PDA

View Full Version : 24 frets (nu met foto's van een 27 frets)



Noid
14 oktober 2005, 00:59
Zit er een logica achter het feit dat veel strats en tele's maar 21 of 22 frets hebben en Les Pauls ook (meestal) maar 22 frets hebben?

Of andersom: waarom hebben niet alle gitaren 24 frets, dan heb je 2 octaven (per snaar), dat biedt meer mogelijkheden en ik vind het visueel ook prettiger bij het spelen?

fred dons
14 oktober 2005, 07:48
niet echt een logica

van oorsprong hadden de meeste akoustische gitaar nog minder frets en in principe had je (vooral in band formaat) als akoustische gitarist niets boven de 12e fret te zoeken (niemand hoorde je en voor dat soort hoge tonen had je al een mandoline)
omdat Leo Fender (die zelf geen gitarist was) als eerste een electrische solid body gitaar in produktie ging maken was er nog geen "standaard" en zal hij het waarschijnlijk praktisch gevonden heben zijn neck te beperken tot 21 frets, Gibson volgde kort daarop met een 22 fret maar de les paul nodigd door zijn constructie niet echt uit tot spelen voorbij de 20ste fret (cutaway zit een beetje in de weg)
in de jaren 70 en 80 is de 24 fret pas in zwang gekomen omdat de constructie van gitaren dit mogelijk ging maken (neckthrough, dieper cutaways op de superstrat etc.)

je geluid verandert wel iets door de 24 fret constructie omdat je neckpup iets dichter bij de brug komt te zitten en niet iedereen vind dit mooi, daarnaast hebben veel mensen last (vooral bij een h-s-h set up) van het feit dat de pickups in de weg zitten bij het spelen
(dus niet iedereen vind een 24 fret even praktisch :wink: )

Noid
16 oktober 2005, 22:18
@Fred: dank voor je duidelijke antwoord!

Dat niet iedereen het even prettig vindt, was ook de basis van mijn vraag: een vriend had een gitaar van me geleend, maar kon er niet goed mee uit de voeten door de 27 frets die dat ding heeft. Daardoor kon hij z'n hand niet laten rusten op de body onder de snaren, omdat daar de cutaway zit. Nu heeft hij dus een strat met 21 frets geleend. Die 27 frets is leuk, maar voegt niet echt iets toe. Daarnaast is't ook niet overzichtelijk, k heb dezelfde gitaar ook met 24 frets en dat vind ik prettiger qua orientatie.

Fumi SG
16 oktober 2005, 23:52
27 frets, wtf?! :o Wat voor een gitaar is dat dan??

Noid
16 oktober 2005, 23:56
Ik maak morgenavond wel even wat foto'tjes en zal die proberen te uploaden. Tot die tijd staat raden natuurlijk vrij :D

Noid
17 oktober 2005, 22:21
Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat deze gitaar 27 frets heeft:

http://storage.msn.com/x1pGg9EMswqL-9NjVnnR7aBZQKdsXSORt0W6cf9uQ4QWl7Nr7n4r6XrJb4zEbwK B67J3L87HKQHYr3POvDzCFNRgm1ZSgO_TqQvU78SIR80SVS_yz xbvHwYxgUaZYmOZDxPC2fUNvHgq4hBKdEK418e_TvWOf_dW4MP

Wat wel netjes is is trouwens dat die 27 frets ook allemaal te bereiken zijn, door de cutaway die zo ver doorloopt. Het schijnt trouwens een Pre-productie (een soort prototype) te zijn. O.a. door die 27 frets, een andere manier van bediening van de toonregeling, ander hout voor de body en nog wat details :D Puur een toevalstreffer.

