PDA

View Full Version : Toonladders



Satriani
14 oktober 2005, 21:24
Yoo dudes

Ik heb tot nu toe soleren op gehoor en gevoel gedaan en op een gegeven moment heb je wel door wat wel klinkt en wat niet klinkt in bepaalde combinaties. Omdat het me wel gers lijkt om te weten wat ik doe wil ik me een beetje gaan verdiepen in toonladders.

Ik kan geen noten lezen , kdoe dus alles met tablatuur. Maakt dit wat uit bij het leren van toonladders?

Als iemand zin heeft om mij uit te gaan leggen wat toonladders precies zijn, en/of handige links heeft etc... dan hoor ik het graag :wink:

Mzzll
Mike

waayer
15 oktober 2005, 11:01
Er is heel veel te vinden over toonladders op het net http://www.scaletool.com/scaletool.php?page=download

probeer ook de zoekfunctie van het forum er is echt heel veel te vinden
of toets scales for guitar eens in op google http://www.google.nl/search?hl=nl&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-31%2CGGLG%3Aen&q=scales+for+guitar&btnG=Zoeken&meta=

pimmetje
15 oktober 2005, 11:11
Op http://www.looknohands.com/chordhouse/guitar/index_rb.html moet je ook wel genoeg kunnen vinden.

taylor
15 oktober 2005, 11:21
op gevoel spelen(soleren) ook heel veel pro gitaristen die hebben de helft van de tijd ook geen idee wat ze doen.

maar het kan natuurlijk geen kwaad om je erin te verdiepen.

Satriani
15 oktober 2005, 14:51
Jah dat weet ik ja, en waarschijnlijk word het toch niks want ik vind theorie echt kut gewoon, als ik wil spelen wat ik nu speel en dan de theorie erachter wil kennen ben ik volgens mij echt lang bezig.
Maja ik kan een poging wagen he :wink:

Iig bedankt voor de links en als ik tijd heb ga ik het ff rustig op m'n gemak doorlezen :wink:

jaspie
16 oktober 2005, 23:37
op gevoel spelen(soleren) ook heel veel pro gitaristen die hebben de helft van de tijd ook geen idee wat ze doen.

maar het kan natuurlijk geen kwaad om je erin te verdiepen.

ik geloof dat het wel mee valt hoeveel gitaristen dat kunnen, zelf grootheden als hendrix hebben( op gehoor vaak) ladders uitgezocht waarin ze konden soleren.

pikasso
18 oktober 2005, 14:38
Ja ok, maar dat was een genie.
Het kan geen kwaad om de basic theorie te kennen

koella
19 oktober 2005, 22:31
op gevoel spelen(soleren) ook heel veel pro gitaristen die hebben de helft van de tijd ook geen idee wat ze doen.

maar het kan natuurlijk geen kwaad om je erin te verdiepen.

Mijn moeder zei altijd, als ik weer met een onvoldoende voor wiskunde thuiskwam: "je moet gewoon opschrijven wat je gevoel zegt, jongen. Daar kunnen ze je nooit een onvoldoende voor geven"

Scali
19 oktober 2005, 23:33
Tsja, ik weet dat Hendrix een status van gitaargod heeft, maar ik vind zijn solos niet echt van het niveau (qua melodische/harmonische/theoretische opbouw, of hoe je het wilt noemen) van gasten die een gedegen kennis hebben van theorie, zoals Van Halen, Malmsteen, Satriani, Vai, di Meola, Lane, Gilbert, Timmons, Lukather, en noem ze maar op.
Het is toch 9 van de 10 keer gewoon de geijkte bluesladdertjes en licks bij Hendrix. Toch een andere manier van muziek maken.

moretel
20 oktober 2005, 00:10
Ach wat is geijkt,
Hendrix blijft onnavolgbaar en brengt bij nadere bestudering je spel op een ander peil, dat geld ook voor de andere genoemde gitaristen.

