PDA

View Full Version : Nieuwe Boo-Teek: VHT Ultralead!!! nu met PICS & REVIEW!!



NeeraDJ
13 oktober 2005, 18:00
Gister kwam die binnen, ik wil nog geen uitgebreide review geven omdat de buizen volgens mij aan vervanging toe zijn. Andere kandidaten waren een Bogner XTC 101B, Custom Audio Electronics OD100, en een limited edition handwired Marshall 6100 30th anniversary (die wil ik nog steeds!). De Bogner was ik net niet enthousiast genoeg over, de CAE had mij al m'n geld gekost en de Marshall heb ik verloren bij de eBay veiling (sneak bidders hè :-?). Dit ding heeft wel onwijs veel mogelijkheden. Ik kan zoveel kanten op met de clean alleen, ik speel tegenwoordig een aardige portie Latin en met m'n KE2 krijg ik er een perfect geluid uit! Schakel ik de boost in dan hoor ik de amp kohalzen maar net niet helemaal overgeven :-D . Ondanks dat de buizen waarschijnlijk vervangen moeten worden is deze amp op de rhythm en lead kanalen nog erg gedefineerd. Precies wat ik wilde, denk aan de response van een clean kanaal met high gain, ook erg leuk voor two hand tapping. Mijn grootste klacht over de ENGL Powerball. Meer wil ik er nog niet over kwijt, totdat ik er een nieuwe set buizen in heb.

De originele buizen zitten er nog in, waarom ik dacht nieuwe buizen nodig te hebben was omdat het een 100/120W top is en ik nu het poweramp volume op 2 uur heb staan en de preamp op 11 uur in m'n slaapkamer. Ook vind ik het nogal weinig gain hebben, weliswaar genoeg voor Metal maar dan wel met de gain vanaf 3 uur. Welk merk eindbuizen zouden jullie mij aanraden voor zo'n top (KT88)? Is er evt nog een site waar de verschillen in merken staan beschreven? De preamp buisjes ga ik denk ik ook maar laten doen, omdat ik hoorde dat Sovtek 12ax7lps buisjes wonders doen voor deze amp. Misschien nog iets anders voor de clean, ideeen?

Thanks

AART
13 oktober 2005, 18:08
daqm, dat zijn lekkere amps gast, superstrakke high gain, zeker met bijbehorende VHT kasten.

Pics?

NeeraDJ
13 oktober 2005, 18:11
Eerst wil ik een redelijk geprijsde VHT kast zien te vinden (kosten tegenwoordig even duur als de Bogners), mocht het niet lukken dan maar een Bogner 2x12. En de amp moet binnenkort dus weg voor een retube, maar daarna komen ze zeker weten!

robzilla
13 oktober 2005, 18:34
Wat is er mis met de buizen dan?

Gefeliciteerd met je nieuwe amp! :)

BramVersteeg
13 oktober 2005, 18:41
Eerst wil ik een redelijk geprijsde VHT kast zien te vinden (kosten tegenwoordig even duur als de Bogners), mocht het niet lukken dan maar een Bogner 2x12. En de amp moet binnenkort dus weg voor een retube, maar daarna komen ze zeker weten!

Check je PM

ieme
13 oktober 2005, 19:23
volgens mij zijn er deze week 2 forumers met een nieuwe VHT

NeeraDJ
14 oktober 2005, 17:48
Thanks, wie is de andere dan?

Riffcrusher
14 oktober 2005, 20:00
Da's ook toevallig... Zit ik net ongelooflijk te gassen op een VHT Ultralead !
(Ik ben dus niet die andere forumer die er één heeft...)

Ik kijk reikhalzend uit naar een uitgebreide review !

Geniet er ondertussen maar van zou ik zeggen !

Cheers !
Jo D.

jw009
15 oktober 2005, 12:25
pics pics pics PICS PICS!!!! :P :P

AART
15 oktober 2005, 18:09
Thanks, wie is de andere dan?

wie dan ja.

Enne, PICS PICS PICS PICS!!!!!

en kom naar de meeting! :)

Riffcrusher
16 oktober 2005, 10:33
Inderdaad... Pics ??? :-D

NeeraDJ
17 oktober 2005, 16:18
Nou goed dan, op verzoek (niet alles staat erop, maarja 't gaat ook om de VHT hè):
http://i5.photobucket.com/albums/y188/neeradj/AAAA0048.jpg
Deze waren van de verkoper:
http://i19.ebayimg.com/01/i/04/f7/b3/70_1_b.JPG
http://i22.ebayimg.com/01/i/04/fd/b9/ad_1_b.JPG

