PDA

View Full Version : Mustang brug op een Jaguar !



Dude
14 oktober 2005, 08:25
:-D


Dankzij een tip van Anavrin heb ik gisteren een Mustang brug op mn fender Jaguar gezet.

Het probleem van de jag (vooral in mn band) vond ik altijd dat hij veels te dun en ielig klonk.

Vooral als ik wat harder speelde sloeg ik ook vaak de e en a snaar van de zadeltjes van die brug af.

De orginele brug voelde zeer crappy aan, totaal niet stevig en ratelde als een gek.

Nu dus met die mustang brug heb ik een compleet andere gitaar, speelt anders en klinkt meesterlijk. Ik kon op hard huiskamer volume (serieus) weinig verschil horen tussen mn 79er strat met een hotrails in de brug en deze jag met een jeff beck sig in de brug....

Bizar om je gitaar voor 39 euro zo veel beter te laten klinken, dat fender hier zelf niet op komt

jaguar brug
http://www.warmoth.com/guitar/images/hardware/jag_bridge_stock.jpg

mustang brug
http://www.warmoth.com/guitar/images/hardware/mustang_bridge_stock.jpg

dejohan
14 oktober 2005, 10:45
Ja Mustang brug is zowat de meest uitgevoerde mod aan Jaguars en Jazzmasters.

Ken je trouwens dit:

http://www.prosoundcommunications.com/products/xotic/xotic_parts/gallery/images/BuzzStop.jpg

Is een buzzstop. Zou het zoemen verminderen (heb ik weinig last van), maar zou ook voor meer sustain zorgen, en dat lijkt me wel interessant.

Meningen iemand?

dejohan
14 oktober 2005, 10:46
Hier nog wat info:
http://www.northcoastmusic.com/buzzstop/

Anavrin
14 oktober 2005, 11:22
Ja Mustang brug is zowat de meest uitgevoerde mod aan Jaguars en Jazzmasters.

Ken je trouwens dit:

http://www.prosoundcommunications.com/products/xotic/xotic_parts/gallery/images/BuzzStop.jpg

Is een buzzstop. Zou het zoemen verminderen (heb ik weinig last van), maar zou ook voor meer sustain zorgen, en dat lijkt me wel interessant.

Meningen iemand?
voornaamste voordeel van die Buzzstop is dat ie de snaren lekker naar beneden trekt, dus strak op de zadeltjes. Doordat er dan meer neerwaartse druk op de zadeltjes komt, heb je minder last van Buzz... Vandaar een buzzstop. Normaal heb je bij een orig Jaguar-brug nl altijd een beetje een ratelgeluid, omdat die worm-schroefjes niet strak op de brug-onderplaat gedrukt worden (en omdat die schroefjes vaak niet perfect gelijk naar beneden zitten (1 zit dus wel op de onderplaat, en de andere niet)).
Verder, ja meningen...
Dit is wat ik ervan weet, maar als je die Mustang-brug erop zet denk ik dat je die Buzz-stop niet meer nodig hebt.

bert k
14 oktober 2005, 13:21
Meer neerwaardse druk op de zadels betekent ook meer sustain. Lijkt me een interessant ding.

Tupelo
14 oktober 2005, 13:29
Waarom niet meteen een Piezo mustangbrug? :)

Dude
14 oktober 2005, 13:58
Meer neerwaardse druk op de zadels betekent ook meer sustain. Lijkt me een interessant ding.

ik ga dr zo een halen, zal vannavond even een review posten !

Sliver
14 oktober 2005, 14:19
die van mij heeft een tune-o-matic erop, volgens mij is de sustain hier ook beter dan bij de 'gewone' MIJ Jaguars, wat een paar details voor verschil kunnen maken

dejohan
14 oktober 2005, 15:26
Meer neerwaardse druk op de zadels betekent ook meer sustain. Lijkt me een interessant ding.

ik ga dr zo een halen, zal vannavond even een review posten !

Waar vind je dat zo op 1-2-3?

Dude
14 oktober 2005, 15:28
voxhumana

helaas liet mn buget het effe niet toe naast de boodschappen voor dit weekend.

was iets van 56 euro

volgende week :-(

Jeanken
14 oktober 2005, 20:50
Steek er eerst eens een 012 setje snaren op, je kan zeker zo zwaar gaan en toch nog een 010 feel hebben gezien de korte schaal, hogere spanning door de dikkere snaren resulteert in vaster liggen in de zadeltjes en minder buzz, meer druk op brug dus meer sustain, meer volume dat trilt voor de elementen en imo betere toon.
Gewoonweg een win-win-win situatie!

