PDA

View Full Version : Test: Fender FM212 R vs. Peavey Bandit



idno
14 oktober 2005, 20:15
Vanmiddag langs Feedback in R'dam geweest. Een maatje van me heeft pas een oefenruimte en zocht dus een versterker. Het budget was niet zo hoog en we zochten dus vooral veel power (100 watt) voor weinig geld.
Na wat gegoogled te hebben kwamen we dus uit bij deze 2 versterkers en hebben deze dus uitgetest.

Fender FM212 R
Als eerst de Fender proberen. Het viel me op dat de getallen van je volume, bas, mid, treble etc. in de verkeerde volgorde staan, dit was even wennen, maar gaf eigenlijk geen problemen. Het geheel was netjes afgewerkt en zag er stevig en degelijk uit. Misschien heel stom, maar ik kijk en voel altijd aan de knoppen of die niet aanvoelen of je ze er zo af kan trekken.
Dan de sound. Eerst het clean, op het eerste gehoor klinkt dit leuk, zeker voor dit geld (€ 279,-). Na wat het geluid wat afgeregeld te hebben en wat spelen zijn we alletwee redelijk tevreden, maar missen toch iets.
Ook nog even het overdrive kanaal proberen. Dit viel toch wel erg tegen, het lijkt wel of de overdrive niet gehaald wordt en het bereik verder dan crunch ligt. De mid scoop en d extra gain mogelijkheid voegen weinig extra's toe naar mijn mening.
Als met al een redelijke clean, maar een zeer matige overdrive.

Peavey Bandit
Op naar de Peavey Bandit. Ook hier is de afwerking erg solide en over het algeheel voelt wat prettiger aan. De prijs is wat hoger dan de Fender, namelijk € 319,-
Maar het gaat om de sound. Over het clean zijn we het na de eerste noot al over eens dat dit beter klinkt. Er kan geschakeld worden tussen 2 verschillende clean sounds, maar persoonlijk vind ik dat niet zo boeiend. Na de boel wat afgeregeld te hebben hoeven we ook niet meer na te denken over de keus.
Toch ook nog het overdrive kanaal proberen. Ook dit klinkt een stuk beter dan de Fender. Hier kan je een echte overdrive horen. Ook hier kan er geschakeld worden tussen twee sounds, waarbij ons vooral de 'modern' variant aansprak.

De keus was voor ons dus niet zo moeilijk. De Peavey is dan wel wat duurder, maar qua sound is hij de meerprijs dubbel en dwars waard. Bij deze amp had ik ook meer het idee dat je er een aantal jaar mee vooruit kan en dan bij een toelaatbaar budget, over kan gaan tot een buizenbak. Maar tot het zover is kan ik wel zeggen dat we een goede keus hebben gemaakt.

AART
16 oktober 2005, 11:41
zijn idd hele vette amps voor oefenruimtes, zeer betrouwbaar ook, gaan nooit kapot.