NeeraDJ
17 oktober 2005, 16:59
Ik heb verder nog eens rondgevraagd op andere fora en het schijnt dat de vorige eigenaar de FX loop aan had laten staan en ik daardoor zo'n levenloos geluid kreeg. Net even uitgedaan en getest op full en half power:
Clean: Prachtig! Ik weet niet hoe een twin klinkt, maar dit is echt een warme, volle sound. Met boost geeft het een randje, maar blijft het nog heel vol klinken, een beetje een 1959SLP op 4. Met de (mid)shift krijgt het een romige lichte overdrive, ik heb hier alleen nog niet erg veel use voor gevonden.
Green (rhythm): Dit kanaal heeft ongeveer evenveel gain als een Silver Jubilee, misschien nog net iets meer. Punchy, vol geluid. Een beetje Marshall-achtig maar dan voller. Toen ik overging op soleren was het even schrikken, bij elke amp die ik tot nu toe heb getest bleef er een brei van gain over, hoe clean ik ook speel, hier was het echt meteen pats boem je hoort wat je speelt. Met de edge (gain stacking) wordt het geluid iets meer geslepen en krijg ik wat meer gain, met de shift krijg ik een kleine midboost (jammer dat dit niet footswitchable is, want zou ideaal zijn voor solos live als je echt even door de band moet snijden).
Red (Lead): Ik vind dat VHT de overgang goed heeft gedaan van het Green kanaal. Het klinkt iets meer compressed. De gain knop is het veelzijdigst op dit kanaal, er valt van alles vanaf een 80 Marshall drive uit te halen. Ik heb de gainknop steeds verder open gedraaid en met de boost gespeeld, maar nog steeds bleef slordig spel ongemaskeerd en werd strak spel beloond. Dit vond ik heel apart aangezien de gain knop na 1 uur niet meer gain toevoegde, maar het geluid woester werd.

Wat me vooral opviel bij deze top was de nauwkeurigheid. Harmonics vliegen er niet vanaf terwijl het wel transparant is voor harmonics, dus tenzij je echt weet hoe je pinch harmonics doet dan zul je ze niet horen, maar als je ze speelt zullen ze ook niet dof klinken (Dual Rec). Tappen is heerlijk met deze top, eindelijk een versterker die goed weergeeft wat ik speel. Zoals ik al eerder poste, het is net alsof je clean speelt maar dan onder bakken met gain. Het heeft zeker niet zoveel gain als een VH4 of Uberschall. Ik zou eerder zeggen evenveel als een Soldano (SLO), maar je kunt er wel Death Metal mee spelen alleen klinkt een slechte metalhead slordig en een goede onwijs strak :razz: . Een woman tone, valt er ook goed uit te halen, met een beetje reverb helemaal (UL heeft geen reverb). De half power switch produceert wel wat minder decibellen, headroom neemt uiteraard af, maar de compressie neemt toe. De green en red channel hebben gedeeltelijk een gedeelde toonregeling, waar ik me eigenlijk helemaal niet aan stoor (bij de Powerball wel) omdat de overgang zo goed is. Het karakter van elke gitaar komt goed door, omdat het zo droog klinkt kleurt het je geluid weinig. Lijkt me erg leuk in de toekomst nog met verschillende (lage output) elementen te experimenteren, juist hierom.

Dit is eigenlijk de ideale oefenversterker (onvergeeflijk), alleen ben je er wel twee maandsalarissen aan kwijt :lol:.

Anders_Destium
17 oktober 2005, 17:11
Gefeliciteerd :)

Klinkt goed, leuke review! Je kunt hem misschien naar Adesign brengen op de Regentesselaan als je meer wilt weten over mogelijkheden met de buizen, of anders misschien Max guitars (Laan van Meerdervoort) of Purple guitars (Scheveningen).

AART
17 oktober 2005, 17:39
je komt toch wel naar de meeting he?

:wink: 8-)

Orpheo
17 oktober 2005, 19:36
netjes, netjes! heel mooi setje.

NeeraDJ
17 oktober 2005, 20:10
@AART: Oops sorry, ja 90% zeker dat ik kom. Ik weet namelijk nog niet wat er gepland staat in die week. Ik kan evt. met Orpheo meerijden dus dat is in ieder geval geregeld :). Als ik kom neem ik m'n Jackson waarschijnlijk ook mee, daar was pas geleden nog wat vraag naar geloof ik en het klinkt echt killer met de VHT.

@Anders D: Thanks! :) Ik zat inderdaad aan Adesign te denken, dat is zowat in mijn straat, maar de buizen schijnen gelukkig nog goed te werken.

AART
18 oktober 2005, 10:27
@AART: Oops sorry, ja 90% zeker dat ik kom. Ik weet namelijk nog niet wat er gepland staat in die week. Ik kan evt. met Orpheo meerijden dus dat is in ieder geval geregeld :). Als ik kom neem ik m'n Jackson waarschijnlijk ook mee, daar was pas geleden nog wat vraag naar geloof ik en het klinkt echt killer met de VHT.


:dance: