PDA

View Full Version : 2x 12 vraag



Nielsje
14 oktober 2005, 17:46
test

Nielsje
14 oktober 2005, 17:49
Ik ga binnenkort denk ik opzoek naar een goeie 2 x12, als vervanger voor m'n 4 x 12. T ding is te lomp en log, dat is de reden.

Ik heb een tijd terug een 2 x12 van bogner gehoord, erg goed, maar ik vind ze persoonlijk veel te duur.

de vraag is: waarom zijn die krengen zo enorm duur?

De speakers zijn allemaal het zelfde (greenbacks hier, greenbacks daar, greenbacks everywaar). Het enige verschil wat ik zie met de 'goedkopere' greenbacks, is dat ze er gewoon wel mooi uitzien (een marshall 1936 is ' standaard' en suf tegenover zo'n mooie orange of bogner.)

echter, rechtvaart het uiterlijk het prijsverschil van soms wel 300 e?

nicoverduin
14 oktober 2005, 18:47
Een van de magische woorden heet "Schaalgrootte" bij inkoop. Ik schat in dat de marges op de inkoop bij Marshall wat groter zullen zijn dan die van Bogner. Daarnaast pretenderen de kleinere merken dat ze iets speciaals hebben tov. de grotere merken...hand built... special design... Ik weet dat ik enigzins chargeer, maar volume inkoop zal wel een van de grootste bepalende faktoren zijn. Daarmee versterken zij hun concurrentie voordeel op de anderen.

Nico

vulvasonic
14 oktober 2005, 21:44
Nico klinkt als een wijs man.

ieme
14 oktober 2005, 22:32
hmm, ja die geteste cab was van mij, was ook wel een hele speciale, is met speciale lijm inelkaar gezet zodat de klank langer resoneert!

vester86
14 oktober 2005, 22:56
en wat voor handvatten zitten erop??

ieme
14 oktober 2005, 23:00
en wat voor handvatten zitten erop??

olifantenlullenleer

vester86
14 oktober 2005, 23:04
ah mooi, die klinken het beste! :cool:

ieme
14 oktober 2005, 23:05
ah mooi, die klinken het beste! :cool:

ja die moslimvoorhuidjes hebben wat teveel hoog, en t stinkt zo aan je handen!

Satriani
15 oktober 2005, 14:45
:seriousf:

Eko
16 oktober 2005, 16:48
Effe zonder dollen. De merken als Bogner maar ook Peter van Weelden en Marble om er een paar te noemen , bouwen de versterkers zoals ze 40-50 jaar geleden werden gebouwd.
Een prachtig verchroom metalen chassis en alle onderdelen point to point gesoldeerd. met alleen de beste onderdelen. tot op de bedrading en voeding aan toe wordt het beste materiaal ingezet.
Fabrieken als Fender en Marshall gebruiken printplaten en andere ,goedkopere, manieren om te bouwen. Ook de gebruikte materialen zijn gewoon iets minder van kwaliteit. Tel daarbij op de enorme schaalgrootte en je hebt een verklaring.
Kunnen de grote merken het dan niet meer?
Kijk maar eens naar Customshop versies of echte reissues. De Marshall uitgave van point to point solderen kost ook gelijk een bek meer.
Het kan dus allemaal wel alleen moeten we er dan voor betalen.
De laatste vraag was of het allemaal waard was ? JA!
Ik heb diverse versterkers gehad van Grote merken en heb nu een Marble clubreverb en een AC30CC.
De Marble laat alles verbleken.

ketja
16 oktober 2005, 17:04
Zal ik je gelijk maar uit de droom helpen? Bogner gebruikt GEEN Point-to-point maar gewoon PC-boards. Nee, echt? Ja, echt!!! Dus dat geouwehoer over Point-to-Point en True Bypass mag achterwege blijven.

http://www.bogneramplification.com/Pcboard.htm

Nielsje
16 oktober 2005, 17:41
Effe zonder dollen. De merken als Bogner maar ook Peter van Weelden en Marble om er een paar te noemen , bouwen de versterkers zoals ze 40-50 jaar geleden werden gebouwd.
Een prachtig verchroom metalen chassis en alle onderdelen point to point gesoldeerd. met alleen de beste onderdelen. tot op de bedrading en voeding aan toe wordt het beste materiaal ingezet.
Fabrieken als Fender en Marshall gebruiken printplaten en andere ,goedkopere, manieren om te bouwen. Ook de gebruikte materialen zijn gewoon iets minder van kwaliteit. Tel daarbij op de enorme schaalgrootte en je hebt een verklaring.
Kunnen de grote merken het dan niet meer?
Kijk maar eens naar Customshop versies of echte reissues. De Marshall uitgave van point to point solderen kost ook gelijk een bek meer.
Het kan dus allemaal wel alleen moeten we er dan voor betalen.
De laatste vraag was of het allemaal waard was ? JA!
Ik heb diverse versterkers gehad van Grote merken en heb nu een Marble clubreverb en een AC30CC.
De Marble laat alles verbleken.


euwh... ik had het alleen over een speakerkast.. een cab met 2 12" speakers.. daar zit als het goed zowiezo geen stalen chassis, ptp board of whatever in...

