PDA

View Full Version : Wil nieuwe pickups voor me jazz gitaar maar welke ??? HELP



DTmaster
14 oktober 2005, 00:39
Ik heb onlangs een gitaar gekocht en wel een AK 85 uit de Artcore serie (zie foto) http://www.umenaka.com/syasin/syasin/Ibz%20AK85%20DVS.50.jpg nou ik ben zeer tevreden over de feeling van deze gitaar want dat is perfect maar de elementen die ik er in heb zitten (dat zijn zie het zwarte)
Artcore Set-In neck
3pc. Maple/ Mahogany Neck Material
Spruce top, Flamed Maple back/sides Body
22/Large frets
Bound Rosewood Fingerboard
Rosewood bridge
ACH1 (H) Neck PU
ACH2 (H) Bridge PU
Artcore DX Inlay
Chrome Hardware Color


Deze zijn volgens me gewoon te clean voor een jazz gitaar .. ze zijn goed maar ik zoek gewoon toch een muffere tone zoals Joe pass , pat martino en andere goeie jazz gitaristen die die old school sound hebben ... en daarnaast zou ik ook die george benson sound er halen ... nah dat lukt al aardig gelukkig :)

Ik weet niet of het aan mij ligt maar mischien kent u deze elementen en kunt vertellen of het daadwerkelijk aan mij ligt
Ik heb voor het gemak even een mp3 gemaakt met 4 korte opnames de 1e 2 zijn op de bovenste elementen opgenomen (dus de switch boven) en die ene is dus helemaal muf muffer kan eigenlijk niet en die andere helemaal clean , daarnaast heb ik hem ook op genomen (de andere 2) op de middelste switch .. en ik merkte dat daar bij de muffe tone een enorme feedback ofzoits was :( maar clean was ok


Nou ik hoop dat u antwoord kunt geven op me vraag .. sorry voor het lange verhaal maar ik doe een jazz studie en probeer het zo goed mogelijk uitteleggen


Vriendelijke Groeten


Roderick

sommige raade een P90 en Paf aan ... is dat OK


Dat van die mp3 kan natuurlijk hier niet denk ik maar ik had dit bericht ook via de mail gestuurd maar dus.............. enig wat goed is voor deze gitaar

jpb
14 oktober 2005, 09:28
Deze zijn volgens me gewoon te clean voor een jazz gitaar .. ze zijn goed maar ik zoek gewoon toch een muffere tone zoals Joe pass , pat martino en andere goeie jazz gitaristen die die old school sound hebben ... en daarnaast zou ik ook die george benson sound er halen ... nah dat lukt al aardig gelukkig :)

Ik weet niet of het aan mij ligt maar mischien kent u deze elementen en kunt vertellen of het daadwerkelijk aan mij ligt
Ik heb voor het gemak even een mp3 gemaakt met 4 korte opnames de 1e 2 zijn op de bovenste elementen opgenomen (dus de switch boven) en die ene is dus helemaal muf muffer kan eigenlijk niet en die andere helemaal clean , daarnaast heb ik hem ook op genomen (de andere 2) op de middelste switch .. en ik merkte dat daar bij de muffe tone een enorme feedback ofzoits was :( maar clean was ok

.............................sommige raade een P90 en Paf aan ... is dat OK


ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Je zoekt een muffe toon en dan klinkt 'ie muf op het halselement en dan is het niet goed? Een goede jazz-toon is als het goed is niet muf. Ik denk dat je bedoelt dat 'ie warm moet klinken zonder verlies van definitie. Dat is nu juist de kunst van een mooie jazz-toon.

Wat bedoel je met "zijn te clean voor jazz gitaar"? Vervorming is i.h.a. niet iets wat je wilt wanneer je jazz speelt. :???:

Versterker (op welke speel je), snaar-dikte; flatwounds (yuk!) of roundwounds, en actie bepalen ook voor een belangrijk gedeelte je toon. En bij ALLE jazzgitaren blijft feedback een probleem. Is het gevolg van de keuze voor een natuurlijke/acoustische toon die nu eenmaal feedback heeft bij hogere volumes.

waayer
14 oktober 2005, 10:15
http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/index.shtml

hier kun je van alles vinden

jpb
14 oktober 2005, 11:18
http://www.seymourduncan.com/SDToneWizard/index.shtml

hier kun je van alles vinden
Er zijn er nog veel meer: Kent Armstrong: Bartolini; Benedetto etc. Zeker wanneer je alleen de neck-pu vervangt kun je wat meer besteden aan een goede pu.

DTmaster
14 oktober 2005, 23:14
niemand enig idee ik ga denk volgende week naar Richard Heeres in Den haag om ff met hem te spreken wat het beste is maar ik zou toch echt graag willen weten wat voor elementen jullie er in zouden stoppen ... dus kijk je in me topic laat please een berichtje achter


Alvast erg bedankt voor jullie moeite :)

Thanx

DT

crapton
15 oktober 2005, 11:59
Ja die Ibanez elementen passen niet goed bij echte jazz sound.

