PDA

View Full Version : Welk merk preamp buizen?? Ik weet het niet meer!



McCloud
18 september 2002, 00:45
Hallo,

Als vervolg op mijn post "Electro Harmonix 12AX7".

Ik heb nu al van zoveel mensen verschillende verhalen gehoord over merken buizen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. De één zegt JJ/Tesla, de ander EH, een volgende weer Sovtek en zo hier en daar worden me ook NOS buizen (Mullard, Telefunken, etc) van €50,- per stuk aangeraden. Ik weet het niet meer.

Ik heb begrepen dat ik minimaal 2 nieuwe buizen nodig heb voor m'n Marshall 30th Anniversary, één voor de channel 1 gain stage en 1 voor de channel 2 en 3 gain stage (ik heb gehoord dat de buizen daar voor het meeste verandering in geluid zorgen).

Ik ben opzoek naar een funky clean op kanaal 1, een RHCP/Hendrix crunch op kanaal 2 (mode A en B, die C mode op kanaal 2 interesseert me niet zoveel) en een vet scheur geluid op kanaal 3 (dit interesseert me minder dan het geluid van kanaal 2).

Heeft iemand ervaring met bepaalde preamp buizen in deze bak. Ik zat zelf te denken aan JJ/Tesla of Electro Harmonix. Maar zoals ik al zei, ik weet het eigenlijk niet meer.

Heeft iemand misschien ook adviezen over verschillende buizen in verschillende posities (er gaan er 7 in en ze schijnen allemaal een andere functie te hebben).

Alvast bedankt voor de hulp en mijn excuses dat ik hier over door blijf zeiken. Maar ik vind die Marshall een erg vette versterker en ik wil 'm zo goed mogelijk naar mijn smaak laten klinken.

poeyerke
18 september 2002, 06:56
De JJ zijn ook goed, deze had ik in mijn vorige versterker. Als je ze besteld bij:
http://www.eutotubes.com zijn ze ook betaalbaar.

In ieder geval goedkoper dan de EH.

Ik vond de JJ ook beter klinken dan de EH.

Soulman
18 september 2002, 08:33
Dat is het hele punt!
Iedereen heeft een verschillende smaak (gelukkig).Je zou een afspraak bij FNS in Renkum kunnen maken en daar wat uitproberen.
Met een EH of JJ zit je wel goed, tuurlijk een NOS Mullard zal nog beter klinken, maar vind ik veel te prijzig.

McCloud
18 september 2002, 13:16
Ik weet het, smaken verschillen. Het wordt dus EH of JJ, daar heb ik tot nu toe de beste verhalen overgehoord. Kan iemand me ongeveer uitleggen wat het verschil in geluid is tussen deze 2 buizen (ik weet het, dit is erg moeilijk. Wat ik wil weten is, is de één bijvoorbeeld helderder, scheller of bassiger dan de ander. Hoe verschilt de gain (distortion) tussen de 2 type buizen, etc.)

Alvast bedankt.

Soulman
18 september 2002, 14:38
Kijk hier eens naar:
http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=002841

McCloud
18 september 2002, 15:04
Soulman, fantastisch !!!!!

Precies wat ik nodig heb. Ze zijn niet getest in mijn type Marshall, maar mijn Marshall's crunch kanaal is ontworpen volgens de kanalen van die oude bakken (JTM45, 1959SLP). Het zou dus een goede graadmeter moeten zijn

Ik ga meteen die mp3'tjes beluisteren.

Wat een geweldig forum is dit toch!!! Nogmaals bedankt.

Grooveyard21
18 september 2002, 16:53
leuke link soulman, zeer interssant alleen vraag ik me af of deze buizen test ook voor mijn fenderS geldt :smile:

Nocki
18 september 2002, 21:33
ik heb 2 jj 12ax7 buizen los liggen. warm. mooie laag. sprankelend maar tot nu toe vond ik ze niet echt spreken.

Merken buizen zeggen niet zoveel (tenzij NOS)
want ze komen allemaal uit de zelfde fabriek (hbahelve dus NOS buizen)
kijkgewoon eens wat jij mooi vind.
iedereen is bezig met de groovetubes buizen bestickeraars en vind die mooi klinken. dus probeer eens een amp met een groovetubes sticker en dan de zelde amp in de oude versie. of ga met een paar honderd euro naar een zaak zeg dat je buzien zoekt en dat je wilt uit proberen.
Nocki

Soulman
19 september 2002, 08:27
Merken zeggen inderdaad niets, het gaat om je eigen smaak, maar dat ze allemaal uit dezelfde fabriek komen is niet waar.
Sovtek en Svetlana uit Rusland, JJ/Tesla uit Slowakije, Sino uit China.
De buizen van EH worden in deZelfde fabriek als Sovtek gemaakt, maar zijn anders dan hun LPS en worden ook alleen onder de naam van EH verkocht.

Droffie
24 september 2002, 09:32
Ik ga ook JJ EL34's tubes bestellen bij Eurotubes voor mijn JCM 900 top.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Trouwens $ 72.00 voor 4 gematchte EL34's en 3 ECC83s pretubes waarvan 1 gebalanced niet duur!!

gr

D.

poeyerke
24 september 2002, 13:34
Zijn goede buizen, en ze zijn zeker niet duur. Goedkoper dan wanneer ik ze ga halen bij de lokale Muziekzaak!!

De verpakking is dik in orde bij Eurotubes, dus je hoeft je geen zorgen te maken. Bij mij was een buizje stuk en een mailtje naar meneer eurotubes en een week later had ik een nieuwe.

dml
24 september 2002, 20:48
NOS buizen is leuk en duur maar je weet nooit hoe lang ze meegaan, kan 3 maanden zijn maar kan ook 3 weken zijn. Met EH zit je altijd goed en Sovtek ook. Vooral de Sovtek's zijn op het moment de meest gebruikte en stabielste van alle aanbieders.
In mijn Peavey Classic 30 heb ik 1x 12ax7 WA zitten en 2x 12ax7 WXT. Dit is het geluid uit het kleine bakkie zeker ten goede gekomen.

Soulman
25 september 2002, 09:46
Daarmee ben ik het niet eens.
Wanneer het echte NOS zijn,dus NEW old stock, dan zijn ze wel oud, maar ongebruikt (op misschien het inbranden na).
Elke nieuwe buis kan in principe gelijk stuk gaan. Vroeger was de produktie een stuk stabieler en kwalitatief beter.
Gelukkig wordt het huidige aanbod steeds beter met buizen van JJ en de Sovteks van EH.

dml
25 september 2002, 11:29
Precies, je moet dan maar de verkoper van NOS buizen geloven!!! Ik waag me er in ieder geval niet aan.

jpb
25 september 2002, 12:24
Mischien als je je NOS buizen bij de bakker om de hoek koopt. De meeste mensen die ze verkopen (b.v. FNS) weten echt wel waar ze het over hebben en zullen ook zeker nieuwe buizen adviseren waar het niet uitmaakt.
Ik zou zelf liever wat meer uitgeven voor een goede NOS gelijkrichter dan dat mijn oude fender de lucht in gaat met een goedkope uit china......

jpb
25 september 2002, 12:25
Mischien als je je NOS buizen bij de bakker om de hoek koopt. De meeste mensen die ze verkopen (b.v. FNS) weten echt wel waar ze het over hebben en zullen ook zeker nieuwe buizen adviseren waar het niet uitmaakt.
Ik zou zelf liever wat meer uitgeven voor b.v. een goede NOS gelijkrichter dan dat mijn oude fender de lucht in gaat met een goedkope nieuwe uit china......