Bobbel
14 oktober 2005, 23:49
ah... het ratelen van de mustang is juist zijn charmen... dat hoort nou eenmaal bij een jaguar... hoewel ik me er soms ook aan kan storen...

dejohan
18 oktober 2005, 15:08
Trouwens: om het ratelen iewat tegen te gaan, maar vooral om meer sustain te hebben, kan je de neck van een Jaguar of Jazzmaster shimmen. Kost niks, maar het vergt wel wat afstelwerk.

Sliver
18 oktober 2005, 17:22
domme vraag; wat is shimmen?

Dweezman
18 oktober 2005, 18:56
héle domme vraag...




wat is shimmen?
:lol:

dejohan
18 oktober 2005, 19:15
Ik vind dat geen domme vraag. Veel gitaristen weten niet wat dat is.

Een shim is een stukje dik papier in de nekpocket:
http://www.mondoguitars.com/65Strat_neck_pocket.jpg

De headstock gaat hierdoor een stukje naar achteren, waardoor de hoek van de snaren op de brug scherper wordt, wat meer druk van de snaren op de brug en meer sustain tot gevold heeft.

Dit installeren vergt wel wat aftelwerk en probeer voordat je het allemaal goed krijgt, maar het loont wel de moeite.

In sommige Jazzmasters en Jaguars zit trouwens vanuit de fabriek al een shim.

dejohan
18 oktober 2005, 19:15
Ik vind dat geen domme vraag. Veel gitaristen weten niet wat dat is.

Een shim is een stukje dik papier in de nekpocket:
http://www.mondoguitars.com/65Strat_neck_pocket.jpg

De headstock gaat hierdoor een stukje naar achteren, waardoor de hoek van de snaren op de brug scherper wordt, wat meer druk van de snaren op de brug en meer sustain tot gevold heeft.

Dit installeren vergt wel wat aftelwerk en probeer voordat je het allemaal goed krijgt, maar het loont wel de moeite.

In sommige Jazzmasters en Jaguars zit trouwens vanuit de fabriek al een shim.

dejohan
18 oktober 2005, 19:15
test

dejohan
18 oktober 2005, 19:16
'vind', 'dat', 'geen', 'domme', 'vraag', 'veel', 'gitaristen', 'weten', 'niet', 'wat', 'een', 'shim', 'stukje', 'dik', 'papier', 'nekpocket', 'headstock', 'gaat', 'hierdoor', 'naar', 'achteren', 'waardoor', 'hoek', 'van', 'snaren', 'brug', 'scherper', 'wordt', 'meer', 'druk', 'sustain', 'tot', 'gevold', 'heeft', 'dit', 'installeren', 'vergt', 'wel', 'aftelwerk', 'probeer', 'voordat', 'het', 'allemaal', 'goed', 'krijgt', 'maar', 'loont', 'moeite', 'sommige', 'jazzmasters', 'jaguars', 'zit', 'trouwens', 'vanuit', 'fabriek'

Javaca
18 oktober 2005, 19:54
Naar achteren tilten.

Javaca
18 oktober 2005, 19:54
Naar achteren tilten.

dejohan
19 oktober 2005, 14:19
héle domme vraag...




wat is shimmen?
:lol:

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden, zoals het voorbeeld hierboven.

Reigor
16 februari 2006, 15:03
Misschien dat ik nog een beetje laat reageer in dit topic, maar beter dan een geheel nieuw topic denk ik maar. Ik heb een tijdje geleden, een opknap Jazzmaster voor 20 euro gekocht. Ikzelf heb niet zoveel verstand van opknappen, maar ik heb ondanks dat een mustang brug gekocht. Bij aanschaf van mij gitaar zat er echter geen brug in de gitaar, dus ik heb geen idee hoe ik zoiets nou moet monteren. Is het de bedoeling deze er gewoon los in te zetten, en dan de snaren erover heen te spannen, of iets anders?

dejohan
16 februari 2006, 16:45
Misschien dat ik nog een beetje laat reageer in dit topic, maar beter dan een geheel nieuw topic denk ik maar. Ik heb een tijdje geleden, een opknap Jazzmaster voor 20 euro gekocht. Ikzelf heb niet zoveel verstand van opknappen, maar ik heb ondanks dat een mustang brug gekocht. Bij aanschaf van mij gitaar zat er echter geen brug in de gitaar, dus ik heb geen idee hoe ik zoiets nou moet monteren. Is het de bedoeling deze er gewoon los in te zetten, en dan de snaren erover heen te spannen, of iets anders?

Ja, gewoon er in zetten, met schroefjes aan de kant van de euh, daar waar je snaren in vast zitten (dus niet richting nek).

Wat voor Jazzmaster is het? Heb je geen foto's? Als het een Fender is heb je de deal van je leven gedaan, ook al is hij gaar. Als het geen fender is is het een beetje hopen dat de brug 'past'.