Stap 1: vervang snaren door 0.011 flatwounds ipv roundwounds. Dat helpt al heel veel.
Stap 2: stel je amp en je git goed af
Stap 3: toonregeling op git een beetje terugregelen
Laatste stap: andere elementen - ik heb er zelf een stel Ephiphone 57's ingehad en die klonken al veel beter (minder schel). 2e hands vast wel te krijgen

Succes

jpb
15 oktober 2005, 12:53
Ik zou het anders doen dan eroosch, nl:
1) Roundwounds ipv flatwounds en dan 12's of 13's (dat laatste is wel erg zwaar spelen; 11's is m.i. te licht; dikkere snaren klinken ook ronder en minder pinnig. Met flatwounds verlies je te veel definitie in het laag.
2) Amp is zeer belangrijk bij jazz; een goeie hoef je nauwelijks af te stellen. Welke amp heb je? (had ik al gevraagd :evil: :wink: )
3) toonregeling hoeft niet per se terug; zie mijn vorige post over definitie in het hoog.

jpb
15 oktober 2005, 13:23
3) toonregeling hoeft niet per se terug; zie mijn vorige post over definitie in het hoog.
Dit wil ik nog wel even nuanceren. Ik kan beter zeggen toonregeling niet teveel terug; een beetje is soms idd wel handig. succes

guitartub
15 oktober 2005, 15:53
Zoals al eerder opgenoemd: Kent Armstrong, of voor een echte vintage sound: de PAF van Gibson.
Ik heb de conservatorium studenten hun gitaren ook wel horen uitrusten met P90's (in humbuckerformaat de P94) (klonken ook fantastisch).

jero
15 oktober 2005, 19:44
Voor je elementen gaat switchen, bedenk dat een spruce top wat akoestischer (cleaner) klinkt dan een maple top (zoals op een ES-175, waarop bijvoorbeeld Joe Pass speelde, klinkt droger, meer midden, minder 3D, misschien wat jij bedoelt met muf?)). Dat je wel een goede Benson sound kunt krijgen maar niet een goede Pass sound heeft misschien minder te maken met elementen maar meer met gebruikte houtsoorten.

harrie-beton
15 oktober 2005, 22:07
je bent overduidelijk nieuw op dit forum. Welkom.
\

Je stelt een bijna onmogelijke vraag, wij kunnen niet bepalen wat jij mooi gaat vinden, er zijn zoveel elementen..

Bovendien, ik heb zelf (onder andere) ook een Ibanez Artcore. Het is een goedkopere Ibanez, en zo klinken ze ook. Om er andere elementen op te zetten bij een sjieke gitaarbouwer vind ik persoonlijk vreemd. De gitaarbouwer plus de elementen is duurder dan deze hele gitaar waard is.
En het blijft een goedkope gitaar!

Het zoeken naar een goede sound is een ingewikkelde, persoonlijke combinatie van goede gitaar, elementen en apparatuur.

Orpheo
15 oktober 2005, 22:19
ik heb me ook kapot gezocht naar de voor mij ideale jazztone. ik heb m heel raar, gevonden in een gretsch electromatic semi gevonden. heeft de gretsch-variant van de p90. dat ding had voor mij de ideale jazztone; gedefinieerd, gebalanceerd, en een droge " plop". ik kan het neit anders zeggen. bij rock bv moet je een gitaar hebben die " eeuwig" sustained, met dikke ballen, karakter, etc etc. en bij jazz moet je imo heel subtiele sound hebben...

ontopic:

p90's zullen wel geschikt zijn. of soortgelijke pups. maar ik ben t ook eens met harrie-beton. maar wat wel zo is; goeie pups kunnen soms plots een goedkope(re) gitaar compleet tot leven wekken.

Robbert
15 oktober 2005, 23:10
Om er andere elementen op te zetten bij een sjieke gitaarbouwer vind ik persoonlijk vreemd. De gitaarbouwer plus de elementen is duurder dan deze hele gitaar waard is.

Och, zo geredeneerd kan ik mijn hele verzameling (10K+) wel de deur uitknikkeren, omdat ik slechts twee akkoorden ken :wink:


Ik kan niet zo beoordelen of die gitaar het waard is om op te waarderen met degelijke pickups, maar als 'ie dat nou wel is.. waarom niet?

guitartub
16 oktober 2005, 11:04
[quote="Ik kan niet zo beoordelen of die gitaar het waard is om op te waarderen met degelijke pickups, maar als 'ie dat nou wel is.. waarom niet?[/quote]

+1
Ik denk dat alleen de bespeler zelf dat kan. Is per slot van rekening zijn smaak en beoordeling. Ik ben al heel wat gitaristen tegengekomen die 'relatief goedkope' gitaren hebben geupdate met betere pups met fantastisch resultaat. Als je daarbij de hulp inroept van Richard Heeres geloof ik nooit dat je verkeerd bezig bent.

Greetz,
Bert.

DTmaster
16 oktober 2005, 21:10
kijk daar heb ik wat aan :) .. ik heb trouwens die mp3 die aansluit op me grote bericht geupload mischien heb je even zin om het te horen dan begrijp er denk ik meer van :)


http://rapidshare.de/files/6367429/1234.rar.html

DTmaster
20 oktober 2005, 10:07
kan iemand me vertellen wat hij er van vind qua sound

DTmaster
20 oktober 2005, 10:17
kan iemand me vertellen wat die moet denken van de sound van deze Ibanez