PDA

View Full Version : slappen??



BurningRaven
17 september 2002, 22:44
ik lees steeds mensen die het hebben over slappen!
wat houdt dit in en hou doe je dat??
en wat voor effect geeft dit qua muziek/geluid?

AllodoX
17 september 2002, 23:13
je petst met je duim tegen de snaren, zodat de snaren tegen de onderste fret klapperen. maar je moet zo hard tegen de snaren petsen, zodat je duim ze niet tegen de fret aandrukt. dit is poppen.

slappen is met je wijsvinge, middelvinger, ringvinger of pink de snaar opliften en dan loslaten zodat de snaar tegen de frets klapt.

mooi filmpje die dat demonstreerd :

http://www.warwickbass.com/basssurvival101/images/percslap_clip4.mpg

Ron C
18 september 2002, 13:47
Op 2002-09-17 23:13, schreef AllodoX:
je petst met je duim tegen de snaren, zodat de snaren tegen de onderste fret klapperen. maar je moet zo hard tegen de snaren petsen, zodat je duim ze niet tegen de fret aandrukt. dit is poppen.

slappen is met je wijsvinge, middelvinger, ringvinger of pink de snaar opliften en dan loslaten zodat de snaar tegen de frets klapt.

mooi filmpje die dat demonstreerd :

http://www.warwickbass.com/basssurvival101/images/percslap_clip4.mpg





Nee Allodox, je uitleg is goed maar qua benaming klopt het niet, het is nl. andersom, Slappen doe je met je duim, Poppen (ook wel plukken genoemd) met je wijs/middelvinger.

AllodoX
18 september 2002, 14:06
whoops.. :smile:

BurningRaven
18 september 2002, 14:14
ok, bedankt voor de reacties, ik vat m nu eindelijk, en allodox, jij ken ook fouten maken hoor, maakt ook nie uit hoor!ik vind het al knap dat je zo veel erover weet!ik weet nog geen eens hoe ik moet spelen haha! heb nog niet eens een bass-gitaar!

basswasp
18 september 2002, 16:39
Nog een slappertje:

http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm#flea

en dan op die Video van Flea: Punk And Funk Bass klikken :smile:

AntY
21 september 2002, 14:43
die is ruig... djeezzzzz
had ik al eerder gezien, echt goed wat die gast doet. alleen je kan m niet zo nadoen :grin: maar toch wel leuk omte zien

basswasp
21 september 2002, 15:02
Wel geinig hoe ie dat doet, zit ik eerst fanatiek allemaal slapriffs te raggen, zegt ie daarna heel droog: 'and probably a bunch of other ones too'.

Maar zo heel erg moeilijk is 't niet eens, 'k kan 't zelf ook spelen... 'Blackeyed Blonde' en 'Get Up And Jump' zijn gewoon een techniekje dat je ff door moet hebben. Daarna is 't gewoon snelheid :smile:

flearulez
21 september 2002, 15:39
Ja hij ziet er altijd heel moeilijk uit maar het is ff doorhebben.

basswasp
21 september 2002, 15:40
:smile:

Ken 't iemand trouwens nog meer van dit soort coole slapriffs? (en dan niet nog meer van Mr. Flea :razz:)

AntY
21 september 2002, 15:48
ik kan sowieso nie slappe :grin:

Ruud
21 september 2002, 17:27
Koop een gigantisch lompe versterker+speaker, en zoek er een band met veel apparatuur en zonder roadies bij,

gegarandeerd slep'n met dat spul

Moonchild
21 september 2002, 18:40
Lol @ dat eerste filmpje, dat klinkt en ziet er op de een of andere manier echt lomp (uit)

basswasp
21 september 2002, 19:41
Op 2002-09-21 17:27, schreef Ruud:
Koop een gigantisch lompe versterker+speaker, en zoek er een band met veel apparatuur en zonder roadies bij,

gegarandeerd slep'n met dat spul


:lol: :lol: :lol:



Op 2002-09-21 18:40, schreef Moonchild:
Lol @ dat eerste filmpje, dat klinkt en ziet er op de een of andere manier echt lomp (uit)


:???: Dat slappen is harstikke cool! En wat vind je dan van Flea aan 't slappen (het 2e filmpje)?

skabouter
29 september 2002, 17:45
1 van de beste/wreedste en vooral stoerste slappers is natuurlijk les claypool ! !

vul op kazaa zijn naam in, en je krijg 100den filmpjes en nummers met hem !

en luister primus ! ! das echt een hele vette groove/rock band ! vet slapwerk en drums ! (jammer dat lalonde het vaak een beetje verpest)

rePUNKtative
29 september 2002, 17:54
ik vind dueling banjos nog wel het sterkste van primus :smile:

Maar Claypool is inderdaad een "goede" bassist. Goede tussen aanhalingstekens, aangezien ie meesterlijk is in het improviseren en het bedenken van riedeltjes. In principe kan iedere goede bassist doen wat hij kan, alleen niet met het musikaal vermogen van Claypool. Geef em een bas, 90 minuten en hij speelt een stukje dat je nooit meer zal horen, aangezien het veel impro zal zijn :smile:

FleaBass
30 september 2002, 03:16
Les will blow yer mind :grin:

Addixx_
1 oktober 2002, 21:25
Ckers :grin:

jaspertomas
2 oktober 2002, 15:55
Ik vind 'Tommy the Cat' van Primus echt meesterlijk. Eigenlijk is die hele CD die ik heb (sailing the seas of cheese) geniaal.

Ruud
2 oktober 2002, 22:02
'The Dark' van Anouk is ook een lekker slapnummer....,

basswasp
2 oktober 2002, 22:41
Op 2002-10-02 15:55, schreef jaspertomas:
Ik vind 'Tommy the Cat' van Primus echt meesterlijk. Eigenlijk is die hele CD die ik heb (sailing the seas of cheese) geniaal.


Heej, 'k heb die Primus (waren dat niet van die gasbrandervullingen :wink:) ook geluisterd en hij is idd erg oké :cool:

basswasp
2 oktober 2002, 22:43
Op 2002-10-02 22:02, schreef Ruud:
'The Dark' van Anouk is ook een lekker slapnummer....,


Is ook wel aardig... toch houd ik meer van die Jam-slaps. Die van Primus is cool, maar Rhcp blijft ook goed (Blackeyed Blonde, Skinny Sweaty Man, Get Up And Jump)

skabouter
4 oktober 2002, 13:40
ik moet alleen nog frizzle fry van primus, verder heb ik l hun cd`s. best kut, want frizzle fry schijnt juist de beste te zijn. maar ik kan um nergens vinden ! ! beeeeehh !

maar ik vind DMV supervet. hele gave licks.
en sgt baker. en lacquer head ! ! !

keep on sniffin`till yer brain goes POP

brooske
5 januari 2003, 23:44
Ik heb onlangs een DVD gezien van Satriani. Er staat een solo-nummertje op van zijn bassist.
Argh
Mijn bek viel tot op de grond, en ik heb erna een half uur kunnen dweilen...
Anyway, het was dus vrij OK. Misschien dat ik het met een jaar of 6 oefening ook nog wel kan spelen :smile:
Wat ik wel niet snap, is dat er boegeroep uit het publiek kwam, en niet uit 1 keel. It's a sad sad world :/

(kwijlen doe ik sowiso als ik Satriani bezig zie hoor, dus de dweil lag al klaar :smile: )

skabouter
6 januari 2003, 01:14
kwijlen is vies

kwijlen dat doen baby`s !!

:smile: :smile: :smile:

basbeest
6 januari 2003, 10:28
Als je echt een keer wat meesterlijk geslapt wil horen moet je de bassolo van Victor Wooten - Amazing Grace downloaden en dan de versie van 6 minuut 50. Aanzetten en kwijlen maar :grin:

Laus
6 januari 2003, 11:20
veel te frustrerend , ik voel me dan altijd zo'n prutser...

Ruud
6 januari 2003, 22:32
Zoals ik al eerder ergens heb gezegd:

Slappen is makkelijk voor iedereen in de band, koop een gigantische grote boeren-PA (heel veel en dik hout, en heel groot zonder enige waarde of muziekkwaliteit)en neem een oefenhok op 15 hoog of in een kelder,
gegarandeer slep'n met dat spul..

AntY
6 januari 2003, 23:19
heb die victor wooten gedownload

ik weet niet of ik de goede heb (waarheen leidt de weg) maar wat ik hoorde vond ik niet zo goed eigenlijk :sad:

skabouter
6 januari 2003, 23:57
ik vind amazing grace ook helemaal geen goed slap nummer.

everyone, download "me and my bassguitar"
dat is slappen.

en er is ook nog een victor wooten nummer op kazaa dat super vet is. ik ken de naam niet, maar hij duurt precies 3:05m !
dus kijk bij de tijd, en als er een nummer is dat zo lang duurt, doe die dan, want die is echt rete goed !!!!!!!

basbeest
7 januari 2003, 12:52
het gaat ook niet om het stuk van amazing grace zelf maar het stuk wat er voor en er na zit. Maar dat zit in de langere versie. Een ander nummer wat ik zeer geslaagd vindt is Sinister Minister van Bela Fleck and the Flecktones.

basswasp
7 januari 2003, 14:42
Op 2003-01-06 22:32, schreef Ruud:
Zoals ik al eerder ergens heb gezegd:


Die herinner ik me nog wel... hij's goed! :grin:

Eternal Despair
7 januari 2003, 17:34
Ben ik net ff lekker aan het slappen en poppen.... breek ik mijn onderste snaar :sad:. Dat is de 1e keer dat mijn dat gebeurt.