Maar als je je toonladder kennis wil uitbreiden moet je je maar eens verdiepen in de modes en de bijbehorende accoorden, er is veel over geschreven, en als het kwartje niet valt doet ie dat over een jaar wel.
Verder is het wel handig omn de mineur en majeur pentatonische ladder te mengen, op majeur progressies uitstekend te gebruiken.

koella
20 oktober 2005, 00:26
Idd Scali.

Maar moet je voorstellen Hendrix in zijn tijd:
ER was: Scotty moore (elvis presley), buddy holly, een handjevol bluesgitaristen. ( en allemaal netjes in het pak he...met stropdas)

Wat een idee om dan ineens alle knopjes van je versterker op 10 te zetten en je gitaar in de fik te steken! :-D

Het klinkt nu allemaal erg gedateerd, maar ik bedoel...er was gewoon nog niks toen! Toch wel knap dan.

P.s.Ik luister ook liever naar van Halen dan naar Jimi hendrix. :)

waayer
20 oktober 2005, 09:49
Idd Scali.

Maar moet je voorstellen Hendrix in zijn tijd:
ER was: Scotty moore (elvis presley), buddy holly, een handjevol bluesgitaristen. ( en allemaal netjes in het pak he...met stropdas)

Wat een idee om dan ineens alle knopjes van je versterker op 10 te zetten en je gitaar in de fik te steken! :-D

Het klinkt nu allemaal erg gedateerd, maar ik bedoel...er was gewoon nog niks toen! Toch wel knap dan.

P.s.Ik luister ook liever naar van Halen dan naar Jimi hendrix. :)


En wij hebben nu Spike en die wordt afgebrand :-D

taylor
20 oktober 2005, 10:23
ik vind hendrix helemaal niet gedateerd,het is misschien wel waar dat zijn solo's simpel van opzet zijn(pentatonisch)maar zijn slagwerk is bijna niet te doen met zoveel feel/ritme enzo.

ik weet ook niet hoeveel mensen hendrix kennen buiten zijn bekende nummers maar zijn minder benkende nummers zijn ook helemaal te gek bv I don't live today.

als je hendrix ziet als iemand met alleen zijn amp 10 en rare stage moves dat is wel heel erg kortzichtig.en dan heb je denk niet veel van hem gezien of gehoord.

waayer
20 oktober 2005, 10:53
ik vind hendrix helemaal niet gedateerd,het is misschien wel waar dat zijn solo's simpel van opzet zijn(pentatonisch)maar zijn slagwerk is bijna niet te doen met zoveel feel/ritme enzo.

ik weet ook niet hoeveel mensen hendrix kennen buiten zijn bekende nummers maar zijn minder benkende nummers zijn ook helemaal te gek bv I don't live today.

als je hendrix ziet als iemand met alleen zijn amp 10 en rare stage moves dat is wel heel erg kortzichtig.en dan heb je denk niet veel van hem gezien of gehoord.

+1

waayer
20 oktober 2005, 11:02
ik vind hendrix helemaal niet gedateerd,het is misschien wel waar dat zijn solo's simpel van opzet zijn(pentatonisch)maar zijn slagwerk is bijna niet te doen met zoveel feel/ritme enzo.

ik weet ook niet hoeveel mensen hendrix kennen buiten zijn bekende nummers maar zijn minder benkende nummers zijn ook helemaal te gek bv I don't live today.

als je hendrix ziet als iemand met alleen zijn amp 10 en rare stage moves dat is wel heel erg kortzichtig.en dan heb je denk niet veel van hem gezien of gehoord.

+1 probeer maar eens op gehoor wat Hendrix nummers uit te zoeken
zul je zien dat er wel wat meer bij komt kijken dan alleen maar wat pentatonische toonladders en wat simpele akkoordjes en inderdaad zijn timing is perfect.
Maar Hendrix speelde volgens mij nummers nooit twee keer hetzelfde
daarom is het ook zo moeilijk om hem te kopiëren mocht je dat al willen of kunnen.

waayer
20 oktober 2005, 11:43
grrrr

koella
20 oktober 2005, 12:17
bug

koella
20 oktober 2005, 12:52
yet another one

koella
20 oktober 2005, 15:13
als je hendrix ziet als iemand met alleen zijn amp 10 en rare stage moves dat is wel heel erg kortzichtig.en dan heb je denk niet veel van hem gezien of gehoord.

