PDA

View Full Version : Keeley en metaalfilmcondensatoren



Antal
12 oktober 2005, 15:00
Meneer keeley gebruikt volgens zijn site voor al z'n mods metaalfilmcondensatoren. Kan iemand me hier iets meer over vertellen. Want in de conrad gids kan ik ze niet vinden. Bij musikding.com hebben ze ze niet. En ik heb er bij Dil (elektronicaboer in Rotterdam) wel eens naar gevraagt, en die wisten helemaal niet waar ik het over had.

H.Manback
12 oktober 2005, 15:12
Weet je wel heel zeker dat je condensatoren bedoelt?!?

Voor zover ik weet heb je in de condensatoren de elcos, dus aluminium folie met electrolyt (als ik het goed heb), heb je de polyfilm condensatoren, die gemaakt zijn uit kunststof, ceramische, silver mica, en tantaal.

Maar metaalfilm condensatoren?!? Ik ken alleen de metaalfilm weerstanden.

Als je het echt over condensatoren hebt zullen het wel de mica zijn. Deze zijn zeer precies en hebben geen last van drift over tijd.

Dirk_Hendrik
12 oktober 2005, 15:39
Het gedonder met die metaalfilmcondensatoren is begonnen met Amerikaanse websites waar dat zo wordt genoemd. Het is me jammergenoeg nog niet gelukt (niet dat ik er echt veel moeite voor heb gedaan) om een duidelijke cross-reference te vinden tussen de MKT, MKS e.d begrippen en amerikaans geblaat.

Wel de moeite:
http://www.wima.com/navig/tech.htm

Enterprice
13 oktober 2005, 08:52
Wat ik er van weet is dat de term metaalfilm condensator zijn naam dankt aan de kleine hoeveelheid metaal die mede op de film is aangebracht.
Een condensator bestaat uit twee geleiders gescheiden door een niet geleider (film)
Deze condensatoren hebben ook de eigenschap dat ze zelfherstellend zijn maar dat werkt alleen bij hogere spanningen en niet bij lagere spanningen zoals in onze pedaaltjes.
Je kunt volgens mij beter afgaan op je gehoor en gewoon verschillende typen condensatoren proberen.
Die voor jou het beste klinkt laat je in je schakeling zitten :wink:

BerendB
13 oktober 2005, 09:32
Hallo

Keeley schrijft op zijn site:

We also change the output resistors, but don't use noisy carbon comp resistors. They don't add tone! They add noise and they are not within a close tolerance. It is an engineering/physics fact that these types of parts will add noise to your system. We use metal film resistors, only wire wound resistors (which won't fit in your pedal) would have a chance of being quieter!

Keeley gebruikt dus metal film weerstanden vanwege betere eigenschappen qua tolerantie en geuidstechnische eigenschappen.

Over condensators schrijft hij:

As your guitar sound goes from one stage of your pedal to the next part (for example; Drive stage, to the Tone Control Stage, to the Buffer Stage), Ibanez used electrolytics to couple it. Well, there is a much less harsh sounding way of doing that. Use metal film caps! We also use metal film in the tone circuit for added fidelity. Is it a small difference, yes! Is it worth it? YES, every little section of your pedal is made up and these improvements don't just add up, they multiply!

Hij gebruikt dus film condensators in plaats van elco’s dit vanwege de betere geluidseigenschappen. Hij bedoeld hiermee bijvoorbeeld MKS condensators van Wima (metallized polyester film).

Deze weerstanden en condensators zijn overigens verkrijgbaar wij http://www.newtone-online.nl

Groeten,

Berend

Speeddemon
13 oktober 2005, 13:37
@ Iedereen, die mod heb ik ook gedaan op een TS9, en in kan je vertellen dat je dat zeker terughoort in strakheid, en clean-heid.

En idd heb ik daar Wima MKS (van die rooie lego-blokjes :lol: ) voor gebruikt.

Nou staat me ook bij dat die caps kleiner waren dan de 2 originele elco's (1uF ipv 4.7uF).

Dus wanneer ik metaalfilm caps nodig heb, vraag ik gewoon naar MKS van WIMA (en soms die lichtblauwe MKT boxjes).

Maar idd wisten ze bij mijn electronica-boer ook HELEMAAL niet wat ik bedoelde met metaal-film condensatoren. Polymeer- zei ze al ietsjes meer.

Antal
14 oktober 2005, 16:00
Dus wanneer ik metaalfilm caps nodig heb, vraag ik gewoon naar MKS van WIMA (en soms die lichtblauwe MKT boxjes).

Die heb ik nu ook, en die zijn prima. Ik begrijp dus dat het hier gewoon om een andere benaming gaat en het niets bijzonders is?

Enterprice
14 oktober 2005, 16:03
Is niks bijzonders, in al mijn schakelingen zitten van die rode en in sommige van die blauwe :wink:

Antal
14 oktober 2005, 16:05
Is niks bijzonders, in al mijn schakelingen zitten van die rode en in sommige van die blauwe :wink:

Leuk kleurtjes!!! :-D

Antal
19 oktober 2005, 17:24
Dit leek me wel een leuke aanvulling op dit onderwerp. Dit kwam ik op AMZ tegen:


February 5, 2003 - Replacing Caps: Super Sound or Snake Oil? [CAUTION: RANT AHEAD]
There has been a lot of interest recently in upgrading commercial effects boxes by replacing the electrolytics with metal film capacitors and other audiophile quality parts for more transparent or hi-fi sounds. Also, some boutique builders hype the quality of the capacitors used in their designs.

There is no reason to replace electrolytic capacitors in effects boxes. Repeat after me... capacitor upgrades do not make any audible difference in stompboxes.

Cyril Bateman has published a very extensive evaluation of capacitors in recent issues of Electronics World. Some basic information can be extracted from this series for our purposes.

* Tantalum capacitors produce at least 10 times more distortion than even a cheap electrolytic
* Low ESR is always best
* Electrolytics are inductive at audio frequencies
* Electrolytics should be biased to reduce distortion
* Electrolytic distortion is mostly third harmonic

How can we address these issues for capacitors in effects? Never use tantalums, or replace the ones that are present in a guitar effect that you have. This might be an audible mod, but probably not in a fuzzbox.

Buy low ESR capacitors, but consider that the distortion that is produced by the capacitor is on the order of 0.001% and the distortion from clipping runs in the double digits (>10%). Even if you replace 4 or 5 capacitors in a circuit with perfect devices you can only eliminate the 0.005% that they could possibly contribute (and I'm being very generous here).

Typically a stompbox is designed to be powered by a single supply voltage which means that most of the circuit points that are connected to an electrolytic capacitor will have a DC voltage bias present. The typical 4.5v value is a good bias level for most capacitors which further serves to reduce the distortion. This means that the distortion produced by the capacitor is probably reduced to 0.0005% or less.

While electrolytic distortion is mostly third harmonic, so is the distortion produced by diode clippers or saturated transistors and at a level 10,000 times stronger or more. You cannot hear the capacitor's contribution under these conditions, nor can you hear it in chorus or phaser devices where all kinds of phase and delay transitions are filling the audio spectrum. The average listener struggles to hear 1% distortion in a pure audio signal and 0.001% is far below the threshold of perception. A very clean (audiophile) vacuum tube amplifier produces 0.1% THD (total harmonic distortion) and some models will go as high as 2.0% at full power (DHT monoblocks).

Douglas Self, a well-known expert in audio electronic design has the following to say about the limits of perception and the abilities of the human ear:

"The smallest step-change in amplitude that can be detected is about 0.3dB for a pure tone. In more realistic situations it is 0.5 to 1.0dB. This is about a 10% change. The smallest detectable change in frequency of a tone is about 0.2% in the band 500Hz-2kHz. In percentage terms, this is the parameter for which the ear is most sensitive. With mostly low-order harmonics present the just-detectable amount is about 1%, though crossover-distortion can be perceived at 0.3%, and probably lower. There is certainly no evidence that an amplifier producing 0.001% THD sounds any cleaner than one producing .005%"

When should you change the capacitors in an effect box? You should only switch out electrolytics in order to accomplish a specific electronic purpose, i.e. more filtering on a power supply or for altering the frequency response of a gain stage. Old effects may have capacitors in which the electrolyte has dried up or leaked out and these are defective parts that need replacing. Switching electrolytics for metal film caps of the same value (uF) is a waste of time and money. Brand new Boss pedals do not need to have capacitors "upgraded"! (Note: Many of the people modifying Boss pedals make other changes to the circuitry that are certainly audible and do change the tone and response.)

Boss and Ibanez pedals have jfet switching systems that introduce much more distortion into the circuit than any capacitor ever could - even when bypassed. The signal passes through two jfets that do not have the proper bias network for minimum distortion. If you want to improve the sound of those pedals, eliminate the jfets from the signal path and you'll get much more "hi-fi" response than any other mod you could do to them.