Reigor
16 februari 2006, 17:05
Ja, gewoon er in zetten, met schroefjes aan de kant van de euh, daar waar je snaren in vast zitten (dus niet richting nek).

Wat voor Jazzmaster is het? Heb je geen foto's? Als het een Fender is heb je de deal van je leven gedaan, ook al is hij gaar. Als het geen fender is is het een beetje hopen dat de brug 'past'.
Bedankt voor de snelle reactie, ik ga het snel eens proberen. Foto kan hier (http://home.hccnet.nl/van.denbroek/van.denbroek/images/P2124026.JPG) worden gevonden. Zoals je ziet zitten er wel wat beschadigingen op, en missen er wat kleine dingetjes zoals input en stemsleutel (Die er inmiddels al zijn ingezet.)

marter544
16 februari 2006, 17:12
Is dat serieus?? Als het die gitaar op de foto is, geef ik je er 100 euro voor :sssh:

dejohan
16 februari 2006, 17:58
Bedankt voor de snelle reactie, ik ga het snel eens proberen. Foto kan hier (http://home.hccnet.nl/van.denbroek/van.denbroek/images/P2124026.JPG) worden gevonden. Zoals je ziet zitten er wel wat beschadigingen op, en missen er wat kleine dingetjes zoals input en stemsleutel (Die er inmiddels al zijn ingezet.)

Verdomme dit is bere-interessant.
Staat er een serienummer op het halsplaatje?
Heb je de hals er al eens afgehaald om te zien er er een stempel in de neckpocket en op de hals staat. Heb je een foto van de achterkant/headstock/halsplaat...
Sorry voor al deze vragen, maar ik vind het echt geweldig dat er nog iemand een ouwe Jazzmaster voor 20 euro kan vinden.
Op het eerste gezicht lijkt het me een echte, alleen het schroefje waar normaal de tremelo pook zit lijkt me raar.

Aron Maiden
16 februari 2006, 19:10
vett, 20 euro voor een fender mustang!

daar heb ik ook wel 200 euro voor over, maak je em even weer goed,
paar euro is dat klaar! heb je voro 250/300 een super mooie mustang!
Tof!

FruscianteFan
16 februari 2006, 19:25
Bedankt voor de snelle reactie, ik ga het snel eens proberen. Foto kan hier (http://home.hccnet.nl/van.denbroek/van.denbroek/images/P2124026.JPG) worden gevonden. Zoals je ziet zitten er wel wat beschadigingen op, en missen er wat kleine dingetjes zoals input en stemsleutel (Die er inmiddels al zijn ingezet.)zo te zien kan dat ding wel een fretjob gebruiken :O

Reigor
16 februari 2006, 19:29
Ik heb ff gekeken. Achterop staat het serialnummer: 009529.
Ik had al eerder een foto gemaakt van de headstock, die kun je hier (http://home.hccnet.nl/van.denbroek/van.denbroek/images/head.png) vinden. Ik heb er niet aan gedacht de hals eraf te halen, maar dat zal ik nog weleens doen.

Aron Maiden
16 februari 2006, 19:31
He Reigor, Wil je dat ding niet verpatsen?;)

Reigor
16 februari 2006, 19:34
He Reigor, Wil je dat ding niet verpatsen?;)
Na de berichten die ik hier heb gelezen, niet meer :dontgeti: :cooler:

Aron Maiden
16 februari 2006, 19:42
Ik geef je er meer voor dan 20 euro;):)

dejohan
16 februari 2006, 20:03
Ik heb ff gekeken. Achterop staat het serialnummer: 009529.
Ik had al eerder een foto gemaakt van de headstock, die kun je hier (http://home.hccnet.nl/van.denbroek/van.denbroek/images/head.png) vinden. Ik heb er niet aan gedacht de hals eraf te halen, maar dat zal ik nog weleens doen.


Staat hij achterop de neck of op het metalen neckplaatje, of achter de headstock?

Reigor
16 februari 2006, 20:13
Staat hij achterop de neck of op het metalen neckplaatje, of achter de headstock?
Achterop de neck.

dejohan
17 februari 2006, 11:04
Dat, samen met het feit dat de decal (de lettertjes op de headstock) onder de lak lijkt te zitten doet me vermoeden dat dit een Japanse fender is.

Alleen die serial is raar.
Ik kom er op terug (nu ff druk).

Iig niet verkopen! :)

dejohan
17 februari 2006, 13:15
Staat er geen letter voor de serial nummer?

Luke-wannabe
18 februari 2006, 16:54
Dit is echt te gek gaaf! Een japanner voor 20 euro!


Staat er geen letter voor de serial nummer?

Ik denk dat het een O ipv een 0 is. Kijk maar op die site..
http://www.fender.com/support/dating/japanese_dating.php

Reigor
26 februari 2006, 09:41
Dit is echt te gek gaaf! Een japanner voor 20 euro!