Was maar een geintje. En ik heb WEL veel van hem gezien en gehoord en gespeeld :wink:

Scali
20 oktober 2005, 19:33
Maar moet je voorstellen Hendrix in zijn tijd:
ER was: Scotty moore (elvis presley), buddy holly, een handjevol bluesgitaristen. ( en allemaal netjes in het pak he...met stropdas)

Wat een idee om dan ineens alle knopjes van je versterker op 10 te zetten en je gitaar in de fik te steken! :-D

Kijk eens naar de jazz etc.
Gasten als Les Paul, Django Reinhardt, Chet Atkins, en noem maar op.
Er waren zat gitaristen die al een enorme beheersing van zowel de theorie als de techniek hadden, waar Hendrix echt bij in het niet valt.
Het verschil is vooral dat ze geen rock speelden, dus niet echt populair waren bij het grote publiek (voornamelijk de jeugd).
Voor een rocker was Hendrix wel aardig, maar er was meer dan rock.

koella
20 oktober 2005, 21:20
Het verschil is vooral dat ze geen rock speelden, dus niet echt populair waren bij het grote publiek (voornamelijk de jeugd).
Voor een rocker was Hendrix wel aardig, maar er was meer dan rock.

Daar heb je een punt Scali.
Het verschil is vooral dat Hendrix experimenteerde met geluiden en technieken die daarvoor niet gebruikt werden.
(o.a. zijn versterker open zetten en gaatjes in de speakers maken voor een rouwer geluid :D )

Daardoor is zijn invloed op rock gebied wrschlk. zo groot geweest.

Scali
20 oktober 2005, 22:37
Het verschil is vooral dat Hendrix experimenteerde met geluiden en technieken die daarvoor niet gebruikt werden.
(o.a. zijn versterker open zetten en gaatjes in de speakers maken voor een rouwer geluid :D )

Daardoor is zijn invloed op rock gebied wrschlk. zo groot geweest.

Tuurlijk, niets ten nadele van Hendrix of z'n muziek, maar ik vond het wat vreemd dat hij in een topic over toonladders opdook.

Nicci
20 oktober 2005, 22:44
waar Hendrix echt bij in het niet valt.


hendrix valt bij niemand in het niets. Hendrix is als Miles Davis. Een voorbeeld voor iedereen met een paar goede oren aan z'n kop. over toonladders beginnen en vervolgens roepen dat Hendrix 'slechts' pentatonisch speelt en dus niet zoveel voorstelt, geeft aan dat je iets mist als het om muziek gaat.

Scali
20 oktober 2005, 22:57
hendrix valt bij niemand in het niets. Hendrix is als Miles Davis. Een voorbeeld voor iedereen met een paar goede oren aan z'n kop. over toonladders beginnen en vervolgens roepen dat Hendrix 'slechts' pentatonisch speelt en dus niet zoveel voorstelt, geeft aan dat je iets mist als het om muziek gaat.

Dit zijn allemaal emotionele argumenten. Heb je ook iets meer concreets? Als niet 'slechts' pentatonisch speelt, wat missen we dan?

koella
20 oktober 2005, 23:11
geeft aan dat je iets mist als het om muziek gaat.

Taylor doet dat ook al. In het laatste zinnetje net effe op de man spelen met een of ander vooroordeel.
Dat maakt je argumenten echt niet sterker
Misschien zijn er mensen die daar wel gevoelig voor zijn ? :wink:

Nicci
20 oktober 2005, 23:13
@scali
kennelijk die noten die niet in de pentatonische ladder zitten . . .

dat zijn dus 5 noten.

Scali
20 oktober 2005, 23:54
@scali
kennelijk die noten die niet in de pentatonische ladder zitten . . .

dat zijn dus 5 noten.