Repeat after me... capacitor upgrades do not make any audible difference in stompboxes. Read the Capacitor FAQ for more info...

Bron: http://www.muzique.com/editor.htm

Speeddemon
19 oktober 2005, 17:29
Tja, mijn RI TS9 vervormt HOORBAAR minder in 't laag, nadat ik 2 1uF elco's vervangen heb met WIMA's.

:-?

Besides, 't zal niet de eerste fx-guru zijn die d'r naast zit. *kuch*Pete Cornish*rochel... :roll:

Wilbert
19 oktober 2005, 17:31
Op zijn minst 1 van je TS9-mods is dus bullshit volgens deze gast, Speedy. Wat heb je daarop te zeggen?

Speeddemon
19 oktober 2005, 17:39
zie boven, Wilbert. :wink:

Antal
19 oktober 2005, 17:42
Tja, mijn RI TS9 vervormt HOORBAAR minder in 't laag, nadat ik 2 1uF elco's vervangen heb met WIMA's.

:-?

Besides, 't zal niet de eerste fx-guru zijn die d'r naast zit. *kuch*Pete Cornish*rochel... :roll:

Ik geloof je wel. Maar ik vind het juist daarom wel interessant discussiemateriaal. Zeker aangezien gitaristen altijd op zoek zijn naar de 'ultieme tone' :wink:

H.Manback
19 oktober 2005, 18:48
Tja, mijn RI TS9 vervormt HOORBAAR minder in 't laag, nadat ik 2 1uF elco's vervangen heb met WIMA's.

:-?

Besides, 't zal niet de eerste fx-guru zijn die d'r naast zit. *kuch*Pete Cornish*rochel... :roll:

Tsja, kan net zo goed zijn dat het komt doordat de waarde exacter is nu. Een 1uF elco is niet zo precies 1uF als zo'n WIMA geval. Je kan lang lullen, uiteindelijk moet je het toch zelf ondervinden omdat er zoveel meningen zijn over die kwesties. Jij hoort het, dus dan weet je wat jij beter vindt.

Wilbert
20 oktober 2005, 01:53
zie boven, Wilbert. :wink:
Ow, das best onhandig gereageerd van me. Maar goed... waar heeft die kerel zijn cijfertjes dan vandaan? Kloppen ze niet, zijn ze niet van toepassing, ziet hij iets over het hoofd?

Ik moet namelijk zeggen dat ik het ook best apart vind dat een kleine verandering in zo'n condensator zo'n groor verschil in tone tot gevolg kan hebben. Tegelijkertijd geeft die dude ook wel aan dat je geen troep moet gebruiken. Beetje tegenstrijdig allemaal, maar waar ligt de waarheid (in het midden?)?

Wilbert
20 oktober 2005, 01:53
error

Wilbert
20 oktober 2005, 01:54
error

Wilbert
20 oktober 2005, 01:54
error

Wilbert
20 oktober 2005, 01:55
error

Wilbert
20 oktober 2005, 01:55
poep

Wilbert
20 oktober 2005, 01:55
error

Wilbert
20 oktober 2005, 01:56
error

Wilbert
20 oktober 2005, 01:56
error

Antal
20 oktober 2005, 20:13
Tsja, kan net zo goed zijn dat het komt doordat de waarde exacter is nu. Een 1uF elco is niet zo precies 1uF als zo'n WIMA geval. Je kan lang lullen, uiteindelijk moet je het toch zelf ondervinden omdat er zoveel meningen zijn over die kwesties. Jij hoort het, dus dan weet je wat jij beter vindt.

Wat is een normale afwijkingsmarge voor zo'n ding? 10 tot 20 % ofzo? Zou dat zo veel invloed hebben dan?

Antal
20 oktober 2005, 20:18
Go Wilbert! Je bent geslaagt voor de cursus 'hoe verneuk ik een topic' deel I!

H.Manback
20 oktober 2005, 21:19
Tsja, kan net zo goed zijn dat het komt doordat de waarde exacter is nu. Een 1uF elco is niet zo precies 1uF als zo'n WIMA geval. Je kan lang lullen, uiteindelijk moet je het toch zelf ondervinden omdat er zoveel meningen zijn over die kwesties. Jij hoort het, dus dan weet je wat jij beter vindt.