Ik denk dat het een O ipv een 0 is. Kijk maar op die site..
http://www.fender.com/support/dating/japanese_dating.php
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Er staat een O voor inplaats van een 0. :satisfie:
Best wel geluk mee gehad dus.. 8-)

duivvv
2 maart 2006, 13:46
ik heb nog een paar vragen

ik heb me net een jazzmaster gekocht
een japanse

maar ik zou ze graag een beetje aanpassen

weet er iemand waar ik gemakkelijk aan zo een mustang brug + zwarte pickguard + zwarte knoppen kan geraken ?
ik woon in België en zou preferen om ze ergens online te bestellen.

2de vraag

is het moeilijk om die mustang brug af te stellen eens ze gemonteerd is ?
ik ben gewoon nogal bang om de klank te verpesten

alvast bedankt !

Reigor
2 maart 2006, 13:53
ik heb nog een paar vragen

ik heb me net een jazzmaster gekocht
een japanse

maar ik zou ze graag een beetje aanpassen

weet er iemand waar ik gemakkelijk aan zo een mustang brug + zwarte pickguard + zwarte knoppen kan geraken ?
ik woon in België en zou preferen om ze ergens online te bestellen.

2de vraag

is het moeilijk om die mustang brug af te stellen eens ze gemonteerd is ?
ik ben gewoon nogal bang om de klank te verpesten

alvast bedankt !

Ik ken er 2:
- www.voxhumana.nl (Waar ik zelf heb besteld.)
- www.tonefactory.nl

duivvv
2 maart 2006, 14:42
Ik ken er 2:
- www.voxhumana.nl (Waar ik zelf heb besteld.)
- www.tonefactory.nl

oh fantastisch
juist die pickguard lijken ze niet te hebben
zouden knoppen van een strat ook op een jazzmaster passen
ja excuseer, ik ben een leek in van die dingen

en welke snaren raden jullie mij aan

EJ21 DAddario Jazz 012-052
of
EXL145 D'Addario 012set plainG

012 leek me de beste optie, maar er zijn blijkbaar 2 types
iemand ervaring met die snaren ??

Reigor
2 maart 2006, 15:41
oh fantastisch
juist die pickguard lijken ze niet te hebben
zouden knoppen van een strat ook op een jazzmaster passen
ja excuseer, ik ben een leek in van die dingen

en welke snaren raden jullie mij aan

EJ21 DAddario Jazz 012-052
of
EXL145 D'Addario 012set plainG

012 leek me de beste optie, maar er zijn blijkbaar 2 types
iemand ervaring met die snaren ??
Je kan ook zelf een pickguard maken, als je een beetje handig bent. Dat materiaal verkopen ze ook in het zwart.
Ik weet vrijwel zeker dat zwarte strat knoppen op een jazzmaster passen.
En snaren zou ik gewoon proberen wat je het best bevalt.

dejohan
2 maart 2006, 17:28
Bij Vox humane hebben ze blijkbaar pickguards (is een bedrijf in NL). Geen zwarte, maar vraag het eens.

Zwarte Jazzmaster pickguards kan je hier vinden:
www.guitarpartsresource.com

Mustang brug afstellen: is niet veel werk aan. Je moet enkel intoneren (doe een search als je niet weet wat dat is).

Snaren: zolang het die dikte is is het ok.

duivvv
2 maart 2006, 18:19
Bij Vox humane hebben ze blijkbaar pickguards (is een bedrijf in NL). Geen zwarte, maar vraag het eens.

Zwarte Jazzmaster pickguards kan je hier vinden:
www.guitarpartsresource.com

Mustang brug afstellen: is niet veel werk aan. Je moet enkel intoneren (doe een search als je niet weet wat dat is).

Snaren: zolang het die dikte is is het ok.

oh fantastisch voor 25 euro een zwarte pickguard
verzending inbegrepen !

Joey Handsome
2 maart 2006, 19:17
hoi, ik het lijkt me niet echt zinnig hier een nieuwe topic voor te openen, maar ik heb het volgende probleem: ik heb een CIJ Jaguar met een setje 010 erop. Als ik lees over de jag van Dweezman en andere praat erover lees ik overal dat zo'n ding hartstikke lekker moet spelen. Vreemdgenoeg speelt mijn squier strat soepeler dan m'n Jag. De aktie op de jaguar is wel iets hoger, omdat anders echt alle sustain eraf ligt en hij meer twang geeft dan een tele. Ik heb er al een mustang brug opzitten. Ik heb verder geen idee hoe ik het ding verder kan afstellen zodat ie lekker soepel speelt. Het geeft me nogal wat frustratie, zeker aangezien een vriend van me een japanse Jazzmaster heeft die echt heerlijk speelt.