PDA

View Full Version : in hoeverre bepaald een cabinet het geluid?



nizzle
14 oktober 2005, 15:23
Nouja, de titel zegt het al eigenlijk.

Ik kan voor weinig geld een cab van Hughes and Kettner kopen en dan wat meer geld uitgeven aan een top (Koch powertone I)

Hoeveel verschil zit er in de diverse cabs? Is een speaker een speaker en komt het geluid tot stand in de Top, of is het juist de cab die de baas is?

DarknessAwaits
14 oktober 2005, 15:32
Het is een samenwerking van beide... met mijn Laney versterker klonk mijn Laney kast heel ok, maar samen met de Koch Powertone II blijft hij toch in gebreke.

Nu is het niet zo dat Koch+Koch kast de ideale combinatie is per definitie. Zelf vond ik de Bogner een stuk gebalanceerder klinken.

Het is dus gewoon een kwestie van uitproberen en vergelijken helaas.

Dude
14 oktober 2005, 16:35
wellicht schop ik wat mensen tegen de scheentjes nu maar ja...


koch staat toch bekend als het "betere" spul en Hughes and Kettner heeft toch een hoop buget spullen die als beduidend minder spul (op gitaar gebied dan) bekend staan

het is een kwestie van uitproberen denk ik.... ik zou voor een mooie 2ehands marshall speakerkast gaan, die zie je vaak voor leuke bedragen gaan op marktplaats of speurders

Negative K3 fan
14 oktober 2005, 16:43
Nouja, de titel zegt het al eigenlijk.

dat je zo dom bent dat je zelfs in topic titels de persoonvorm met een d aan het eind vervoegt?

Dude
14 oktober 2005, 17:08
Nouja, de titel zegt het al eigenlijk.

dat je zo dom bent dat je zelfs in topic titels de persoonvorm met een d aan het eind vervoegt?

je bent en blijkt een sukkeltje he lennart.... godgod wat moet jij het lastig hebben met jezelf

Nocki
14 oktober 2005, 17:59
een speaker is heel erg belangrijk voor mij. natuurlijk is het een samenspel van pre, power en kast maar wel erg belangrijk. ik heb 2 marshall 1960a kasten en het geluid is gewoon neit goed. zeker niet in vergelijking met ene bogner of mesa kast. een goede kast zorgt ook voor een beter geluid in de mix...

Nocki

DarknessAwaits
14 oktober 2005, 18:28
wellicht schop ik wat mensen tegen de scheentjes nu maar ja...


koch staat toch bekend als het "betere" spul en Hughes and Kettner heeft toch een hoop buget spullen die als beduidend minder spul (op gitaar gebied dan) bekend staan

het is een kwestie van uitproberen denk ik.... ik zou voor een mooie 2ehands marshall speakerkast gaan, die zie je vaak voor leuke bedragen gaan op marktplaats of speurders

Ik zou juist niet voor een Marshall kast gaan, niet voor de standaard versie's iig. Ik vind 'm echt niet mooi klinken met Koch, dan zou ik misschien nog eerder voor H&K gaan... Misschien he...

Nicci
14 oktober 2005, 18:40
je bent en blijkt een sukkeltje he lennart.... godgod wat moet jij het lastig hebben met jezelf

waarschijnlijk niet. wijsneuzen hebben zelden last van zichzelf. anderen daarentegen . . . . . .

en nu maar bidden dat ik geen spellingsfouten heb gemaakt.

Lock en Load
14 oktober 2005, 19:33
je bent en blijkt een sukkeltje he lennart.... godgod wat moet jij het lastig hebben met jezelf

waarschijnlijk niet. wijsneuzen hebben zelden last van zichzelf. anderen daarentegen . . . . . .

en nu maar bidden dat ik geen spellingsfouten heb gemaakt.

Hoofdletters vergeten :wink:

Ik zou als ik jou was gewoon even doorsparen en een goede cab kopen naar jouw wens. Zal je jezelf later erg dankbaar voor zijn...

Nicci
14 oktober 2005, 19:48
en het is spelfouten . . . .

Dude
14 oktober 2005, 21:26
je bent en blijkt een sukkeltje he lennart.... godgod wat moet jij het lastig hebben met jezelf

waarschijnlijk niet. wijsneuzen hebben zelden last van zichzelf. anderen daarentegen . . . . . .

en nu maar bidden dat ik geen spellingsfouten heb gemaakt.

plaat voor de kop heet dat dus :D

vulvasonic
14 oktober 2005, 21:36
Het verschil in geluid zit 'm ook in de cabs zelf, maar vooral in de daarin zittende speakers en het wattage daarvan. Een cabinet met 4 75 watters klinkt sowieso al heel anders dan een cabinet met 4 25 watters.

Om kort te gaan; de verschillen zijn behoorlijk groot. Koop dus niet zomaar een cabinetje, maar ga op zoek naar de beste voor wat jij wilt.

realiseer je wel, dat dit een neverending story gaat worden...... :D

vester86
14 oktober 2005, 23:03
heeft iemand ervaring met V30's of Greenbacks in een Marshall 1936 kast??? dat zou ik wel eens willen proberen namelijk

Dude
15 oktober 2005, 22:21
omdat jij hebt bent zal ik komende week 2 greenbacks in mn 2x12 zetten en dat proberen, wellicht een geluidsbestandje posten van de 4x12 greenback combie en de 2x12 greenbackcombie

hou dit draadje de komende 2 weken maar effe in de gaten ok ??

(was het al een tijdje van plan :D )

Orpheo
15 oktober 2005, 23:18
je bent en blijkt een sukkeltje he lennart.... godgod wat moet jij het lastig hebben met jezelf

waarschijnlijk niet. wijsneuzen hebben zelden last van zichzelf. anderen daarentegen . . . . . .

en nu maar bidden dat ik geen spellingsfouten heb gemaakt.

:D ik ken het, ik ken het :D

Ontopic; een cab bepaald heel veel in je geluid. over Koch/koch top/cab of iets dergelijks zal ik ook ff wat zeggen. ik vind idd de Koch/koch combo niet lekker, beetje steriel, maar met een marshall cab vind ik het opeens een van de lekkerste tops out there (multitone en powertone dus). tis dus heel persoonlijk.

xshredx
16 oktober 2005, 15:00
Hoeveel zin heeft het eigenlijk om goede speakers (v30s) in een oud Hughes & Kettner attax cabinet te steken?
Het betreft hier zo'n cabinet:
http://www.empathyhc.com/ebay/h_k_attax_cabinet.jpg

De afmetingen van dit cabinet zijn 74 x 74 x 35 cm (ter vergelijking: een gewone marshall kast meet 76 x 76 x 36 cm). De constructie van die H & K kast is wel best stevig denk ik, weegt iets meer dan een marshall kast...

Doen of niet?
En wat zou een redelijke prijs zijn voor dit cabinet?