Wat is een normale afwijkingsmarge voor zo'n ding? 10 tot 20 % ofzo? Zou dat zo veel invloed hebben dan?

Nou volgens wikipedia zijn de meeste 20% idd. Ik zeg niet dat dat zeker weten de oorzaak is ofzo, maar het is een idee.

Wilbert
21 oktober 2005, 12:10
Go Wilbert! Je bent geslaagt voor de cursus 'hoe verneuk ik een topic' deel I!
Dat ligt toch echt aan die server. Toen ik de vorige keer uitlogde stond mijn post er nog maar een keer. Multi-posts haal ik altijd weg. Maar ja, als die brakke trage server na een paar minuten ineens alsnog posts toe gaat voegen kan ik het ook niet helpen.

Antal
21 oktober 2005, 13:18
Dat ligt toch echt aan die server. Toen ik de vorige keer uitlogde stond mijn post er nog maar een keer. Multi-posts haal ik altijd weg. Maar ja, als die brakke trage server na een paar minuten ineens alsnog posts toe gaat voegen kan ik het ook niet helpen.

Idd is de server brak. Maar het gaat er om hoe jij er mee omgaat. Dus gewoon 1 keer op ok drukken. Gebeurt er niets, of krijg je een foutmelding? Geen probleem. Ga in je profiel naar 'alle berichten van...'. Hier staat je bericht. Even aanklikken en hij is er.

En nu weer graag ontopic!

Dirk_Hendrik
21 oktober 2005, 13:53
Ik hou em nog ff off Antal.

Wat ik meestel doe is even de text van m'n post selecteren en copy-en. daarna plaats ik m'n post. Op het moment van een foutmelding ga ik terug naar het topic en beuk even F5. In de meeste gevallen staat m'n post er dan gewoon. Anders kan ik nog een keer reageren en hoef ik alléén maar Paste te doen.

Antal
21 oktober 2005, 14:21
Ik hou em nog ff off Antal.

Wat ik meestel doe is even de text van m'n post selecteren en copy-en. daarna plaats ik m'n post. Op het moment van een foutmelding ga ik terug naar het topic en beuk even F5. In de meeste gevallen staat m'n post er dan gewoon. Anders kan ik nog een keer reageren en hoef ik alléén maar Paste te doen.

Klopt dit werkt meestal goed. Het gevaar zit hem hier in het aanmaken van een nieuwe pagina. Dit werkt alleen als er geen nieuwe pagina aangemaakt hoeft te worden. Dan doe ik dit ook. is idd sneller. Moet er door het forum een nieuwe pagina aangemaakt worden, of maak je een nieuw topic, dan werkt mijn methode altijd!

Wat trouwens ook werkt. Als je in het berichtenscherm ververst, dan die je onderin (bij de vorige berichten in het topic) je eigen post terug. Je weet dan in ieder geval dat je niet opnieuw op 'ok' moet drukken :wink:

Quink
21 oktober 2005, 14:38
Geweldig, een forum waar eigenlijk een sticky topic "1001 manieren om je post te laten verschijnen" nodig is.

Veel triester moet het toch niet worden. :(

Antal
21 oktober 2005, 14:48
Geweldig, een forum waar eigenlijk een sticky topic "1001 manieren om je post te laten verschijnen" nodig is.

Veel triester moet het toch niet worden. :(

Ik zal het je sterker vertellen: Dat sticky heb ik ooit wel eens gemaakt :wink:

Maar het is weer verwijdert nadat het forum het een tijdje goed ging.

Quink
21 oktober 2005, 15:33
Ik zal het je sterker vertellen: Dat sticky heb ik ooit wel eens gemaakt :wink:

:o Tssk, truth is stranger than fiction...........

Wilbert
21 oktober 2005, 16:18
Ik hou em nog ff off Antal.

Wat ik meestel doe is even de text van m'n post selecteren en copy-en. daarna plaats ik m'n post. Op het moment van een foutmelding ga ik terug naar het topic en beuk even F5. In de meeste gevallen staat m'n post er dan gewoon. Anders kan ik nog een keer reageren en hoef ik alléén maar Paste te doen.
Doe ik dus ook. Werkt meestal. Hier blijkbaar niet. Geen idee waarom niet.

Antal
21 oktober 2005, 17:16
Doe ik dus ook. Werkt meestal. Hier blijkbaar niet. Geen idee waarom niet.

Dat leg ik je net uit :roll:

'Nieuwe pagina... blablabla...' dat verhaal dus.