PDA

View Full Version : Wat gebruiken jullie.....



Sangria84
11 oktober 2005, 21:01
..... om je fretboard mee schoon te maken?

Ik wilde vandaag mijn fretboard eens goed onder handen nemen, maar toen bedacht ik me dat ik dat beter niet met water kon doen. Ik heb een rosewood (ongelakt dus) fretboard. Kan ik dit met goede meubelolie schoonmaken? Ik heb namelijk gehoord dat teakolie goed werkt en ik heb nu thuis een flesje meubelolie (zeer geschikt voor teak) staan.

Harry
11 oktober 2005, 21:05
ik maak mijn fretboard nooit schoon eigenlijk....

Sora
11 oktober 2005, 21:10
ik maak mijn fretboard nooit schoon eigenlijk....

ik deed dat met men vorige ook niet, maar op een bepaald moment kon ik men inlays amper nog zien door al dat aangekoekte vuil :-D

kheb het er toen maar gwn afgekrabd eig :-?

deedee
11 oktober 2005, 21:24
schoonmaakspul + olie van dunlop, speciaal voor de gitaar....
gewoon van de gitaarboer

olaf reijnders
11 oktober 2005, 21:50
ik maak mijn fretboard nooit schoon eigenlijk....

Moet je vooral doen als je je hals in de vorm van een banaan wilt. Bovendien kunnen er scheurtjes komen in de fretbord. Een vuile fretbord staat wel stoer, maar is eigenlijk heel dom.

Ik behandel de toets van mijn bassen en gitaren met hardolie. Is van Rikkers uit Groningen, maar je hebt er ook speciaal spul voor te koop bij de gitaarboer. Vroeger, voordat ik Rikkers kende, gebruikte ik altijd Fretboard Conditioner van Gibson.

Sangria84
11 oktober 2005, 21:53
Daarom wil ik 'm ook schoonmaken, maar ik wil graag weten of ik deze olie kan gebruiken. Volgens mij kan het geen kwaad, maar wat denken jullie?

youngcoby
11 oktober 2005, 21:58
Eerst even geprobeerd van dichtbij te beademen en met een doek zo veel mogelijk afkrijgen. Als dat niet al het vuil wegneemt, met een tandestoker zachtjes krabben. Tot nu toe goede resultaten gehad.

Ik heb ook gelezen in een gitaarboek van Dan Erlewine dat, om een mooi blinkende toets te krijgen, hij pure, ruwe lijnolie gebruikt. Wel direct afvegen.

Ben van plan het eens te proberen, tenzij iemand dit afraadt?

Fumi SG
11 oktober 2005, 21:58
ik maak hem schoon met een heel iets vochtige doek. Na de tijd is die doek pikzwart dus het is wel redelijk effectief. :)

youngcoby
11 oktober 2005, 21:58
sorry dubbelpost

Wicked Willy
11 oktober 2005, 22:00
Na langdurig bespelen ff een doekje dur over en om de zoveel tijd met lemon-oil behandelen.

Sangria84
11 oktober 2005, 22:03
Ik wilde het ook met een vochtig doekje proberen, maar omdat het een niet gelakte hals is gaat het vocht op den duur in de hals trekken en kan t gaan rotten... En omdat m'n hals vrij droog aanvoelt nu wil ik 'm even met olie behandelen.

Moet ik de olie trouwens in laten trekken of meteen eraf vegen??

Orpheo
11 oktober 2005, 22:39
ik heb een ebben toets, die veeg ik, als ik snaren vervang, altijd met een vochtig lapje schoon. daarna met olie (lijnzaad, zo gefiltreerd mogelijk, anders krijg je een smerige toets) bewerken; erop smeren met een doek, intrekken, weer insmeren, net zo lang tot het niets meer opneemt (vaak dus al na 1 keer " vol" ). met rosewood kan je wel een vochtige lap nemen, maar wel gelijk met olie bewerken, anders KAN je rot krijgen.

Orpheo
11 oktober 2005, 22:39
ik heb een ebben toets, die veeg ik, als ik snaren vervang, altijd met een vochtig lapje schoon. daarna met olie (lijnzaad, zo gefiltreerd mogelijk, anders krijg je een smerige toets) bewerken; erop smeren met een doek, intrekken, weer insmeren, net zo lang tot het niets meer opneemt (vaak dus al na 1 keer " vol" ). met rosewood kan je wel een vochtige lap nemen, maar wel gelijk met olie bewerken, anders KAN je rot krijgen.