Dus hij speelt chromatisch? Is me nooit opgevallen... Kun je even noemen in welke nummers die dat doet, en wanneer? Ik ken niet al z'n werk, kennelijk ken ik alleen net die nummers waar ie standaard blueslicks gebruikt...
En wat bedoel je nou? 5 noten die niet in de pentatonische ladder zitten? Dus er zijn 5+5=10 noten in totaal?

koella
21 oktober 2005, 00:01
:???:

koella
21 oktober 2005, 00:02
:-D

taylor
21 oktober 2005, 10:25
nou van mij hoef je hendrix echt goed te vinden hoor wat maakt mij dat uit.maar ik weet niet wie dat was maar die begon zelf met hendrix is iemand met zijn amp op 10 een rare stage moves dan zeg ik ja dan zie je dus maar 1 ding en dat heeft ook nog niks met muziek te maken, maar goed...

ik heb vaak het idee dat sommige 1 mening geven over muziek die ze totaal niet goed kennen maar wel eens wat nummers van hebben gehoord of zo dan kun je ook niet echt een mening geven vind ik dan.

als je alleen hey joe en vooddoo chile kent enz dat is natuurlijk niet alles van hendrix.

koella
21 oktober 2005, 11:07
nou van mij hoef je hendrix echt goed te vinden hoor wat maakt mij dat uit.maar ik weet niet wie dat was maar die begon zelf met hendrix is iemand met zijn amp op 10 een rare stage moves dan zeg ik ja dan zie je dus maar 1 ding en dat heeft ook nog niks met muziek te maken, maar goed...

ik heb vaak het idee dat sommige 1 mening geven over muziek die ze totaal niet goed kennen maar wel eens wat nummers van hebben gehoord of zo dan kun je ook niet echt een mening geven vind ik dan.

als je alleen hey joe en vooddoo chile kent enz dat is natuurlijk niet alles van hendrix.

Wat een voorbarige conclusies allemaal :???:

Dus als ik zeg dat Balkenende en Wilders een vreemd kapsel hebben kun jij daaruit op maken dat ik alleen dat zie, en verder wel niks over hun politiek ideeen zal weten.

Je bent een genie :D

waayer
21 oktober 2005, 11:24
nou van mij hoef je hendrix echt goed te vinden hoor wat maakt mij dat uit.maar ik weet niet wie dat was maar die begon zelf met hendrix is iemand met zijn amp op 10 een rare stage moves dan zeg ik ja dan zie je dus maar 1 ding en dat heeft ook nog niks met muziek te maken, maar goed...

ik heb vaak het idee dat sommige 1 mening geven over muziek die ze totaal niet goed kennen maar wel eens wat nummers van hebben gehoord of zo dan kun je ook niet echt een mening geven vind ik dan.

als je alleen hey joe en vooddoo chile kent enz dat is natuurlijk niet alles van hendrix.

Heeft die er meer gemaakt dan? :D

Nicci
21 oktober 2005, 15:06
@scali
kennelijk die noten die niet in de pentatonische ladder zitten . . .

dat zijn dus 5 noten.

Dus hij speelt chromatisch? Is me nooit opgevallen... Kun je even noemen in welke nummers die dat doet, en wanneer? Ik ken niet al z'n werk, kennelijk ken ik alleen net die nummers waar ie standaard blueslicks gebruikt...
En wat bedoel je nou? 5 noten die niet in de pentatonische ladder zitten? Dus er zijn 5+5=10 noten in totaal?

als je de blue-notes meerekent kom ik op 7 noten. dan missen er dus 5.
snap je?
ik kan je vraag over chromatisch spelen dan ook niet helemaal plaatsen.
de grap is dat je ook het onderwerp ontwijkt: in een discussie over toonladders wordt er enigszins negatief over Hendrix gesproken, omdat hij slechts pentatonisch speelt . . . . dat slaat nergens op. het maakt niets uit welke toonladders je gebruikt. het gaat erom wat je ermee doet.

Scali
21 oktober 2005, 19:02
als je de blue-notes meerekent kom ik op 7 noten.