Negative K3 fan
16 oktober 2005, 20:04
Effe zonder dollen. De merken als Bogner maar ook Peter van Weelden en Marble om er een paar te noemen , bouwen de versterkers zoals ze 40-50 jaar geleden werden gebouwd.
Een prachtig verchroom metalen chassis en alle onderdelen point to point gesoldeerd. met alleen de beste onderdelen. tot op de bedrading en voeding aan toe wordt het beste materiaal ingezet.
Fabrieken als Fender en Marshall gebruiken printplaten en andere ,goedkopere, manieren om te bouwen. Ook de gebruikte materialen zijn gewoon iets minder van kwaliteit. Tel daarbij op de enorme schaalgrootte en je hebt een verklaring.
Kunnen de grote merken het dan niet meer?
Kijk maar eens naar Customshop versies of echte reissues. De Marshall uitgave van point to point solderen kost ook gelijk een bek meer.
Het kan dus allemaal wel alleen moeten we er dan voor betalen.
De laatste vraag was of het allemaal waard was ? JA!
Ik heb diverse versterkers gehad van Grote merken en heb nu een Marble clubreverb en een AC30CC.
De Marble laat alles verbleken.

beetje incorrect, haast audiofiel verhaaltje en dan sluit je af met het vermelden van het feit dat je in het bezit bent van een ac30cc???

jero
16 oktober 2005, 22:13
veel daarvan is ook marketing,

hoge prijs --> dan moet het wel goed zijn toch? :-?

Orpheo
16 oktober 2005, 22:58
Overigens, "iedereen" kwijlt zo bij bogner, en hoe vaker ik ernaar luister, hoe minder lekker ik het vind klinken. zelfs niet met mijn favo kast (marshall greenbacks) eronder vind ik de xtc niet lekker. de koch powertone2 WEL dus, en die wil ik ook HEEL graag hier hebben (maar kheb al een leuke marshall, dus neit nodig).

dat je het verschil tussen point to point en printplaat kunt horen, of dat het per definitie beter is, is gelul. ik vind bv de koch powertone veel lekkerder klinken dan de marshall reissue series.

edit: wat denken jullie, zou mijn ouwe marshall point to point zijn, of printplaat?? (jcm 800 singlechannel combootje) ik zie dat zo snel niet...

Nielsje
16 oktober 2005, 23:11
..... :cry:

waarom reageert er niemand hier ontopic.....


:cry:

ketja
16 oktober 2005, 23:42
Dat is het sterke punt van gitaarnet.nl, heb ik al wel gemerkt!!!

PTP en True Bypass zijn inderdaad marketingkreten. Ik geef toe dat een Crybaby met een goede DPDT-switch beter klinkt dan zonder, maar dan wel met een echt goede switch. Bij de gemiddelde electroboer kun je al een DPDT switch voor een paar gulden kopen, waarmee je je zuur verdiende pedaaltje True Bypass maakt. Of het echt beter klinkt valt te bezien.
Dat een bepaalde amp beter klinkt omdat het PTP is, is vaak BS. Als je echt het verschil wil horen, dan moet je tweemaal dezelfde amp hebben, eentje met PCB's en eentje met PTP. En dan blind gaan testen. In de praktijk is dit onhaalbaar.
"De Marshall's van vroeger waren veel beter"..... ook al zoiets. Nee, de Marshall's van vroeger waren crap met een paar zeer goede uitzonderingen. En voor die uitzonderingen betaal je (terecht?) veel geld, voor de crap-Marshall's trouwens ook.

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:04
"De Marshall's van vroeger waren veel beter"..... ook al zoiets. Nee, de Marshall's van vroeger waren crap met een paar zeer goede uitzonderingen. En voor die uitzonderingen betaal je (terecht?) veel geld, voor de crap-Marshall's trouwens ook.

hmm kun je daar iets meer opin gaan? ik weet wel dat marshalls nogal konden verschillen, maar niet dat er crap tussen zat.

AART
17 oktober 2005, 00:09
"De Marshall's van vroeger waren veel beter"..... ook al zoiets. Nee, de Marshall's van vroeger waren crap met een paar zeer goede uitzonderingen. En voor die uitzonderingen betaal je (terecht?) veel geld, voor de crap-Marshall's trouwens ook.

hmm kun je daar iets meer opin gaan? ik weet wel dat marshalls nogal konden verschillen, maar niet dat er crap tussen zat.

die zo gewilde jaren 70 marshall kasten zijn van spaanplaat, pas in de jaren 80 zijn ze degelijker(maar nog steeds niet geweldig) MDF gaan gebruiken en nu gebruiken ze eindelijk berkenplex(al is het geen geweldige kwaliteit, toch zeer ok).

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:13
oww het gaat over kasten

maargoed ik heb volgens mij een oude marshall kast, uit de jaren 70 of 80 ofzo en je hebt me nu heel verdrietig gemaakt!!!!!1111

jorgyporgy
19 december 2005, 16:17
Recent een Matchless ESD 212 gekocht. Open cab, heel veel toon!