PDA

View Full Version : Solid state



lindos
14 oktober 2005, 11:08
Weet niet waar dit onderwerp thuishoort , maar wat is solide state ?

Wrdt dikwijls gebruikt ivm versterkers....

Iemand ? :cool:

SimonS
14 oktober 2005, 11:12
transistor versterker.

lindos
14 oktober 2005, 12:39
Juist !

H.Manback
14 oktober 2005, 12:41
Wat heeft ie gewonnen? Gaat ie door voor de wasmachine?

fullorder
14 oktober 2005, 12:47
Wat heeft ie gewonnen? Gaat ie door voor de wasmachine?

nee, een transistorversterker ;)

SimonS
14 oktober 2005, 12:47
koffiezetapparaat? pleeeez? die zoek ik nog...

lindos
15 oktober 2005, 02:37
Een splinternieuw plectrum

emiel
15 oktober 2005, 09:22
koffiezetapparaat? pleeeez? die zoek ik nog...
dan wel met een Tube rectifier voor de sag

SimonS
15 oktober 2005, 09:23
ik hou eerlijk gezegd wel van scherpe, gedefinieerde koffie.

matto
15 oktober 2005, 19:40
koffiezetapparaat? pleeeez? die zoek ik nog...

idioot! haha :-D :-D

SimonS
15 oktober 2005, 19:47
tnx hor :D

fullorder
15 oktober 2005, 20:22
ik hou eerlijk gezegd wel van scherpe, gedefinieerde koffie.

ik drink mijn koffie het liefst warm en met een klein randje ;)

Nocki
16 oktober 2005, 22:31
Vroeger in de oudheid waren er buizenradio's enzo. en dus ook buizenversterkers. een buis zorgde ervoor at het geluid versterkt werd.
dat vergde onderhoud en was een erg instabiel systeem denk ik.

later kwamen er transistior versterkers, radios enzo. die waren beter te vertrouwen maar vooral ook goedkoper te maken.

het verschil voor jou zit m in het frequentie bereik. buizen hebben een groter beriek wat jij niet kunt horen maar op de een of andere manier wel ervaart of voelt. daaro kiezen gitaristen vaak voor buizen.

deze uitleg is niet echt onderbouwd zoals je leest maar in grote lijnen zit het zo.

Nocki

hadv
16 oktober 2005, 23:47
solidstate slaat op de transistoren in vergelijking met de buizen. transistoren zijn meer solide, in die zin dat als je er een laat vallen deze niet overlijdt, dat is bij een buis nog wel eens wat anders
verder nix, behalve hype-praat uit de tijd dat de transistor in opkomst was

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:06
Vroeger in de oudheid waren er buizenradio's enzo. en dus ook buizenversterkers. een buis zorgde ervoor at het geluid versterkt werd.
dat vergde onderhoud en was een erg instabiel systeem denk ik.
denk je? wat denk je van biassen, retuben, uitgangstransformators, gloeispanning, stroomconsumptie... er zitten eigenlijk alleen maar nadelen aan buizen!


later kwamen er transistior versterkers, radios enzo. die waren beter te vertrouwen maar vooral ook goedkoper te maken.
precies! maar niet zozeer beter te vertrouwen, maar je weet bij buizen dat ze slijten en na een verloop van tijd vervangen moeten worden (+ biassen etc), bij transistor amps is dat helemaal niet aan de orde


het verschil voor jou zit m in het frequentie bereik. buizen hebben een groter beriek wat jij niet kunt horen maar op de een of andere manier wel ervaart of voelt. daaro kiezen gitaristen vaak voor buizen.
absolute lariekoek!

deze uitleg is niet echt onderbouwd zoals je leest maar in grote lijnen zit het zo.