Sinds wanneer horen de blue notes bij de pentatonische ladder?
Penta is Grieks voor 5, letterlijk de 'vijftonige' ladder dus.


ik kan je vraag over chromatisch spelen dan ook niet helemaal plaatsen.

Nou, als je de noten van de toonladder en alle noten buiten die ladder gebruikt (wat jij dus beweerde), speel je dus chromatisch, als in... met alle noten.


de grap is dat je ook het onderwerp ontwijkt: in een discussie over toonladders wordt er enigszins negatief over Hendrix gesproken, omdat hij slechts pentatonisch speelt . . . . dat slaat nergens op.

Lees de eerste post nog eens na. Satriani wil zich graag gaan verdiepen in toonladders. Nou neem ik aan dat hij meer dan alleen de pentatonische daarmee bedoelt, want met de pentatonische ben je snel klaar.
Dan komt iemand met Hendrix aanzetten, en zeg ik dat Hendrix qua gebruik van toonladders nou niet echt baanbrekend werk verrichtte.
En nou zit je al een paar posts lang om het onderwerp heen te praten... Je suggereert wel dat Hendrix meer toonladders gebruikt, en dat wij niet genoeg Hendrix-muziek kennen, maar als ik dan vraag over welke toonladders en welke nummers het gaat, blijft het stil.


het maakt niets uit welke toonladders je gebruikt. het gaat erom wat je ermee doet.

In dit topic gaat het er dus juist WEL om welke toonladders je gebruikt.
Of je dat in het algemeen belangrijk vindt bij muziek of niet, dat mag je zelf weten.
Ik vind persoonlijk dat beperkte gitaristen/bandjes gauw gaan vervelen... Je kent ze wel, die lui die elk nummer in Em spelen, en alle solo's pentatonisch. Dan klinkt alles zo hetzelfde. Ik heb graag wat meer variatie.

Nicci
21 oktober 2005, 19:31
je blijft er maar om heen draaien. ik suggereer nergens dat hendrix meer toonladders gebruikt (doet hij wel, maar goed). je kan Hendrix niet afdoen met 'hij gebruikt slechts pentatonisch'. dit is niet waar en doet niet ter zake.

en houdt eens op met die boekenkennis. als de blue notes niet bij de pentatonische toonladder horen (en dat klopt) dan speelt hendrix dus niet pentatonisch . . . .

Scali
21 oktober 2005, 19:39
je blijft er maar om heen draaien. ik suggereer nergens dat hendrix meer toonladders gebruikt (doet hij wel, maar goed).

Je suggereerde iig dat we iets 'misten' als we alleen pentatonische ladders hoorden, ik nam aan dat dat andere ladders waren, maar je bent er nooit verder op in gegaan.
Nu zeg je dus duidelijk dat hij andere ladders gebruikt. Je kunt alleen niet noemen welke ladders, en in welke nummers hij ze gebruikt, dus zegt het me nog steeds absoluut niks.


als de blue notes niet bij de pentatonische toonladder horen (en dat klopt) dan speelt hendrix dus niet pentatonisch . . . .

Nee, maar speelt hij dan meestal alleen pentatonisch en blue notes? Dan ben je het dus eens met mijn eerste opmerking, dat het 9 van de 10 keer de geijkte bluesladdertjes en licks zijn, en hou je deze hele discussie voor niets?

Nicci
21 oktober 2005, 19:52
als ik stel dat je iets mist aan hendrix bedoel ik de muziek. niet een noot.

jaspie
21 oktober 2005, 22:15
lol, ik noem hendrix in een reactie en kijk wat ik heb ontketent:P maar goed, mijn reactie ging uiteindelijk niet om hendrix maar om het feit dat er weinig gitaristen zijn die zonder enige kennis van ladders op gevoel kunnen soleren zoals iemand noemde. Je zal toch enige basiskennis moeten hebben, en de vormen van op zen minst majeur mineur ionisch en pentatonish moeten kennen wil je wat solotjes kunnen maken. Later kan je altijd nog verdiepen in andere modi om je solos een andere kleur/smaak te geven. Het is vooral erg belangrijk bij het oefenen van ladders dat je op alternate picking let. Dat scheelt de helft aan snelheid. Zoek verder eens wat oefeningen op met deze basis ladders.