Hij knapte wel op een vage manier. Het lijkt namelijk net alsof de binnenkant er helemaal uitgetrokken is :s.

Maar nou had ik een vraag... Hij is bij de brug in de buurt geknapt. Kan ik die snaar dan nog zo fixen dat ik hem er gewoon weer op kan leggen ?

basswasp
7 januari 2003, 17:39
Dat heb ik ook weleens geprobeerd... zonder succes. Helaas is 't nogal moeilijk om dat balletje weer strak achter de brug te krijgen...

dikkie dik
7 januari 2003, 19:06
ja ik ken nog wel een leuke bass solo\slap partij. maar dies van mn eigen. :smile:

Ruud
7 januari 2003, 20:06
Volgens mij zijn die snaren dus echt niet te repareren, de binnenkern knapt en de rest rafelt er om heen, heb je ze opeens aan een slappe boog aan je bas hangen....

skabouter
7 januari 2003, 20:46
zo, ruige slappers.........

kheb nog nooit een bassnaar gebroken........

Eternal Despair
7 januari 2003, 20:51
Ja dit was ook mijn eerste keer... Maar wel mooi bagger dat je die niet kan fixen ze waren namelijk net een maand oud hooguit. En die erny balls slinky (5 snaren) zijn toch best wel duur :sad:

emielow
8 januari 2003, 11:24
khebbut ook wel s gehad ja, vooral de g-string :wink: is me wel s geknapt, maar dat was nog op mn oude bas, toen heb ik een beetje lopen veilen en gebeurde het niet meer, ik denk dat de hoek een beetje scherp was waar de snaar oveheen liep

Eternal Despair
9 januari 2003, 17:07
Trouwens die snaar kan je wel repareren(als hij daar bij de brug in de buurt is geknap) . Je knipt gewoon dat balletje aan de onderkant eraf, daar haal je dan de snaar doorheen. Het stukje wat je er dan doorheen hebt gehaald draai je om het stuk van de snaar heen dat dus niet door het balletje is gegaan en dan zittie vast.

Deze manier wint geen schoonheidsprijs ofzo... maar het werkt wel :grin:

Ruud
9 januari 2003, 20:16
Oh, zijn dus nog meer mensen die wel eens een snaar kapot trekken, maar dat repareren?, blijft dat wel zitten met die snaarfibraties en spanning?, trekt je altijd weer los, dus ontstemt ie gauw. Lijkt mij, ik gooi er vaak gewoon een van een ouder setje op... moeten we natuurlijk niet al te vaak dezelfde snaar doortrekken

basswasp
9 januari 2003, 20:27
Op 2003-01-09 17:07, schreef Eternal Despair:
Trouwens die snaar kan je wel repareren(als hij daar bij de brug in de buurt is geknap) . Je knipt gewoon dat balletje aan de onderkant eraf, daar haal je dan de snaar doorheen. Het stukje wat je er dan doorheen hebt gehaald draai je om het stuk van de snaar heen dat dus niet door het balletje is gegaan en dan zittie vast.

Deze manier wint geen schoonheidsprijs ofzo... maar het werkt wel :grin:



Uh? Nog een keer alstublieft... 'k snap 't niet helemaal :sad:

emielow
9 januari 2003, 20:30
achman je gaat toch geen snaar repareren?

khoorde trouwes laatst op 2metersessies mark king vertellen dat ie maar 30 minuten (!!!) met 1 setje snaren doet, anderes worden ze dof...

volgus mij ben je dan langer bezig met snaren vervangen dan met spelen maargoed
en bovendien kost het handen vol met geld

Rhinus
9 januari 2003, 21:35
Kan ie zijn 'versleten' snaren niet aan mij geven dan?

koen_V
10 januari 2003, 07:47
Op 2003-01-07 17:34, schreef Eternal Despair:
Ben ik net ff lekker aan het slappen en poppen.... breek ik mijn onderste snaar :sad:. Dat is de 1e keer dat mijn dat gebeurt.

Hij knapte wel op een vage manier. Het lijkt namelijk net alsof de binnenkant er helemaal uitgetrokken is :s.

Maar nou had ik een vraag... Hij is bij de brug in de buurt geknapt. Kan ik die snaar dan nog zo fixen dat ik hem er gewoon weer op kan leggen ?


