lefthanded bij 500 en niet bij 300, en de footswitch cq powersupply.

de footswitch/powersupply van de 500 heeft 2 uitgangen, 1tje om naar de PA te gaan en de andere om naar gitaarversterker te gaan (om de switch tussen een akoestisch en electrisch model op de juiste versterker te laten gaan). De 300 heeft dat niet, die heeft enkel een amp-uitgang...

thomazzbootzz
15 oktober 2005, 15:54
maar de moddels zijn gewoon hetzelfde hoeveelheid en kwaliteit/?

SimonS
15 oktober 2005, 16:23
ehm, ik zou zeggen...kijk zelf eens op de Line6 site. gaat echt een wereld voor je open. bekijk bijv. eens de FAQ van de Variax 300 en 500...

thomazzbootzz
16 oktober 2005, 19:15
krijg je de workbench er bij dat kan ik nergens vinden

InternEd
16 oktober 2005, 19:36
Ik heb een 500. Nee workbench moet je apart kopen.
Het grote verschil zit 'm in de kwalteit van de gitaar en de niet meegeleverde switch bij de 300. Da's verrekte lastig, want de acoustische modellen klinken direct via de PA echt veel beter dan over m'n gitaarversterker.

De electronica is niet hetzelfde, het is op een ander type printplaat gemonteerd, maar de geluiden zijn wel 't zelfde. Of de overige componenten hetzelfde zijn weet ik eerlijk gezegd niet.

Er zit wel degelijk verschil in de geluiden uit de gitaar, in tegenstelling tot wat iemand anders hier schreef. Ik gebruik 'm in een coverbandje en vind het superhandig om van tele naar strat naar lespaul over te kunnen schakelen voor verschillende nummers.

jim__
1 november 2005, 14:58
Zelf heb ik een Variax 300 gekocht, maar ik heb ook enkele keren op een Variax 500 en Variax Accoustic gespeeld.
Ik speel zelf over een V-amp doorgelust naar een PA, waardoor ik zowieso al geen last heb van het ontbreken van een footswitch om van versterker te wisselen (dat laat ik die V-amp wel doen, werkt echt super!). Verder moet ik zeggen dat de afwerking van mijn 300 prima in orde is, dit viel mij eerlijk gezegd zelf ook mee. Ik heb wel de zadelhoogte enigzins aangepast, maar met de fabriekssetup viel al prima te leven. Ook blijft de gitaar vrij goed op toon (ik ga er nog wel sperzel locktuners opzetten) en heeft hij een redelijk goede sustain.
Persoonlijk heeft de 500 in mijn geval geen meerwaarde, te meer omdat ik de hals van de 300 (heeft wat meer radius) toch wat lekkerder vind spelen dan de meer strat-achtige hals van de 500. Hier moet ik dan ook wel bijvertellen dat ik vrij veel op een akkoestische westerngitaar speel, waardoor ik dit soort halzen meer gewend ben. Overigens zijn bij Warmoth complete body's en halzen verkrijgbaar die speciaal voor de Variax zijn ontworpen en gezaagd. De 300 kan hier dus als donor dienen, maar dat kost bij elkaar dan ook wel wat.
Over de vraag hoe duurzaam de 300 is ten opzichte van de anderen kan ik nog geen antwoord op geven, maar hij voelt in ieder geval wel solide aan (ook de digitale potmeters).