taylor
22 oktober 2005, 11:13
dat hendrix strikt feel is is natuurlijk ook niet waar de muziek klinkt wel als een jam of heel losjes qua timing enzo misschien is dat ook wel waarom sommige het niet mooi vinden.

en koella ik had over het algemeen niet tegen jou of zo jij neemt alles wel personlijk op,als je hendrix niet goed/minder vind moet je ook met argumenten kunnen komen van waarom niet,dan bedoel ik puur muzikaal en niet hoe die erbij stond.

waayer
22 oktober 2005, 12:52
dat hendrix strikt feel is is natuurlijk ook niet waar de muziek klinkt wel als een jam of heel losjes qua timing enzo misschien is dat ook wel waarom sommige het niet mooi vinden.

en koella ik had over het algemeen niet tegen jou of zo jij neemt alles wel personlijk op,als je hendrix niet goed/minder vind moet je ook met argumenten kunnen komen van waarom niet,dan bedoel ik puur muzikaal en niet hoe die erbij stond.

Hoezo,moet die dan persé met argumenten komen,je vindt iets mooi of niet heel simpel je kan ook niet altijd met argumenten komen waarom je wel iets mooi vindt,dat is iets wat puur persoonlijk is.

koella
22 oktober 2005, 16:32
dat hendrix strikt feel is is natuurlijk ook niet waar de muziek klinkt wel als een jam of heel losjes qua timing enzo misschien is dat ook wel waarom sommige het niet mooi vinden.

en koella ik had over het algemeen niet tegen jou of zo jij neemt alles wel personlijk op,als je hendrix niet goed/minder vind moet je ook met argumenten kunnen komen van waarom niet,dan bedoel ik puur muzikaal en niet hoe die erbij stond.

Taylor jongen. Lees alles nog eens een keer rustig door en vertel mij in welke reply ik zeg dat ik Hendrix niet goed vind. Ik kan die reply niet vinden. :evil:

sneez0r
22 oktober 2005, 17:24
Taylor jongen. Lees alles nog eens een keer rustig door en vertel mij in welke reply ik zeg dat ik Hendrix niet goed vind. Ik kan die reply niet vinden. :evil:
Op gitaarnet kan die post net zo goed verloren zijn geraakt in de database :>

koella
22 oktober 2005, 19:14
Taylor jongen. Lees alles nog eens een keer rustig door en vertel mij in welke reply ik zeg dat ik Hendrix niet goed vind. Ik kan die reply niet vinden. :evil:
Op gitaarnet kan die post net zo goed verloren zijn geraakt in de database :>

Ik bedoel in dit topic slimmerik :roll:

taylor
24 oktober 2005, 10:51
[Hoezo,moet die dan persé met argumenten komen,je vindt iets mooi of niet heel simpel je kan ook niet altijd met argumenten komen waarom je wel iets mooi vindt,dat is iets wat puur persoonlijk is.[/quote]

nee ,dat geloof ik niet helemaal er is echt een reden waarom je iets mooi vind klinken of juist niet,meestal als je iets goed vind dan kunnen ze je precies vertellen wat dat is maar anders om is het vaak nee da's niks en klaar...
als je les hebt van gevorderde gitaristen of op conservatorium zullen je ook wel eens opdrachten geven om je favorieten te analyseren en op die manier er achter te komen wat je er goed aan vind.
zowel qua muziek opbouw als solo's enz.
tuurlijk wat jij zegt zit ook een kern van waarheid in.

en koella mischien was het wel iemand anders dan die het zei ik weet niet meer :-?