Oh ja: het is een Hohner Revelation Rtx uit begin jaren 90

Hieronder de andere, da's een gewoon productiemodel. Alleen heeft de vorige eigenaar er achterin een Seymour Duncan gegooid. Maar die heeft dus gewoon 24 frets:

http://storage.msn.com/x1pGg9EMswqL-9NjVnnR7aBZQKdsXSORt0W6cf9uQ4QWl5w-NOyfP0WVb6JwS8XRO2kBKynAZxamTr4hYZJX14DXI8RWcOBXY1 xfCQT8DUPO5HoWWVjuK9ZAKCRdVOPK63k-aNpaxGW4sGq7UxF2pE40w

En dan nog even beide naast elkaar:
http://storage.msn.com/x1pGg9EMswqL-9NjVnnR7aBZQKdsXSORt0W6cf9uQ4QWl5Yyu2BfCOYSsY2VkJJ za98oKogNUXS2Z7wuKJSfMehLMa3eOHloLPxWY845aYj42ng0K x9Y1pA9U5i_jR3sLmLDOGFJqeHAihl0GqY7qjq9w

Sorry niet zo'n heldere foto.

fred dons
18 oktober 2005, 07:25
coole gitaar 8-)
27 is nog net bespeelbaar, je had van washburn ook een 35 fret gitaar en daar zaten de laatste frets zo dicht op elkaar dat je haast niet kon fretten (of alleen met je nagels)


de sky guitar van uli roth heeft dat probleem opgelost door niet op alle hoge posities fretten te zetten maar alleen op de hele noten op die plekken die in de ladders passen waarin hij speelt

Squier4ever
18 oktober 2005, 17:39
ben er niet zo kapot van om het heel netjes te zeggen

Noid
19 oktober 2005, 19:17
@fred: Die hoogste frets op die 27 zijn als je staat ook niet goed te bespelen, zittend gaat het wel. Die washburn ken ik niet en die Sky gitaar kende ik niet. Apart ding die Sky gitaar, by the way: wat een Harry Potter uitstraling heeft die site van die Uli Roth.

@squier: waar ben je niet kapot van: de frets of het uiterlijk?

charlotte
19 oktober 2005, 21:50
't is even wennen aan het uiterlijk....

gr Charlotte . :wink:

fred dons
20 oktober 2005, 07:46
ja ik heb ook een beetje de indruk dat Uli nog in kabouters geloofd :-D

glacius
26 oktober 2005, 12:27
ik wil daar best eens op spelen

Damage Inc.
28 oktober 2005, 00:38
Heb je toch niks aan :-? ?
Het is eigenlijk niet eens nodig om meer dan 22 te hebben toch?

Maar ik heb wel een andere vraag over aantal fretten:

Als je meer fretten hebt heb je een langere 'schaal' toch?
Dat geeft dan hetzelfde effect als een baritone of niet?
Wel iets minder lang natuurlijk bij bijv. met 24 fretten maar toch, het geeft wel iets extra bodem??

GreetingZ
- Damage Inc.

fred dons
28 oktober 2005, 08:55
nee het aantal fretten maakt niets uit , vergelijk het maar met als je
je de laatste 5 fretten uit je hals haalt, de schaallengte blijft dan gewoon hetzelfde
om de schaallengte te veranderen moet de relatieve afstand tussen de frets aangepast worden (de afstand kam, 12e fret x 2 moet dus groter of kleiner worden)

1959SLP
28 oktober 2005, 10:11
Was Uli Roth niet de 1e met een 32 frets gitaar? Geweldige gitarist overigens.

fred dons
28 oktober 2005, 10:14
nee hij was wel de eerste met een 7 snaar electrische solidbody

er waren al een aantal custombouwers die eerder over de 24 frets heengingen (met weinig succes overigens :D )

Noid
28 oktober 2005, 21:52
Heb je toch niks aan :-? ?
Het is eigenlijk niet eens nodig om meer dan 22 te hebben toch?


Nou ... persoonlijk vind ik die 24 frets wel prettiger, omdat het het 1e octaaf spiegelt: is voor mij minder "zoeken" in de hoge posities. Die 24e frets op de b en hoge e pak ik ook regelmatig mee, ik mis ze soms ook echt op m'n strat (21 frets) en LP (22 frets).. Die 27 frets uitvoering biedt dat orientatievoordeel minder en de toon wordt door de krappe ruimte om de snaar nog in te drukken zo dun, dat ik daar vrijwel nooit speel.