PDA

View Full Version : dynamiek effect



Ronald
14 oktober 2005, 15:02
een vriend van mij heeft laatst een boss gt-8 gekocht. en daar zit een heel cool effect op, namelijk dat je van clean naar distortion kan wisselen met dynamiek. da wil dus zeggen dat je als je zacht speelt heb je het clean en als je hard speelt distortion. hetzelfde werkt met effecten.

wat ik me dus afvroeg, heeft boss dit zelf bedacht voor de gt-8 of is het op een bestaand pedaaltje gebasseerd? ik gebruik namelijk losse pedalen dus ik hoef geen gt-8.

is er dus een los pedaaltje dat hetzelfde effect geeft?

Thom TK
14 oktober 2005, 15:10
Ik geloof dat de Alpha Exciter of de Boss Enhancer (boss EH 2, zoiets), dat deden.

Ronald
14 oktober 2005, 15:17
http://psg.com/~dlamkins/Articles/eh-2.php?cat=gear

dit is die boss eh-2 , zoals ik het lees doet ie toch iets anders dan dat hoor

Antal
14 oktober 2005, 16:08
Ik geloof dat de Alpha Exciter of de Boss Enhancer (boss EH 2, zoiets), dat deden.

Heb me er niet in verdiept, maar die dingen voegen toch boventonen toe?

Wat jij bedoelt heb ik nog nooit gezien in pedaalvorm (waarmee ik niet zeg dat het niet bestaat, maar ik acht de kans klein.)

Ronald
14 oktober 2005, 16:13
huh ik heb toch niks over boventonen gezegd :-?


nou ja wa ik dus bedoel da als je zacht speelt je een clean geluid krijgt en hard speelt distortion. het zit ook op de roland cube 60. het dyna amp model

ik vroeg me dus af of dit gebasseerd was op een pedaal.

Antal
14 oktober 2005, 16:20
huh ik heb toch niks over boventonen gezegd :-?


nou ja wa ik dus bedoel da als je zacht speelt je een clean geluid krijgt en hard speelt distortion. het zit ook op de roland cube 60. het dyna amp model

ik vroeg me dus af of dit gebasseerd was op een pedaal.

Ik was niet degene die over enhancers en exciters begon (wat totaal iets anders is)

bEn om je vraag nogmaals te beantwoorden: nee, volgens mij is het er niet in pedaalvorm.

Thom TK
14 oktober 2005, 17:18
huh ik heb toch niks over boventonen gezegd :-?


nou ja wa ik dus bedoel da als je zacht speelt je een clean geluid krijgt en hard speelt distortion. het zit ook op de roland cube 60. het dyna amp model

ik vroeg me dus af of dit gebasseerd was op een pedaal.

Ik was niet degene die over enhancers en exciters begon (wat totaal iets anders is)

bEn om je vraag nogmaals te beantwoorden: nee, volgens mij is het er niet in pedaalvorm.

Nee ik :)



Ik geloof dat de Alpha Exciter of de Boss Enhancer (boss EH 2, zoiets), dat deden.

Heb me er niet in verdiept, maar die dingen voegen toch boventonen toe?

Wat jij bedoelt heb ik nog nooit gezien in pedaalvorm (waarmee ik niet zeg dat het niet bestaat, maar ik acht de kans klein.)

Nah, die enhancer en die exciter voegen niet alleen boventonen toe hoor.
Dit zijn wel de effecten die dichtt in de buurt komen van wat jij bedoeld.

Dirk_Hendrik
14 oktober 2005, 17:57
En toch snap ik niet waar met de vraag van de topicstarter de associatie met een exciter, of deze nou Aphex of een ander merk is, vandaan komt. Het effect wat de topicstarter aangeeft kan letterlijk op elk effect van toepassing worden gemaakt. Afhankelijk van je aanslagsterkte ga je
traploos van het ene in het andere effect over.

Is op zich een leuk idee om eens mee te spelen. Komt neer op 2 parallel geschakelde effecten waarbij je de panning tussen de twee uitgangen envelope gestuurd maakt.

Nielsje
14 oktober 2005, 18:04
de topics starter kan ook een buizenbak kopen :)

gewoon goed insttellen kwestie van aanslaan, zo speel ik nu ook al een tijd.

rustig aanslaan is clean, beetje rammen en je krijgt een prachtige overdrive

of wil je echt over op zware metal distortion?

Ronald
14 oktober 2005, 18:53
ja zware metal distortion idd :razz:


maar goed het was gewoon de vraag of het er is of niet. als het er niet is dan is da jammer dan is het blijkbaar iets unieks van de GT8 en de Roland cube 60.

de andere gitarist van mn band heeft dus sinds kort een gt-8 en ik vind dat dus het coolste aspect van da ding, en aangezien ik losse pedalen gebruik vroeg ik me af of er een pedaal was waarmee ik dazelfde effect kon bereiken. want tis tenslotte wel heel cool als je van clean naar distortion kan overschakelen zonder iets met je voeten te hoeven doen. kan je gewoon lekker het hele podium rond banjeren :razz:

maar goed blijkbaar is het er dus niet dus tja dan heb ik pech gehad

ijff
14 oktober 2005, 19:35
Ik denk dat de BOSS OD-20 het wel kan. Van de site: "Attack Shape control adjusts overdrive's response dynamics to your playing".

bloodboiler
14 oktober 2005, 19:55
Wel een maf effect, sla je zag aan is je geluid gewoon clean sla je harder aan dan komt er bevoorbeeld een delay over heen.
check
http://www.rolandus.com/products/details.asp?catid=6&subcatid=0&prodid=GT%2D8
voor video demo.

Mitch
15 oktober 2005, 00:10
Het kan wel met twee pedaaltjes: Toadworks heeft de Envelooper, een looper met envelope functie. Als je dus een scheurpedaal in die loop plaatst heb je ongeveer hetzelfde effect.

Iedere goeie éénkanaals laag wattage buizenversterker kan het ook en dan klinkt het nog goed ook :D

fullorder
15 oktober 2005, 09:00
Het kan wel met twee pedaaltjes: Toadworks heeft de Envelooper, een looper met envelope functie. Als je dus een scheurpedaal in die loop plaatst heb je ongeveer hetzelfde effect.

Iedere goeie éénkanaals laag wattage buizenversterker kan het ook en dan klinkt het nog goed ook :D

Ja maar het coole van die Toadworks is natuurlijk dat je elk willekeurig pedaal er aan kan hangen. Mijn buizenbakkie reageert ook goed op de dynamiek van m'n spel, maar er komt toch echt geen fuzz uit als ik heel hard ga rammen. En ook geen phaser ;)

Overigens wel een zinloze aktie met die Toadworks: compressor in de loop. :D