Roy K.
24 oktober 2005, 12:34
Taylor jongen. Lees alles nog eens een keer rustig door en vertel mij in welke reply ik zeg dat ik Hendrix niet goed vind. Ik kan die reply niet vinden. :evil:
Op gitaarnet kan die post net zo goed verloren zijn geraakt in de database :>

Ik bedoel in dit topic slimmerik :roll:

Dat bedoelde hij ook slimmerik :roll:

Over de Hendrix-discussie: Hij was destijds een revolutionaire gitarist, maar heden ten dage zou het een middelmatige artiest zijn (met de muziek die hij toen speelde). Volgens mij was hij wel de eerste met akkoorden met zowel de mineur als de majeur-terts zodat hij mineur en majeurpenta ladders er over kon spelen?

taylor
25 oktober 2005, 11:12
een middelmatige artiest?waarom denk je dat dan?

Roy K.
25 oktober 2005, 11:56
Van gitaristen die nogal sloppy spelen, zoals Page en Hendrix bijvoorbeeld, wordt vaak gezegd dat ze met veel gevoel spelen, terwijl van iemand als Satriani wordt gezegd dat hij dat minder doet.

Ik vind dat dus absoluut van niet. Je kunt IMO je gevoel meer uiten als je een fabuleuze techniek hebt. Niet alleen heb je meer technische mogelijkheden, maar iedere noot klinkt ook zuiverder bij hem dan bij hen. En ik hou niet van dat rommelige spel. Maar goed, smaken verschillen...



Begrijp me goed, ik vind Hendrix ook geweldig, hij was ook zeer vernieuwend met zijn muziek en wie weet wat de hedendaagse muziek geweest was zonder zijn inbreng. Ik constateer alleen dat hij geen fenomenale controle over zijn instrument had en dat zijn spel nogal sloppy klonk, wat ik nooit fijn vind luisteren

Scali
25 oktober 2005, 13:16
Ik vind dat dus absoluut van niet. Je kunt IMO je gevoel meer uiten als je een fabuleuze techniek hebt. Niet alleen heb je meer technische mogelijkheden, maar iedere noot klinkt ook zuiverder bij hem dan bij hen. En ik hou niet van dat rommelige spel. Maar goed, smaken verschillen...

Ben ik het mee eens. Het nummer Cryin' van Satriani vind ik daar een goed voorbeeld van. Door zijn fantastische controle kan hij de gitaar echt laten huilen, en een gevoel overbrengen dat gewoon niet mogelijk is wanneer je het niet zuiver speelt (wat pijnlijk duidelijk werd toen ik em voor het eerst probeerde te spelen... klonk meer als een zwangere koe.. 'meeeeuuuuh').

DivisionBell
25 oktober 2005, 17:34
Ik vind dat dus absoluut van niet. Je kunt IMO je gevoel meer uiten als je een fabuleuze techniek hebt. Niet alleen heb je meer technische mogelijkheden, maar iedere noot klinkt ook zuiverder bij hem dan bij hen. En ik hou niet van dat rommelige spel. Maar goed, smaken verschillen...

Ben ik het mee eens. Het nummer Cryin' van Satriani vind ik daar een goed voorbeeld van. Door zijn fantastische controle kan hij de gitaar echt laten huilen, en een gevoel overbrengen dat gewoon niet mogelijk is wanneer je het niet zuiver speelt (wat pijnlijk duidelijk werd toen ik em voor het eerst probeerde te spelen... klonk meer als een zwangere koe.. 'meeeeuuuuh').

Mee eens :wink:

taylor
26 oktober 2005, 11:05
nee, ik ben het daar niet helemaal mee eens .eerlijk gezegt spreekt satriani mij niet erg aan. ik zie wel in dat het goeie gitarist daar niet van maar om na te luisteren nee(heel soms).

dat over die controlle van je gitaar .ja, ik begrijp wel wat je bedoelt maar of het ook echt zo is dat hendrix minder controlle heeft over zijn instrument dan satriani of wie dan ook dat denk ik juist van niet.

hendrix was juist iemand die ze gitaar kon laten zingen dat was zijn sterke punt ook die benadering van spelen alsof je niet kunt spelen is na mij idee helemaal te gek ,snap je?

ik zag laatst nog op tv iets over miles die vroeg toen op een bekend nummer van hem(in de studio) aan mclaughlin van nu moet je het spelen alsof je nog nooit een gitaar in handen hebt gehad..
ja, dat kan natuurlijk niet maar die feel die je dan krijgt is super..denk ook dat miles dat idee kreeg door na hendrix te luisteren.