RedBuell
11 oktober 2005, 22:43
Fastfret van GHS. Maakt je snaren schoon, maakt ze ook veel minder stroef (lekker snel dus), heldert je sound op en is ook goed voor je fingerboard.

jpb
11 oktober 2005, 23:10
Schoonmaken met wasbenzine; lost alles op en verdampt weer, dus niets aan de hand. Daarna smeer ik hem in met bijenwas op terpetinebasis; gewoon uit de grenen kastenwinkel. Is me aangeraden door Hans Moust en die vertrouw ik wel.

Nielsje
11 oktober 2005, 23:17
op m'n les paul toets (ebben is dat dacht ik ) blijft wel vingervuil zitten, dat krab ik er wel es af met de zijkant van een plectrum.. en anders gewoon met een doekje (theedoek) als m'n snaren eraf zijn.

mijn maple toets van de strat wordt eigenlijk nooit vuil...

Droffie
12 oktober 2005, 10:30
gebuik geen Teak olie. Dat maakt uit uiteindelijk je toets zo stroef als schuurpapier.
Lem olie is goed om te reinigen en ik gebruikt speciaal fretboard conditioner. 1 of 2 x per jaar

nopster
12 oktober 2005, 10:34
Fast-fret, die zie je zowat in elke gitaarwinkel op de toonbank staan.

frekie
12 oktober 2005, 11:14
Heel lang geleden toen opa nog in bandjes speelde heb ik eens in een feesttent gestaan. Later zou Herman Brood met zijn Wild Romance daar spelen. De "broodies" begonnen al met opbouwen. Op een gegeven moment gingen de gitaarkoffers van David Hollestelle open. Kwamen dacht ik een Strat uit, ES335 enz. Allemaal met nieuwe snaren maar met een toets die helmaal ZWART zag van het vuil, werd echt nooit schoongemaakt :-D

Anders_Destium
12 oktober 2005, 11:51
Fastfret is de grootste rommel die je op je toets kunt smeren volgens mijn goeroe Sander de Gier. Lemon oil of Fretboard conditioner van Dunlop werkt veel beter, maar het beste is nog met een scherp (recht) mes loodrecht op de toets het vuil wegkrabben. Doe je dat niet dan kun je krassen krijgen. Het probleem met olie op je fretboard smeren is dat je naast de olie ook het vuil allemaal in de poriën van het hout krijgt.

dejohan
12 oktober 2005, 11:59
Fastfret is de grootste rommel die je op je toets kunt smeren volgens mijn goeroe Sander de Gier. Lemon oil of Fretboard conditioner van Dunlop werkt veel beter, maar het beste is nog met een scherp (recht) mes loodrecht op de toets het vuil wegkrabben. Doe je dat niet dan kun je krassen krijgen. Het probleem met olie op je fretboard smeren is dat je naast de olie ook het vuil allemaal in de poriën van het hout krijgt.

Maar je hals (bij rosewood) moet toch geolied worden? Anders wordt die te poreus dus gevoelig voor schommelingen in de luchtvochtigheid (en dus gevaar voor kromtrekken). Bovendien trekt het zout van je zweet in de hals, en dit maakt op lange termijn het rosewood korrelig en fragiel, zodat je problemen krijgt als er moet herfret worden (want dan breekt het rosewood af enzo). Dat is mij toch altijd verteld.

Anders_Destium
12 oktober 2005, 12:11
Als je eerst de toets schoonmaakt en daarna Fretboard conditioner gebruikt is er niets aan de hand, als je toets heel vuil is moet je dus niet gelijk gaan oliën!

JvD.
12 oktober 2005, 12:13
een heel mooi borsteltje dat eigenlijk voor boekenkaften is

nopster
12 oktober 2005, 13:41
Fastfret is de grootste rommel die je op je toets kunt smeren volgens mijn goeroe Sander de Gier. Lemon oil of Fretboard conditioner van Dunlop werkt veel beter, maar het beste is nog met een scherp (recht) mes loodrecht op de toets het vuil wegkrabben. Doe je dat niet dan kun je krassen krijgen. Het probleem met olie op je fretboard smeren is dat je naast de olie ook het vuil allemaal in de poriën van het hout krijgt.

Oke, dat wist ik dus niet. Nuja, voor de weinige keren dat ik het al gebruikt heb zal het nu zoveel verschil niet uitmaken.

Maar komt jullie hals dan zo extreem vuil, dat je zelfs de vuiligheid met een mesje kunt afkrabben? Damn, das toch wel heftig.
Een hond zweet langs zijn tong, en sommige gitaristen blijkbaar langs hun vingers. :)