Nocki

absoluut niet onderbouwd en de grote lijnen zijn echt anders :)

Nocki
17 oktober 2005, 00:13
Nocki schreef:
Vroeger in de oudheid waren er buizenradio's enzo. en dus ook buizenversterkers. een buis zorgde ervoor at het geluid versterkt werd.
dat vergde onderhoud en was een erg instabiel systeem denk ik.

denk je? wat denk je van biassen, retuben, uitgangstransformators, gloeispanning, stroomconsumptie... er zitten eigenlijk alleen maar nadelen aan buizen!Quote:

volgens mij ben je het hier toch met me eens dat buizen niet idiaal zijn om te gebruiken.

later kwamen er transistior versterkers, radios enzo. die waren beter te vertrouwen maar vooral ook goedkoper te maken.

precies! maar niet zozeer beter te vertrouwen, maar je weet bij buizen dat ze slijten en na een verloop van tijd vervangen moeten worden (+ biassen etc), bij transistor amps is dat helemaal niet aan de ordeQuote:

hee. volgens mij ben je het hier ook met me eens

het verschil voor jou zit m in het frequentie bereik. buizen hebben een groter beriek wat jij niet kunt horen maar op de een of andere manier wel ervaart of voelt. daaro kiezen gitaristen vaak voor buizen.

absolute lariekoek!Quote:

kweet het neit. waarom zouden zoveel gitaristen kiezen voor buizen. juist het gedeelte van het geluid wat boven en onder het menselijk gehoor zit zorgd voor een andere beleving van het geluid. vertel wat er larie aan is aub

deze uitleg is niet echt onderbouwd zoals je leest maar in grote lijnen zit het zo.

Nocki


absoluut niet onderbouwd en de grote lijnen zijn echt anders


vertel!!![/b]

Negative K3 fan
17 oktober 2005, 00:24
Nocki schreef:
Vroeger in de oudheid waren er buizenradio's enzo. en dus ook buizenversterkers. een buis zorgde ervoor at het geluid versterkt werd.
dat vergde onderhoud en was een erg instabiel systeem denk ik.

denk je? wat denk je van biassen, retuben, uitgangstransformators, gloeispanning, stroomconsumptie... er zitten eigenlijk alleen maar nadelen aan buizen!Quote:

volgens mij ben je het hier toch met me eens dat buizen niet idiaal zijn om te gebruiken.

later kwamen er transistior versterkers, radios enzo. die waren beter te vertrouwen maar vooral ook goedkoper te maken.

precies! maar niet zozeer beter te vertrouwen, maar je weet bij buizen dat ze slijten en na een verloop van tijd vervangen moeten worden (+ biassen etc), bij transistor amps is dat helemaal niet aan de ordeQuote:

hee. volgens mij ben je het hier ook met me eens
het gaat hier niet om toestandsgrootheden, eerder ook niet :)

het verschil voor jou zit m in het frequentie bereik. buizen hebben een groter beriek wat jij niet kunt horen maar op de een of andere manier wel ervaart of voelt. daaro kiezen gitaristen vaak voor buizen.

absolute lariekoek!Quote:

kweet het neit. waarom zouden zoveel gitaristen kiezen voor buizen. juist het gedeelte van het geluid wat boven en onder het menselijk gehoor zit zorgd voor een andere beleving van het geluid. vertel wat er larie aan is aub
ik snap je zin niet helemaal, maar ik kan uit jouw post opmaken dat jij implicieert dat er geen meetbare, hoorbare verschillen zijn tussen buizen en transistoren en die zijn er juist wel, heeft niets met bovennatuurlijke belevingen van (ultrasoon) geluid door extra zintuigen ofzo te maken.



deze uitleg is niet echt onderbouwd zoals je leest maar in grote lijnen zit het zo.

Nocki


absoluut niet onderbouwd en de grote lijnen zijn echt anders


vertel!!![/b]

Nocki
17 oktober 2005, 00:27
Juist wel! er zijn vershillen tussen transistor en buizen. er zijn hele grote verschillen juist.

Frits van Mourik
17 oktober 2005, 00:35
Een buizenversterker hoor je niet alleen; je kunt 'm zien werken,
je ruikt 'm; als je dùrft valt er nog wat te voelen óók!!
multi-sensitory-perception, dus..

JCG
19 oktober 2005, 21:30
Een torretje vervormt niet prettig voor je oren, en buisje wel.

Enterprice
19 oktober 2005, 22:58
Het geluid van een overstuurde Solid State Amp is inderdaad vreselijk, en zolang dat zo is gebruik ik alleen maar Buizen versterkers.

Negative K3 fan
20 oktober 2005, 16:22
Juist wel! er zijn vershillen tussen transistor en buizen. er zijn hele grote verschillen juist.

ja, dus?