Roy K.
26 oktober 2005, 11:42
hendrix was juist iemand die ze gitaar kon laten zingen dat was zijn sterke punt ook die benadering van spelen alsof je niet kunt spelen is na mij idee helemaal te gek ,snap je?


Ik snap precies wat je bedoelt, maar na een paar nummers vind ik dat niet meer prettig in het gehoor, dat rommelige spel. Dan liever het gelikte geluid van Satriani. Smaken verschillen 8-)

sneez0r
26 oktober 2005, 11:44
Dat is heel belangrijk. Loskomen van je instrument. Je moet elk instrument op je gitaar kunnen spelen. Ik vind het geweldig om een uurtje 'cello', 'klarinet' of 'trompet' te spelen. De gitaar is zo'n mooi instrument!

taylor
26 oktober 2005, 12:13
ja, dat is denk het ultieme stadium wat je kunt bereiken het los komen van je instrument hendrix had dat wel vind ik dan en een paar andere gitaristen maar niet erg veel.

maar goed iedereen vind weer wat anders goed daar heeft natuurlijk ook mee te maken...

Scali
26 oktober 2005, 12:59
nee, ik ben het daar niet helemaal mee eens .eerlijk gezegt spreekt satriani mij niet erg aan. ik zie wel in dat het goeie gitarist daar niet van maar om na te luisteren nee(heel soms).

Het gaat mij even niet om Satriani in het algemeen, maar om Cryin' specifiek. Ken je het nummer, en heb je het wel eens geprobeerd te spelen? Dat is namelijk erg belangrijk, anders begrijp je niet wat ik met het voorbeeld bedoel.

taylor
27 oktober 2005, 10:04
ja ,ik ken het nummer ik heb wel al zijn cd's een heb het vroeger ook wel eens licks en zo van hem uitgezocht.

zoals ik al zei hij spreekt me niet zo (minder)aan maar ik kan het wel eens luisteren.maar nogmaals ik zie heus wel dat die gast een goeie gitarist is daarvoor hoef ik het natuurlijk niet (alles)super te vinden zijn muziek.

wat ik wel goed vind is nummers zoals marocan sunset of heet dat anders, weet niet meer zo...

Scali
27 oktober 2005, 12:20
zoals ik al zei hij spreekt me niet zo (minder)aan maar ik kan het wel eens luisteren.maar nogmaals ik zie heus wel dat die gast een goeie gitarist is daarvoor hoef ik het natuurlijk niet (alles)super te vinden zijn muziek.

Maar het gaat er even niet om of je het mooi vindt of niet. Het gaat erom dat zo'n nummer als Cryin' staat of valt met de controle waarmee je speelt. Als die eerste bends niet helemaal zuiver zijn, of niet op de juiste snelheid omhoog of omlaag gaan, dan blijft er niets over van het huilende geluid van het themaatje. Even ter herinnering, het was dus een voorbeeld van een gitarist die JUIST door z'n enorme techniek en controle met een bepaald gevoel kon spelen, in tegenstelling tot de al eerder genoemde Hendrix, waarbij vooral het gebrek aan controle als het gevoel in de muziek wordt gezien.

taylor
28 oktober 2005, 10:48
dat gebrek aan controle(feel) zoals jij noemt bij hendrix is naar mijn idee totale controle zie dat verhaaltje over miles/mclaughlin wat hier ergens staat.

waarschijnlijk hou jij gewoon meer van dat "gelickte gepolijste" spel waar niks mis mee is ik hou daar dus niet zo van.

maar met een ding moet je het toch wel eens zijn hendrix stond juist bekend om zijn zingende gitaar lijnen(dan bedoel ik niet solo's)dat was denk zijn aller sterkste punt en wat hendrix hendrix maakt.