Ik heb dat ook gehad, die snaar was zo uitgerafeld, ik heb gewoon een bolletje over de snaar geschoven, vast gesoldeert en ik kon weer spelen!!, dan zit het bolletje wel niet zoals het normaal zou zitten, maar het werkte wel!

Eternal Despair
10 januari 2003, 16:17
Ja daarom probeer ik ze ook eerst te repareren... Die snaren waren net nieuw en mijn geld kan ik ook wel ergens anders aan uitgeven, maar als dat repareren niet lukt, dan maar gewoon nieuwe snaar erop.

bassopotmus
10 januari 2003, 17:18
ging dit niet eerst over slappen????

je repareert een snaar toch niet, alhoewel ze wel focking duur zijn

Ronald
17 maart 2003, 14:04
ff een vraagje van een gitarist over slappen

hopelijk heeft iemand in dit topic guitar pro , want daar kan je namelijk kiezen uit 2 slap bassen , slap bass 1 en slap bass 2 , slap bass 1 geeft het geluid wat ik bedoel en in mn eigen nummers gebruik ( zelfde geluid als in Korn) maar slap bass 2 klinkt heel anders en da vind ik echt niet klinken , hoe komen ze bij die 2 verschillende slap geluiden , ligt dat eraan hoe je slapt of aan de bas of wat dan ook ? want in slap bas 2 klinken mn nummers helemaal niet , en als ik met een band mn eigen nummers wil gaan spelen moet het wel op de goeie manier klinken

weet iemand waar geluid verschil van slappen aan kan liggen ?

niels_r
17 maart 2003, 14:55
Het geluid dat slappen maakt ligt aan verschillende dingen:

1: Je bas.
2: Equalizer instellingen.
3: Waar je slapt: de meeste mensen slappen op de fretten aan het einde van de hals. Je kan ook boven je elementen slappen en dat geeft weer een heel ander geluid.

basswasp
17 maart 2003, 15:35
...en niet te vergeten ligt het ook aan je versterker en speakers...


Maar het gaat hier niet om de slapbasses in Guitar Pro, dit zijn namelijk gewoon de standaard MIDI slapbasses. de MIDI-instrumenten klinken op de gemiddelde geluidskaart toch al *niet zo heel realistisch*, maar die slapbasses klinken wel vrij nep. Slap Bass 1 klinkt wel veel beter dan de eerste, maar waar ze het geluid van Slap Bass 2 vandaan hebben gehaald.... ... ... geen idee...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: basswasp op 2003-03-17 15:35 ]</font>

Ronald
17 maart 2003, 19:24
hmm ik vind slap bass 1 toch wel erg als in korn klinken hoor , ja nie precies het zelfde natuurlijk , de distortion guitar klinkt ook nie zoals int echt , tis maar een computerprogramma uiteindelijk

basbeest
18 maart 2003, 01:09
En je techniek is ook nogal bepalend voor hoe je klinkt. Het maakt niet uit op wat vooreen versterker of basgitaar marcus miller speelt je herkent zijn stijl en sound altijd

Bates15
18 maart 2003, 13:00
Wooten moet toch wel een van de beste slappers zijn. Ik heb nu een aantal cd's van hem en een paar Bela Fleck &amp; the Flecktones (daar staat amazing grace op !) en alle twee Vital Tech Tones...... Wat een vette bassist. Als je echt wilt genieten van Vic moet je zijn de Live in the USA kopen. Ik heb in een stuip van het lachen gelegen. Ik kocht de cd en zette deze op toen ik ging slapen. Dat was 23:00 uur, om 04:30 uur lag ik nog te luisteren..... Echt vet.

Bates15
18 maart 2003, 13:02
http://www.victorwooten.com/lessons.htm das van hem....

Bates15
18 maart 2003, 13:10
http://www.soul-patrol.com/funk/wooten.htm ook leuk.... FF de REALAUDIO link aanklikken en dan scrollen naar het eind. Helemaal luisteren mag ook maar het duurt 53 minuten ofzo. Op het eind een vette samenspel met het publiek en uiteindelijk met de band.......

stephen
23 maart 2003, 12:08
Slappen en pullen is wel lastig, als je ermee begint. Na een jaartje kon ik het al aardig, en nu ik al 10 jaar basgitaarspeel tja, is het natuurlijk een stuk makkelijker. Ik gebruik het ook alleen nog maar in funk stukjes en in bassolos waar het wat harder mag :smile:
Ik heb het dan ook geleerd toen ik nog les had. (heb 8 jaar basgitaarles gehad)
Er zijn genoeg boeken enzo hierover, maar mijn basgitaarleraar gaf mij les met meestal zijn eigen opgenomen materiaal, die ik beter vond dan die boeken.

bassopotmus
23 maart 2003, 15:56
Wij willen je horen!!! MP3!!